Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

Moc i sportowe emocje - do Polski nadchodzi nowy Leon CUPRA

niusy z życia klubu i wszystko co jest z nim związane -> powiazane z portalem !

Moderator: Moderator LC Team

Moc i sportowe emocje - do Polski nadchodzi nowy Leon CUPRA

Postprzez oczkolek » 29 lipca 2010, 09:15

[center]Moc i sportowe emocje – do Polski nadchodzi nowy Leon CUPRA R - cz. II.[/center]

Jednostka napędowa
Nowy silnik w Leonie CUPRA R to rozwinięcie znanej już jednostki 2.0 TSI 240 KM. Dodatkowe 25 KM uzyskano dzięki zmianie parametrów układu sterowania silnikiem oraz zwiększeniu ciśnienia turbodoładowania w porównaniu ze słabszą jednostką. Maksymalne ciśnienie wynosi teraz 1,9 bar przy maksymalnej mocy i 2,2 bar przy maksymalnym momencie obrotowym, w porównaniu z wartością 1,8 bar w silniku 2.0 TSI o mocy 240 koni.
Zarówno w 240-, jak i w 265-konnej wersji silnika 2.0 TSI zastosowano nową wysokociśnieniową pompę paliwa i zmodyfikowany katalizator umożliwiający spełnienie wymagań normy EU5. Inny jest także przewód łączący intercooler, przy czym w wersji 265-konnej intercooler ma podwyższoną wydajność.

[center]Obrazek[/center]

Według danych producenta, takie parametry pozwalają rozpędzić auto do 250 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie), a pierwszą "setkę" zobaczyć na liczniku po zaledwie 6,2 sekundy natomiast pierwszy kilometr pokonać w 25,7 sekundy. 350 Nm momentu obrotowego w zakresie od 2500 do 5000 obr./min. gwarantuje niesamowitą elastyczność: 5,7 s od 80 do 120 km/h na V biegu i 7,1 s na VI biegu.

[center]Obrazek[/center]

Na najdłuższym odcinku toru testowego bez najmniejszych problemów rozpędziłem auto do ponad 220 km/h, jednak powyżej prędkości 200 km/h w aucie zaczyna się robić nieco głośno (być może za sprawą szerokich opon).
Według zapewnień producenta, zastosowanie technologii TSI w oznacza też znacznie niższe zużycie paliwa, niż można byłoby oczekiwać w przypadku 265-konnego hatchbacka: średnio zaledwie 8,1 l/100 km, nam w warunkach torowych, gdzie spalanie nie było priorytetem, średnia konsumpcja paliwa wahała się na poziomie 30 l/100 km.
Najmocniejszy Leon dostępny będzie wyłącznie z 6-cio biegową manualna przekładnią, która została zmodyfikowana. Wzmocniony V bieg, zdolny znieść obciążenie 265 KM i 350 NM został zaprojektowany z mniejszą ilością zębów, co daje większy opór przeniesienia napędu przy zachowaniu praktycznie niezmienionego wskaźnika przełożenia. Inne modyfikacje wprowadzone przez Centrum Techniczne w Martorell polegały na wzmocnieniu pierścieni synchronizujących biegu III, IV, V i VI i dodatkowej rektyfikacji biegów III i V już po uszczelnieniu. Dodatkowo o 6 mm skrócono skok skrzyni biegów, aby zapewnić szybszą zmianę przełożeń.

[center]Obrazek[/center]

Zastosowanie mocniejszego silnika wymusiło także zamontowanie nowego układu wydechowego, w tym w szczególności dostosowanie tylnego tłumika do wymagań nowego silnika. Wynikiem tego jest bardzo przyjemny dla ucha, basowy pomruk przy obrotach powyżej 4000 obr./min. oraz charakterystyczny strzał z tłumika przy zmianie biegów przy ostrzejszej jeździe - osoby podróżujące nie mają wątpliwości, że poruszają się najmocniejszym modelem hiszpańskiej marki.

Właściwości jezdne
Elektroniczna automatyczna blokada mechanizmu różnicowego XDS bardzo pomaga w ujarzmieniu 265 KM i nie wymaga montowania dodatkowych elementów mechanicznych. System "przewiduje" utratę przyczepności i ogranicza moc przekazywaną na koło, któremu taka utrata przyczepności grozi. Kierowca odnosi podobne wrażenia jak w przypadku jazdy samochodem wyposażonym mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego, która znacznie poprawia efektywność przenoszenia napędu z kół przedniej osi na nawierzchnię. Układ przydaje się szczególnie przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów, ponieważ zapobiega ślizganiu się koła znajdującego się po wewnętrznej stronie łuku i zmniejsza podsterowność.
W samochodzie zmodyfikowano przednie i tylne amortyzatory, dzięki czemu samochód precyzyjnie prowadzi się zarówno na krętych drogach, jak i na autostradach. Elementy metalowo-gumowe w przednim i tylnym zawieszeniu wydłużono odpowiednio o 1,5 i 17 mm w porównaniu z wersjami FR i CUPRA.
Kolejne modyfikacje to usztywnienie przednich i tylnych sprężyn odpowiednio o 35% i 30% w porównaniu z Leonem CUPRA oraz obniżenie prześwitu o 17 mm w porównaniu z podstawową wersją Leona. Nie zmieniono natomiast średnicy drążka stabilizującego. W połączeni z ogromnymi obręczami i niskoprofilowymi oponami próżno szukać w takim aucie komfortu, jednak ktoś, kto się zdecyduje na taki zakup, doskonale sobie z tego zdaje sprawę. Wszystkie wprowadzone modyfikacje sprawiają, że przy ostrej jeździe nawet z dużymi prędkościami kierowca nie odczuwa braku napędu na obie osie, jednak nie miałem okazji testować auta na mokrej nawierzchni.
Hamulce, w porównaniu do wersji 240-konnej pozostały bez zmian - wentylowane tarcze z przodu (345 x 30 mm) oraz lite tarcze z tyłu (286 x 12 mm).
Centrum Techniczne w Martorell dostosowało oprogramowanie sterujące pracą wspomagania układu kierowniczego pod kątem specyfiki wersji Cupra R. Układ wspomagania działa z większą siłą przy niskich prędkościach na parkingu, natomiast w miarę wzrostu prędkości siła wspomagania maleje. Wprowadzone modyfikacje zwiększyły wrażliwość koła kierownicy na zmiany momentu obrotowego przy utrzymaniu tradycyjnej liniowej progresji momentu w zależności od kąta obrotu kierownicy. Wartość tego momentu nie zmienia się jednak przy dużych prędkościach ułatwiając przemieszczanie się na sąsiednie pasy ruchu.
Samochód w standardzie wyposażony jest we wszystkie dostępne układy wspomagające prowadzenie samochodu, takie jak ESP, ABS, TCS, EBA i EBV. Dodatkowo mamy do dyspozycji system Hill Hold Assist, który po zwolnieniu hamulca, a przed naciśnięciem pedału przyspieszenia przez 2 sekundy utrzymuje samochód w bezruchu, co ułatwia ruszanie na wzniesieniu oraz zapobiega stoczeniu się pojazdu do tyłu lub do przodu.

[center]Obrazek[/center]

Wyposażenie
Bardzo bogate wyposażenie już w standardzie jest bezsprzecznie bardzo mocną strona nowej Cupry R. Wśród imponującej listy gadżetów znalazły się dodatkowo elektroniczne systemy podnoszące bezpieczeństwo czynne i bierne, komfort oraz podkreślające sportową charakterystykę auta.
Sześć poduszek (dwie czołowe, dwie boczne z przodu oraz kurtyny powietrzne ochraniające głowy) to wyposażenie standardowe. Dwie boczne poduszki powietrzne z tyłu dostępne są jako opcja.
Oprócz innowacyjnego systemu XDS bezpieczeństwo aktywne podnoszą wspomniane już systemy, ABS, TCS, ESP i układ wspomagania hamowania awaryjnego EBA, którego aktywacja powoduje włączenie świateł awaryjnych. Samochód zabezpieczony jest przed kradzieżą montowanym standardowo alarmem wolumetrycznym z czujnikiem ruchu i niezależnym akumulatorem.
System oświetlenia obejmuje nowe reflektory i tylne lampy. Opcjonalnym reflektorom biksenonowym towarzyszy system AFS, moduł świateł do jazdy dziennej oraz standardowe lampy przeciwmgielne z systemem doświetlania zakrętów.
W standardzie otrzymamy radio CD + MP3 połączone z ośmioma głośnikami i czujniki parkowania z tyłu, za rewelacyjny system nawigacji wraz z asystentem parkowania będziemy musieli dopłacić.
Seat Leon CUPRA R oferowany jest w dziewięciu kolorach nadwozia: Candy White (biały), Emoción Red (czerwony), Crono Yellow (żółty), Mágico Black (czarny), Citrus, Speed Blue (niebieski), Lumina Orange (pomarańczowy), Kiwi Green (zielony) i Furia Grey (szary).
Cena modelu podstawowego w Polskich salonach ma wynosić 109.995 PLN. W stosunku do aut konkurencyjnych, nawet z koncernu Volkswagena, oraz bardzo bogatego wyposażenia oferowanego w standardzie, cena jest bardzo atrakcyjna i auto z pewnością znajdzie wielu nabywców.
Mimo swoich niepodważalnych wad (słaba jakość wykończenia wnętrza, a przede wszystkim twarde plastiki) auto daje ogromna frajdę z jazdy i jest warte swojej ceny. Auto jest bezkompromisowe, ale czyż nie o to chodzi w Leonie Cupra R??
Dodatkowo, jeśli komuś z czasem zabrakłoby koni mechanicznych i niutonometrów, jednostka ma spory potencjał i wśród tunerów uchodzi za bardzo solidną.

[center]Obrazek[/center]

Tekst: belzi
Foto: Iberia
Pozdrawiam
Oczkol

Leon, Seat Leon


MASZ PROBLEMY Z WENTYLATORAMI CHŁODNICY/KLIMY (I BIEG) -> PISZ DO MNIE NA PW
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
oczkolek
Administrator LC Team
Administrator LC Team
 
Posty: 9296
Dołączył(a): 29 marca 2004, 19:29
Lokalizacja: Warszawa, Inowrocław
Region: mazowieckie
Auto: Seat Leon
Silnik: CJSA 1.8

Reklama

Re: Moc i sportowe emocje - do Polski nadchodzi nowy Leon CUPRA

Postprzez oczkolek » 29 lipca 2010, 09:32

Trochę uporządkowałem ten wątek ponieważ nie było widać zdjęć na portalu, ale dyskusję ze względów technicznych musiałem przenieść tutaj

Moc i sportowe emocje - do Polski nadchodzi nowy Leon CUPRA - cz.. III. - dyskusja
Pozdrawiam
Oczkol

Leon, Seat Leon


MASZ PROBLEMY Z WENTYLATORAMI CHŁODNICY/KLIMY (I BIEG) -> PISZ DO MNIE NA PW
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
oczkolek
Administrator LC Team
Administrator LC Team
 
Posty: 9296
Dołączył(a): 29 marca 2004, 19:29
Lokalizacja: Warszawa, Inowrocław
Region: mazowieckie
Auto: Seat Leon
Silnik: CJSA 1.8


Powrót do Forum Newsowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość