Pojawienie się nowego SEAT-a Exeo zapowiada wejście marki do segmentu limuzyn średniej klasy – trzeciego pod względem znaczenia na europejskim rynku. Samochód ten powinien być atrakcyjny nie tylko dla nowych klientów, ale także dla posiadaczy dotychczasowych modeli SEAT-a, którzy chcieliby przesiąść się do większego auta z wyższego segmentu, nie zmieniając ulubionej marki.
Ważną grupę nowych klientów SEAT-a będą stanowiły osoby kupujące samochody służbowe, stanowiące duży odsetek nabywców w tym segmencie pojazdów.
[center]

Fabryka w Martorell została przystosowana do produkcji SEAT-a Exeo w rekordowo krótkim czasie. Cały proces zajął 18 miesięcy, w czasie których zbudowano i zagospodarowano obiekty o powierzchni 15 000 metrów kwadratowych, w których będzie produkowana nowa limuzyna. Linia montażowa ma wydajność 450 nadwozi sedan i ST dziennie, aczkolwiek na początku wielkość produkcji będzie mniejsza. W celu zapewnienia najwyższej wydajności, wprowadzono system Shingijutsu, polegający na optymalizacji procesów pod kątem uzyskania najwyższej jakości w najkrótszym czasie.
W nadwoziu nowego Exeo uwagę zwraca przede wszystkim jego elegancka, ale i klasyczna sylwetka. Z jednej strony, z racji rozmiarów i wyrazistych linii, jest to typowa limuzyna – z drugiej zaś stylistyczna "koncepcja strzały" z przodu, logo marki będące jednocześnie uchwytem do otwierania bagażnika oraz lusterka boczne na panelach drzwi to typowe rozwiązania stylistyczne SEAT-a, podkreślające sportowy charakter i wygląd pojazdu. W zawieszeniu i podwoziu nowego Exeo także zastosowano typowe dla hiszpańskiej marki rozwiązania. Wielodrążkowe zawieszenie z przodu i z tyłu oraz jego charakterystyka zapewniają sportowe właściwości jezdne i dynamiczne osiągi. Oferta silników benzynowych także obejmuje trzy jednostki: 1.6 102 KM, 1.8 turbo 150 KM oraz 2.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem, rozwijającą moc 200 KM. Wszystkie samochody z silnikami benzynowymi także spełniają wymagania norm EU5, co oznacza, że SEAT Exeo jest pierwszym modelem w tym segmencie, w przypadku którego wszystkie wersje silnikowe zostały dostosowane do tych rygorystycznych wymagań europejskich. To kolejne potwierdzenie konsekwentnego zaangażowania firmy w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
[center]

Silnik Diesla o mocy 143 KM emituje 143 g CO2 na 100 km, a wersja 170-konna – 153 g/km. W przypadku silników benzynowych emisja wynosi 175 g/km dla silnika 1.6, 184 g/km dla silnika 1.8 oraz 179 g/km dla silnika 2.0 TSI. Cztery z pięciu dostępnych silników to jednostki turbodoładowane, a więc mające lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa i emisji spalin. Wszystkie silniki współpracują z sześciobiegowymi przekładniami manualnymi. W późniejszym czasie planowane jest wprowadzenie sekwencyjnej skrzyni automatycznej z systemem Multitronic, która będzie dostępna w pojazdach z silnikiem 2.0 TSI.
Luksus i bogate wyposażenie
Przy bliższym kontakcie z nowym Exeo nie sposób nie zauważyć imponującej jakości, luksusu i obfitości wyposażenia standardowego. Sylwetka i przytulne wnętrze gwarantują poczucie luksusu i wygodę, połączone ze sportowymi cechami produktu marki SEAT. SEAT Exeo dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia – Reference, Style i Sport, oraz aż w 14 kolorach nadwozia i sześciu luksusowych poziomach wykończenia wnętrza. Nawet podstawowa wersja Reference wyposażona jest już standardowo w sześć poduszek powietrznych. Dodatkowe zabezpieczenie mogą stanowić dostępne we wszystkich wersjach pojazdu opcjonalne poduszki chroniące klatki piersiowe pasażerów podróżujących na tylnich siedzeniach. Wyposażenie wersji Reference standardowo obejmuje między innymi także dwustrefową klimatyzację, ABS + TCS, ESP z układem wspomagania hamowania awaryjnego EBA, 16-calowe stalowe obręcze kół, komputer pokładowy, elektryczne sterowanie szyb bocznych z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, lampy przeciwmgielne, zdalnie sterowany centralny zamek, radioodtwarzacz CD/MP3 z wejściem aux-in i czterema głośnikami oraz zaczepy mocujące Isofix przy fotelu pasażera z przodu oraz miejscach skrajnych z tyłu, z dodatkowym zaczepem Top Tether przy tylnej kanapie. Standardowe wyposażenie wersji Style i Sport jest jeszcze bogatsze.
[center]

Exeo może być wyposażone w system nawigacyjny najnowszej generacji, nowy system informacyjno-rozrywkowy z licznymi funkcjami i złączami (MP3, IPOD?, USB, Bluetooth), a także w technicznie zaawansowane okno dachowe z ogniwami słonecznymi, które zasilają system przewietrzania i chłodzenia wnętrza nawet po wyłączeniu silnika, co eliminuje ryzyko rozładowania akumulatora.
Nowoczesne systemy pracy
Wyprodukowanie jednego egzemplarza SEAT-a Exeo zajmuje zaledwie 25 i pół godziny. To niewiele, zważywszy wysokie normy jakościowe wyznaczone dla nowego sedana, realizowane dzięki zastosowaniu Systemu Produkcji SEAT (SPS) oraz japońskiego systemu Shingijutsu, polegającego na nieustannym doskonaleniu wszystkich procesów. W czasie, kiedy projektanci nadawali ostateczny kształt nowemu Exeo i kiedy trwało przenoszenie elementów linii produkcyjnej, opracowywano także kompletny program szkoleń dla załogi zatrudnionej przy produkcji nowego samochodu, wykorzystując pierwsze prototypy oraz obiekty CPD (Centrum Rozwoju Prototypów), w którym symulowano produkcję prototypowych egzemplarzy z zachowaniem warunków identycznych jak na linii produkcyjnej. Dzięki wprowadzeniu tych oraz innych procesów, takich jak montaż TFT "Teil für Teil" ("kawałek po kawałku"), w nowych modelach SEAT-a, w tym w Exeo i obecnej na rynku od niedawna czwartej generacji Ibizy, osiągnięto wysokie standardy jakości i precyzji.
Nadwozie. Idealne proporcje elegancji i sportowej dynamiki
- Charakter modelu podkreślony "koncepcją strzały” w przedniej części nadwozia.
- Sportowa sylwetka dzięki wysoko poprowadzonej linii okien i doskonałym proporcjom.
- Kolejny charakterystyczny element – lusterka boczne na panelach drzwi.
Wejście SEAT-a do sedanów segmentu D wymagało opracowania modelu, w którym elegancja właściwa temu segmentowi nie kłóciłaby się ze sportowym wizerunkiem marki. W Exeo obydwa te aspekty funkcjonują w pełnej harmonii – proporcje między elegancją i sportem są idealne. Charakter nowemu Exeo nadaje przód auta, w którym szczególnie wyraźnie widać stylistyczną "koncepcję strzały", zastosowaną po raz pierwszy w nowej Ibizie. Podwójne reflektory zachodzące na boki oraz atrapa chłodnicy z dużym logo marki tworzą opadającą linię, która stała się nową "twarzą" SEAT-a. Sportową sylwetkę podkreśla dolny spoiler z wlotami powietrza i lampami przeciwmgielnymi.
Sportowa stylizacja przodu Exeo przechodzi w subtelne linie profilu typowego dla eleganckiego sedana. Charakterystycznym elementem profilu są też lusterka boczne zamontowane na panelach drzwi. To zarówno wyróżnik modeli marki SEAT, jak i sposób na poprawę własności aerodynamicznych auta. Uwagę zwracają także aluminiowe obręcze kół – szczególnie te w największym dostępnym rozmiarze (18-calowe), z oponami o wymiarach 225/40. Logo SEAT na klapie bagażnika jest jednocześnie uchwytem służącym do jego otwarcia – to kolejne rozwiązanie znane z innych modeli marki. Uchwyt ten jest też skutecznie zabezpieczony przed włamywaczami. Sportowy wizerunek tylnej części nadwozia podkreślają lampy zespolone oraz zderzak – zarówno w wersji z dwiema końcówkami wydechu (tylko z silnikiem 2.0 TSI 200 KM) jak i z jedną, ale za to podwójną końcówką. Od chwili wprowadzenia na rynek auto dostępne jest w 14 kolorach, które klienci mogą łączyć z każdym poziomem wykończenia wnętrza. Na szczególną uwagę zasługuje specjalny, dostępny na zamówienie odcień niebieskiego "Galia". Standardowym wyposażeniem wersji Style jest pakiet chromowy (opcja w wersji Sport), obejmujący chromowane obwódki ram szyb oraz błyszczące słupki B i C, które w wersji Reference są matowo czarne.
Marketing a rzeczywistość
Tak SEAT przedstawia swój najnowszy produkt. A jak jest naprawdę? Przyznam, że nie mam większych zastrzeżeń do tego, co przeczytałem w ofercie. Byłem pozytywnie zaskoczony. Na temat wyglądu Exeo można mówić i pisać wiele. Jednym będzie się bardzo podobał, w drugich nie wzbudzi większych emocji, a trzecim nie przypadnie do gustu w ogóle. Znajdą się też tacy, którzy uznają, że SEAT zrobił krok do tyłu, co akurat jest zdecydowaną przesadą, zbyt emocjonalną i niesprawiedliwą opinią.
[center]

SEAT zyskał nową jakość wykończenia i standardy, które zdecydowanie przewyższają dotychczasowe konstrukcje. Jazda Exeo jest naprawdę komfortowa i przyjemna. Zawieszenie jest delikatnie usztywnione, ale zapewnia kierowcy i pasażerom poczucie wygodnej jazdy. Kabina została bardzo dobrze wyciszona, co w przypadku wersji z silnikami diesla, sprawdza się znakomicie. Miałem do dyspozycji Exeo Style z 2-litrowym "ropniakiem" common-rail i 170 KM na pokładzie oraz jasnym, skórzanym wykończeniem wnętrza. Wrażenia? Bardzo pozytywne poczucie umiarkowanego luksusu, dość przestronnie, coś nowego w tej marce. Gdyby nie znaczek "S" na poduszce kierownicy, to uznałbym że jadę Audi A4, co z drugiej strony nie jest żadną fantazją, bo tak faktycznie jest, za wyjątkiem różnić w stylizacji co niektórych elementów. W końcu Exeo zostało zbudowane na płycie podłogowej i podzespołach Audi A4 poprzedniej generacji.
Exeo to technologicznie udane auto, jest bardzo dobrze wykonane i nie budzi większych zastrzeżeń. Jego wygląd zewnętrzny, to jak wspomniałem kwestia gustu. Z pewnością jest to klasyczna limuzyna mająca solidne niemieckie geny i odrobinę hiszpańskiego temperamentu. Należy zapomnieć o indywidualizmie jaki serwuje Leon. Zdecydowanie więcej tu niemieckiej myśli. Osobiście, jazdę testową do której podszedłem ze sporą dozą ostrożności, wspominam bardzo pozytywnie. Niestety, 2-litrowy, 170-konny silnik nie zachwycił mnie swoją dynamiką i elastycznością, ale mimo wszystko pracował bardzo precyzyjnie i nie zostawiał złudzeń, że mam do czynienia z mocną jednostką napędową. W porównaniu do LEON-a z 2-litrowym dieslem, którym mam przyjemność jeździć codziennie, Exeo zostaje w tyle i nie daje aż takiej frajdy z jazdy. Oczywiście, są to dwa różne pojazdy, z różnych segmentów, przeznaczone dla różnej klienteli. Mimo wszystko, to bardziej stonowane i spokojne auto, zarówno pod względem wyglądu, jak i osiągów. Spasowanie elementów Exeo jest dobre, widać zdecydowaną poprawę, tak samo jeśli chodzi o jakość materiałów wykończeniowych. Plastiki nie są twarde, są optymalne i robią bardzo dobre wrażenie. Jeśli chodzi o funkcjonalność, to deska rozdzielcza, konsola środkowa i cała reszta jest bardzo czytelna i ergonomiczna. Niewątpliwie jest sporo przycisków, które na pierwszy rzut oka powodują zwątpienie i pojawiają się myśli: "Całkiem sporo tu tego. Do czego to wszystko służy?". Miejsca jest wystarczająco dużo, choć z tyłu wysokie osoby mogą mieć problem z przestrzenią na nogi. Osobiście, nie czułem się tak swobodnie jak się tego wcześniej spodziewałem. Mam wrażenie, że w Leonie (1P) mogę pozwolić sobie na większy luz, choć liczby mówią co innego.
Według cennika ceny nowego modelu zaczynają się od 76.990 zł za wersję 1.6 102 KM Reference, jednak w ramach oferty premierowej dla klientów, którzy złożą zamówienie do końca czerwca br. importer przygotował cenę specjalną 69.990 zł.
Jednocześnie jest to pierwszy model SEAT-a w Polsce, które został zaoferowany z programem gwarancyjnym 2+3. SEAT wchodzi w skład Audi Brand Group. Z dniem 1 stycznia 2002r. koncern Volkswagena został podzielony na 2 grupy - do pierwszej grupy trafiły modele klasyczne, do drugiej samochody o sportowym duchu. W grupie o charakterze sportowym znalazł swe miejsce SEAT. Stojąc obok Audi i Lamborghini, zachował własną tożsamość - swoisty śródziemnomorski charakter oraz nowoczesność w formie i stylizacji nadwozi. SEAT technologicznie bazuje na rozwiązaniach zastosowanych i sprawdzonych w modelach Audi.
Tekst opracowany na podstawie informacji dostarczonych przez Iberia Motor Company.
Źródło zdjęć: RoadLook.pl