[center]

Na dniach do salonów sprzedaży ma trafić najmocniejszy Seat, jaki był produkowany w 60-cio letniej historii marki. Mowa tu o najnowszym dziecku projektantów z Martorell - Leonie Cupra R. Jednak my mieliśmy okazje testować to auto na autodromie "Test i Trening" Sobiesława Zasady w Bednarach koło Poznaniem pod okiem Zbigniewa Szwagierczaka - ośmiokrotnego Mistrza Polski w Wyścigach Samochodowych.
Moc i sportowe emocje - to ma cechować najszybszego Seata, czy tak jest rzeczywiście??
Design
Nowego Leona Cupra R nie sposób przeoczyć na drodze. Nowa wersja "R" to zasadniczo rozwinięcie znanego już na rynku Leona Cupra, wzbogacone o kilka dodatków, które nadają sportowy pazur.
Wzrok przyciąga przód pojazdu - grill z czarną obwódką i literą "R" z prawej strony oraz napis CUPRA umieszczony z lewej strony czarnej listwy biegnącej prawie przez całą długość przedniego zderzaka.
Kolejny charakterystyczny element to zarezerwowane wyłącznie dla tej wersji to 19-calowe obręcze kół Potenza w kolorze białym z pięcioma podwójnymi ramionami obute w opony o rozmiarze 235/35, przez które widać ogromne czterotłoczkowe czerwone zaciski hamulcowe.
[center]

Agresywna linię nadwozia, podobnie jak w modelu Cupra, podkreślają lakierowane na czarno obudowy lusterek bocznych.
Tył samochodu to bardziej opływowym zderzakiem z szerokim czarnym pasem oraz owalna końcówka układu wydechowego z polerowanej stali i nazwa modelu pośrodku tylnej klapy z litera "R" w jej prawym dolnym rogu (taka sama, jak na kluczyku i bloku silnika).
Wnętrze
Otwieramy drzwi i naszym oczom ukazuje się inny świat. We wnętrzu dominuje czerń i odcienie szarości. Stylizowane na wyścigowe, fotele kubełkowe, pokryte czarną tkaniną i szarą alcantarą (można także zamówić samochód z fotelami z czarnej skóry pikowanej białymi szwami) ze zintegrowanymi zagłówkami i wyhaftowanym logo CUPRA gwarantują znakomite podparcie boczne w dynamicznie pokonywanych zakrętach. Na trójramiennej, skórzanej, wielofunkcyjnej kierownicy, która doskonale leży w dłoniach, nie zabrakło logo CUPRA. Detalem, który bardzo przypadł nam do gustu jest rękojeść dźwigni zmiany biegów z nowo zaprojektowanym diagramem przełożeń. Wieniec stylizowanej na sportową kierownicy jest spłaszczony w dolnej części, a ergonomiczne zgrubienia po bokach ułatwiają pewny chwyt.
Panel instrumentów podświetlony jest białymi diodami, a intensywność podświetlenia regulowana jest automatycznie. Na tarczy prędkościomierza umieszczono literę "R". W konsoli centralnej, poza przyciskiem świateł awaryjnych i wyłącznik systemu ESP, znalazł się nowy rząd przycisków służących m.in. do włączania czujnika parkowania. Zmieniono również panel sterowania dwustrefową klimatyzacją, w którym temperatura jest ustawiana za pomocą pokrętła.
Zastosowano zupełnie nowy system nawigacji satelitarnej. W jednym systemie z ekranem dotykowym i gniazdem kart pamięci SD zintegrowano funkcje audio i nawigacji oraz czujników parkowania. Na wyświetlaczu podawane są wszystkie informacje dotyczące nawigacji, systemu audio, telefonu i klimatyzacji. W skład zintegrowanego pilota parkowania wchodzą czujniki umieszczone z tyłu i z przodu pojazdu oraz optyczny system parkowania, który wyświetla obraz przeszkód wokół pojazdu na ekranie w desce rozdzielczej jako uzupełnienie dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych dla kierowcy.
[center]

Kolejną nowością jest MDI (Multi Device Interface - "wielofunkcyjny interfejs"), zapewniający łączność z zewnętrznymi źródłami sygnału audio przez złącza USB lub Aux-in ukryte pod dyskretną podwójną klapką.
W samochodzie zastosowano zmodernizowaną wersję terminala sterującego działaniem telefonu, z jeszcze bogatszym zestawem funkcji realizowanych przez moduł Bluetooth.
Na panel instrumentów trafiły dodatkowe wyświetlacze, na których podawana jest prędkość chwilowa w formacie cyfrowym oraz numer zalecanego przełożenia.
Jak przystało na wersję CUPRA R, samochód wyposażono w aluminiowe nakładki na pedały i podnóżek zapewniający wygodną pozycję za kierownicą.
Jednak to, co było wadą Leona drugiej generacji, czyli słabej jakości materiały wykończeniowe, nie zostały poprawione. Twarde plastiki wokół deski, boczki i konsola centralna zostały żywcem wyjęte z wersji sprzed liftingu.
Koniec cz. I
Tekst: belzi
Foto: Iberia