Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

Prawidłowe napięcie ładowania

Dane techniczne, osiągi, eksploatacja....

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

Prawidłowe napięcie ładowania

Postprzez Paweler » 5 lipca 2022, 11:12

Jaki akumulator jest w Leonie FR(jest start-stop)? Jakie powinno być prawidłowe napięcie na klemach? Jakie powinno być prawidłowe napięcie ładowania? Te pytania nasunęły mi się gdy zmierzyłem napięcie na klemach po 2-dniowym postoju-11,9V. Po godzinnej jeździe napięcie na klemach było 12,6V. Napięcie przy uruchomionym silniku wahało się od 12,3V do 12,7V. Po włączeniu wszystkich odbiorników napięcie chwilami spadało do 12,3V, a przy wyższych obrotach rosło do 12,7V. W trakcie rozruchu napięcie na klemach spadło do ok. 10V. Wiem, że zwykłe ołowiowe akumulatory alternator ładuje napięciem 13,7-14,5V, natomiast akumulatory EFB, AGM czy żelowe trochę inaczej. Ale żeby tylko niecałe 13V? Co o tym myśleć?
Zobacz Profil
Paweler
Stella +
Stella +
 
Posty: 83
Dołączył(a): 23 listopada 2021, 12:56
Region: śląskie
Auto: Seat Leon 4 FR
Silnik: benzyna turbo inny

Reklama

Re: Prawidłowe napięcie ładowania

Postprzez Matador » 6 lipca 2022, 19:44

System zarządzania energią.
Alternator ładuje najwięcej pod obciążeniem i w trakcie hamowania silnikiem,
po odpięciu klem naładowany powinien mieć 12.8
realnie 12.6V też jest dobrze,
wszystko poniżej to akumulator do ładowania.
Z podpiętymi klemami pomiar jest niemiarodajny,
ewentualnie możesz odczekać kilka minut.

(EFB to akumulator kwasowy, tyle że wzmocniony dodatkowymi powłokami)
Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Matador
Signo
Signo
 
Posty: 111
Dołączył(a): 12 kwietnia 2019, 20:12
Region: łódzkie
Auto: Leon ST
Silnik: CYVB 1.2

Re: Prawidłowe napięcie ładowania

Postprzez Paweler » 22 lipca 2022, 07:47

Auto dziennie robi po 100 km, więc akumulator powinien być naładowany.

-- 22 lipca 2022, 07:47 --

No i ponownie mierzyłem napięcie akumulatora. Zbytnio nie różniło się od poprzednich pomiarów. Po przejechaniu ok. 50 km(dziennie pokonuje ten dystans 2x) zaraz po zgaszeniu silnika napięcie wynosiło 12,6V. Następnego dnia rano(po ok. 12 godzinach) napięcie wynosiło 12,3V. Przy uruchamianiu spadło do ok. 10V. Po uruchomieniu silnika napięcie wynosiło ok. 12,6-12,7V. Przy zwiększeniu obrotów "huśtało się" od 12,8 do 13,6V. Chyba czeka mnie wizyta w ASO. Akumulator: Banner EFB, 12V 59Ah 320A DIN 640A EN/SAE. Nr katalogowy: 1SO 915 105 A.
Zobacz Profil
Paweler
Stella +
Stella +
 
Posty: 83
Dołączył(a): 23 listopada 2021, 12:56
Region: śląskie
Auto: Seat Leon 4 FR
Silnik: benzyna turbo inny

Re: Prawidłowe napięcie ładowania

Postprzez Matador » 23 lipca 2022, 19:37

Paweler napisał(a):No i ponownie mierzyłem napięcie akumulatora.

Nie zmierzyłeś napięcia akumulatora,
tylko napięcie w instalacji, w różnych kombinacjach obciążenia i dalej nic nie wiadomo :wink:

Jeszcze raz - jeśli robisz te 50km,
to po powrocie odepnij klemy i zmierz, najlepiej jeśli pomiar zrobisz następnego dnia..
Jeżeli będzie mniej niż 12,6V podładuj.

Paweler napisał(a):Przy zwiększeniu obrotów "huśtało się" od 12,8 do 13,6V

To mówi tylko tyle, że sterownik uznał, iż nie ma potrzeby zwiększać ładowania.
Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Matador
Signo
Signo
 
Posty: 111
Dołączył(a): 12 kwietnia 2019, 20:12
Region: łódzkie
Auto: Leon ST
Silnik: CYVB 1.2

Re: Prawidłowe napięcie ładowania

Postprzez wesol » 25 lipca 2022, 05:34

Jeśli na klemach podczas pracy silnika będzie właśnie okolice 14-15 v to znaczy że aku jest niedoladowany lub poprostu już stary i elektronika faszeruje go prądem by go naładować.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: Prawidłowe napięcie ładowania

Postprzez Paweler » 25 lipca 2022, 08:38

Koledzy(koleżanki). Nie jestem elektrykiem,a tym bardziej elektronikiem. Ale wiem jedno. Akumulator ma przyjmować ładunek, gromadzić go i kiedy trzeba oddawać. W Passacie B6(1.9TDI) przy pracującym silniku napięcie na klemach(akumulator klasyczny kwasowy) trzyma zakres 13,9-14,5V zależnie od włączonych odbiorników. W spoczynku(po nocnym postoju) napięcie wynosi 12,4-12,7 V. Dobra, są to auta różnych generacji, ale napięcie w instalacji w obu autach powinno chyba być porównywalne. Przecież pobór prądu na wyłączonym zapłonie w obu autach jest podobny. Wyobraźmy sobie sytuację gdzie w instalacji spoczynkowe napięcie wynosi 12V(+/- 0,2V jak w przypadku Leona) to diesla nie odpalę, a w każdym razie z oporami. Stąd moje wątpliwości i oczekiwanie rady od bardziej doświadczonych ode mnie. Wyguglałem co się dało w necie i wszędzie czytam, że akumulatory EFB i te AGM czy żelowe zresztą, też powinno się ładować napięciem powyżej 14V, a napięcie spoczynkowe na klemach powinno być ok. 12,5V. Ale za to nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na pytanie jakie powinno być prawidłowe ładowanie takich akumulatorów(EFB, AGM) zamontowanych w aucie.
Zobacz Profil
Paweler
Stella +
Stella +
 
Posty: 83
Dołączył(a): 23 listopada 2021, 12:56
Region: śląskie
Auto: Seat Leon 4 FR
Silnik: benzyna turbo inny

Re: Prawidłowe napięcie ładowania

Postprzez wesol » 25 lipca 2022, 09:29

Napięcie zmienne. Po to jest inteligentne ładowanie by było zmienne zależne id różnych czynników. B6 to tak jak golf 3 ma regulator w alternatorze i tyle tylko ze utrzymuje napięcie do 14.4 v i na tym koniec. Przy inteligentnym mamy jnsczej bo czasem podbija napięcie nawet do 16 volt a czasem trzyma na poziomie 13.2 v bo tyle wystarcza.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: Prawidłowe napięcie ładowania

Postprzez Paweler » 25 lipca 2022, 10:45

OK rozumiem, że najnowsze modele mają "inteligentne" ładowanie, że jak trzeba to ładuje, a jak nie trzeba to ładuje mniej albo wcale. Ale jeżeli wyłączę zapłon to z akumulatora na podtrzymanie wszystkich układów jest pobierany nieznaczny prąd niezależnie od nowoczesności auta. Ale zależnie od ilości odbiorników nie przekracza to ok. 30-40 mA(chyba). Stąd mój wniosek, że skoro pobór prądu na wyłączonym zapłonie jest podobny, a akumulator naładowany, niezależnie jakie auto(z inteligentnym ładowaniem czy bez) to napięcie powinno być też podobne czyli nie mniej niż 12,5V. Aż z ciekawości sprawdzę ile prądu na postoju może zżerać Leon. Chyba że ktoś już to mierzył? Nawiasem mówiąc telefonowałem do ASO z moimi wątpliwościami i rozmowa przebiegała mniej więcej tak-jak auto jeździ to się nie przejmować. A podobno lepiej zapobiegać niż leczyć. Ciekawe co powie pan z ASO gdy będzie musiał załatwiać holowanie. A może jestem po prostu przewrażliwiony? Jakby nie patrzeć mam jeszcze 3,5 roku gwarancji.
Zobacz Profil
Paweler
Stella +
Stella +
 
Posty: 83
Dołączył(a): 23 listopada 2021, 12:56
Region: śląskie
Auto: Seat Leon 4 FR
Silnik: benzyna turbo inny


Powrót do VAG - Techniczne Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości