Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

Akumulator

Dane techniczne, osiągi, eksploatacja....

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

Re: Akumulator

Postprzez wesol » 15 maja 2019, 06:09

Istotą jest to że po ładowaniu podpięcie jakiegokolwiek sprzętu pomiarowego jest totalnym bezsensem. Czyli nawet jak weźmiesz odpalisz auto i podjedziesz do kogoś kto ma sprzęt do sprawdzania Aku (np jakiś warsztat) to pomiar będzie bezsensowny. Totalnego trupa wykaże że Aku jest choć dobry. Naładować aku i odstawić w garażu na dwa dni i wtedy podjechać z nim po tym czasie bez podpinania już go. Robimy pomiar co on wart.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Reklama

Re: Akumulator

Postprzez Kanisz » 15 maja 2019, 22:16

Totalny trup nie wytrzyma dnia. Po nocy może już nie odpalić. Jeżeli sprawdzający ma sprzęt i doświadczenie to nie będzie miało to znaczenia czy ładowany wczoraj czy 2dni temu. Ale fak, że czas działa na niekorzyść padaki. Prawie zawsze jesteśmy w stanie ocenić czy już jest raczej szrot, czy wymaga tylko naładowania i ponownego sprawdzenia za jakiś czas. Ale tu też uczestniczy czynnik ludzki, który może zawieść i można się pomylić, dlatego nawet jak wyjdzie szrot to przed wymianą na nowy dobrze jest naładować i sprawdzić w praktyce czy pomogło, czy też trzeba zmienić na nowy.
-
=== Cogito ergo sum ... Kanisz ... Errare humanum est ===
-
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Kanisz
Sport
Sport
 
Posty: 316
Dołączył(a): 6 lutego 2019, 20:27
Region: świętokrzyskie
Auto: Seat Leon ST 1.5TSi
Silnik: CJXA 2.0

Re: Akumulator

Postprzez wesol » 16 maja 2019, 09:13

Trup to mam na myśli taki już zmęczony Aku ale działający. Nie taki oczewiscie co ma zwarcie na celu albo przerwę na celu bo taki to się już do niczego nie nadaje mimo że wykaże na voltomierzu napięcie jakieś jeszcze niby sensowne. Nie odpali taki nawet komarka. Dlatego mówię że pomiar napięcia to nie jest sprawdzenie Aku. Aku który będzie miał powiedzmy 12.4v może być dużo mocniejszy jeśli chodzi o podanie prądu rozruchowego jak taki Aku co będzie miał w spoczynku też 12.6 volta.
Paradoksalnie odpalając auto i jeśli napięcie na Aku w 1-2 minuty się robi np 14.5 v a w drugim po odpaleniu po np 12 minutach dopiero jest 14.3 v i jeszcze go tam doładowuje altek to taki Aku może być lepszy. Lichy Aku szybko pada i szybko niby się ładuje(odzyskuje napięcie). Stary aku ma to do siebie że zamiast mieć np 80Ah z deklarowanych 74 ma np 50Ah a zamiast prądu w din 350A ma powiedzmy 200 to szybko odzyskuje ta energię rzeczywistą która już teraz ma.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: Akumulator

Postprzez Kanisz » 16 maja 2019, 15:35

Tu masz rację, że sam pomiar napięcia na aku to nie jest sprawdzenie pojemności.
Ale tak jak pisałem wcześniej, kontrola napięcia Aku pod obciążeniem np świateł daje informację o kondycji aku i na tej podstawie wcześniej opisanej metody sprawdzenia można zakwalifikować aku jako sprawny, szrot lub do ładowania. Z reguły tej samej pojemności np 50Ah dwa różne Aku 12V z różnym napięciem na stykach np 12.6 i 12.1V, będą miały różną pojemność rzeczywistą z tym, że aku o większym napięciu powinien mieć też większą pojemność.
Wcześniej podany przykład sprawdzania napięcia Aku pod obciążeniem jest najbardzie popularnym, prostym i szybkim sposobem na ocenę stanu Aku, ale...
Gdyby ktoś chciał zrobić to doświadczalnie z dokładnością prawie laboratoryjną to jest jeszcze nastepujący i trochę czasochłonny sposób:

Test akumulatora w warunkach domowych.
Nawet w warunkach domowych lub "garażowych" można sprawdzić akumulator podłączając obciążenie w postaci żarówki samochodowej lub przy większym akumulatorze obciążenie w postaci kilku żarówek. Do przeprowadzenia testu potrzebny jest:

miernik napięcia (zwykły woltomierz - multimetr za kilkadziesiąt zł)
obciążenie - na przykład żarówka samochodowa
kable do wykonania połączenia.
Już tak prosty zestaw pomiarowy będzie wystarczający do sprawdzenia stanu akumulatora. Oczywiście test przeprowadzony przy pomocy wyżej wymienionych narzędzi jest jedynie orientacyjny, nie gwarantuje uzyskania wyniku z laboratoryjną dokładnością, ale jest wystarczający do oceny stanu baterii.

Do przeprowadzenia dokładnego testu potrzebne jest obciążenie regulowane, aktywne. To znaczy takie, które dostosowuje rezystancję zależnie od napięcia. Dzięki temu, pomimo spadku napięcia w czasie testu, wielkość obciążenia - czyli prąd mierzony w amperach - jest utrzymywana przez cały czas na stałym, ustalonym na początku testu poziomie.

Przed wykonaniem pomiaru akumulator powinien być w pełni naładowany, najlepiej automatyczną ładowarką przeznaczoną do akumulatorów żelowych / AGM. Po zakończeniu ładowania należy odczekać kilka godzin, tak aby napięcie ustabilizowało się.

W zależności od tego jak akumulator był eksploatowany, jak często i intensywnie był rozładowywany, jakim prądem ładowany można przed pomiarem wykonać kontrolowane rozładowanie pod małym obciążeniem i ładowanie małym prądem. Przez mały prąd i małe obciążenie należy rozumieć około 1/10 pojemności akumulatora, czyli dla akumulatora 50Ah około 5A.

Jak dobrać obciążenie do rozładowania
W celu dobrania obciążenia można posłużyć się żarówkami, i przykładowo:

jedna żarówka 12V/21W (tradycyjna od światła stop, lub kierunkowskazu) to obciążenie około 1,7A
jedna żarówka H4 to obciążenie około 4,5A (światła mijania)
itd. obciążenia można łączyć ze sobą, tak aby uzyskać większy prąd
Ze względu na fakt, że obciążenie wykonane z żarówki zależne jest od napięcia i w miarę spadku napięcia obciążenie maleje, test należy traktować orientacyjnie. Przy obliczaniu pojemności, dla uproszczenia rachunków, można brać pod uwagę obciążenie występujące przy napięciu 12V.

Interpretacja wyników pomiaru akumulatora
Nowy akumulator 55Ah powinien bez problemu wytrzymać obciążenie 5A przez 10 godzin, zanim napięcie spadnie do 10,5V. Napięcie należy kontrolować co jakiś czas - im większe obciążenie tym częściej. Przy obciążeniu 10A dla akumulatora 55Ah wystarczy sprawdzać napięcie co 0,5 - 1 godzinę, im bliżej napięcia 10V tym częściej. Istotne jest aby nie dopuścić do spadku napięcia poniżej 10V ponieważ to niekorzystnie wpływa na pojemność akumulatora.

W przypadku gdy testowany akumulator, pod obciążeniem, utrzyma napięcie:

powyżej 80% czasu przewidzianego dla akumulatora nowego, uznawany jest za nadający się do dalszej eksploatacji, jako źródło zasilania awaryjnego (UPS, alarm, system DSO),
powyżej 60% czasu przewidzianego dla nowego akumulatora, uznawany jest za nadający się do pracy jako podstawowe źródło zasilania (napędzanie silnika, wózek inwalidzki, oświetlenie drogowe, inne urządzenia zasilane z akumulatora)
W przypadku gdy wynik jest gorszy oznacza to, że akumulator nadaje się do wymiany. Oczywiście przy wyniku bliskim wartości granicznych możliwa jest dalsza praca, jednak:

czas podtrzymania lub zasilania urządzenia będzie proporcjonalnie krótszy niż w przypadku akumulatora nowego,
należy zakładać, że w krótkim czasie nastąpi dalsza utrata pojemności i akumulator przestanie się nadawać do pracy,
pod uwagę brać koszty ponownych pomiarów, montażu i demontażu, ewentualnej awarii lub przerwy związanej z awarią akumulatora
Na wyniki testu wpływ ma temperatura - im cieplej tym akumulator odda więcej energii. Jeżeli test przeprowadzony zostanie w obniżonej temperaturze wyniki będą gorsze - jest to normalne zjawisko i nie świadczy o uszkodzeniu akumulatora. Test należy przeprowadzać w temperaturze 20 - 25 stopni C.
-
=== Cogito ergo sum ... Kanisz ... Errare humanum est ===
-
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Kanisz
Sport
Sport
 
Posty: 316
Dołączył(a): 6 lutego 2019, 20:27
Region: świętokrzyskie
Auto: Seat Leon ST 1.5TSi
Silnik: CJXA 2.0

Jaki akumulator wybrać

Postprzez kubarz » 16 lutego 2021, 15:11

Witam mam małą zagwozdkę..
Padł mi aku w moim 5F 1.4 tsi i katalog oraz sprzedawca w sklepie mówi mi ,że idzie tam 70Ah AGM
zastanawiam się czy przypadkiem nie ma jakiegoś błędu w katalogu ponieważ fabryczy aku to 59AH EFB
czy ktoś miał podobną sytuację ?
raczej założę coś kolo 60ah efb żeby było doładowane ale wolę się upewnić


ps czy kojarzy ktoś taką markę i mógłby się wypowiedzieć na temat jakości tych aku ?
https://www.specpart.pl/akumulator-grom-efb-start-stop-60ah-600a-prawy-plus-dtr.html

Pozdrawiam ! :cfaniak:
Zobacz Profil
kubarz
Stella
Stella
 
Posty: 2
Dołączył(a): 16 lutego 2021, 14:57
Region: podkarpackie
Auto: leon 5f
Silnik: benzyna 1.4

Re: Jaki akumulator wybrać

Postprzez Tomektr » 16 lutego 2021, 15:32

Poczytaj ten temat https://www.ateca-klub.pl/forum/viewtop ... =11&t=1119 Na początku jest o ładowarkach ale później temat schodzi na akumulatory.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tomektr
TopSport
TopSport
 
Posty: 1222
Dołączył(a): 5 lutego 2018, 17:30
Lokalizacja: Toruń
Region: kujawsko-pomorskie
Auto: Leon FR MY18 150KM
Silnik: CZEA 1.4

Re: Jaki akumulator wybrać

Postprzez bzykofm » 16 lutego 2021, 23:38

kubarz Twój link nie działa, przynajmniej u mnie.
była: Ibiza 6L lift 1.4 85KM 2013-2014
Leon Barbarzyńca105KM 250Nm @ dynoPro 195KM 374Nm 2014-

Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
bzykofm
LeonClub Team
LeonClub Team
 
Posty: 3472
Dołączył(a): 9 lipca 2015, 23:59
Lokalizacja: Wieniec/Wieliczka
Region: małopolskie
Auto: leon 1P FL TDI PD
Silnik: BLS 1.9

Re: Akumulator

Postprzez oczkolek » 17 lutego 2021, 13:39

kubarz, sprawdź dokładnie jakie parametry ma aku zamontowane w tej chwili. Poszukaj aku o takich samych parametrach lub bardzo zbliżonych, a także sprawdź czy wymiarowo będzie pasował do auta, czy wejdzie? Głównie chodzi o długość.
Zrób fotę góry akumulatora który jest w aucie.
Aktualnie do aut grupy VW na pierwszy montaż wsadzane są aku VARTY lub EXIDE (nawet powinna być nazwa firmy na starym aku). Jednakże aku o tych samach parametrach sprzedawane na wolnym rynku (przez te firmy) znacząco różnią się od aku wsadzanych na pierwszy montaż. Wystarczy porównać ich wagę. Ze względu na to, ze przy produkcji coraz większej ilości części do aut coraz większą wagę odgrywają księgowi to aku sprzedawane na wolnym rynku są mniej wytrzymałe niż dawniej i aku wsadzane na pierwszy montaż.
w takiej sytuacji możesz poszukać w "sklepach" akumulatory wsadzane na pierwszy montaż (taniej niż w ASO droższe od marek popularnych - VARTA EXIDE BOSCH itp) lub poszukać zamiennika produkowanego starą technologią (też jednak nieco droższe od popularnych marek.
Proponuję zainteresować się taka marką jak FORSE. Większość sprzedawców chwili sobie te akumulatory, ale wybór co kupisz jest twój.

bzykofm napisał(a): kubarz Twój link nie działa, przynajmniej u mnie.

Coś zrypał się chyba routing lub strona. Firma jest dobra jedne z niższych cen.
Pozdrawiam
Oczkol

Leon, Seat Leon


MASZ PROBLEMY Z WENTYLATORAMI CHŁODNICY/KLIMY (I BIEG) -> PISZ DO MNIE NA PW
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
oczkolek
Administrator LC Team
Administrator LC Team
 
Posty: 9296
Dołączył(a): 29 marca 2004, 19:29
Lokalizacja: Warszawa, Inowrocław
Region: mazowieckie
Auto: Seat Leon
Silnik: CJSA 1.8

Re: Akumulator

Postprzez mathew_96X » 12 marca 2021, 14:10

kubarz napisał(a):Witam mam małą zagwozdkę..
Padł mi aku w moim 5F 1.4 tsi i katalog oraz sprzedawca w sklepie mówi mi ,że idzie tam 70Ah AGM
zastanawiam się czy przypadkiem nie ma jakiegoś błędu w katalogu ponieważ fabryczy aku to 59AH EFB
czy ktoś miał podobną sytuację ?
raczej założę coś kolo 60ah efb żeby było doładowane ale wolę się upewnić







ps czy kojarzy ktoś taką markę i mógłby się wypowiedzieć na temat jakości tych aku ?
https://www.specpart.pl/akumulator-grom-efb-start-stop-60ah-600a-prawy-plus-dtr.html

Pozdrawiam ! :cfaniak:



miałem podobny problem, katalog zalecał co innego niż było pod maską

kupiłem jak najbardziej zbliżony do oryginału i też w technologii EFB- jest nawet dostępny na stronie z której wysłałeś linka
https://specpart.pl/specpart-akumulator ... ysoki.html
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
mathew_96X
Stella
Stella
 
Posty: 6
Dołączył(a): 10 marca 2021, 10:12
Lokalizacja: Rzeszów
Region: podkarpackie
Auto: Leon 5F
Silnik: benzyna turbo inny

Re: Akumulator

Postprzez wesol » 17 marca 2021, 06:23

Nie ma to znaczenia. Jeśli weźmiesz np Aku Optimy np 50 Ah ale one mają prąd po 1000A też będzie się sprawdzał. To jak wielkość baku. Czy będzie 40 litrów czy 70 nic to nie zmienia poza częstszym zaglądaniem na stację, chyba że i tak robisz 300 km i tankujesz i nie czekasz aż zapali się rezerwa.
Im większy Aku tym ma większy prąd i jest mniej eksploatowany więc dłużej popracuje. Ładowanie go po odpaleniu też jest szybsze bo on może większy prąd przyjąć.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: Akumulator

Postprzez Leonardinio » 18 marca 2021, 17:44

Cześć,

obecna Varta Silver Dynamic E38 12V / 74Ah / 750A kończy swój żywot po 8 latach,
który wybrać z tej listy?
https://www.akumulator.pl/dobierz-akumu ... p-zaplonu=

Leon 1M 1.9TDI 110 KM ASV
Zobacz Profil
Leonardinio
Stella +
Stella +
 
Posty: 65
Dołączył(a): 13 listopada 2012, 18:11
Auto: Leon 1M
Silnik: ASV 1.9

Re: Akumulator

Postprzez mczelny2401 » 18 marca 2021, 20:40

8 lat to tylko się cieszyć że tyle wytrzymał :-) Ja polecam aku z firmy Banner Professional. Mój 1M nawet przy mrozie -28 odpalił na strzała
Był Leon 1M (ASV 110KM)
Był Leon 1M (ASZ 130KM)
Był Leon 5F (CKFC 150KM)
Jest Leon 5F ST (DKZA 190KM)
Zobacz Profil
mczelny2401
FR
FR
 
Posty: 1847
Dołączył(a): 8 sierpnia 2014, 13:02
Region: podkarpackie
Auto: Leon ST FR
Silnik: benzyna 2.0 turbo

Re: Akumulator

Postprzez wesol » 18 marca 2021, 22:39

Nic z centrum/exide. Bierz np veste forse-fobry ukraiński w technologi odlewanej. Duracell też dobre ma, Varta blue. Cis w tym temacie. Bannera też bardzo dobry.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: Akumulator

Postprzez oczkolek » 18 marca 2021, 22:43

wesol napisał(a):forse
Pozdrawiam
Oczkol

Leon, Seat Leon


MASZ PROBLEMY Z WENTYLATORAMI CHŁODNICY/KLIMY (I BIEG) -> PISZ DO MNIE NA PW
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
oczkolek
Administrator LC Team
Administrator LC Team
 
Posty: 9296
Dołączył(a): 29 marca 2004, 19:29
Lokalizacja: Warszawa, Inowrocław
Region: mazowieckie
Auto: Seat Leon
Silnik: CJSA 1.8

Re: Akumulator

Postprzez bzykofm » 18 marca 2021, 23:16

Jeszcze słoweńska Topla.
była: Ibiza 6L lift 1.4 85KM 2013-2014
Leon Barbarzyńca105KM 250Nm @ dynoPro 195KM 374Nm 2014-

Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
bzykofm
LeonClub Team
LeonClub Team
 
Posty: 3472
Dołączył(a): 9 lipca 2015, 23:59
Lokalizacja: Wieniec/Wieliczka
Region: małopolskie
Auto: leon 1P FL TDI PD
Silnik: BLS 1.9

Re: Akumulator

Postprzez wesol » 20 marca 2021, 17:55

oczkolek napisał(a):
wesol napisał(a):forse


W zasadzie to się pomyliłem i nazwa to westa forse.
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Re: Akumulator

Postprzez brtk » 20 kwietnia 2021, 21:27

Warte zainteresowania są też polskiej firmy Autopart. Ja ostatnio (przed zimą, bo poprzedniej już się dławił na Warcie 8 letniej) się w taki zaopatrzyłem ale najpierw patrzyłem opinie w necie, np. fajne testy na kanale mrakumulator na YT są.
Zobacz Profil
brtk
Signo
Signo
 
Posty: 166
Dołączył(a): 27 kwietnia 2017, 21:52
Region: mazowieckie
Auto: Toledo 1M
Silnik: AHF 1.9

Re: Akumulator

Postprzez wesol » 21 kwietnia 2021, 10:40

Było kupić agm i byś miał spokój na wiele lat
Brak polskich znakow na klawiaturze.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
wesol
TopSport
TopSport
 
Posty: 1482
Dołączył(a): 1 stycznia 2017, 14:47
Auto: Bmw
Silnik: CJXA 2.0

Poprzednia strona

Powrót do VAG - Techniczne Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości