Strona 1 z 1

[1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 24 lutego 2008, 12:03
przez Booster
Jako, że planuje zakup felg na letnie kapcie, pojawiło mi się następujące pytanie.
Z jakim współczynnik ET powinienem dobrać felgę, żeby wszystko było si?

Wyszukiwarka nie znalazła nic na temat ET, stąd zakładam nowy wątek.

Po krótce: 1.9TDI P1 7,00x16, a do wyboru mam: ET35, ET40 i ET50.

Przez najbliższy czas nie zamierzam wkładać tam opon szerszych niż 205, bo mam nowe, a jak dla mnie to i tak wystarczająco szeroki kapeć.

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 24 lutego 2008, 12:33
przez biloowa
ET50

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 24 lutego 2008, 12:38
przez Booster
A co ten współczynnik sobą ogólnie reprezentuje? tzn niby odsadzenie, ale tzn, że im większy tym auto "szersze" czy "węższe"?
A no i co przemawia za ET50 w takim razie?

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 24 lutego 2008, 12:57
przez AdamTower
Im niższe ET tym bardziej felga wystaje. Nie można jednak przesadzić. W leonie II wskazane ET jest w obszarze 50. Jak założysz 45 to będzie lekko wystawać, jak 54-56 jak w oryginalnych felgach będą lekko schowane. Jak zalożysz do LeoII ET 35 to najprawdopodobniej oponybędą ocierać przy pełnym obciążeniu o nadkola i będą za mocno wystawać

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 24 lutego 2008, 13:01
przez bono
Booster,
FELGI - oznaczenia, parametry montażowe

Felga którą montujemy w samochodzie charakteryzuje się odpowiednimi parametrami.
Są to rozstaw śrub, rozmiar oraz ET i średnica otworu centralnego Ø.

Rozmiar felgi: 6,5x15
6,5 - szerokość felgi podawana w calach
15 - zewnętrzna średnica felgi podawana w calach

Rozstaw śrub: 5x110
5 - oznacza ilość śrub mocujących felgę
110 - oznacza średnicę okręgu na której to znajduje się 5 otworów montażowych

ET (offset lub inaczej odsadzenie) felgi:
Odsadzenie informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej - podawana w mm ET jest charakterystyczny dla każdego modelu felgi a nie modelu samochodu.
Przy zakupie felg należy zwrócić uwagę, jaki jest dopuszczalny offset felg, które chcemy zamontować w swoim pojeździe. Offset może mieć wartości zarówno dodatnie jak i ujemne i informuje o położeniu koła we wnęce nadkola.

Ø - średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi - podawana w mm:
umożliwia dokładne centrowanie felgi na piaście, w przypadku rozbieżności pomiędzy rozmiarem otworu centralnego w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące umożliwiające redukcję tej różnicy. Pierścienie centrujące są na ogół stosowane przez producentów felg aluminiowych i umożliwiają dostosowanie konkretnego modelu felgi do konkretnego modelu pojazdu.

OPONY - oznaczenia

Rozmiar opony: 185/65R14
185 - szerokość opony w mm (mierzona między jej bocznymi ścianami)
65 - wskaźnik profilu opony (wskaźnik określający procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości. 65 oznacza, że wysokość opony to 65% jej szerokości)
R - oznaczenie konstrukcji opony - radialna (symbol informujący o konstrukcyjnym układzie włókien osnowy opony. W przypadku opony radialnej korpus opony zbudowany jest z warstw włókien biegnących promieniowo w poprzek opony, od jednego do drugiego obrzeża.
14 - średnica osadzenia na feldze podawana w calach (inaczej: średnica felgi, na jaką może być zamontowana opona)

Indeksy: 91V
91 - indeks nośności - dopuszczalne maksymalne obciążenie w kilogramach na koło
V - indeks prędkości - dopuszczalna maksymalna prędkość podawana w km/h
(V 240KM/h, L 120KM/h, W 270KM/h, M 130KM/h, Y 300KM/h, N 140KM/h, O 110KM/h, P 150KM/h, Q 160KM/h, R 170KM/h, S 180KM/h, T 190KM/h, U 200KM/h, H 210KM/h)

Kierowcy, którzy preferują styl sportowy, bądź też cenią komfort i ekonomikę powinni przy wyborze opon pamiętać o tym, że optymalny dobór oznacza dodatkową dynamikę, bezpieczeństwo oraz przyjemność jazdy. Każdy rodzaj opon posiada swój indywidualny charakter, swoje zalety i ograniczenia, które należy brać pod uwagę dokonując zakupu.

źródło :arrow: http://www.forumsamochodowe.pl/rozmiary/


Ciekawie wyjaśnione tutaj http://www.corrado.com.pl/kola/kola.htm

http://www.forumsamochodowe.com/temat-2434.html

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 24 lutego 2008, 13:10
przez bajus
w 1P tak jak biloowa napisal jest ET50,
http://files.capri.pl/u/b/d/448349cf450bd.l.gif

Booster napisał(a):A no i co przemawia za ET50 w takim razie?

ET takie jak w specyfikacji dobieramy po to (razem z szerokoscia felgi) zeby kola nie wystawaly poza obrys pojazdu i wszystko gralo jak nalezy :)

ztcp to ktos mowil, ze nie za specjalnie wyglada oferta felg z ET50...
ale jakies perelki sie zdarzaja :)

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 24 lutego 2008, 13:15
przez vr6
Fabrycznie :
6,5" x 16" ET 50
7" x 17" ET 54
7,5" x 18" ET 53

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 24 lutego 2008, 14:56
przez Booster
Dobrze, że zapytałem, bo biorąc pod uwagę dostępność ET35 byłbym święcie przekonany, że tą właśnie powinienem zamówić :|

Wiele mi się wyjaśniło. Zamawiam 7,00 x 16'' ET50 :)

A tak na przyszłość. Czy gdzieś w instrukcji jest to podane?

Domyślam się, że śruby też specjalne musze kupić?

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 26 lutego 2008, 17:19
przez czechu77
ET to odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej felgi do piasty . Wartość ta jest wyrażona w milimetrach. Czym większa wartość ET, tym felga jest bardziej schowana do samochodu. Oczywiście prawidłowe ET będzie inne dla felgi 6cali i inne dla 7cali. Dodam, że przykładowo dla felgi 7x16 cali offset wacha się w przedziale 35 do 40 dla większości felg i są to prawidłowe wartości, bo felga z et35 będzie tylko o 0,5cm wystawała bardziej na zewnątrz niż felga o et40. Wiem to z doświadczenia - prowadzę serwis opon

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 28 lutego 2008, 08:45
przez funcarver
Booster napisał(a):A tak na przyszłość. Czy gdzieś w instrukcji jest to podane?


pisze jak byk w homologacji

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 3 kwietnia 2008, 19:17
przez Booster
Odkopię jeszcze na chwilkę temat, bo powoli zabieram się za zakup :)
funcarver napisał(a):pisze jak byk w homologacji

A czy takowa jest gdzieś do pobrania albo może ktoś mógłby skana wrzucić do Download? Ja niestety tego nie posiadam a i wygooglować mi się nie udało.

Zakładając, że zdecydowałbym się na felgę 7,5x16 mam do wyboru 2 opcje: ET35 i ET 42. Sprzedawca twierdzi, że obie będą pasować bezproblemowo. Wydaje mi się, że nie powinno być bólu, bo to nadal idzie na kapcie 205/55R16 i raczej szerszych kupować nie planuję. Pytanie czy felga nie jest kapke za szeroka do tych opon i nie będzie bardziej podatna na uszkodzenia?

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 6 kwietnia 2008, 21:45
przez Kozak
Booster napisał(a):ET 42
kup takie , bo są najbardziej zbliżone do fabrycznych

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 7 kwietnia 2008, 05:47
przez vr6
fabryczne ET 50 wiec spokojnie mozna 42 zalozyc

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 7 kwietnia 2008, 07:06
przez krz_p
Booster napisał(a):Zakładając, że zdecydowałbym się na felgę 7,5x16 mam do wyboru 2 opcje: ET35 i ET 42. Sprzedawca twierdzi, że obie będą pasować bezproblemowo. Wydaje mi się, że nie powinno być bólu, bo to nadal idzie na kapcie 205/55R16 i raczej szerszych kupować nie planuję. Pytanie czy felga nie jest kapke za szeroka do tych opon i nie będzie bardziej podatna na uszkodzenia?


Z przodu felga będzie na styk z błotnikiem, no i oponka 205 jest za wąska na taką felgę

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 7 kwietnia 2008, 17:47
przez Booster
krz_p napisał(a):Z przodu felga będzie na styk z błotnikiem, no i oponka 205 jest za wąska na taką felgę
Wg tabel opona na felgę pasuje, ale chyba sobie daruję. Znalazłem ładne felgi 7.0x16 ET42 i raczej dalej nie będę szukał... nic tylko czekać na realizację zamówienia :)

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 7 listopada 2008, 18:08
przez Matejko69
koledzy staje przed wyborem felg na zime i tak tylko dla potwierdzenia beda 16" 6.5J i teraz czy przy ET42 bedzie wszystko w porzadku ??
temat jest o tyle dla mnie drazliwy, ze w przypadku mojego drugiego auta czyli carismy pojedyncze milimetry decyduja o tym czy felga bedzie pasowac czy nie, a jak jest w 1P ?

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 8 listopada 2008, 12:06
przez biloowa
Matejko69 napisał(a):koledzy staje przed wyborem felg na zime i tak tylko dla potwierdzenia beda 16" 6.5J i teraz czy przy ET42 bedzie wszystko w porzadku ??
temat jest o tyle dla mnie drazliwy, ze w przypadku mojego drugiego auta czyli carismy pojedyncze milimetry decyduja o tym czy felga bedzie pasowac czy nie, a jak jest w 1P ?


Ja na zime założyłem 7x16 et42 i wszystko pasuje.

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 8 listopada 2008, 14:37
przez vr6
fabrycznie jest 6,5 x 16 et 50 wiec z et42 nie powinno byc problemu

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 16 listopada 2008, 21:26
przez Matejko69
ostatecznie zalozylem 15" - do golfa V sa jako standard wiec mimo et 37 nie ma zadnego problemu z montazem ani uzytkowaniem felg - oczywiscie przy hamulcach 280mm

Re: [1P] Współczynnik ET

PostNapisane: 11 marca 2009, 20:50
przez wawior
pod tym adresem jest kalkulator ET
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
Krótka instrukcja obsługi w/w Kalkulatora

Current Wheel Specs: tu wpisujemy szerokość (Width) i ET (Offset) swojej felgi, 6 lub 6.5 cala
(przy szerokosci cześci ułamkowe wpisujemy po "kropce" np 6.5)

New Wheel Specs: tu wpisujemy szerokosc i ET nowej felgi - nastepnie klikacie w Calculate i na dole dostajecie wynik w mm

Inner Clearance: ? (the inside of the wheel to the strut housing)
Outer Position: ? (position of the outside edge of the wheel

Inner Clearance oznacza odległość felgi do wewnątrz.
Jak pojawi sie dopisek:
- LESS oznacza to ze felga chowa sie do środka (odległość pomiędzy wewnętrznym rantem felgi a podłużnicą zmniejsza sie)
- MORE to felga wystaje na zewnątrz (odłeglość pomiędzy wewnętrznym rantem felgi a podłużnicą zwiększa sie)
- THE SAME to nie zmienia się odległość czyli pozostaje taka sama

Outer Position oznacza odlegosc felgi na zewnatrz.
Jak pojawi sie dopisek:
- RETRACT by to felga chowa sie do środka (odległość pomiędzy zewnętrznym rantem felgi a rantem błotnika zwiększa sie)
- EXTEND an extra to felga wystaje na zewnątrz (odległość pomiędzy zewnętrznym rantem felgi a rantem blotnika zmniejsza sie)
- THE SAME to nie zmienia się odległość czyli pozostaje taka sama

Dobór dystansów oznacza zminiejszenie ET o szerokość dystansów (np mając ET31.5 i stosując dystans o szerokości 20mm to rzeczywiste ET wynosi 11.5) - odpowiednio regulując ET i obserwując jak felga zachowuje sie w stosunku do orginału (czy za bardzo nie wystaje) można dobrać odpowiednią szerokość dystansu