Strona 1 z 1

ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 17:21
przez colin23
I następne pytanie z serii przed kupnem samochodu: jak sprawdzić czy w danym samochodzie jest np. ESP. Z tego co wiem to pierwsze trzy są raczej standardowo w każdej wersji TDI ale ESP już tylko w opcji. Chyba że nie każda 110, 130 i 150 mają ESD i TCS? Czy przy włączeniu stacyjki będzie wtedy jakaś lampka ESP? Czy może wyłącznik ESP na konsoli?

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 17:39
przez prospect
bedziezsz mial wylacznik esp.ale jak chcesz to sprawdzic wystarczy gwałtownie wejsc w zakret i poczujesz jak cie cos blokuje.

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 17:46
przez Asgaard
hyhy... np krawężnik albo barierka, hyhyhy... wtedy będziesz wiedział, że esp nie ma :P

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 17:58
przez Richi_TDI
Znamiona ESP w Leonie:

1. Pomarańczowa kontrolka "ESP" zapalająca się tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce i gasnąca po kilku sekundach.
2. Włącznik/wyłącznik na konsoli środkowej tuż przy przycisku otwierającym wlew paliwa.
3. Samochód hamuje w za szybkich/za gwałtownych zakrętach mimo, iż nie naciskasz pedału hamulca. :) Wydaje przy tym odgłosy "chrupania". 8)

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 18:15
przez Tonny S
colin23, TCS jest za doplata no chyba ze jest ESP to wtedy juz jest w serii.

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 18:16
przez cupra 2
Nie w każdej wersji TDI jest ABS, TCS czy ESD.
Ja w moim mam ABS i TCS. Poznać nie tylko po kontrolce, ale i po przycisku wyłączającym system, umieszczonym obok przycisku otwierającego wlew paliwa.

p.s. A swoją drogą co to jest dokładnie ESD ? Bo wiele już czytałem na ten temat i wiele bzdur piszą w necie na ten temat.

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 18:20
przez Richi_TDI
cupra 2 napisał(a):p.s. A swoją drogą co to jest dokładnie ESD ? Bo wiele już czytałem na ten temat i wiele bzdur piszą w necie na ten temat.


Taka elektroniczna pseudo szpera.... Niedawno był wątek, w którym dość sporo było o tym napisane... Aaaa i Tonny nawet testował jak to działa. ;)

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 20:51
przez Artur20vt
EDS jest to pseudo szpera wspolpracujaca z ABS. Do bodajze 30kmh kolo ktore obraca sie szybciej - jest przyhamowywane przez ABS. EDS dziala nawet po wylaczeniu TCSu, ktory redukuje buksowaniu kol za pomoca elektronicznej przepustnicy w dolocie...

Art

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 21:12
przez Tonny S
Artur20vt napisał(a):EDS jest to pseudo szpera wspolpracujaca z ABS. Do bodajze 30kmh kolo ktore obraca sie szybciej - jest przyhamowywane przez ABS. EDS dziala nawet po wylaczeniu TCSu, ktory redukuje buksowaniu kol za pomoca elektronicznej przepustnicy w dolocie...

Art
Do 40 km/h mialem przypadek podczas testow na lodzie ze przy 50km/h potrafila zadzialac - mozliwe ze czas reakcji byl za wolny do przybierania predkosci kol na lodzie, bo ten jest naprawde szybki i komp mogl miec spozniona reakcje.

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 22:14
przez gajdar
Richi_TDI napisał(a):Taka elektroniczna pseudo szpera.... Niedawno był wątek, w którym dość sporo było o tym napisane... Aaaa i Tonny nawet testował jak to działa.


Oj bylo ,bylo ,ogolnie rzecz biorac wiem ze to jest i ze dziala (bo slysze) :mrgreen: ale nie potrafie sobie wyobrazic czy jest az tak niezbedny.Moze ktos wytlumaczyc co to powinno ulatwic ? ,ruszanie przy np.kopnym sniegu, lub jesli np. lod po jednej stronie?,bo tylko takie widze zastosowanie i wtedy to fakt -ulatwia duzo,ale skoro nie moge wylaczyc to nie mam porownania 8)

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 4 lutego 2005, 23:08
przez Tonny S
gajdar napisał(a):
Richi_TDI napisał(a):Taka elektroniczna pseudo szpera.... Niedawno był wątek, w którym dość sporo było o tym napisane... Aaaa i Tonny nawet testował jak to działa.


Oj bylo ,bylo ,ogolnie rzecz biorac wiem ze to jest i ze dziala (bo slysze) :mrgreen: ale nie potrafie sobie wyobrazic czy jest az tak niezbedny.Moze ktos wytlumaczyc co to powinno ulatwic ? ,ruszanie przy np.kopnym sniegu, lub jesli np. lod po jednej stronie?,bo tylko takie widze zastosowanie i wtedy to fakt -ulatwia duzo,ale skoro nie moge wylaczyc to nie mam porownania 8)
Zawsze ruszanie niewazne jakie warunki w sniegu/lodzie pomaga TCS

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 5 lutego 2005, 02:08
przez WojtekTDi
tak jak pisze Tonny S, ruszanie na sliskiej nawiezchni...spowalnia kolka...dlatego jak zauwazysz na forum wylacza sie kiedy sie scigasz spod np swiatel...nie spowalnia kol

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 7 lutego 2005, 09:44
przez mm.max
Dobrze by było stworzyć topic mówiący o tym za co który system odpowiada i jak sprawdzić czy działa oraz opisać krótko korzyści i negatywy wynikające ze stosowania tego systemu (topic coś na podobieństwo instrukcji obsługi diesla). I uważam wtedy że po przyklejeniu go komentarze były by zbędne

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 7 lutego 2005, 10:02
przez gajdar
Tonny S, WojtekTDi, ale ja tu sie wywnetrzam o EDS a nie o TCS :mrgreen:
To jak dziala TCS czuje przy byle nacisnieciu gazu na 1 i 2 nagle przymula jakbym 50konnym wozkiem jechal :|
Z tym, ze z tego co zuwazylem ,jak jedna strona najade na jakies lodowisko to pierwszy zadziala zawsze EDS a dopiero pozniej niejako przedluzeniem jego dzialania okazuje sie byc TCS
No to teraz mozecie sie ustosunkowac jeszcze raz :mrgreen:
Aco do systemow to za SEAT.PL :

ABS - hamulcowy układ przeciwpoślizgowy. Steruje ciśnieniem płynu hamulcowego, działającego na tłoczki hamulcowe, aby koła nie uległy zablokowaniu nawet w przypadku gwałtownego użycia hamulców. ABS został zaprojektowany tak, że utrzymuje poślizg w najkorzystniejszym zakresie skuteczności hamowania (współczynnik poślizgu utrzymywany jest w zakresie od 10 do 30%). Na nawierzchniach wyboistych, żwirowych lub pokrytych śniegiem, działanie ABS może spowodować wydłużenie drogi zatrzymania pojazdu w stosunku do drogi zatrzymania pojazdu nie wyposażonego w ten układ.

EBV - korektor przód tył siły hamowania. Układ ten występuje standardowo w samochodach SEAT z systemem ABS. Do realizacji funkcji EBV zostały wykorzystane możliwości systemu ABS.

ESBS - jest to funkcja systemu ABS której zadaniem jest stabilizacja toru jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu z jednoczesnym hamowaniem. Samochód nie zacieśnia zakrętu ani nie ma tendencji do wynoszenia na zewnątrz zakrętu.

EDS - jest to układ który umożliwia bardziej efektywne ruszanie samochodem na śliskich nawierzchniach. Jeżeli jedno z kół napędzanych porusza się z większą prędkością obrotową, to system EDS zaczyna hamować to koło klockami hamulcowymi, jednocześnie większy moment obrotowy zaczyna być przenoszony na drugie koło napędowe. Dzięki temu układowi większy moment obrotowy przenoszony jest na koło które posiada lepszą przyczepność do podłoża. System działa do prędkości 30 km/h.

ESP - układ stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu. Układ zaczyna korygować tor jazdy przez przyhamowywanie odpowiednich kół jeżeli samochód zaczyna zacieśniać zakręt lub jest wynoszony na zewnątrz zakrętu i jednocześnie kierowca nie naciska na pedał hamulca.

TCS - jest to układ zapobiegający zerwaniu przyczepności kół napędowych podczas przyspieszania. Realizowane jest to przez wyrównywanie momentu obrotowego na osiach napędowych, podobnie jaw w systemie EDS, oraz przez zmniejszenie momentu napędowego silnika.
"
To tyle :D

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 7 lutego 2005, 10:09
przez Tonny S
gajdar, EDS ma za zadanie zblokowywania koł prawego z lewym - tak jak działa szpera - przykładowo jak na suchym asfalcier szybko startujesz to z EDS autko powinno zostawic 2 slady a nie jak w starszych modelach aut tylko jeden i o to w tym chodzi by 2 kołka z rownomierna siła odpychaly sie od asfaltu a TCS dodatkowo dławi ci silnika odbierajac moc idaca na koła.

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 7 lutego 2005, 10:11
przez gajdar
Tonny S,tak wlasnie myslalem
Krotko mowiac sa auta z napedem na 1,2 lub 4 kola :mrgreen:
1- to zwyklasy
2- to EDS-owcy
4 - to 4x4
:wink:

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 7 lutego 2005, 10:11
przez mm.max
Pamiętasz gajdar temat już był przerabiany wiec po co drugi raz bić pianę

viewtopic.php?t=1259&postdays=0&postorder=asc&start=10

Co ułatwia TCS a co EDS - jak masz za ciężką nogę to ułatwia wiele.

EDS szczególnie ułatwia ruszanie w sytuacji gdy jedno koło ma dużo gorszą przyczepność i zbyt duża jest różnica prędkości obrotowych w strosunku do drugiego napędzanego koła.
W kopnym śniegu to tak śnieg jest za głęboki to nic nie pomoże.

TCS pomaga przy normalnej jeździe przy zbyt śliskiej nawierzchni z chwilą ostrzejeszego przyśpieszania, podczas wyprzedzania albo podczas wyścigu TCS potrafi nie mile zaskoczyć.

Ogólnie najlepszym systemem poprawiającym trakcję i stabilność pojazdu na śliskim jest zdrowy system znajdujący się w środku pojemnika zwanego czaską :wink:

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 7 lutego 2005, 10:12
przez Asgaard
dobra... to teraz mi wytłumaczcie czy jeśli u mnie jest wyłącznik ESP to wyłączają się wszystkie systemy, czy tylko ESP i TCS? Bo jeśli nie wszystkie to szukam bezpiecznika i robie pstyczek (przy okazji się ABSu pozbędę) :twisted:

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 7 lutego 2005, 10:14
przez mm.max
Asgaard napisał(a):dobra... to teraz mi wytłumaczcie czy jeśli u mnie jest wyłącznik ESP to wyłączają się wszystkie systemy, czy tylko ESP i TCS? Bo jeśli nie wszystkie to szukam bezpiecznika i robie pstyczek (przy okazji się ABSu pozbędę) :twisted:


Pstryczkiem wyłączysz tylko ESP + TCS niestety :cry: :cry: :cry:

Re: ABS, ESD, TCS i ESP ????

PostNapisane: 7 lutego 2005, 10:14
przez Tonny S
No i temat sie wyczerpał hahah.

BTW bedzie podsumowanie dzieki gajdarowi.