Strona 1 z 1

płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 16 listopada 2014, 17:05
przez KAI
Panowie,
widzę, że wg instrukcji do 5F powinno się dawać płyn G13 / G12 ++.
G11 / G12 nie są zalecane.

Które z płynów dostępnych na rynku spełniają tą normę (poza oryginalnym z ASO)?

Ja znalazłem HEPU i FEBI. I ze zdziwieniem odkryłem, że używany do tej pory przeze mnie Prestone niestety nie jest zalecany, bo spełnia normy G11, G12, G12+, a G12++ / G13 już nie...

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 16 listopada 2014, 18:23
przez Vampire1984
A jak często się go powinno zmieniać?

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 16 listopada 2014, 22:53
przez KAI
Gdyby był dostępny zakres czynności przeglądowych na poszczególne przebiegi / lata to pewnie byśmy wiedzieli ;)
Może salony i mają, ale jakoś chyba żaden się jeszcze nie podzielił...
Z tego co wiem w większości przypadków zaleca się minimum raz / 5 lat.

Mi się ostatnio zapaliła kontrolka. Akurat 500m od stacji paliw. Zatrzymałem się i płyn chłodzący był nieco poniżej MIN.
Na stacji nie było G13 / G12++ więc dolałem 0,25 litra wody destylowanej. Teraz zastanawiam się ile w sumie jest płynu w układzie i na jaką minusową temp. jest moja obecna mieszanina.

Z tego co widzę np. tutaj:
http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Gol ... ES2603076/
33% koncentratu jest na -17C, 50% na -36C, 68% na -68C

W instrukcji piszą, że fabrycznie zalewają nie mniej niż 40% G13 i wtedy jest na -25C.
Ale nie widzę informacji o całkowitej pojemności. Jak będę wiedział ile wchodzi w sumie czynnika chłodzącego do 1.8TSI???
to sobie mniej więcej policzę i będę wiedział na ile stopni mam ochronę ;>

Zima ma niby nie być mroźna, ale lepiej byłoby wiedzieć co mam teraz w środku. Może powinienem wymienić w tej sytuacji.

A innego koncentratu nie zalałem, bo nie wiem czy czasem płynu nie ubywa i jeżeli tak to dlaczego.
Na razie po dolewce zrobiłem 500 km i trzyma. Jak zacznie ubywać i np. okaże się, że padła pompa to nie chciałby dawać nikomu pretekstu do wykluczenia z gwarancji - że niby zły czynnik wlałem to i pompa padła...

edit:
chyba nie tylko mnie to spotkało w TSI
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=42727

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 17 listopada 2014, 10:00
przez SDeba
KAI, trochę mnie "uspokoiłeś". Sam ostatnio zaglądałem pod maskę i płyn jest na granicy MIN. Jeszcze nie dolewałem, bo i tak do ASO w przyszłym tygodniu oddaję, więc po znajomości mi, mam nadzieję, pomogą.

Co do zakresu czynności przeglądowych: Pobierzcie sobie oficjalną aplikację Seat Connect na telefon/tablet. Tam po podaniu VINu i innych danych w zakładce serwisowej pojawi się prognoza przeglądów - zawsze coś ;)

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 17 listopada 2014, 12:10
przez Vampire1984
Jaki masz przebieg ze już wymieniasz go? Samochodu nie masz dłużej niż ja

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 17 listopada 2014, 15:11
przez SDeba
Nie wymieniam, ale raczej trzeba będzie dolać. Ja mam 23 700km

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 17 listopada 2014, 17:17
przez Misiek3city
Generalnie w każdym nowym VAG-u zanim układ się porządnie odpowietrzy musi trochę minąć.
Stąd te niedobory o których piszą na forum OCP. Po pierwszej porządnej dolewce płynu powinno przestać ubywać.
Inna kwesta to wadliwe pompy wody w silnikach TSI (1.4 i 1.8) Kolega po 7500 km wymieniał cieknącą pompę w VW Golfie 7 1.4 Tsi
i nagle skończyły się problemy z dolewaniem.

Cieknąca pompa płynu chłodniczego

PostNapisane: 14 lipca 2015, 16:37
przez WoWun
Chciałem zapytać czy ktoś może miał podobny problem. Auto było sprawdzane po zakupie w ASO. Po zdjęciu osłon widoczny było zabrudzenie spowodowane wyciekiem z pompy chłodzenia. Winne okazało się mocowanie. Podobno jest to problem diagnozowany w częsci silników TSI a mianowicie źle obliczona jest średnica połączenia pompy z przewodem i powstaje nieszczelność.
Pompa wymieniona w całości oczywiście na gwarancji ale niesmak pozostał :-P

Re: Cieknąca pompa płynu chłodniczego

PostNapisane: 21 lipca 2015, 12:54
przez daniel28
Jak duży mialeś wyciek ? Tak sobie sprawdziłem ilość płynu i jest na mini. Pamiętam jak był nowy, było max. Więc mi brakuje od max do mini, nie wiele po przejechaniu 25 tyś. Jak będę w Aso to powiem że ubywa dużo, niech sprawdzą :)

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 21 sierpnia 2015, 19:39
przez KAI
Dzisiaj zrobiłem kolejne 300 km (czyli w sumie już 800 km od dolewki) i na razie ciągle trzyma.
Szkoda tylko, że tak trudno kupić to G13/G12++ w sytuacji awaryjnej - na stacjach tego raczej nie ma. Ja sobie kupię i niech będzie w bagażniku. A póki co policzyłem:
- płynu jest w sumie 5 litrów (wg ASO),
- jeżeli zalali fabrycznie 40% koncentratu w 5 litrach to po dolaniu 0,25 litra wody mam 38% koncentratu.
Czyli miałem na -25C, a mam na około -22C.
Niedługo planuje przegląd olejowy - poproszę o zmierzenie temp. zamarzania.

Co ciekawe - ASO mi dzisiaj przy okazji powiedziało, że oni zwykle przy wymianie zalewają 1,5 litra koncentratu G13 i resztę wody.
Jeżeli całość ma 5 litrów to by dawało 30% koncentratu - czyli mieszanina na około -15C.
Przynajmniej wg etykiety z linku, który podałem powyżej. Dziwne...

-- 19 listopada 2014, 21:50 --

Dolałem dzisiaj 0,1 litra koncentratu fioletowego FEBI G13 (do max). W sumie wyszedłem prawie na to samo stężenie co było.
Poziom się nie zmienił po 1000 km - te 0,1 litra do max już było po ostatniej dolewce.

-- 26 listopada 2014, 22:51 --

Dzisiaj sprawdzili mi temp. zamarzania w ASO. Jest na -28C.
Czyli tyle mniej więcej musiało też być fabrycznie. Przy okazji mówili, że w ASO jak jest <=-25C to na warunki polskie uznają za OK.

-- 21 sierpnia 2015, 20:39 --

Niestety mam powtórkę z rozrywki - tzn. podsumowując:
16 000 km - ubytek i dolewka
44 000 km - ubytek i dolewka

Dzisiaj zrobiłem trasę autostradową Wrocław - Rzeszów - Wrocław - prawie 1000 km.
Poziom się nie zmienił. Nie jestem w stanie zrozumieć tego dziwnego zjawiska...

Chyba coś "trochę" pada. Co w sumie nie jest dobrą sytuacją.
W czwartek i tak mam przegląd olejowy - ale obawiam się, że usterki ASO nie stwierdzi, bo w chwili obecnej :? objawów nie ma

Re: Cieknąca pompa płynu chłodniczego

PostNapisane: 14 września 2015, 08:17
przez KAI
Panowie, bez paniki - mój wątek o drobnym ubytku:
viewtopic.php?f=87&t=48103&p=571081&hilit=g13#p571081
To było przy przebiegu około 15k km. Teraz jest 40k km i od czasu tej jednej dolewki jest wszystko OK.

-- 28 sierpnia 2015, 19:38 --

Auto w ASO. Czekają na części z VGP. Z tego co zrozumiałem, to wymienią 06L121111G
viewtopic.php?f=89&t=48786&p=582967&hilit=termostat#p582967

-- 14 września 2015, 09:17 --

Część 06L121111H wymieniona u mnie 07.09.2015.
Więc jednak tych ubytków nie ma co lekceważyć.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 24 października 2015, 07:01
przez bmelon
KAI napisał(a):Panowie, bez paniki - mój wątek o drobnym ubytku:
viewtopic.php?f=87&t=48103&p=571081&hilit=g13#p571081
To było przy przebiegu około 15k km. Teraz jest 40k km i od czasu tej jednej dolewki jest wszystko OK.

-- 28 sierpnia 2015, 19:38 --

Auto w ASO. Czekają na części z VGP. Z tego co zrozumiałem, to wymienią 06L121111G
viewtopic.php?f=89&t=48786&p=582967&hilit=termostat#p582967

-- 14 września 2015, 09:17 --

Część 06L121111H wymieniona u mnie 07.09.2015.
Więc jednak tych ubytków nie ma co lekceważyć.

U mnie po 3000 km przy pierwszej wymianie oleju ASO dodało 300 ml. Teraz jest poniżej minimum czyli ubywa jak u Ciebie.

Pozdrawiam,
GB

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 24 października 2015, 10:37
przez KAI
3k km to nie jest duży przebieg. Moja rada - jak będziesz miał czas to zgłoś im, że znowu ubyło i zażądaj sprawdzenie układu po ciśnieniem.
Tylko poczytaj dobrze co ja napisałem o czasie tej naprawy i braku auta zastępczego:
viewtopic.php?f=90&t=45549&p=613660&hilit=vgp#p613334

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 24 października 2015, 12:43
przez bmelon
Dzisiaj próba cisnieniowa wykazała nieszczelność. Panowie z ASO powiedzieli, że muszą zadać pytanie gwarantowi co z tym zrobić i będą mnie informować co dalej.

Pozdrawiam,
GB

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 24 października 2015, 17:23
przez KAI
bmelon napisał(a):Dzisiaj próba cisnieniowa wykazała nieszczelność. Panowie z ASO powiedzieli, że muszą zadać pytanie gwarantowi co z tym zrobić i będą mnie informować co dalej.

No tak. Bo wymienić nieszczelny element to zbyt oczywiste... trzeba się zastanowić i przedyskutować.
Swoją drogą - powiedzieli Ci co jest nieszczelne? Chłodnica, przewody, termostat/pompa..?

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 24 października 2015, 18:35
przez daniel28
U mnie będzie próba z zaklejoną plombą, nie widać nieszczelności.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 24 października 2015, 21:59
przez bmelon
KAI napisał(a):
bmelon napisał(a):Dzisiaj próba cisnieniowa wykazała nieszczelność. Panowie z ASO powiedzieli, że muszą zadać pytanie gwarantowi co z tym zrobić i będą mnie informować co dalej.

No tak. Bo wymienić nieszczelny element to zbyt oczywiste... trzeba się zastanowić i przedyskutować.
Swoją drogą - powiedzieli Ci co jest nieszczelne? Chłodnica, przewody, termostat/pompa..?

Tego mi nie powiedzieli. Z rozmowy wynikało ze muszą się o pomoc co może być nieszczelne zwrócić do vgp.

Pozdrawiam,
GB

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 30 grudnia 2015, 20:48
przez esde
A to ciekawe - mam jakieś 2200 km na liczniku i zauważyłem, że poziom płynu chłodniczego jest na minimum. Zastanawiam się, czy zrobić dolewkę i patrzeć (nie wiem ile było jak wyjechałem z salonu, ale pewnie max) czy od razu do ASO aby sprawdzili nieszczelność.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 30 grudnia 2015, 21:48
przez KAI
esde pytanie jak u Ciebie z czasem. Podjechać zawsze można. Za koncentrat dasz koło 30 zł.
Podejrzewam, że jak pojedziesz na sprawdzenie to Ci doleją "grzecznościowo". I od razu możesz poprosić o zmierzenie temp. zamarzania po dolewce.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 30 grudnia 2015, 22:45
przez esde
Zamówilem koncentrat, sam doleję najpierw a potem będę śledził, czy nie ubywa. Jeżeli coś zejdzie, to pojadę do ASO, żeby sprawdzili (nie)szczelność.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 31 grudnia 2015, 16:17
przez KAI
No to przy drugim ubytku nie dolewaj, wzywaj lawetę (najlepiej spod domu) i niech wiozą do ASO.
W przeciwnym SEAT nie musi Ci dać auta zastępczego. A mi termostat wymieniali tydzień.
viewtopic.php?f=14&t=45549&p=613660#p613334

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 12 stycznia 2016, 11:01
przez Radzi89
Czesc,

Wczoraj w mojej cuprze rowniez wyswietlil sie komunikat o niskim poziomie plynu. Faktycznie byl na minimum lub nawet lekko ponizej. Kupilem koncentrat i dolalem jakies 200 ml. Przebieg auta 1600 km.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 12 stycznia 2016, 16:24
przez esde
Radzi89 napisał(a):Kupilem koncentrat i dolalem jakies 200 ml. Przebieg auta 1600 km.

To zrobiłeś tak jak ja, teraz czekamy :)

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 23 stycznia 2016, 20:39
przez facet03
Kupiłem dzisiaj taki płyn do chłodnicy. Jest na napis napisane płyn a nie koncentrat pomimo tego że to g12+. Doczytałem gdzieś żeby g12+ mieszać z wodą destylowana 1:1. Co o tym myślicie? Obrazek

Obrazek

Don't be the same, be better.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 23 stycznia 2016, 20:46
przez KAI
Jest napisane, że jest już rozcieńczony na -35C więc wlewaj jak jest.
Tak tylko jeszcze raz przypomną - do 5F ma być G13 / G12++

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 23 stycznia 2016, 21:11
przez facet03
To do 1P więc będzie ok.

nie widzę nigdzie że piszę że jest rozcienczony

Don't be the same, be better.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 23 stycznia 2016, 21:42
przez facet03
KAI napisał(a):Jest napisane, że jest już rozcieńczony na -35C więc wlewaj jak jest.
Tak tylko jeszcze raz przypomną - do 5F ma być G13 / G12++

Gdzie tam jest napisane że już rozcienczony?

Don't be the same, be better.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 23 stycznia 2016, 22:35
przez KAI
michu napisał(a):Gdzie tam jest napisane że już rozcienczony?
Jest napisane, że to płyn - więc nie koncentrat - więc rozcieńczony ;)
No i ta temperatura jasno na to wskazuje... Wyżej jest też czytelna tabelka z mojego (koncentratu G13) gdzie piszą, że 68% jest na -68C
Krótko mówiąc musi być to już rozcieńczony płyn, a nie koncentrat :)

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 19 sierpnia 2017, 21:40
przez artek90
Witam w moim leonie dolałrm dynagel 2000 ktory spelnia normy g12/g12+/g12++. Czy ten płyn jest kompatybilny z g13?

-- 19 sierpnia 2017, 21:40 --

dostalem info od producenta ze G12++ jest kompatybilny z G13 roznica jest taka ze obydwa maja w skladzie glikol ale g13 ma tez gliceryne, mieszanie ich nie wplywa na jakosc ani nie wchodza w reakcje.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 24 stycznia 2019, 20:40
przez sarius
Po kupnie auta miałem wyżej poziom, niż obecnie, po 15k km (zdjęcia później). Zauważyłem to tydzień temu, dzisiaj robiłem trasę po A4 i nie zauważyłem ubytku. Może układ się porządnie odpowietrzył? Nie wiem, czy podjechać do ASO, czy mieć w dupie i jak się kontrolka zapali, to dzwonić po lawetę i niech zabierają a mi dają auto zastępcze.
Nie wiem kurde tylko, czy mi coś dolewali przy 7k km, jak pojechałem na wymianę fabrycznego oleju. ObrazekObrazek

________________________________
Klepnięte na telefonie, więc przepraszam za ewentualną jakość posta ;)

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 24 stycznia 2019, 21:03
przez myszazwc
Jest w normie jeździć i obserwować

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 25 stycznia 2019, 05:32
przez sarius
myszazwc napisał(a):Jest w normie jeździć i obserwować
Jak w normie, jak poniżej dolnej kreski w sumie już jest?

________________________________
Klepnięte na telefonie, więc przepraszam za ewentualną jakość posta ;)

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 25 stycznia 2019, 09:31
przez wanraf89
Powiedz jak sprawdzales poziom? Otwierales zbornik wyrownawczy na zimnym silniku? Jest tak ogolnie ze to 30 tys km moze ubywac bo niby przez ten czas silnik sie odpowoetrza...jezeli dosc w szybkim tempie bedzie ubywac zapewne obudowa termostati do wymiany.

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 25 stycznia 2019, 09:40
przez sarius
wanraf89 napisał(a):Powiedz jak sprawdzales poziom? Otwierales zbornik wyrownawczy na zimnym silniku? Jest tak ogolnie ze to 30 tys km moze ubywac bo niby przez ten czas silnik sie odpowoetrza...jezeli dosc w szybkim tempie bedzie ubywac zapewne obudowa termostati do wymiany.
Trochę wczoraj pojezdziłem i jak już zjechałem do garażu, to pomaleńku odkręcałem korek.
Właśnie słyszałem o tym, że przy takim przebiegu jak mój, to taki ubytek jest normalny.

________________________________
Klepnięte na telefonie, więc przepraszam za ewentualną jakość posta ;)

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 25 stycznia 2019, 14:57
przez Tomektr
Ja też to zaobserwowałem parę dni temu i mam przejechane 26kkm. Dolałem do górnej kreski i będę obserwował.
Co do obudowy to to występowało w 1.8, o tym problemie w 1.4 nie słyszałem

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 25 stycznia 2019, 17:47
przez B3N
Dolać na full na zimnym, jeździć, jeździć.... za 5000 km sprawdzić też na zimnym wskazanie...jak ubyło dość dużo... z dużym prawdopodobieństwem obudowa termostatu pęka :) Uzbroić się w cierpliwość i słuchać w ASO twierdzeń, że "układ się odpowietrza"... Wyjść uspokojonym.... pojeździć 1000 km, sprawdzić poziom...wrócić do serwisu na wymianę obudowy :)

Mityczne odpowietrzanie :) Taaaa...
Może mi ktoś wyjaśnić jak układ sam ma się odpowietrzyć skoro jest szczelnie zamknięty?
Sam z siebie się odpowietrzy? Magicznie?

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 28 stycznia 2019, 13:01
przez brtk
Tak, przez korek. Włączasz dmuchawę na full by wszędzie płyn się rozszedł i dolewasz płynu systematycznie jak ubywa z wyrównawczego. Czasami dopiero jak da się w buta w trasie do końca się odpowietrzy. Tylko nie powinno to trwać 1000km..

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 7 sierpnia 2019, 13:09
przez Voodoo199
Często problem z odpowietrzeniem tworzy się przez elektryczną pompę wody, a co za tym idzie z niby znikającym płynem,a tak naprawdę to układ się odpowietrza przez milion lat, bo ktoś nie zrobił tego przez kompa, albo chociaż patentem czego nie jestem zwolennikiem

Re: płyn do chłodnic G13 / G12 ++

PostNapisane: 29 listopada 2019, 20:19
przez sarius
B3N napisał(a):Mityczne odpowietrzanie :) Taaaa...
Może mi ktoś wyjaśnić jak układ sam ma się odpowietrzyć skoro jest szczelnie zamknięty?
Sam z siebie się odpowietrzy? Magicznie?

Dokładnie nie wnikam, jak on tam jest wykonany, ale problem ogólnie przestał występować.


________________________________
Klepnięte na telefonie, więc przepraszam za ewentualną jakość posta ;)