Strona 1 z 1

Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 26 marca 2016, 19:56
przez Drozda
Przeszukałem cały internet, różne fora i nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytania.

Jak to jest z tą prędkością maksymalna samochodu?

Mamy dwa samochody o takiej samej budzie ten sam silnik i osprzęt, paliwo, taka sama waga z kierowcą natomiast jeden z nich ma o 10 koni mechanicznych więcej od drugiego. Czy ten samochód który przy pomiarze na hamowni okazało się że ma o 10 km MNIEJ od tego drugiego może mięć większą Vmax czy jest to niemożliwe?
Czy ważne jest w którym momencie mamy największą moc czy jest to bez znaczenia ?
Czy moment obrotowy w koncówce obrotów też może wpłynąć na Vmax?



Kolejna sprawa, niech ktoś wytłumaczy mi to:

Volkswagen golf IV 1.8t 180km 1279 kg 225/40 R18
Vmax 223
7,9 do setki
Opór powietrza Cx 0,31


Audi a3 8l 1.8t 180 km 1180kg 195/65 R15
Vmax 228
7,5 do setki
Opór powietrza Cx 0.325


Seat leon 1m 1.8t 180 km 1322 kg 205/55R16
Vmax 229
7,7 do setki
Opór powietrza Cx 0.32


AUDI A4 B6 1.8T BEX 190km 1395 KG 205/55 R16
Vmax 237
8,2 do setki
Opór powietrza Cx 0.32

Porównajmy A3 do A4.
A4 215 kg cięższe, szerszy kapeć i tylko 10 km więcej a Vmax w stosunku do A3 o 9 km/h większa jak to możliwe?

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 26 marca 2016, 20:41
przez Pik
Upraszczając Vmax zależy od połączenia przełożenia najwyższego biegu z limiterem obrotów. Masa, współczynnik Cx (a nawet do pewnego stopnia moc) nie tyle decydują o maksymalnej prędkości, co o czasie w jakim zostanie osiągnięta. Tzn decydują, ale pośrednio na etapie konstrukcyjnym, bo mają wpływ np na dobór przełożeń skrzyni biegów.

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 00:33
przez Axee
Dokladnie, wazne jest tez przelozenie skrzyni zazwyczaj na najwyzszym biegu, oraz rozmiar kola (srednica/obwod/szerokosc/opor). Jesli moc porownujesz na silniku, to sa tez strata mocy i moc na kolach, ktore nalezy wziasc pod uwage.

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 10:01
przez Drozda
No dobra ale jak ja kręcę swojego na 6 tym biegu mam około 6000 rpm to jadę 240 i wiecej nie idzie. Gdybym mial tej mocy wiecej to bym byl w stanie kreci powiedzmy do 6500 rpm i wtedy predkosc maksymalna by wzrosla czy nie ? Zastanawia mnie dlaczego akurat w danym momencie samochod przestaje ciągnąć mimo iż nie ma ograniczenia zadnego.

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 11:13
przez Axee
Drozda, jesli nie ma limitera obrotow i moc by byla na tyle wystarczajaca zeby obroty wzrosly do 6500rpm to oczywiscie Vmax by wzrosla. Jest ograniczenie: mocy i momentu, posrednio zwiazane z konstukcja i zasada dzialania silnika, oraz sa pewne opory, ktore przezwyciezyc jest juz ciezko. Silnik nie jest perpetuum mobile, a jego charakterystyka tez nie jest liniowa w zakresie obrotow.

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 12:42
przez Drozda
No wlasnie i tutaj mamy taką sytuacje na obwodnicy
leon 1.8t auq po chipie 215km
audi 1.8t bex po chipie 204 km na lpg

start od 0 jak i od 60 km, biegi 1 2 3 4 5 leona, natomiast przy wlozeniu 6 przy predkosci okolo 220km samochod przestaje przyspieszac i zaczyna sie toczyc w tym momencie a4 odrabia cala strate i jest na prowadzeniu i koniec koncow osiaga vmax wieksze o kilka km mimo mniejszej mocy i wiekszej masy i ewidentnej porazce na poprzednich biegach a z tego co wiem skrzynia HES z a4 ma dlusze biegi niz FZQ z leona. Slabsza moc wieksza masa wieksze przelozenia a weksza vmax i moc na ostatnim biegu w koncowym zakresie obrotow.

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 17:25
przez Pik
Drozda, chyba nadal nie za bardzo rozumiesz... Obrazowo: wyobraź sobie, że nawet jakbyś miał 500KM w swoim Leonie, to przy tej samej skrzyni i limicie obrotów będziesz miał dokładnie taką samą prędkość maksymalną jak przy aktualnej mocy.
z tego co wiem skrzynia HES z a4 ma dlusze biegi niz FZQ z leona.
No i wszystko jasne. "Dłuższy" bieg, to wolniejsze przyśpieszanie, ale większa prędkość.

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 17:52
przez Drozda
Na serii okolo 190km leon szedl jakies 230 vmax teraz gdy jest 215 idzie ~~240 wiec gdzie jest ten limiter obrotow? moze jest ale napewno nie przy 6 000 obrotow tylko gdzies wyzej, waszym zdaniem zwiekszenie mocy nie zwiekszy vmax. Jakim cudem po programie jezdze szybciej ?

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 19:34
przez Pik
Tu masz przykład, silnik wolnossący Hondy 1,8vtec, ale akurat takie rysuneczki znalazłem:

Obrazek

Obrazek

Ten drugi rysunek bardziej nas interesuje. Jak się przypatrzeć, to Vmax (około 220km/h) można osiągnąć zarówno na V biegu (ok 6100obr) lub na VI (ok 5200obr). Linia wykropkowana pokazuje, że gdyby nie ograniczenie obrotów to teoretyczna prędkość maksymalna wyniosłaby ponad 280km/h! W praktyce to oczywiście niemożliwe, w którymś momencie moc silnika okaże się zbyt mała aby pokonać opór aerodynamiczny. Tym niemniej programem, który np pozwoli uzyskać na VI biegu obroty większe niż zdefiniowane przez fabrykę (5200), da się zapewne wycisnąć trochę większą Vmax. Można by było ewentualnie pozwolić ciągnąć na V biegu do maksymalnych obrotów tego silnika (ok 6800 obr), to prędkość max wyniosłaby wtedy ok 240km/h.

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 19:40
przez pinkibass
Tak oglądam ten wykres i coś mi nie pasuje.
Pik, spoko wyjaśnienie ale gdzie na tym wykresie na 5/6 biegu masz ograniczenie obrotów? Raczej tam gdzie dla niższych biegów czyli 6800 rpm.
A Vmax na 5 biegu to 6200 a na 6 raptem 5200 rpm. O jakim ograniczeniu obrotów piszesz, bo może czegoś nie złapałem :)

Czy wykropkowane linie nie pokazują czasem raczej teoretycznej możliwej do osiągnięcia prędkości dla danego przełożenia, ale gdybyśmy dokoksowali tyle mocy, żeby pokonać opory powietrza ktore w tym momencie uniemożliwiają dalsze przyśpieszanie?

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 19:41
przez Pik
Producenci z reguły nie pozwalają silnikom dojść do punktu "równowagi" mocy i oporu aerodynamicznego, bo obciąża to silnik. Wstawia się elektroniczne ograniczenie obrotów dla danego biegu i po sprawie.

A mocy oczywiście zawsze można dokoksować. :wink: Jak widać Honda na tej skrzyni z mocnym silnikiem mogłaby jechać 280km/h. Ale to byłaby poważna sprawa, aerodynamika nadwozia zapewne nie jest przygotowana na takie prędkości i w którymś momencie moglibyśmy np "odlecieć" z drogi. :wink:

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 19:48
przez pinkibass
To ciekawe - nie słyszałem wcześniej o takim zabiegu.
Człowiek się zawsze czegoś tutaj ciekawego dowie, nawet w Święta :)

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 19:51
przez Pik
Widać, że nie rozpędzałeś swojej bryczki do maksymalnej prędkości. :wink: Jak kiedyś to zrobisz, np na niemieckiej autostradzie, to zerknij jakie masz obroty.

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 19:58
przez Axee
Drozda napisał(a):leon 1.8t auq po chipie 215km
audi 1.8t bex po chipie 204 km na lpg

Drozda napisał(a):a z tego co wiem skrzynia HES z a4 ma dlusze biegi niz FZQ z leona

nie do konca ...

Dla skrzyni FZQ gear ratio:
final drive* 1-4 71 : 18 = 3,944
final drive* 5,6,R 71 : 23 = 3,086
6th gear 39 : 40 = 0,975

total ratio in top gear = 3,009

* skrzynia ma inne final ratio dla biegow 1-4, oraz 5,6,R

Dla skrzyni HES:
final drive 31 : 8 = 3.875
6th gear 29 : 35 = 0.829

total ratio in top gear 3.211

Im mniejsze ratio tym auto osiaga wieksza Vmax, ale za to mniejsze przyspieszenie.

Zatem wynika z tego, ze Leon ma skrzynie lepsza do osiagniecia wyzszego Vmax.

Sprawdz jeszcze raz opony i stopien ich zuzycia i napompowania. Leon seryjnie ma rozmiar 205/55/16 ... A4 215/55/16 zatem srednica kola w audi jest wieksza, wieksza srednica kola/opony -> wyzsza Vmax.

Rowniez nalezaloby sprawdzic obydwa auta na tej samej hamowni. Seryjna 190 moze miec wiecej mocy, a w chipowanym leonie 215 konie mogly zdechnac ...

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 20:00
przez pinkibass
Pik napisał(a):Widać, że nie rozpędzałeś swojej bryczki do maksymalnej prędkości. :wink: Jak kiedyś to zrobisz, np na niemieckiej autostradzie, to zerknij jakie masz obroty.


W sensie że co zaobserwuję?
Przy pewnych obrotach skończę przyspieszać - domyślam się że nie przy maksymalnych.
Ale jak już auto skończy przyspieszać to skąd mogę wiedzieć czy silnik nie ma siły czy włączyla się blokada o której pisałeś?

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 27 marca 2016, 20:08
przez Pik
Ale jak już auto skończy przyspieszać to skąd mogę wiedzieć czy silnik nie ma siły czy włączyla się blokada o której pisałeś?
No, to faktycznie może być trudne. :wink:

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 28 marca 2016, 09:49
przez Drozda
Axee napisał(a):
Drozda napisał(a):leon 1.8t auq po chipie 215km
audi 1.8t bex po chipie 204 km na lpg

Drozda napisał(a):a z tego co wiem skrzynia HES z a4 ma dlusze biegi niz FZQ z leona

nie do konca ...

Dla skrzyni FZQ gear ratio:
final drive* 1-4 71 : 18 = 3,944
final drive* 5,6,R 71 : 23 = 3,086
6th gear 39 : 40 = 0,975

total ratio in top gear = 3,009

* skrzynia ma inne final ratio dla biegow 1-4, oraz 5,6,R

Dla skrzyni HES:
final drive 31 : 8 = 3.875
6th gear 29 : 35 = 0.829

total ratio in top gear 3.211

Im mniejsze ratio tym auto osiaga wieksza Vmax, ale za to mniejsze przyspieszenie.

Zatem wynika z tego, ze Leon ma skrzynie lepsza do osiagniecia wyzszego Vmax.


sorry mój błąd, źle zinterpretowałem liczby

Co do opon na leonie mam 225/45/17 natomiast audi mialo 195/xx/15 badz 16 cali nie pamietam juz. Więc moze przez te opony zabrakło mi mocy na ostatnim biegu a a4 leciala dalej?

Co do hamowni to pomiar byl na dwoch roznych a4 po sofcie 204 leon po sofcie 215. Jezeli chodzi o strate koni w leonie jest to malo prawdopodobne po pomiarze wymienilem komplet swiec i cewek wiec moc co najwyzej moglaby urosnac.
Albo w leonie jest cos nie tak i brakuje mu mocy na ostatnim biegu przy wysokich obrotach nie wiem czas na fmic albo wtryski nie wyrabiaja nie znam sie albo ta a4 nie ma 204 km tylko 224 ;). Podobna sytuacja byla z bmw e60 530d 218km seria. Biegi 12345 moje jeszcze latwiej poszlo jak z a4 domyslam sie ze to przes mase bmw ;) natomiast wlozylem 6 auto praktycznie stanelo w miejscu a bmw powolutku odrobilo straty i wyprzedzilo. A bemka opony ma szerokie i kola duze chyba 18 cali. Wiec albo ma serie co ma ze 230 km albo tak jak wyzej cos nie tak z leonem i spadki mocy na ostatnim biegu

Re: Prędkość maksymalna a moc i inne czynniki

PostNapisane: 8 maja 2016, 18:31
przez Morano
Pik napisał(a):Można by było ewentualnie pozwolić ciągnąć na V biegu do maksymalnych obrotów tego silnika (ok 6800 obr), to prędkość max wyniosłaby wtedy ok 240km/h.

sory z odgrzewanie kotleta ale jak czytam takie wywody to mam wrażenie , że ktoś na nowo próbuje wymyślić silnik spalinowy . Pytania dlaczego na piątce nie mogę dalej cisnąć do odcinki , która jest przy jakiś tam 6800 ? To proste - bo jak masz przykładowy wykres mocy i momentu to widać na nim doskonale , że od około 6100 to moc już spada a nie rośnie. Jak np. zachipujesz silnik to go trochę wzmocnisz ale raczej nie spowodujesz radykalnej zmiany i dalej będzie osiągał max moc przy około 6100 tyle , że będzie ona trochę wyższa ( to właśnie pozwoli Ci pojechać trochę szybciej na danym biegu - a raczej szybciej osiągnąć obroty maxymalne ). Może nie jest to akademickie wyjaśnienie ale każdy silnik ma swoją sprawność konstrukcyjną i samym programem tego nie zmienimy. Tu jedynie zwiększona moc po chipie pozwoli jechać trochę szybciej ale tylko na ostatnim biegu , bo masz np: 215 KM przy 5800 a nie 180 KM przy też 5800. Jak zachipujesz auto to nie pojedziesz na 3- biegu szybciej tylko szybciej się rozpędzisz do odcinki lub do max obrotów pozwalających w ogóle przyspieszać. Później jest już spadek mocy. Na ostatnich biegach silnik po prostu nie ma siły dojść do odcinki.