Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior
silver_leon napisał(a):1-w miejsce fabrycznej anteny pakujesz CB bata , kupujesz antene do radyjka klejoną na szybe i juz
Matrixcom napisał(a):Czy ktoś ma jakieś doswiadczenia z tą anteną ?
http://www.cbradio.abc24.pl/default.asp ... pro=152495
Długość do zaakceptowania i cena też ok , co myślicie
oczkolek napisał(a):Ja mam coś takiego tylko o długości 120 cm (CTE AP-1200).
http://www.cbradio.abc24.pl/default.asp ... pro=102697
Jest to, to samo co Lemm 1200 lecz lepiej wykonane jakościowo.
Antena jest w zestawie z głowicą do montażu na dachu. Można dokupić natomiast do niej podstawe magnetyczna (16 cm). Zestaw z podstawą mag. (CTE 1200 + podstawa 16 cm) to około 180 zł. Bez podstawy z mocowaniem do dachu 80-90 zł.
Odbiór zestawu bardzo dobry. Teoretyczny zasięg zestawu ok. 15 km. i poza miastem tak w tych okolicach jest.
markos01 napisał(a):ja czasami zakladam President Florida i powiem Ci ze raczej nie mam zastrzezen, uzywam jej tylko na trasie to spokojnie wystarcza zeby zadac pytanie i uslyszec odpowiedz. Nie daje rady tylko wtedy jak masz ochote wdac sie w polemike z jakims kierowca TIRa
Pozatym wedlug mnie duzo ladniej wizualnie wyglada niz takie badyle 1,5m, a dziala...
Yankee napisał(a):Ja mam PRESIDENT ML-145 i jestem bardzo zadowolony. Co prawda bat jest 150 cm co może nie wygląda najlepiej ale za to zasięg nadawczy i odpiorczy super! Mogę sobie spokojnie pogawędzić![]()
Dokładnie tyle, ze Uniden to tak naprawde President na rynek USA a jak wiadomo President produkuje najlepsze radia. Co do samego Unidenta to naprawde redukcja szumów jest oki i można ją sobie regulować pokretełkiem Midlanda nie uzywałem ale kierowcy z firmy maja i sa zadowoleni tyle ze oni maja niezłe baty i duze ciągniki.michał kozak napisał(a):same radia sa bradzo do siebie zbliżone
michał kozak napisał(a):same radia sa bradzo do siebie zbliżone
Tonny S napisał(a):oczkolek, dokladnie z tego co wyszukałem na necie własnie antenke Hustlera przycina sie w trakcie strojenia - pomaga.
Matrixcom napisał(a):antena przed założeniem powinna być teoretycznie na początku zestrojona, tak aby wskazanie miernika SWR było na poziomie 1-1.5 Antenę samochodową można zestroić poprzez jej minimalne skrócenie, lub jeśli posiada regulować długością dławika . Antena będzie stroić się inaczej przy róznych modelach samochodów.
Zauważyłem że wiele osób pyta o to jak stroić antenę ? , czy to w ogóle coś daje ?, ...., otóż nic to nie daje gdy antena jest nowa i sprawna ale niekiedy trafia się nam antena przerabiana lub niekompletna wtedy niewiadmo jaką długośc powinien mieć promiennik ?.......
Strojenie anteny fabrycznej jest możliwe w warunkach amatorskich pod warunkiem że mamy oryginalną nieprzerabianą cewkę w dobrym stanie , lub do takiego stanu ją doprowadzimy .
Jeżeli do strojenia użyjemy popularnego przyrządu do określania różnicy impedancji od nominalnej ,czyli SWR'a (Standing Wave Ratio) to potrzebujemy dachu samochodu lub odpowiedniego kawałka blachy o wymiarach minimim 1 metr kwadratowy , mocowania anteny umieszczonego dokładnie w środku tego objektu , radia CB o mocy 4 Waty, sprawnego SWR'a , kabla pomiarowego o długości 3,62 metra lub wielokrotności tej długości , krótkiego kabla pomiędzy radiem a SWR'em.
USTAWIENIE PRZYRZĄDU:
Radio CB podłączyć do napięcia około 13,5V (12-15V) , do radia podłączyć kabel możliwie krótki (20cm) i do jego końca SWR, do wyjścia antenowego SWR'a podłączyć kabel pomiarowy 3,62 metra lub wielokrotność tej długości , kabel pomiarowy podłączyć do głowicy anteny.
Najlepiej użyć prostego przyrządu aby zmniejszyć ryzyko złego posługiwania się nim i nieprawidłowych odczytów.
Prosty przyrząd ma dwa przełączniki (Power i SWR) oraz (FWD i REF)
Ustawiamy pierwszy przełącznik w pozycję SWR a drugi w pozycję FWD,
naciskamy PTT (Push To Talk) czyli przycisk mikrofonowy , ustawiamy pokręłem SWR'a wskazówkę tak aby była na końcu skali w miejscu oznaczonym SET (kalibracja) ,
przełączamy przełącznik z pozycji FWD na pozycję REF , i odczytujemy wartość niedopasowania , po odczycie puszczmy przycisk PTT
UWAGA czas pomiaru z naciśniętym przyciskiem PTT nie powinien trwać dłużej niż 20 sekund ,po czym należy dać 30 sekundową przerwę na schłodzenie tranzystora mocy (to najgorszy przypadek ,niektóre radia wytrzymują dłużej a inne nie , ale lepiej nie ryzykować ..., po drugie ilość ciepła które rogrzewa tranzystor mocy zależy od wielkości SWR'a , przy dużym niedopasowaniu > 3.0 tranzystor bardzo mocno się nagrzewa i należy szybko i sprawnie sprawdzać odczyt .
Każda antena ma pewien zakres minimum SWR, długie anteny mają szerszy ten zakres a krótkie znacznie węższy..., ANTENA IDEALNA POWINNA MIEĆ NAJNIŻSZY SWR NA ŚRODKU PASMA CZYLI NA KANALE 20-dziestym , w miarę oddalania się od środka pasma SWR będzie rosnąć - uzyskująć największe , czyli najgorsze wyniki na kanałach 1 i 40.
JAK STROIĆ PRZYPADKOWĄ ANTENĘ:
Mamy jakąś cewkę i promiennik , montujemy to razem , podłączamy tak samo jak w zestawie pomiarowym.
KAŻDY POMIAR NALEŻY SKALIBROWAĆ ! , przy zmianie kanału BEZWZGLĘDNIE (wsazówka na SET w mierniku SWR)
Na kanale 1 odczytujemy SWR = 1,9 (przykład..., po prostu ma być niższy niż na 40 kanale)
Na kanale 40 odczytujemy SWR = 2,1(przykład...,po prostu ma być wyższy niż na 1 kanale)
co to oznacza?
Oznacza to że promiennik jest za długi , przycinamy po centymetrze i z powrotem mierzymy w takich samych niezmiennych warunkach , NIE WOLNO ZMIENIAĆ POCHYŁU KĄTA ANTENY !.
Po kilku lub bardzo wielu przycięciach i pomiarach uzyskujemy SWR który jest najniższy na 20 kanale i rośnie na krańcach , należy wiedzieć że czym bliżej będziemy właściwego pomiaru tym zmiany będą bardziej odczuwalne na mierniku SWR przy takich samych przycięciach promiennika , UWAGA nie uciąć za dużo - wymaga cierpliwości .
A co gdy na kanale 1 jest SWR = 2.0 a na 40 SWR = 1.8 ?. (to przykład ,chodzi o to że SWR jest wyższy na kanale 1 a niższy na 40 kanale)
To niedobrze ...promiennik anteny jest za krótki ! ,trzeba kupić bardzo długi i powoli go skracać tak jak opisałem wcześniej.
Dlaczego nie piszę ile antena powinna mieć SWR'a ?.
Dlatego że każda antena ma inny SWR minimalny , długie anteny mają przeważnie niższy SWR minimalny a któtsze wyższy.
Jest już dobrze gdy SWR jest mniejszy od 2.0
Gdy jest 1.5 to już jest doskonale
A gdy mniej to nasza instalacja jest prawie idealna !.
SWR NALEŻY MIERZYĆ TYLKO NA KANALE 20 ,to tu jego wartość powinna być najniższa ( ogromny ideał )
Nie należy się przejmować gdy SWR na kanale 20 jest = 1,3 a na kanale 1 lub 40 = 2,5 ..... to normalne zjawisko.
Powyższe wyniki są oczywiste dla anten zamocowanych prawidłowo czyli tak jak pisałem wcześniej a do tego w odległości 5,5 metra od anteny nie powinny znajdować się żadne metalowe elementy na długości całej anteny i powyżej !.
Jeśli nie jesteśmy w stanie spełnić tych warunków to SWR zmierzony NAWET BARDZO SPRWNEJ I NOWEJ ANTENY będzie wysoki i NIE NALEŻY JEJ STROIĆ W TAKICH WARUNKACH - spowoduje to jej rozstrojenie pomimo polepszenia się (zmniejszenia) wyniku SWR !.
Anteny mocowane nieprawidłowo (lusterka samochodowe, owiewki,narożniki dachu ,za lub z boku kabiny ,pod przykrywami itp.) będą zawsze miały wysoki lub bardzo wysoki SWR !.
Nie należy ich skracać (stroić) pomimo polepszania się SWR.
Co do tranzystorów mocy w radiach CB to psują się one też przypadkowo i nie należy za to winić od razu złej anteny , to zwykłe zużycie , czasem wada elementu lub przegrzanie (Ci co gadają za dużo) .
UWAGA: miniaturowe anteny typu Midland 18-244, super mini ,Florida,New York itp.(szczególnie magnesówki) pracują z wysokim niedopasowaniem(SWR) ,mimo tego nie należy ich regulować za pomocą skracania czy wydłużania promiennika - doprowadzi to do pogorszenia ich działania ! , można zmieniać długość kabla lub zastosować 'maczer' , długość kabla i maczer zmieniają tylko SWR nie mając wpływu na częstotliwość rezonansową anteny ale oba rozwiązania nie wpływają na jakość działania anteny gdy kabel jest krótki (mniejszy lub równy 2,7 metra)
Pozdrawiam i życzę dobrych rezultatów.
Powrót do Car Audio, CB, Nawigacja
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości