[5F] Audio w Leonie FR - pomiary

Po zakupie Leona (FR) byłem bardzo pozytywnie zaskoczony seryjnym audio szczególnie odtwarzaniem basu jak i głośnością bez zniekształceń.
Jednak cały czas miałem problem z dobraniem ustawień equalizera.
Zgodnie z opisem zapewnia regulację w 5 pasmach: 125Hz; 250Hz; 1kHz; 5kHz, 10kHz. (system z nawigacją, ale bez subwoofera)
Nie jest to szczyt technologiczny ale po zaprzężeniu systemu pomiarowego spróbowałem wycisnąć z tego coś więcej - szczególnie zależało mi na poprawie wokali i liniowości pasma.

Efekt przed i po. Ewidentnie pasmo przy ustawieniu wszystkiego na "0" jest mocno podbite na skrajach. Szczególnie nie podobała mi się górka na 5kHz i bardzo mocne podbicie basu.

A tak działają korekcje equalizera. Widać, że korygowane pasmo jest bardzo szerokie - np. suwak 125Hz - krzywa zielona - wpływa na pasmo od 20Hz do prawie 300Hz. (zmniejszenie efektywności działania zaczyna się od 125Hz w górę)

Z ciekawości jeszcze zrobiłem test głośności zapalonego samochodu w garażu podziemnym - wynik 42,4dB. (krzywa dBA)
Silnik wprawdzie zimny, ale obroty zdążyły się już ustabilizować. Widać dużą górkę przy 23Hz i harmoniczną przy 46Hz.
Pewnie na zewnątrz częstotliwości te byłby mniej podbite, ale i tak zastanawiający jest udział tak niskiego pasma - 23Hz to prawie na granicy słyszalności. Co ciekawe w standardowych pomiarach które są robione w czasopismach (krzywa dBA) częstotliwości te byłyby zupełnie pominięte, a te 23Hz mają głośność 82dB. Dlatego też często diesel wychodzi, że jest cichszy od benzyny - bo mierzona jest krzywa dBA a nie cała charakterystyka częstotliwościowa.

Jednak cały czas miałem problem z dobraniem ustawień equalizera.
Zgodnie z opisem zapewnia regulację w 5 pasmach: 125Hz; 250Hz; 1kHz; 5kHz, 10kHz. (system z nawigacją, ale bez subwoofera)
Nie jest to szczyt technologiczny ale po zaprzężeniu systemu pomiarowego spróbowałem wycisnąć z tego coś więcej - szczególnie zależało mi na poprawie wokali i liniowości pasma.

Efekt przed i po. Ewidentnie pasmo przy ustawieniu wszystkiego na "0" jest mocno podbite na skrajach. Szczególnie nie podobała mi się górka na 5kHz i bardzo mocne podbicie basu.

A tak działają korekcje equalizera. Widać, że korygowane pasmo jest bardzo szerokie - np. suwak 125Hz - krzywa zielona - wpływa na pasmo od 20Hz do prawie 300Hz. (zmniejszenie efektywności działania zaczyna się od 125Hz w górę)

Z ciekawości jeszcze zrobiłem test głośności zapalonego samochodu w garażu podziemnym - wynik 42,4dB. (krzywa dBA)
Silnik wprawdzie zimny, ale obroty zdążyły się już ustabilizować. Widać dużą górkę przy 23Hz i harmoniczną przy 46Hz.
Pewnie na zewnątrz częstotliwości te byłby mniej podbite, ale i tak zastanawiający jest udział tak niskiego pasma - 23Hz to prawie na granicy słyszalności. Co ciekawe w standardowych pomiarach które są robione w czasopismach (krzywa dBA) częstotliwości te byłyby zupełnie pominięte, a te 23Hz mają głośność 82dB. Dlatego też często diesel wychodzi, że jest cichszy od benzyny - bo mierzona jest krzywa dBA a nie cała charakterystyka częstotliwościowa.
