Strona 1 z 1

Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 15 stycznia 2009, 21:27
przez kamatosek
Witam,

Mam nastepujace pytanie, czy do posiadanego już Leona II Stylance rocznik 2008 da rade dokupić system ESP w ASO oraz ewentualnie ile takie cos kosztuje.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 15 stycznia 2009, 21:51
przez AdamTower
W ASO moim zdaniem odpada, jeśli wogóle dali by takie coś zrobić to pewnie zawołaliby z 10k zł.
Nasz kolega MenIB profile.php?mode=viewprofile&u=235 montował ESP w 1M. Czy da radę w 1P zapytaj najlepiej właśnie jego.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 15 stycznia 2009, 21:52
przez BoRaS
Nie sadze, zeby ASO sie tego podjelo, a gdyby ktores sie zdecydowalo to pewnie bardziej oplacaloby sie kupic nowe auto wyposazone w esp :)
Ale uderz do uzytkownika MenIB - jesli ktos jest w stanie cos takiego zrobic to chyba tylko on :)

PS - Uprzedziles mnie AdamTower :)

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 15 stycznia 2009, 22:28
przez taktiken
kamatosek, ja sie pytalem jakis czas temu i jest taka mozliwosc (w ASO we Wroc) - ale to jest 3,5 - 4 tys zabawa plus robocizna.
Nie da sie natomiast zamatowac wylacznika poduszki pasazera - tj. aso sie tego nie podejmie.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 15 stycznia 2009, 22:58
przez seal
Miałem ten sam dylemat kamatosek co ty. W ASO mi powiedzieli, że się tego nie podejmą bo samochód stracił by homologację. Jak stwierdzili jest to system bezpośrednio odpowiedzialny za bezpieczeństwo i tylko fabryczny montaż daje gwarancje poprawności działania. Pytanie czy zamiast ESP nie lepiej zainwestować w szkołę jazdy. Gość od wirusów jak zapytałem go czy da się zamontować ESP popatrzył na mnie z pod byka i zapytał czy nie umiem jeździć. Sam mówi wywalił ESP od razu z samochodu. ESP daje czasem złudne poczucie bezpieczeństwa i po przekroczeniu praw fizyki stwarza duuużo większe niebezpieczeństwo dla kierowcy niż przedwcześnie wyjeżdżający przód lub tył naszego ukochanego Leosia.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 16 stycznia 2009, 00:55
przez Kozak
seal napisał(a):ESP daje czasem złudne poczucie bezpieczeństwa

ale w 99,99 % pozostałych przypadków daje większe bezpieczeństwo , to tak jak z pasami 100 razy uratują życie a 101 zabiją , ale i tak wole jeździć w zapiętych

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 16 stycznia 2009, 08:09
przez BoRaS
Kozak napisał(a):ale w 99,99 % pozostałych przypadków daje większe bezpieczeństwo , to tak jak z pasami 100 razy uratują życie a 101 zabiją , ale i tak wole jeździć w zapiętych


Dokladnie tak - kazde rozwiazanie niesie ze soba jakies ryzyko ale to wlasnie korzystanie z pasow, czy systemow kontroli trakcji jest obarczone najnizszym jego poziomem....
BTW jak slysze (a czasem slysze), ze ktos nie zapina pasow, bo przy wypadku moga mu zmiazdzyc klatke i zabic to nawet nie podejmuje dyskusji probujac chociazby zapytac, czy wie co sie stanie z reszta jego ciala, gdy ich nie zapnie przy np. dachowaniu. Skoro sa najmadrzejsi to ich problem.
Tak samo z ESP - szczegolnie w takich warunkach jakie mamy teraz. Oczywiscie lubie pojezdzic bokiem ale wtedy kiedy mam na to ochote, a nie wtedy kiedy ochote ma na to moje auto a ja niekoniecznie :) Zreszta raz czy dwa ESP uratowalo mnie przed pogieciem blachy......

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 16 stycznia 2009, 09:07
przez seal
Macie racje, ESP przy normalnej jeździe w większości przypadków wyprowadza kierowcę z opresji. Chodzi mi jednak o zachowanie systemu dla kierowcy, który chciałby samemu w świadomy sposób zapanować nad zachowaniem pojazdu. I tu właśnie pojawiają się schody. Mianowicie jeżeli "uda" się już wprowadzić pojazd z ESP w poślizg i kierowca chciałby wyprowadzić go pedałem przyspieszenia niestety spotka się on z niemiłą niespodzianką w postaci odcięcia gazu. Podobna sytuacja występuje np przy systemie ESP, gdzie w niektórych sytuacjach np mokre liście sypka droga, jazda na zablokowanych kołach skróciła by drogę hamowania. Nie są to oczywiście powody do nie używania tych systemów, lecz jedynie krytyka do VAG o braku możliwości całkowitego odłączenia pewnych systemów, gdyż każdy kierujący jest inny i kieruje się swoimi nie koniecznie "logicznymi" zasadami.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 19 stycznia 2009, 00:01
przez Mati_
Z mojego punktu widzenia to niekoniecznie esp pomaga tylko tym, którzy nie zawsze potrafią wyprowadzić auto z poślizgu. Owszem każdy ma swój sposób na to. Podczas moich zabaw z leonem wiele razy esp dało znać o sobie :yes: czasem bardzo agresywnie, czasem delikatnie, nie raz też potrafi się połapać o poślizgu z dużym opóźnieniem. Niemniej jednak przeważnie odzyska przyczepność, ale nie zawsze ustawi auto w tym kierunku, w którym jechaliśmy wcześniej. Parę razy "wyprostowało" mnie prosto w kierunku fosy, dlatego reakcja kierowcy zawsze się przyda. Ogólnie system na plus jak dla mnie. Do zimowych zabaw, no cóż hehe przeszkadza i trzeba wyłączyć. :okulary:

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 19 stycznia 2009, 18:24
przez szczepan
AdamTower napisał(a):W ASO moim zdaniem odpada, jeśli wogóle dali by takie coś zrobić to pewnie zawołaliby z 10k zł.
Nasz kolega MenIB profile.php?mode=viewprofile&u=235 montował ESP w 1M. Czy da radę w 1P zapytaj najlepiej właśnie jego.
Albo fabryczny albo nic. Nikt oprócz fabryki nie weźmie odpowiedzialności za tak istotny system bezpieczeństwa.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 19 stycznia 2009, 19:13
przez antoś
szczepan, tu nikt nie ma brać za nic odpowiedzialności. MenIB zakłada fabryczny ESP i robi to myślę kilka razy lepiej niż panowie z ASO.

seal, na śliskiej nawierzchni to ABS wydłuża drogę hamowania. Ja tam wolę mieć ESP niż go nie mieć, nie zawsze reakcja kierowcy jest na tyle szybka żeby sobie poradzić z krytyczną sytuacją, a te przypadki co wymieniasz to są skrajne sytuacje, tak jak napisał Kozak. ;)

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 6 lutego 2012, 08:48
przez Alona
Chłopaki wracając do tematu kamatosek, czy udało Ci się zamontować esp w Leosiu?

2 miesiace temu kupiłam sobie Leosia bez esp ale stwierdziłam, że przecież dam radę.

A jednak, wczoraj miałam niemiłą niespodziankę i właśnie pierwszy raz wpadłam w poślizg na prostej drodze ze szklanką nie mając esp (w swoim poprzednim aucie a4 b5 ratowało mi tyłek nie raz) i zgłupiałam, bo zaczęło mnie obracać na inne auto pomimo kontrowania kierą (i nie wiem czy wciskania gazu, nie jestem w stanie tego odtworzyć), więc wcisnęłam odruchowo hamulec do tego wszystkiego i zatrzymałam się na barierce. Co najlepsze, zawsze każdego pouczam, że jak się wpada w poślizg to się z niego wyprowadza wciskając na gaz i kontrując kierownicą... ale cóż, człowiek nie robot...

Także zdecydowanie ESP jest mega potrzebne, przede wszystkim jak się zaczyna załączać, to ostrzega, że coś jest nie tak na drodze...

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 6 lutego 2012, 09:25
przez mm.max
Alona, :nonono: za odgrzebywanie starego tematu.
ESP z punktu widzenia technicznego jest do zamontowania w Leonie II ale z punktu widzenia kosztowego lepiej sprzedać samochód i kupić sobie inny z ESP.

A tak na marginesie - żadnego ESP nie zastąpi trening, trening i jeszcze raz trening. Dlatego Leonclub organizuje już od wielu lat szkolenia gdzie można usystematyzować wiedzę na temat tego jak zachowuje się samochód w sytuacjach ekstremalnych. Ponadto zeby poznać swój samochód trzeba poćwiczyć nim sporo... Ja osobiście użytkuje jeden samochód z ESP i jeden bez ESP i jakoś nie widze dyskomfortu podczas jazdy samochodem bez ESP -

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 27 grudnia 2012, 18:42
przez 1 6 D
Sorka za kolejny odkop, ale niedawno dołożenie ESP w sumie zrobiło się nie aż tak kosztowne.

Chodzi mi o Leona 2, mniej więcej w 2008 roku VAG wprowadził nowej generacji ABS o oznaczeniu MK60EC1. Ma on tę zaletę że wszystkie czujniki przeciążeń itd są zamontowane w pompie a nie są pochowane po całym aucie. Dodatkowo ten ABS obsługuje w zależności od roku produkcji elektroniczną szperę znaną jako XDS, Hill Holda, a pompy z 2012 roku można zakodować tak jak w Golfie 6 R/GTI z 2012 roku modelowego że ESP jest w pełni wyłączalne z przycisku a nie jak było do tej pory że tylko częściowo się wyłączało.

Niedawno na forum Skody Octavii rozwinął się temat kodowania takiego ABSu, ma on kodowanie długie i dużo rzeczy jest nieznanych nawet według opisów dostępnych w VCDS. Po głębszym przeszukiwaniu internetu i długich rozmyśleniach kilka osób dało radę wstawić taki ABS do aut bliźniaczych Leonowi.

Dokładniej taki ABS z ESP działa już na przykład w Touranie z 2005 roku, w Skodzie Octavii 2, była też pozytywna próba elektryczna tego ABSu w Goflie 5 z 2005 roku i kodowanie zostało przyjęte, jednym błędem spowodowanym jedynie starą maglownicą która nie była kompatybilna z nowszym ABSem ale nie było jakiegokolwiek innego błędu podczas robienia Autoscana.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 29 grudnia 2012, 02:29
przez swierg
1 6 D, ciekawe jest to co piszesz. Wiem, że ze względu na ASR wszystkie Leo 2, Golfy V, O2 i A3 (chyba :!: ) mają czujnik skrętu w kierownicy. Fajnie byłoby mieć możliwość upgrade'u z ASR na ESP, tylko za pomocą wymiany pompy. Może bym się na coś takiego pokusił. Czekam zatem na więcej info :-P

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 6 stycznia 2013, 23:45
przez 1 6 D
Na forum Skody jest dość spory temat o tym:
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=64157

Nie można kupić dowolnej pompy ponieważ np. nie każda ma czujnik do asystenta ruszania pod górkę, nie każda ma też możliwość zakodowania XDS.

A tu zrobiony przez jednego użytkownika szybki schemat:
Obrazek

Trzeba zmienić wtyczkę pompy ABS jeśli się z MK70 przechodzi na pewno, trzeba też albo zmienić węże hamulcowe albo zastosować przejściówki ponieważ różnią się rozmiary gwintów w kilku połączeniach jak widać na obrazku.

W sumie zewnętrznym czujnikiem jak piszesz to jest G85 ale każdy Golf 5 i auto pochodne go ma, lub w kolumnie kierowniczej lub w maglownicy w zależności od rocznika.

Jeśli ktoś chce mieć funkcje jak fabryka to musi zwrócić jeszcze uwagę na maglownicę czy można w niej zakodować funkcję o nazwie DSR w użyciu z MK60EC1. Podczas badania nieopisanych bitów udało się mi w razie co znaleźć bit który wyłącza DSR i wszystko działa bez najmniejszego błędu na desce rozdzielczej. By działało jak oryginał maglownica musi mieć sterownik 1K1909144M lub 1K0909144x, czyli 2 generacji z literką M na końcu lub maglownicę 3 generacji charakteryzującą się numerem z początkiem 1K0 i dowolną literą na końcu. Gdy nie chcemy zmieniać maglownicy trzeba zaznaczyć bajt 15 bit 5 aby DSR był nieaktywny.

Screen z VCDS odnośnie DSR:
Obrazek

W całym długim kodowaniu 18/19 bajtowym tej pompy ustawia się model auta, wielkość hamulców, rodzaj silnika, z której strony pojazd ma kierownicę oraz trzeba zakodować 5 ostatnich znaków VIN z podstawowych rzeczy.

Tabela jaka cyfra VIN jak jest ukryta w kodowaniu w którym bajcie:
Obrazek

Tu w linku jest do ściągnięcia plik excel pomocny do rozkminiania kodowania pompy:
http://www.sendspace.com/file/jz07n9

Jednak Seatów jest na tylko 3, może ktoś kto ma taki ABS seryjnie by się podzielił kodowaniem?

-- 7 sty 2013, o 00:44 --

Niedawno spłodziłem taką listę sterowników MK60EC1, chciałbym w niej jeszcze kilka rzeczy dopisać, jak np która XDS obsłuży, w teorii wygląda ze każda po maju 2009 powinna mieć XDS ale trzeba powęszyć jeszcze za tym:
Obrazek

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 18 listopada 2014, 11:50
przez swierg
Dawno nikt w tym temacie nic nie pisał, więc dodaje swoje info z montażu.

Do Leona 1P 2.0 TDI Stylance MY2008 standardowo wyposażonym w ASR bez problemu udało się dołożyć ESP MK60EC1. Wymienione zostały:
1. Sterownik z agregatem ESP
2. Uchwyt ESP
3. Przewody hamulcowe 4 szt. (2 szt. pomiędzy pompą a ESP i 2 szt. pomiędzy ESP a przednimi zaciskami)
4. Wtyczka wraz z pinami.
5. Płyn hamulcowy.

Po przeprowadzeniu nastaw podstawowych czujników G85, G200, G201, G251, kodowaniu ESP i adaptacji DSR wszystkie błędy zniknęły. Wszystko działa w najlepszym porządku. W moim przypadku, oprócz ESP zakodowane zostały systemy XDS, HHC i DSR.

W razie pytań odnośnie potrzebnych części, montażu itd. służę pomocą.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 1 marca 2015, 12:03
przez tatian
A co byłoby potrzebne do montażu ESP i czujnika ciśnienia w oponach w Leonie 1P po lifcie posiadających system TCS?
Na pewno niezbędna będzie wymiana panelu sterowania, bo nie wiem czy da się dokupić same przyciski a co poza tym jeżeli chodzi o sprawy techniczne?

Re: Odp: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 3 marca 2015, 22:28
przez swierg
tatian, nic nie jest potrzebne, bo wszystkie Leony 1P po lifcie standardowo mają ESP.

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 3 marca 2015, 23:14
przez tatian
A to ciekawe, bo mój nie ma.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 4 marca 2015, 18:08
przez swierg
tatian, wklej albo wyślij na pw autoscana to zobaczymy co masz u siebie. Jak pisałem wszystkie 1P po lifcie miały fabrycznie ESP MK60EC1. A jaką masz ikonkę po między siedzeniami? Były 3 rodzaje: TCS OFF, ESP OFF i ikonka poślizgu z napisem OFF.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 4 marca 2015, 18:11
przez tatian
Tcs

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 4 marca 2015, 18:22
przez swierg
To już daje do myślenia, bo w poliftach były tylko przyciski z ikonką poślizgu i napisem OFF. W Przedliftach były z TCS lub ESP. Więc albo było coś grzebane, albo Twoje auto to Leon przed liftingiem.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 4 marca 2015, 18:34
przez tatian
Wg mnie ani jedno, ani drugie. Być może na inne rynki były inne wersje. Samo to, że moja nazywa się business high a u nas takich nie ma.

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 4 marca 2015, 18:36
przez tatian
Poza tym ja mam MK70M.

Re: Odp: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 4 marca 2015, 23:58
przez swierg
To chyba masz jakąś wersje na rynki wschodnie, że w polifcie masz MK70.

W takim razie do zmiany na ESP MK60EC1 potrzebujesz tych samych gratów co ja. Zamiast przewodów hamulcowych możesz zastosować przejściówki.

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 5 marca 2015, 11:38
przez Axee
Przejsciowek nie polecam ... przewody w ASO nie sa az tak drogie ...

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 5 marca 2015, 15:44
przez tatian
No dobra wszystko ładnie pięknie, ale ja wciąż nie wiem co musze kupić. . .

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 6 marca 2015, 00:16
przez swierg
Axee napisał(a):Przejsciowek nie polecam ... przewody w ASO nie sa az tak drogie ...

Dlatego u siebie nie bawiłem się w przelotki, tylko wymieniłem całe przewody.

tatian, jak chcesz jeszcze konkretniej niż to co opisałem, to TU masz mój post na OCP, gdzie wymieniłem nr części dla przewodów i pinów. Piny do kabli zasilających 4.0mm2 jednak nie są te same co w MK70, więc musisz się zaopatrzyć (nr z posta jest poprawny). Gumki jakoś sobie dobierzesz (można dostać na allegro) lub użyjesz starych. W TYM poście masz schemat podłączenia wtyczek i ilości kabli o konkretnych przekrojach.

W TYM poście są numery pomp jakie możesz zastosować. Do tego dochodzą jeszcze pompy 1K0 907 379 BM i BS. W zależności co chcesz mieć oprócz ESP wybierasz pompę BJ/BL (full wypas), BH/BK (bez HHC), BE/AT (bez możliwości całkowitego odłączenia ESP), BD/AS (bez HHC i bez możliwości całkowitego odłączenia ESP). Co do reszty to nie znam szczegółów, ale im młodsza tym więcej funkcji typu XDS, HHC, w pełni wyłączalne ESP (po odpowiednim zakodowaniu). Wszystkie te co powyżej wymieniłem mają XDS, a to chyba najbardziej wartościowy system spośród systemów dostępnych oprócz ESP.

Uchwyt i wtyczkę najlepiej kupić razem z pompą jako komplet - wychodzi najkorzystniej finansowo. W zasadzie płaci się za pompę, a uchwyt i wtyczkę niektórzy sprzedawcy po prostu dołączają ekstra. Jakby co nr wtyczki to 7L0 973 047 (bez pinów i uszczelek).

Re: Leon II Stylance - ESP

PostNapisane: 16 września 2015, 20:00
przez dcsp52
czy każda wersja silnikowa mogła być opcjonalnie NIE wyposażona w ESP ?