Odswieze troche temat, aby bylo dla potomnych posiadajacych FRke z silnikiem BMN...
Kolektor dolotowy w 2.0TDI 170KM o oznaczeniu BMN jest zazwyczaj plastikowy i ma nr 03G129711AF (...siedemset jedenascie AF), co zamienilo sie jako czesc serwisowa na 03G129711AP, natepnie na 03G129711AS. Nowy w ASO VW to okolo 25oo pln

Ow kolektor posiada system klapek/przepustnic na co drugim kanale dolotowym. Jest to czesc ekologicznego systemu zawirowywania powietrza w cylindrze. Dziala on przy malych obciazeniach i na biegu jalowym.
Klapki znajduja sie na wspolnej osi wyprowadzonej z boku kolektrora, zakonczonej dzwignia, do ktorej podpiety jest silownik podcisnieniowy.
Na skutek slabej i plastikowej konstrukcji tegoz patentu, wczesniej czy pozniej ulega on uszkodzeniu.
Najczesciej klapki na tyle sie scieraja, ze oska wyjezdza w bok, tworzac dziure na lozyskowaniu koncowym, tworzac dziury pomiedzy poszczegolnymi kanalami, koncowka silownika moze sie urywac, a dzwignia i klapki pozostaja w polozeniu zamknietym, na klapkach osadza sie sadza z egra, powodujac ich zatarcie i zablokowanie 4 z 8 kanalow ssacych, oska/klapki sie urywaja itp.
Poprzez wytworzana dziure ucieka powietrze z dolotu, najczesciej wyrzuca je z olejem z rur turbo lub z sadza z egra.
Dziura powoduje nieszczelnosc w dolocie, o ile jest jeszcze mala nie ma objawow w postaci bledow, jak juz jest wieksza nastepuja bledy typu 008825 - Leak in Air Intake System P2279 - 006 - Short to Plus - Intermittent oraz notlauf.
Przymkniete klapki powoduja utrate mocy mniej odczuwalna na mniejszych obrotach, a wiecej na wyzszych.
Auto moze dymic powyzej 3000obrotow, moze rowniez relatywnie wzrosnac spalanie. W skrajnych przypadkach moc drastycznie spada w calym zakresie obrotow. Moze byc odczuwalny swist przy przyspieszaniu pomiedzy 2000-3000obrotow.
Jako, ze kupienie uzywanego plastikowego kolektora ssacego z BMN'a (kolektor ten wystepuje rowniez w silnikach BUY, BMR, BUZ, BMA, BKP) i na dodatek w pelni sprawnego graniczy z cudem, a i tak wczesniej czy pozniej znow sie zepsuje mozna zastapic go ponizszym rozwiazaniem.
Nalezy zakupic plastikowy kolektor ssacy z silnika 2.0TDI 140KM o oznaczeniu BKD, ow kolektor ma numer 03G129713AF (...siedemset trzynascie AF). Koszt sprawnej uzywki to ok. 150pln, do tego nowa uszczelke pod kolektor ssacy (03G129717C ok. 50pln w ASO) i pomiedzy kolektor, a klape gaszaca (03G131547C ok. 26pln w ASO).
Demontujemy stary kolektor ssacy z niesparwnym systemem klapek, oraz silownik.
Aby zdemontowac kolektor nalezy odpiac rure dolotowa do egra, odkrecic zawor egr i klape gaszaca, gdyz jedna sruba mocujaca kolektor jest w dziurze dolotowej, tam gdzie przykrecony jest egr z klapa gaszaca. Kolektor jest zamocowany na 10 srub, 5 dlugich gornych i 5 krotkich dolnych, na dodatek sruby ktore mocuja dodatkowo uchwyty maja wieksze glowki, nalezy zwrocic na to uwage.
Demontujemy wezyki podcisnienia od krzyzaka rozgaleziajacego (wzdluz przewodow alu paliwowych) do zaworka elektrycznego, i od zaworka do silownika. Koniecznie zaslepiamy pozostaly po sciagnieciu wezyka otwor w krzyzaku rozgaleziajacym podcisnienie jakas szczelna zatyczka (np. kawalkiem wezyka z kulka w srodku). Montujemy nowy kolektor ssacy bez systemu klapek. Montujemy niepodpiety podcisnieniowo zaworek sterujacy i polaczamy do niego wtyczke elektryczna (w ten wsposob unikniemy bledu od niepodlaczonego zaworka).
Przy okazji nalezy oczyscic z nagaru/sadzy/oleju zawor egr i klape gaszaca np. nitrem lub preparatem do czyszczenia przepustnic (uszczelka pomiedzy nimi ma nr N 90978701, koszt ok. 10pln w ASO). Warto rowniez wymienic oring na rurze dolotowej z turbo do egra (nr 3C0145117F, ok. 17pln w ASO).
Po takim zabiegu wszystko gra, auto znow idzie jak wsciekle!
Pozdro Ax!