Strona 1 z 1

Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 19 lutego 2013, 09:09
przez sidor.robert
Witam! Objaw, który chciałem opisać charakteryzuje się problemami z wrzucaniem pierwszych 4 biegów oraz wstecznego. Otóż przy próbie wrzucenia wstecznego, odczuwalny jest pewien opór i bieg nie chce wejść. Kiedy lekko popycham drążek w kierunku wstecznego i zacznę puszczać sprzęgło bieg wskakuje, dodam że bez żadnego zgrzytu. Ta sama sytuacja dzieje się z wrzucaniem jedynki i tu również pomocne jest przytrzymywanie drążka. Najciekawsze jest to, że po wrzuceniu biegu i wyjęciu go można całą operację powtarzać bez problemowo, aż do momentu ruszenia autem. Wyższe biegi (2-4) nie potrzebują już tego typu manewrów, ale też nie chcą płynnie wejść, podobnie odczuwalny jest opór, ale nie taki który uniemożliwiałby wrzucenie biegu.
Przy okazji wymiany oleju w ASO, poprosiłem o sprawdzenie skrzyni. Potwierdzili, że problem występuje ale bez rozłożenia skrzyni na części pierwsze nie są wstanie nic stwierdzić - a koszt samego demontażu i rozkręcenia skrzyni to 1200zł. Niestety też powiedzieli, że po rozkręceniu skrzyni może okazać się, że jej składanie jest nie opłacalne i konieczna będzie wymiana na nową - bagatela jedyne 9000zł.
Od czasu wizyty w ASO, zrobiłem autkiem już prawie 2 tyś km i do całości problemu mogę śmiało dopisać kolejny objaw. Otóż po rozgrzania autka, problemy związane ze zmianą biegów stają się znacznie mniej odczuwalne, szczególnie w podczas zmiany biegów do przodu.

I tu rodzi się pytanie, czy ktoś z forumowiczów miał lub słyszał o podobnych problemach z skrzynią biegów. Czy jest coś co można jeszcze sprawdzić, przed podjęciem decyzji na demontażu skrzyni w ASO? Niewiele spólnego mam z mechaniką samochodową, ale zastanawiam się również czy skrzynia biegów jest mocowana na jakiś swego rodzaju gumowo-olejowych elementach, które wraz czasem pracy rozluźniają się, dzięki czemu skrzynia lekko się rusza umożliwiając płynniejszą zmianę biegów..?

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 19 lutego 2013, 13:50
przez marcin7x5
Czasami pomaga zwykła regulacja na mechanizmie wybierania biegów.

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 19 lutego 2013, 14:25
przez sidor.robert
marcin7x5 napisał(a):Czasami pomaga zwykła regulacja na mechanizmie wybierania biegów.

Czy ten mechanizm reguluje się gdzieś przy skrzyni czy przy drążku? I czy da się to zrobić samemu czy tylko wizyta u mechanika w tym przypadku? :-)

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 19 lutego 2013, 14:40
przez marcin7x5
Jak masz na linki to reguluje się na ich końcu. Tam gdzie sa wpięte na wystające wodziki. W aSO powinni miec na to stosowną instrukcję. Można pewnie pobawic się samemu ale to musiałby ktoś kto dobrze to zna się wypowiedzieć.

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 19 lutego 2013, 14:46
przez noktoto
W tym temacie są linki do opisu regulacji: viewtopic.php?f=41&t=17284

Filmik już niestety niedostępny, ale to samo jest opisane w instrukcji od Forge.

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 2 marca 2013, 17:40
przez sidor.robert
Dzięki koledzy. Zacznę od regulacji tych linek i może na wszelki wymienię olej na coś lepszego.

-- 2 mar 2013, o 18:40 --

OK, na początek noktoto i marcin7x5 - mega dzięki za dobre rady.
Wymieniłem olej w skrzyni + regulacja mechanizmu wybieraka okazało się strzałem w dziesiątkę, a dzięki czemu dużo $$ zostało w kieszeni. :-D
Dla potomnych zostawiam link do filmu z prostym instruktarzem regulacji owego mechanizmu.

http://vimeo.com/6881683

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 2 marca 2013, 18:07
przez noktoto
sidor.robert, fajnie że znalazłeś ten filmik, trudno o lepszy opis regulacji :ok:

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 7 marca 2013, 12:25
przez sss9
Witam koledzy ja taki problem SEAT LEON 1.9TDI 150km ARL polegający na tym, że czasem ciężko wchodzi wsteczny i jedynka ale inne biegi masełko. Mam wrażenie jak dojeżdżam na lekkie wzniesienie że coś się przestawia pod sprzęgłem i dojeżdzam do skrzyżowania zatrzymuje się chce wrzucić jedynka i raz wejdzie lekko a raz z oporem i taka sama sytuacja jest ze wstecznym co może być powodem?olej w skrzyni sprawdzałem tak ok 0,3l dolałem. Jeszcze pytanko czy ta pompka co jest koło skrzynki przy linkach może mieć coś wspólnego z tym?pozdrawiam

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 7 marca 2013, 19:34
przez pablo28
kolego poczytaj o luzie wzdłużnym walka sprzęglowego, też miałem podobniew ARL nawet wymiana sprzegla nie pomogla

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 8 marca 2013, 09:22
przez sss9
Kolego a możesz podpowiedzieć jak ten luz można sprawdzić? bo to chyba bez wyciągania skrzyni można zrobić?będe bardzo wdzięczny pozdrawiam

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 8 marca 2013, 10:15
przez pablo28
kolego jedziesz np na 3 biegu , lekko trzymasz stope na pedale sprzęgł i jak dodajesz gazu to pedał sprzęgła sie podnosi a jak puszczasz gaz to pedał sprzęgła opada , dodatkowo czasem po wcisnieciu sprzegła nie wysprzegla do konca i cieżko wbić i wybic biegi dużego przełożenia tj 1 i R

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 8 marca 2013, 22:40
przez zwirek75
Dzięki wszystkim za pomoc. Uruchomiłem procedurę regulacji wybieraka i w końcu trójka zaczęła wchodzić przy pełnej dzidzie :D
Wygląda, że linki się naciągają i od czasu do czasu trzeba je regulować.

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 11 marca 2013, 08:54
przez sidor.robert
sss9 napisał(a):czasem ciężko wchodzi wsteczny i jedynka ale inne biegi masełko. Mam wrażenie jak dojeżdżam na lekkie wzniesienie że coś się przestawia pod sprzęgłem i dojeżdzam do skrzyżowania zatrzymuje się chce wrzucić jedynka i raz wejdzie lekko a raz z oporem i taka sama sytuacja jest ze wstecznym co może być powodem?olej w skrzyni sprawdzałem tak ok 0,3l dolałem. Jeszcze pytanko czy ta pompka co jest koło skrzynki przy linkach może mieć coś wspólnego z tym?pozdrawiam

U mnie niestety wraca objaw dokładnie taki sam jak kolego opisałeś. Generalnie po wymianie oleju i regulacji linek na 2 tygodnie miałem spokój biegi wchodziły jak w masełko. Wczoraj poszalałem jeżdżąc 'do odcięcia' i zauważyłem, ze szarpiąc na każdym z biegów, przesuwa mi się lekko w prawo drążek zmiany biegów. Natomiast wrzucając jedynkę kiedy samochód lekko dotacza się do skrzyżowania jest wszystko ok, ale kiedy się zatrzymam, coś się przesuwa i jedynka stawia pewien opór. Dlatego też zastanawiam się co może powodować ten luz w mocowaniu skrzynii..

pablo28 napisał(a):kolego jedziesz np na 3 biegu , lekko trzymasz stope na pedale sprzęgł i jak dodajesz gazu to pedał sprzęgła sie podnosi a jak puszczasz gaz to pedał sprzęgła opada

pablo28, próbowałem tego sposobu i niestety ze sprzęgłem nic się nie dzieje.

Generalnie chyba samemu już nic nie zdiagnozuje, czas żeby wykazali się w ASO.. W najbliższy weekend dam znać co powiedzieli.

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 11 marca 2013, 14:15
przez butcherDG
Witam Panowie czy taką operacją można przeprowadzic w 1M??

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 11 marca 2013, 16:45
przez sidor.robert
butcherDG napisał(a):Witam Panowie czy taką operacją można przeprowadzic w 1M??

Jeżeli mówisz o regulacji, to raczej jest to uniwersalna metoda sama w sobie. Nie mniej w każdym autku może inaczej wyglądać blokowanie skrzyni w pozycji neutral.

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 13 marca 2013, 10:25
przez sss9
Witam panowie byłem u mechanika zajmującego się tylko skrzyniami i odrazu wsiadł przejechał się i stwierdził z miejsca że jest luz wzdłużny na wałku sprzęgłowym czyli to oznacza że trzeba skrzynie wyjąć koszt 300zł z włożeniem i tam się wyrabia jakieś łożysko które ma takjakby powłokę aluminiową i się wyciera jakoś tak mówił z tego co pamiętam. Trzeba dotoczyć nowe i ma podobnież wszystko grać ależ tu znów koszta bo 600zł taka przyjemność. Czyli trzeba liczyć ok 1000zł ale gwarantował ze to jest napewno to. Jak wróciłem pobawiłem się troche z linkami i nawet śmiga więc narazie jezdzi tragedii nie ma, ale po regulacji linkami jest lepiej. I warto sprawdzić stan oleju w skrzyni bo też ostatnio dolałem ok 0,3l i też była widoczna poprawa. A jescze takie pytanko czy do leona można wrzucić zwykłe sprzęgło?coś ten mechanik mówił że można i podobno nie ma żadnej różnicy a gwarancja dożywotnia:)pozdrawiam

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 13 marca 2013, 12:21
przez pablo28
kolego ten luz walka sprzegłowego to moge ci usunąć on line za 100 zł sam to zrobisz i skrzyni nie musisz sciagac

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 13 marca 2013, 12:50
przez sidor.robert
pablo28 napisał(a):kolego ten luz walka sprzegłowego to moge ci usunąć on line za 100 zł sam to zrobisz i skrzyni nie musisz sciagac

no teraz to mnie zaciekawiłeś ;) słuchamy..

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 15 marca 2013, 15:58
przez sss9
a jest to możliwe bez wyciągania skrzyni??jeśli tak to podsuniesz jak???

Re: Skrzynia biegów - opór przy zmianie biegów

PostNapisane: 21 marca 2013, 11:00
przez sidor.robert
W serwisie powiedzieli mi, że oczywiście jest to możliwe i o różnych cudach już słyszeli ;) Zawsze można dobrać się do skrzyni odkręcając dolne śrubki obudowy, biegać na górę i odkręcać od góry po czym rozbierać całość w powietrzu... Tu raczej nie chodzi o metodę, a o sztukę i poprawność w jakiej wykonasz zadanie.
Wracając do tematu mnie niestety czeka rozbiórka skrzyni. Po dokładnych oględzinach w serwisie stwierdzili, że skrzynia jest śle poskładana i sądząc po objawach użyto złej grubości podkładek przy składaniu w związku z czym cały układ dostaje lekkiego luzu, co wpływa na problemy przy zmianie biegów. W ASO jest to koszt 1200zł + koszt podkładek.