Strona 1 z 1

Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 13 czerwca 2017, 15:18
przez robertsal
Witam wszystkich użytkowników !

Dwa miesiące temu stałem się szcześliwym posiadaczem mojego Leosia 1M, ale niestety od miesiąca mam problem z rozstrajającą się zbieżnością mojego autka.
Od początku gdy kupiłem go, była minimalnie przekręcona kierownica w prawo co było prawie nie zauważalne ale autka nie ściągało.
Jestem osobą pedantyczną więc irytowało mnie to i przy okazji kupna nowych opon zdecydowałem się udać na zbieżność by mieć pewność że nie zetnę opon oraz wyprostuję denerwującą mnie kierownice.
Na zbieżności kierownica została ustawiona prosto, złe parametry przedniej osi zostały poprawione na prawie idealne, a jedynie tylne zawieszenie (belka) ma małe odchylenia od normy co ponoć przez "Fachowca" zostało podsumowane że tylko można w tym wypadku wymienić tylną belkę na nową ponieważ nie ma możliwości korekcji tylnej beli w Leonach.
Po ustawieniu zbieżności autko jechało jak po sznurku, i nie było żadnych złych znaków. Po około dwóch tygodniach od zbieżności Leona zaczęło mi ściągać w prawo, i by jechać prosto musiałem trzymać kierownice lekko przekręconą w lewo. Pierwsza myśl to.. źle ustawił zbieżność!
Druga wizyta w tym samym warsztacie, kontrola luzów w zawieszeniu= brak! Maglownica= sucha. Mechanik ustawił od nowa zbieżność która znów był zła i po korekcie przez kolejne 2 tygodnie cieszyłem się prowadzeniem autka, aż do dziś! Problem znów powrócił.. znów ściąga na prawo i muszę kontrować kierownicą.. co może być przyczyną takiej sytuacji ? Proszę o pomoc! Może już ktoś miał taką sytuację ?
Dziś poszperałem i popatrzyłem na układ kierowniczy i moją uwagę przykuł jeden element, który po wygooglowaniu wydaje mi się stabilizatorem a na nim znalazłem pęknięcie. Czy to pęknięcie może być winowajcą ?
Obrazek

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 13 czerwca 2017, 17:40
przez Sebool2006
Te pęknięcie wydaje mi się,że jest to farba. Spróbuj zdrapać śrubokrętem i będziesz widział czy ma pęknięcie czy nie.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 13 czerwca 2017, 18:09
przez robertsal
Sprawdziłem i faktycznie to tylko pęknięcie farby :/
W takim razie jakies inne pomysły gdzie szukać przyczyny ??
Pozdrawiam.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 13 czerwca 2017, 18:25
przez marcin7x5
Zobacz czy sworzeń końcówki drążka kierowniczego podczas obrotu wokół swojej pionowej osi nie obraca się po owalu powodując zmianę długości całego drążka kierowniczego.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 13 czerwca 2017, 18:48
przez robertsal
marcin7x5 napisał(a):Zobacz czy sworzeń końcówki drążka kierowniczego podczas obrotu wokół swojej pionowej osi nie obraca się po owalu powodując zmianę długości całego drążka kierowniczego.

Bez kanału tego nie sprawdzę prawda ?
Z tego co jeszcze zauważyłem to ilość obrotów kierownicy do końca w prawo jest mniejsza o 5º niż w lewo. Może ta informacja coś podpowie ?

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 13 czerwca 2017, 19:26
przez marcin7x5
Trzeba zdjąć koło i odkręcić drążek od zwrotnicy. Wtedy można sprawdzić ten sworzeń. Co do różnicy w obrotach to wynika ona prawdopodobnie z różnych długości drążków lewego o prawego. Musiałbyś sprawdzić czy kierownica jest ustawiona na znaki czy też przestawiona o jeden wielowypust na kolumnie kierowniczej.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 13 czerwca 2017, 20:33
przez robertsal
Dzięki, ale mechanik ze mnie słaby więc wolę sie za to nie zabierać sam :/
No i dlaczego kierownica sie przestawia dopiero po dłuższym czasie a nie np. 1 dniu?

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 14 czerwca 2017, 13:05
przez oczkolek
Weź pod uwagę także luzy na maglownicy jak na swój przebieg/wiek.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 14 czerwca 2017, 13:49
przez robertsal
oczkolek napisał(a):Weź pod uwagę także luzy na maglownicy jak na swój przebieg/wiek.

A jakie mogą być objawy zużytego magla oprócz braku wycieków, stuków ???

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 14 czerwca 2017, 13:53
przez oczkolek
Raz ściąga, a raz nie.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 14 czerwca 2017, 19:26
przez robertsal
Ściąga cały czas tak samo.
W takim razie za czego wymianę powinienem się zabrać na początku ? Tuleje i drążki przedniej zawiechy ?

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 14 czerwca 2017, 19:36
przez Maras2003
Na początku to za sprawdzenie, a później za wymianę. Ale tak, tuleje i końcówki drążków są na celowniku.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 14 czerwca 2017, 20:11
przez krytdi
Hamulce ci nie trzymaja?tuleje w wahaczy te tylne standardowe czy te pelne

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 15 czerwca 2017, 12:12
przez robertsal
krytdi napisał(a):Hamulce ci nie trzymaja?tuleje w wahaczy te tylne standardowe czy te pelne

Dzis sprawdzę po dłuższej jeździe czy ktoreś koło nie jest cieplejsze od pozostalych.
Nie wiem jakie mam tuleje :)

-- 15 czerwca 2017, 13:12 --

A więc dzis po 50 km, prawe koło przednie było o wiele cieplejsze od pozostałych. A więc może trzymać mocniej prawy zacisk w efekcie ściąga samochód na prawo ?

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 15 czerwca 2017, 12:59
przez marcin7x5
Dokładnie tak to wpływa na stabilność jazdy. Na zbieżność nie ma to wpływu.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 15 czerwca 2017, 20:15
przez robertsal
No dobrze to największym podejrzanym jest w takim razie zacisk a przekrzwiona kierownica jest naturalnm efektem by jechać prosto, dziś podniose samochód na lewarku i sprawdze jaki opór stawia koło.
Pozdrawiam.

-- 15 czerwca 2017, 21:14 --

Sprawdzałem zaciski i znalazłem takie coś za lewym kołem, czy to jednak wina magla ? :(
Obrazek

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 15 czerwca 2017, 20:26
przez marcin7x5
To jest raczej objaw przepuszczającej maglownicy. Sprawdź czy w osłonie na drążku nie masz więcej płynu. Ale czy cieknąca maglownica powodowałaby ściąganie to raczej chyba nie.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 15 czerwca 2017, 21:20
przez robertsal
A czy przypadkiem wyciek nie zaburza pracy maglownicy i wtedy może przestawić sie na jakiejś nierowności w efekcie przekrzywic kierownice ? I czy taki wyciek z maglownicy nadaje sie do częściowej naprawy czy tylko do regeneracji całej maglownicy ?

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 16 czerwca 2017, 02:56
przez marcin7x5
Nie zaburza w sensie że może się przestawić. Płyn w maglowicy ma tylko wspomóc ruch przekładni zębatej. Każdy wyciek będzie z czasem coraz większy więc im prędzej go zlikwidujesz tym masz większą szansę na zregenerowanie swojej maglownicy w sposób gwarantujący późniejsze właściwe jej funkcjonowanie.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 16 czerwca 2017, 10:01
przez robertsal
Koledzy a przypadkiem ta część kt
órą wstawiłem to nie jest przegub ??
Jak patrzylem na schemat Etki to bardziej mi to wyglada na przegub niż magiel, bo jest obok stabilizatora, czyżby brak opaski i to tylko smar ktory wydobywa sie spod osłony ?

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 16 czerwca 2017, 10:33
przez DanJ93
Jest to przegub. Smar jest gęsty, płyn wspomagania rzadki. Poza tym, możesz sprawdzić stan w zbiorniczku - jeśli się nie zmienia, to nie ubywa.
Jeśli zacisk trzyma Ci jedno koło, no to proste, że ściąga. Jednak jakim cudem, Ci przestawiło zbieżność? Może zapomniał skontrować? A może masz wyrobiony gwint na maglu/drążku/końcówce?
Jak zbieżność się przestawia? Oba koła się przestawiają w tą samą stronę, czy tylko jedno koło zmienia zbieżność?

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 16 czerwca 2017, 13:38
przez marian +
ja nie winił bym tu zbierznosci ponieważ jak by nawet była zle ustawiona to i tak nie powinno ściągać koła zawsze ustawią sie na wprost i bedzie darło gume ale ściągać nie bedzie.chyba ze na koleinach czy przy bocznym wietrze.sprawdz ten zacisk hamulcowy.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 16 czerwca 2017, 16:39
przez bogdan201
Jedyne co może powodować przestawianie zbieżności to zerwane tuleje przednich wahaczy. Dobrze sprawdź te elementy, czasami widać to dopiero po podniesieniu samochodu.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 17 czerwca 2017, 21:39
przez krytdi
Na poczatek zrob porzadek z zaciskiem i zmien tuleje na "pelne".Mialem tak ze te standardowe tuleje mimo ze nie byly wyrwane robily sie "miekkie"i kola tanczyly wrecz.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 19 czerwca 2017, 05:00
przez robertsal
Dzięki panowie, na dniach oddaje autko do mechanika, by zrobić wreszcie z tym porzadek.
Podlinkujecie mi te "pełne tuleje" ? :)

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 19 czerwca 2017, 08:03
przez black-dimon
Na aledrogo wpisz: Tuleje cupra lub s3.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 19 czerwca 2017, 20:01
przez robertsal
A więc postanowiłem dziś pojechać na stację diagnostyczną. Magiel suchy, plyn nie ucieka, jedynie z przegubu wypadła opaska i troche chlapie smarem co było widać na zdjęciu które wstawiałem.
Na szarpakach zero luzów w zawieszeniu, diagnosta wspomniał tylko o miekkich tulejach ale ich stan jest w normie- tak stwierdził. Potem do sprawdzenia poszły hamulce, żaden zacisk nie trzyma!
Diagnosta zasugerowal bym zmienił koła prawe z lewym i podczas wymiany na lewarku zauważyłem że gdy wahacz sobie wisi w powietrzu owe tuleje są popękane czego nie bylo widac gdy samochód stoi na kołach.
Zamiana kół stronami nic nie zmieniła.
Więc albo tuleje albo figle płata magiel. Innych pomysłów już nie mam...

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 20 czerwca 2017, 21:02
przez krytdi
Zacznij od tulei,koszt mniejszy

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 21 czerwca 2017, 08:15
przez robertsal
Panowie a czy słyszeliście o śrubie korygującej luz na maglownicy ?
Przeczytałem o niej na forum a3, i podobno służy do kasowania małych luzów na listwie.???

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 21 czerwca 2017, 20:11
przez marcin7x5
Owszem jest i służy do kasowania luzu na listwie ale chodzi tu o luz między zębny który nie ma wpływu na zbieżność.

Re: Zmieniająca się zbieżność, przestawianie się kierownicy.

PostNapisane: 23 czerwca 2017, 19:43
przez robertsal
Cześć, chyba udało mi się rozwiązać problem !
Samochód już jeździ prosto, nic nie ściąga i nie trzeba już kontrować kierownicą :) Winowajcą było krzywo i nie umiejętnie dokręcone prawe tylne koło. Było tak zapieczone że ciężko było mi je zdjąć z piasty.
W dodatku partacze którzy zmieniali mi opony na letnie, zamienili koło przednie z tylnym po prawej stronie, a lewa strone zostawili po staremu. Tak więc chyba ciąg pomyłek.
Leoś jeździ już prosto i wiem już który warsztat omijać !
Dzięki za pomoc :)