Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

[ALL] Kompendium wiedzy na temat tuningu 1.9 TDI.

Wszystko co dotyczy silnika, przeniesienie napedu, modyfikacje.......

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

[ALL] Kompendium wiedzy na temat tuningu 1.9 TDI.

Postprzez marcin_kielce » 10 lutego 2010, 11:16

Postanowiłem stworzyć dla potomnych kompendium wiedzy na temat modyfikacji różnych odmian silnika 1.9 TDI po to żeby nie powielać ciągle tych samych informacji na forum. Poniżej postaram się rozpisać jak wyglądają poszczególne etapy modyfikacji tych silników, jakie to powinno dawać średnie przyrosty mocy o momentu obrotowego.

Poniżej wyjaśniam znaczenie pewnych części użytych w poniższej prezentacji:

- turbina hybrydowa- turbina złożona z dwóch, np. GT17/20 jest to turbo złożone z turbiny GT17 ( strona zimna ) oraz GT20 ( strona ciepła ).
- wtryskiwacze 0,216- są to seryjne wtryski z naszego auta do których dokupujemy wydajniejsze końcówki wtryskiwaczy ( 0,216 ) przez co nasz układ wtryskowy staje się bardziej wydajny ( więcej paliwa da nam więcej mocy- oczywiście bardzo upraszczając ). Analogicznie z wtryskami 0,230.
- FMIC- Front Mounted Intercooler- intercooler montowany centralnie z przodu, za belką auta, dużo wydajniejszy od SMICa.
- SMIC- mały intercooler montowany zazwyczaj w nadkolu. Jest on seryjny w każdym silniku montowanycm w Leonie ( 1.9 TDI ) z wyjątkiem ARLa, która ma seryjnie FMIC.
- wydech przelotowy- jest to wydech zrobiony np. z nierdzewki ( stal nierdzewna ). W zależności od upodobań właściciela na jednym albo dwóch tłumikach. Średnica takiego wydechu jest większa niż seryjnie, tłumiki są dużo mniej rygorystyczne jeśli chodzi o przepływ spalin, brak katalizatora. Dzięki takiemu rozwiązaniu więcej spalin generowanych przez większe turbo może zostać w odpowiednio szybkim czasie być usunięta.

FMIC seryjny w Leonie 1.9 TDI ARL
Obrazek

A tu już na zewnątrz
Obrazek

Tu dla przykładu customowy większy FMIC
Obrazek

I na zewnątrz
Obrazek

Tu dla przykładu mały SMIC z nadkola, widać różnicę ;)
Obrazek

Części do wydechu przelotowego, dwa tłumiki i rura ;)
Obrazek

Silniki na pompie rotacyjnej ( AGR, ALH, AHF, ASV )

AGR- silnik z pancernym sprzęgłem ale niestety z turbiną bez zmiennej geometrii łopatek, moc seryjna 90 PS.
ALH- słabe seryjne sprzęgło, turbina już ze zmienną geometrią łopatek, moc seryjna 90PS
AHF, ASV- silniki z osprzętem takim samym jak AGR, ALH. Mają wydajniejsze seryjne wtryskiwacze, moc seryjna 110 PS. ASV jest nowszym motorem niż AHF.

Stage I- program- przyrost do około 115-120 PS i 260-280 Nm- piszę tu o bezpiecznych parametrach przy zdrowym silniku. Da się więcej, da się mniej.

Stage II- wydajniejsze końcówki wtryskiwaczy, np. 0,216. Ja jednak poleciłbym 0.230- wydajniejsze a koszt prawie ten sam. Moc po wymianie wtryskiwaczy to około 130-140 PS i 300-320 Nm.

Stage III- wymiana turbiny na większą, np. od ASZ lub ARLa. Również poleciłbym tutaj turbinę ARLa, koszt niewiele większy a turbina większa, bardziej wytrzymała i bardziej przyszłościowa ( po co płacić dwa razy za tą samą robotę jak zechcemy więcej mocy ). Można również zastosować nowszą turbinę z silnika BRD ale trzeba uważac gdyż na rynku jest sporo turbin niewiadomego pochodzenia, które przy strojeniu nie zachowują się tak jak powinny przez co mają sporo słabszy dół niż np. turbo z ARLa. Konieczna według mnie jest również wymiana intercoolera na FMIC- cooler zamontowany centralnie na froncie. Dużo większa wydajność aniżeli seryjny SMIC. Bez intercoolera temp. w dolocie bardzo szybko będzie rosła i moc samochodu będzie niższa niż powinna być. Moc po tej modyfikacji to około 160 PS i 330-350 Nm. Wypadałoby również wymienić sprzęgło aby wykorzystać pełen potencjał zainstalowanego nowego osprzętu w aucie. Dobrym pomysłem jest zastosowanie sprzęgła z modelu G60:

LUK 623 1089 00
SACHS 3000 332 001
do tego koło zamachowe:
VW 037 105 273C
oraz śruby mocujące:
N 101 010 01- dokręcanie docisku do koła zamachowego
N 902 061 03- dokręcenie koła zamachowego do wału.

Stage IV- wymiany pompy na większą, z głowicą 11mm. Konieczne na tym etapie jest wymiana sprzęgła, najlepiej i najtaniej wyjdzie opcja z kołem jednomasowym od VW G60 lub VR6. Przy turbinie ARL moc na tym etapie można szacować na około 185-195 PS i pod 400 Nm.

AHF, ASV- silniki z osprzętem takim samym jak AGR, ALH. Mają wydajniejsze seryjne wtryskiwacze, moc seryjna 110 PS. ASV jest nowszym motorem niż AHF.

Modyfikacje powyższych silników przebiegają identycznie. Różni się tylko moc uzyskana po Stage I. Jest to około 135-145 PS i 290-310 Nm. Turbina w tych silnikach jest identyczna jak w tych 90 PS ( z wyjątkiem AGRa ).

Według mnie bezpieczna granica dla silnika na pompie to około 200 PS i 400Nm. Oczywiście można zrobić więcej, nie ma problemu, ale jeśli auto ma być bezawaryjne moim zdaniem nie ma sensu. Warto również pomyśleć o większej chłodnicy oleju ( np. Mocala ) jak rówież o wskaźnikach, które będą wskazywały nam co się dzieje u nas w silniku- polecam wskażnik temp. oleju, EGT- temperatura gazów wychodzących oraz Boost czyli doładowanie turbiny.

Silniki na pompowtryskiwaczach ( AXR, ASZ, ARL ).

Tutaj skupię się głównie na silniku ASZ, ARL. Modyfikację AXR ograniczę jedynie do programu gdyż jest to silnik niestety słabszy konstrukcyjnie niż dwa pozostałe. Jak ktoś się uprze to i ten silnik można mocniej zmodyfikować.

AXR- moc seryjna 100 PS 240 Nm. Po programie będzie miał około 140 PS i 300-320 Nm.

ASZ- jak to niektórzy mawiają jest to „okaleczony” ARL. Moc seryjna 130 PS 310 Nm. Silnik na małej turbince i małym intercoolerze- SMIC. Poza tym bliźniaczy z ARL.

ARL- silnik z większą turbiną i seryjnym FMICiem. Moc seryjna 150 PS i 320 Nm.

Stage I- program, moc po modyfikacji około 155-170 PS i 350-380 Nm. Już jest bardzo przyjemnie ale w ciepłe dni „gotuje” nam się temp w dolocie. ARL- około 190 PS i 380-400 Nm.

Stage II- wymiana intercoolera na FMIC i turbiny na tą z ARLa. Dzięki temu uzyskujemy praktycznie seryjnego ARLa ( jeśli chodzi o osprzęt ). Moc po modyfikacji to około 185-195 PS i koło 400 Nm. Nie warto montować FMICa z ARLa, lepiej zrobić customowy cooler, mniej rzeźby. FMIC z ARLa nie pasuję do ASZa plug&play ( inny pas przedni ).

Stage II i pół- hybrydowe turbo, np. GT17/20. W takim przypadku montujemy hybrydową turbinę lub przerabiamy naszą z ARLa ( modyfikowana jest strona zimna sprężarki ). Jest to o tyle korzystne iż nie musimy zmieniać wydechu ani sprzęgła, mogą zostać seryjne. Teoretycznie hybrydowe turbiny są mniej wytrzymałe od ich pełnych odpowiedników. Wiem również, że takie turbo jest trudniejsze do wystrojenia aniżeli np. GT22. Aczkolwiek dla chcącego i kumatego nic trudnego. Moc po modyfikacji około 200-210 PS i około 400 Nm.

Stage III- BigT ( duże turbo ), np. GT22 ( najlepsze z rodziny GT22 jest turbo GT2256V z Mercedesa E klasy 2.7 CDI, końcówka numeru turbiny 0599 ). Nowy kolektor wydechowy, np. z Passata no trzeba ba czymś turbo zawiesić. Wydajniejsze sprzęgło, np. zestaw od Sharana ASZ, BTB. Wydech przelotowy, minimum 2,5 cala, ja polecam 2,75 cala ( seria ma 2,25 cala ). Warto zrobić wydajniejszy customowy FMIC. Moc na tym etapie to około 220-230 PS i >400Nm.

Stage IV- Dalsze modyfikacje zależą od wiedzy tunera. Niektórzy montują sportowe wałki, wieksze pompowtryski, większe turbiny itp. Wszystko zależy od wiedzy tunera i pieniędzy i fantazji właściciela pojazdu.

Moim zdaniem przy powyższych modyfikacjach bardzo potrzebna jest większa chłodnica oleju ( np. Mocala ) jak rówież wskaźniki, które będą wskazywały nam co się dzieje u nas w silniku- polecam wskażnik temp. oleju, EGT- temperatura gazów wychodzących oraz boost czyli doładowanie turbiny.

Pozdroo
Marcin
Seat Leon 4WD powered by Daniel&Dominik TTC Kraków.

WPT member
Zobacz Profil
marcin_kielce
Cupra
Cupra
 
Posty: 2778
Dołączył(a): 19 grudnia 2006, 14:58
Lokalizacja: Masz Ochotę??
Auto: Haldex ;)

Reklama

Powrót do Leon 1 - Techniczne Diesel

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości