Strona 1 z 1

Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 14 października 2005, 14:54
przez Tonny S
Zródło - http://www.motofocus.com.pl/index.php?a ... &mailreq=1


Jednym z czujników w układzie zasilania silnika jest przepływomierz służący do pomiaru powietrza w kolektorze dolotowym. W starszych jednostkach napędowych stosowało się przepływomierze objętościowe zwane też popularnie klapowymi, ponieważ kąt odchylenia klapy pod wpływem strumienia powietrza jest miarą wydatku objętościowego. Obecnie w najnowszych konstrukcjach, zarówno w silnikach benzynowych jak również Diesla, zostały wyparte przez przepływomierze masowe.

Przepływomierze masowe dzielimy na dwa typy, z elementem grzejnym jako gorący drut (przepływomierze HLM), lub gorąca warstwa (platynowa warstwa oporowa w przepływomierzach HFM). Oba przepływomierze działają na tej samej zasadzie. Strumień powietrza przepływający przez nagrzany element pomiarowy unosi ze sobą ciepło. Prąd płynący przez element grzejny utrzymuje stałą temperaturę przetwornika. Wartość prądu nagrzewania jest funkcją masowego wydatku powietrza, a układ przetwarzania sygnału wytwarza napięcie, odpowiadające na charakterystyce czujnika określonej wartości wydatku masowego.

Trwałość przepływomierza masowego jest obliczona na 120 tys. km, jednak nieregularne wymiany i stosowanie niskiej jakości filtrów powietrza powoduje, że ulegają one zużyciu nawet po 60 tys. km przebiegu.

Obecnie na rynku pojawiło się wiele zamienników przepływomierzy masowych do najbardziej popularnych samochodów na naszym rynku. Można je spotkać w postaci wkładki lub kompletne z obudowami. Inżynierowie z firmy Bosch przebadali 5 różnych zamienników występujących na rynku i porównali je z oryginałami. Już na pierwszy rzut oka część z badanych zamienników wskazywały na niską jakość wykonania. Materiały i tworzywa sztuczne ulegały deformacji lub pęknięciom pod wpływem zmian temperatur, jakie mają miejsce podczas codziennej eksploatacji o różnych porach roku.

Jednak w porównaniu był kładziony nacisk na dokładność charakterystyk, czyli wartość sygnału do rzeczywistego przepływu. Badania wykazały, że odchylenia charakterystyk od oryginału sięgały nawet do 40%.

Skutkiem tego jest:
- obniżenie mocy silnika nawet do 50%
- większe zużycie paliwa średnio o 15%
- nie spełnianie norm czystości spalin
- podwyższenie emisji cząsteczek stałych w przyp. Diesla
- uszkodzenie katalizatora

Ponadto specjaliści z firmy Bosch zalecają wymianę kompletnego przepływomierza z obudową. Podczas eksploatacji wnętrze obudowy oraz sitka od strony filtra powietrza ulegają zabrudzeniu oparami pochodzącymi z odpowietrzenia skrzyni tłokowo-korbowej silnika, co powoduje zwiększenie oporów przepływu powietrza do silnika.

Fot 1 . Przepływomierz masowy powietrza typu HFM5 firmy Bosch.
Obrazek
Fot 2. Widok przekroju elementu pomiarowego. Pierwszy od lewej układ scalony wysokiej integracji Bosch, zamiennik – drugi od lewej.
Obrazek

Wykresy mocy silników z przepływomierzem Bosch i zamiennikiem. W silniku benzynowym obserwujemy mniejsze straty mocy, ponieważ następuje korekcja dawki wtryskiwanego paliwa przez sygnał z sondy lambda.
Silnik benzynowy
Obrazek

Silnik Diesla
Obrazek

Stosowanie zamienników powoduje wzrost zużycia paliwa średnio o 15%. Poniżej proste wyliczenie przy przebiegu 20 tys. km rocznie dla silnika benzynowego i Diesla.


Nr przeplywek

Obrazek

Dzieki diagtronik 8)

Przepływka do ARL -> 071 906 461 A

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 30 listopada 2013, 18:32
przez grabek246
szukam przepływki do leona 1.9 tdi asv 2003r. proszę o nr jaki ma widnieć na nim

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 2 grudnia 2013, 12:26
przez Marcinxxx
grabek246 napisał(a):szukam przepływki do leona 1.9 tdi asv 2003r. proszę o nr jaki ma widnieć na nim

Zczytaj nr ze swojej i po problemie.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 2 grudnia 2013, 23:39
przez grabek246
jakby to było takie proste. na przeplywomierzu miałem wytarte nr. na szczęście znajomy ze sklepu doradził. jutro wrzuce nr jaki powinien być na przeplywomierzu 110 km ASV

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 4 grudnia 2013, 07:13
przez markus312
grabek246 napisał(a):szukam przepływki do leona 1.9 tdi asv 2003r. proszę o nr jaki ma widnieć na nim


Są 2 rodzaje:
- OE SEAT 038906461C - Pierburg 7.22684.08.0 - z kodem wyposażenia 0GE (Norma emisji (zgodny) EU 3)
- OE SEAT 038906461B - Pierburg 7.22684.15.0 - z kodem wyposażenia 0GZ (Norma emisji (zgodny) EU 3 )

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 4 grudnia 2013, 08:46
przez dovii
Panowie posiadam przepływomierz o numerze OE VW 038906461B oraz numerze BOSCH 0 281 002 531. Mam pytanie jak sprawdzić czy przepływomierz jest sprawny?? nie wiem czy pasuje do mojego AHFa a nie chciałbym uszkodzić swojego przez przypadek podczas demontażu. Jest jakiś sposób żeby ocenić "na oko" czy jest on sprawny, ewentualnie pomierzyć jakieś rezystancje itp...?

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 4 grudnia 2013, 11:03
przez markus312
dovii napisał(a):Jest jakiś sposób żeby ocenić "na oko" czy jest on sprawny

Najlepszy sposób na sprawdzenie używanego przepływomierza to montaż w aucie i zrobienie logów dynamicznych silnika, blok 003.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 5 grudnia 2013, 09:15
przez grabek246
ja zakupiłem do asv nr. Z CZĘŚCI :


nr. katalogowy stary BOSCH : 0 280 217 121 // 0280217121 06A906461

nr. katalogowy nowy BOSCH : 0 281 002 757 // 0281002757

nr. VW AUDI SEAT SKODA : 06A 906 461

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 5 grudnia 2013, 18:22
przez markus312
grabek246 napisał(a):nr. katalogowy stary BOSCH : 0 280 217 121 // 0280217121 06A906461

nr. katalogowy nowy BOSCH : 0 281 002 757 // 0281002757

Czyli jest to to samo co OE SEAT 038906461C - Pierburg 7.22684.08.0 - z kodem wyposażenia 0GE (Norma emisji (zgodny) EU 3)

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 18 grudnia 2013, 20:17
przez Leonidas ARL
jakie wartości powinien wskazywać przepływomierz w ARL

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 29 grudnia 2013, 22:29
przez Eizon
Powyżej 1000 jednostek możesz sprawdzać od 1600 obr na 3 biegu but i 3 tyś obr ma mieć powyżej 1000...

No i co do przepływek proponuje tylko BOSCHA...

Pierburg i inne śmietniki mają zaniżone parametry ale w ogóle ich nie pokazują...

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 30 grudnia 2013, 22:14
przez Leonidas ARL
No ja mam właśnie BOSCH (funkiel nówka) i wskazuje ponad 1100mg.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 30 grudnia 2013, 23:15
przez rumianko
gr 3 i gr 11 są ściśle związane!!

tylko pomiar (log) tych 2 grup daje obraz na to jak sprawna jest przepływka.

pierburg niestety nie sprawdza sie.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 31 grudnia 2013, 10:48
przez Leonidas ARL
rumianko w moim przypadku po zmianie przepływki na nowa koleś robił tylko gr3.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 10 lutego 2014, 22:20
przez wojto93z
Witam, od 3 tygodni jestem posiadaczem Seat Leon 1.9 TDI 110 ASV 2003 roku ,przebieg niby 170tys. Otóż jak go kupiłem już w pierwszy dzień zapaliła mi się kontrolka "check engine"(zółty silnik) . Pojechałem do znajomego diagnosty i pokazało że błąd przepływomierza - BŁĄD Sporadyczny. Myślałem że może jednorazowy błąd i go skasowaliśmy, lecz po przejechaniu około 150 km nadal się pojawił.. Samochód cały czas chodził poprawnie żadnych spadków mocy, Turbo dziur itp. Jednak kupiłem nowy przepływomierz za 300zł , lecz nadal kontrolka się pojawiła, sprawdziłem styki , przewody, moduł czy nie jakiś uszkodzony, lecz wszystko jest w porządku. A najdziwniejsze jest w tym że samochód cały czas jeździ normalnie tzn turbo się włącza i w ogóle jest ok.. Więc proszę o radę co może być tego przyczyną?? dodam jeszcze że samochód miał podniesioną dawkę paliwa dwukrotnie jak go kupiłem lecz zmniejszyliśmy ją odrazu. Możliwe że był chip powany, i sterownik ma jakiś błąd lub mapa??? POMOCY ,gdyż ta kontrolka już działa mi na nerwy.
Pozdrawiam

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 11 lutego 2014, 02:57
przez Sony
wojto93z, sprawdź czy masz zaślepiony EGR. Wykonaj logi statyczne grupy 003. W nowszych modelach 2003-2005 potrafiło wywalić błąd po zaślepieniu, nie wiem jednak czy VAG też ten błąd łapał :P Jeśli tak to mylny trop bo jak mniemam błąd dotyczący EGRu Ci nie wyskoczył... A przed tym zmniejszeniem dawki paliwa też kontrolka się paliła ?

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 27 lutego 2014, 10:49
przez now3
Czy przepływomierz wkład Pierburg będzie pasował do tej oryginalnej puszki vw?
Tak tylko pytam bo jestem :| w tych sprawach.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 27 lutego 2014, 11:09
przez Sony
now3, nie oszczędzaj na przepływce i daj sobie siana z Pierburgiem. W oryginale siedział u Nas BOSCH i taką właśnie zakup. Wejdź na stronę Boscha i tam w katalogu sobie dopasuj.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 27 lutego 2014, 14:17
przez now3
Sony napisał(a):now3, nie oszczędzaj na przepływce i daj sobie siana z Pierburgiem. W oryginale siedział u Nas BOSCH i taką właśnie zakup. Wejdź na stronę Boscha i tam w katalogu sobie dopasuj.

Tak właśnie zrobię kupię BOSCH.
Dzięki za podpowiedź.

-- 27 lutego 2014, 15:17 --

Mam jeszcze pytanie dlaczego te ceny są tak różne u jednego BOSCH kosztuje 250 zeta a u innych 300-350 zł?Rozumiem 20-30 złotych różnicy ale o stówę?Czy ten jest oryginalny? http://allegro.pl/przeplywomierz-bosch0 ... 86986.html

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 6 marca 2014, 16:27
przez Leonidas ARL
Te tańsze mogą być regenerowane.Wymagany zwrot starej przepływki.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 13 czerwca 2014, 23:22
przez mlynek
Witam,
panowie, czy Pierburg vs Bosch to duża przepaść? Czytałem kiedys przyklejone tematy o przepływkach i kolega Tonny S napisał "Pierburg ma opinię niezniszczalnej", a tu dziś czytam, że "tylko Bosch" bo Pierburgi zaniżają dane czy cuś? Dwa dni temu zakupilem właśnie Pierburga i teraz mam małą pianę w zębach :evil:
Ech, biednemu zawsze wiatr w oczy...

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 13 czerwca 2014, 23:42
przez Sony
mlynek, wg mnie przepływkę powinno się wpakować takiej firmy jaką zakładali fabrycznie. U Nas był akurat BOSCH najczęściej.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 14 czerwca 2014, 06:34
przez Leonidas ARL
wszyscy mówią, że tylko BOSCH, bynajmniej do ARL.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 14 czerwca 2014, 20:00
przez mlynek
W takim razie, jak zwykle się pospieszyłem i pewnie kupilem nie taki jak powinien być. Powiedzcie, czy taki bedzie pasował do mojego ASV? Teraz mam Boscha o nr F 00C 2G2 056.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 15 czerwca 2014, 10:13
przez Leonidas ARL
pasował będzie, tylko jak będzie dawkował i jak długo wytrzyma...

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 15 czerwca 2014, 16:25
przez mlynek
Jak długo wytrzyma? Ile wytrzyma tyle wytrzyma, pal licho, nauczka na przyszlość. Byle po zalożeniu moj Leonek lepiej jezdzil niż mojego brata Octavia '97 90KM :( Bo narazie to mnie objeżdża niestety.

-- 15 czerwca 2014, 17:25 --

Wlasnie zamontowałem przepływkę owego Pierburga i poprawy nie widzę. Dalej jezdzi gorzej niż Octavia brata. Powiedzcie czy "polaryzacja" - kierunek przeływu powietrza ma tu znaczenie? W Boschu była strzałka a w Pierburgu nie ma. Założyłem tak, żeby pasowało pod wtyczkę. I jeszcze jedno - czy oprócz przepływomierza, może być jeszcze jakiś czujnik uszkodzony i miał taki negatywny wplyw na pracę silnika?

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 15 czerwca 2014, 19:56
przez kornat
mlynek, ma znaczenie w która stronę zamontujesz. Najlepiej jak zrobisz logi.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 15 czerwca 2014, 20:07
przez Leonidas ARL
jak mogłeś odwrotnie założyć, rury nie powinny pasować, kostka również. Załóż poprawnie i sprawdź filtr powietrza.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 15 czerwca 2014, 20:16
przez mlynek
Leonidas, mogłem zalozyć odwrotnie, bo to jest sam wkład, mocowany na dwie śrubki torx. Powiem tak, pojezdziłem troszkę na tej przepływce i polepszyło się. Tzn. czały czas wydaje mi się, że autko raz chodzi lepiej, a raz gorzej. Jadąc przed godziną , troszkę go przegonilem i na 1-szym biegu w okolicach 3500 rpm doznał takiego braku mocy, że aż go wyhamowało i wrzuciłem 2 bieg natychmiast, to silnik dalej nie miał mocy a na dodatek kulawo chodził. Po chwili mu przeszło i pociągnąłem go na 2 biegu to znow w okolicach 3500 miał chwile słabości, ale jakby tylko go zamuliło i po chwili od 4000 rpm znów ciągnął. Czy na komputerze wyszłoby, że coś nie tak z "podawaniem" paliwa? Ze np. za mało?
Jutro mam wolne, więc może poszukam kogoś z VAGiem.
Pozdro.

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 15 czerwca 2014, 20:23
przez Nogaj
mlynek napisał(a):Wlasnie zamontowałem przepływkę owego Pierburga i poprawy nie widzę. Dalej jezdzi gorzej niż Octavia brata. Powiedzcie czy "polaryzacja" - kierunek przeływu powietrza ma tu znaczenie? W Boschu była strzałka a w Pierburgu nie ma. Założyłem tak, żeby pasowało pod wtyczkę. I jeszcze jedno - czy oprócz przepływomierza, może być jeszcze jakiś czujnik uszkodzony i miał taki negatywny wplyw na pracę silnika?

Kolego logi to podstawa!

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 15 czerwca 2014, 22:14
przez Sony
mlynek, zaworków i czujników w Naszych autach to jest aż za dużo. Zrób logi jak koledzy piszą i wszystko wyjdzie w praniu :)

Re: Masowe przepływomierze powietrza

PostNapisane: 15 czerwca 2014, 22:23
przez mlynek
O tym to ja wiem! tylko znajdz mi kogoś w Słupsku kto będzie umiał to zrobić! Pisałem już o tym w innym temacie. Kupiłbym kabel, ale sam mam lapka co trzyma na baterii 3 minuty. Bateria do niego to kolejne 100zł. Sam widzisz że w tym wszystkim rozchodzi się tylko o pieniądze a na koniec i tak bede musiał pewnie zregenerować turbinę :beksa:
Masakra