Strona 1 z 8
Dwumas wymieniony na sztywne koło (jednomas).

Napisane:
2 grudnia 2012, 14:39
przez dawido045
Witam . Tak jak w temacie napisałem zastąpiłem dwumas sztywnym kołem w Leonie 1.9 110km , ale kiedyś tam jakiś mechanik coś mi nagadał ,że może pęknąć wał w silniku od drgań . Czy jest to w ogóle możliwe i czy może coś innego się stać ? Miał ktoś jakieś doswiadczenie z tym ?
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 grudnia 2012, 16:00
przez Marcinxxx
Jest cały temat o dwumasie pozatym nie za późno pytasz ?
Daj chociaż opinie jakie wrażenia i co tam włożone dokładnie
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 grudnia 2012, 17:16
przez ColdMan
No może pęknąć nie pęknie ale okropne luzy na wale się robią bo jednomas nie tłumi drgań a dwumas tak więc raczej po to niemcy wymyślili dwumas żeby tam był a nie żeby zastępować go jednomasem...
Ogólnie masz tu temat dość obszerny
viewtopic.php?f=43&t=28079&p=444561&hilit=Ko%C5%82o+dwumasowe#p444561
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 grudnia 2012, 20:46
przez Nastar
Oczywiście w starszych dieslach z JM luzy to wg ciebie norma ? Nie słyszałem jakoś o masowo padających na to AGR-ach na przykład...
Za to słyszałem o przebiegach rzędu 300-500 kkm w tych autach.

Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 grudnia 2012, 23:13
przez ColdMan
Dobrze zaznaczyłeś w starych dieslach , koleś który pracował w serwisie VW mi to mówił i że widział masy przypadków więc ja się tylko na tym wnioskuje.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
8 grudnia 2012, 09:10
przez MrItaliano
Podepne sie pod temat i powiem tak. Ja na jednomasie zrobilem kolo 100 kkm. I nic sie nie dzialo. Przedtem mialem jednomasa w ASV teraz mam w ARL i nic sie nie dzieje nie szarpie samochodem, nic nie drga. Z przypadkami pekniecia walu spotkalem sie tylko kilka razy w autach polskiej produkcji typu Zuk Nsysa, gdzie wal wyjmowalem w 3-4 czesciach. Kwestia odpowiedniego doboru jednomas + sprzegło i nic sie nie powinno dziac. Są też gotowe zestawy produkowane przez rozne firmy zeby przejsc z dwumasa na jednomasa(sztywne kolo). Jezeli by sie dzialy takie cuda jak pekania walu itp to raczej by tego nikt nie zakladal.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
8 grudnia 2012, 14:46
przez damianos89
Dużo czytałem na te tematy i też zaczynam się skłaniać ku sztywnemu kołu zamachowemu. Prawdopodobnie dwumas mam już w kiepskim stanie i zapewne za jakiś czas wymienię na nowy zestaw Valeo sprzęgło i sztywne koło zamachowe, który montuje się zamiast zestawu z dwumasem. Silnik katalogowo 1.9 TDI AXR 101 KM 240 Nm po programie na 143 KM i 336Nm. Są różne opinie, ale też sporo pozytywnych na temat takiej zmiany, więc chyba zaryzykuje

Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
10 grudnia 2012, 09:12
przez biedron1981
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
10 grudnia 2012, 10:00
przez xedos
To może się wypowiem.
Miałem jednomase valeo w asz po programie 170 km. Przejechałem jakieś 60tyś. km i rozleciała się skrzynia nie wiem czy ze starości czy nie ale padła. Co do wrażeń z jazdy. Napewno słychć delikatne stukanie. Natomiast co do przenoszenia napędu bez zastrzeżeń.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
19 grudnia 2012, 19:34
przez kajohuta
sam mam ARLa i 2mas mi stuka z waszej opinii już nie wiem co założyć.najlepiej będzie chyba tak jak fabryka wyprodukowała
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
19 grudnia 2012, 19:45
przez PaVLo
Zakładaj komplet od Sharan BTB.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
23 grudnia 2012, 17:30
przez Maćko
a nie lepiej wysłać całość do radzikowskiego, żeby wzmocnił ? to jest dopiero dobre rozwiązanie ! ktoś mi powie czy sprzęgło od sharana btb ma większą średnicę tarcz ? Sprężyny są mocniejsze ?
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
24 grudnia 2012, 15:05
przez xedos
sprzęgło jest to samo dwumasa jest wzmocniona
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
25 grudnia 2012, 11:28
przez leon1988
Podepne sie pod temat. Dobrze dobrane sztywne koło nie uszkodzi wału. często u siebie w warsztacie dokonuje takich przeróbek. Najcześciej w mkIV 4 motion. W sztywnym kole sprężyny na tarczy sprzegłowej eliminuj drgania(to co eliminuje 2mas. w dwumasie tarcza nie ma sprzeżyn). Jak najbardziej polecam wymianę z 2- masu na sztywne koło. Nie polecam zaspawywania 2- masu to to groźi uszkodzeniem wału i skrzyni biegów.

Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 stycznia 2013, 10:49
przez lukero-madnes
ja tam wolałem zastąpić dwumas nowym dwumasem

Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 stycznia 2013, 11:28
przez jarcyn
jeszcze na starym roku (28.12.12) założylem nówkę sprzęgło do swojego leona arl-a
dwumas zastąpiony sztywnym kołem , tarcza organ + docisk
narazie wytrzymuje ponad 200kucy i 418Nm
moc jest idealnie przenoszona na asfalt , troszke głośniej pracuje ten zestaw ale jestem bardzo zadowolony
polecam wymianę na sztywne koło
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 stycznia 2013, 11:55
przez lukero-madnes
ja nie mówię że zastąpienie dwumasy zwykłym kołem jest złym rozwiązaniem, dobrze dobrane zapewne też da radę
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 stycznia 2013, 12:14
przez jarcyn
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 stycznia 2013, 12:19
przez lukero-madnes
a jak sądzicie skoro mam mod i teraz wymieniony dwumas ile ,,powinien''' wytrzymac ?
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 stycznia 2013, 13:24
przez chlorek
lukero-madnes, wszystko zależy od stylu jazdy, równie dobrze możesz spalić po 20tyś.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 stycznia 2013, 13:33
przez lukero-madnes
w miarę rozsądna jazda, wiadomo w trasie trzeba przegonić , myśle że ze 100 spokojnie, choć ja tyle na nim pewnie nie zrobię bo dużo nie jeżdżę więc kiedyś posłuży innemu właścicielowi
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
2 stycznia 2013, 13:39
przez jarcyn
100 tys to na pewno wytrzyma , ale gwarancji nie daje
orginały i po 250tys wytrzymują ale tuning kosztuje ...
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
8 stycznia 2013, 15:47
przez damianos89
Witam. Auto to Leon 1M 2006r 112 tys. 1.9 TDI AXR 101 KM, 240 Nm (faktycznie 112KM i 271 Nm z mocnym dołem), program na 143KM, 337 Nm. Prawdopodobnie będę zmuszony do wymiany koła dwumasowego i sprzęgła. Już byłem prawie zdecydowany na wymianę na zestaw z jednomasem, lecz mechanik mi odradził ze względu na większe zużywanie się skrzyni biegów. Mam teraz problem, mógłbym oczywiście wymienić na zestaw dwumasu ze sprzęgłem Sachs lub LUK nie wiem który lepszy, jednak myśle, że ten zestaw do mojego silnika może być zbyt słaby, aby poradzić sobie z większym momentem, a jak w przyszłości zechcę może wstawić większe turbo to też problem. Z tego co czytałem dwumas z Sharana BTB pasuje tylko do skrzyni 6 biegów, a ja mam 5. Jednomas myślałem nad zestawem Valeo, chociaż jak czytałem nie wiem czy nie lepiej G60, jednak trzeba kompletować części a Valeo zestaw i wszystko nowe. Sam nie wiem co teraz zrobić, chociaż czytałem dużo na różnych forach na te tematy. Oczywiście zależy mi na jak najmniejszych kosztach i żeby wszystko wytrzymało długi czas. Może ktoś ma większe doświadczenie i coś doradzi?
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
11 stycznia 2013, 19:04
przez dawido045
Witam . 19.tdi jezdze juz trzy miesiace na sztywnym kole i jak narazie nic sie nie dzieje . napewno jest roznica odczuwalna w jezdzie ale idzie sie przyzwyczaic
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
11 stycznia 2013, 23:50
przez damianos89
dawido045 napisał(a):Witam . 19.tdi jezdze juz trzy miesiace na sztywnym kole i jak narazie nic sie nie dzieje . napewno jest roznica odczuwalna w jezdzie ale idzie sie przyzwyczaic
Jaka konkretnie jest to różnica w jeździe?
Może jeszcze jakieś osoby zrobiły dużo kilometrów na jednomasie zamiast dwumasu i mogłby wypowiedzieć się, jak to się sprawuje i czy wszystko jest w porządku? Jeden użytkownik napisał, że po 60 tys. km rozleciała się skrzynia, to jednak szybko, chyba że starości, ja mam dość nowe auto jak na Leona 1M 2006 r. Z drugiej strony przy dużym momencie nawet nowy dwumas może szybko paść. Jeszcze jest taki dylemat jak jednomas to zestaw Valeo, czy np. G60?
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
12 stycznia 2013, 01:00
przez stellarium
Co prawda mam 1P, ale jednomas to jednomas...
Więc od wymiany 2m na 1m minęło 10kkm, mam zestaw koło 1m od 1Z i sprzęgło kompletne G60. Nie zauważyłem kompletnie żadnych drgań, które pojawiłyby się po zmianie na jednomas. Jedynie przy większych mrozach na biegu jałowym słychać bardzo delikatne "cykanie" sprężynek. Trzeba się dobrze wsłuchać. Po wciśnięciu sprzęgła "cykanie" ustaje. W normalnych temperaturach nie zauważyłem żadnych zmian pozatym, że sprzęgło wreszcie trzyma

Na chwilę obecną - polecam.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
19 stycznia 2013, 00:19
przez damianos89
Co należy zrobić z kołem jednomasowym oprócz zabielenia? Wyważyć? Wyważenie wykonuje mechanik, który montuje koło i sprzęgło, czy trzeba szukać specjalnego zakładu? Jeśli koło będzie już zabielone, to też raczej wyważone, czy to nie ma nic wspólnego? Co daje odelżenie koła i czy jest sens to robić?
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
21 stycznia 2013, 08:10
przez jarcyn
nie jednomas tylko sztywne koło
i po co jakieś kombinacje z tym związane

(zabieklanie??? czy wyważanie

? )
o co ci konkretnie chodzi ?
zmieniłeś sprzegło czy bedziesz zmienial ?
troche informacji już jest na forum , wystarczy kilknąć pare razy myszką i poczytać ...
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
21 stycznia 2013, 17:45
przez damianos89
jarcyn napisał(a):nie jednomas tylko sztywne koło
i po co jakieś kombinacje z tym związane

(zabieklanie??? czy wyważanie

? )
o co ci konkretnie chodzi ?
zmieniłeś sprzegło czy bedziesz zmienial ?
troche informacji już jest na forum , wystarczy kilknąć pare razy myszką i poczytać ...
Sztywne koło zamachowe bywa również nazywane jednomasowym kołem zamachowym, ze względu, jak dobrze pamiętam na to, że ma jedną masę wirującą, a dwumasowe koło zamachowe ma dwie masy wirujące.
Konkretnie jeśli chodzi o zabielanie to wyczytałem na różnych forach, że trzeba to zrobić, chodzi tu głównie chyba o wyczyszczenie koła. Odelżać raczej nie ma sensu dla mnie, więc to pomijam. A z wyważaniem nie wiem, czy jest konieczne, bo chyba bez wyważenia też zakładają i jest w porządku, i nie wiem, gdzie takie wyważanie można zrobić ewentualnie

Większość też poleca kupić nowe śruby, a czy nie można użyć śrub używanych i czym to może skutkować?
Sprzęgło oczywiście zmienia się razem z kołem zamachowym, np. Sachs G60. Więc jeśli będę zmieniał to wszystko razem.
Informacji wiele wyczytałem na różnych forach, tu szukam jeszcze odpowiedzi, lub podpowiedzi w kwestiach, których jeszcze nie jestem pewien

Bo wiem, że jest tu także wiele osób bardziej zorientowanych w tych kwestiach, niż ja.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
22 stycznia 2013, 11:26
przez jarcyn
nowe sróby są wskazane ponieważ nie są poprzeciągane i jest na nich klej (powinny być raz dokręcone i mają trzymać)
pozatym koło rzeczywiscie można wyczyścic ale nie wymaga to pózniej wyważania
a jak wymieniasz to dobrze by było odrazu założyć cały nowy zestaw z tarczą organiczna..
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
22 stycznia 2013, 14:29
przez damianos89
Czy przebieg blisko 200 tys. km. jak na używane sztywne koło zamachowe (jednomasowe) to dużo, czy można spokojnie brać? Jest już zabielone (wyczyszczone). Mogę od razu kupić śruby używane, ale może rzeczywiście lepiej nowe w ASO, orientuje się ktoś ile w ASO może kosztować zestaw 12 potrzebnych śrub?
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
22 stycznia 2013, 15:59
przez Ohapara
damianos89 napisał(a):Czy przebieg blisko 200 tys. km. jak na używane sztywne koło zamachowe (jednomasowe) to dużo, czy można spokojnie brać? Jest już zabielone (wyczyszczone). Mogę od razu kupić śruby używane, ale może rzeczywiście lepiej nowe w ASO, orientuje się ktoś ile w ASO może kosztować zestaw 12 potrzebnych śrub?
Bież i sie nie bój, kupuj do tego nowe sruby i montuj sprzeglo od vr6, powodzenia

Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
22 stycznia 2013, 18:52
przez Aikon123
Za śruby zapłaciłem coś koło 60zł

Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
22 stycznia 2013, 19:25
przez damianos89
Dziękuje za odpowiedzi

To rzeczywiście nie opłaca się chyba kupować używanych śrub, tylko nowe. A sprzęgło raczej skłaniałem się ku temu od G60, niż VR6, gdzieś wyczytałem, że sprzęgło G60 spokojnie daje rade nawet ponad 400 Nm momentu, a nie wydaje mi się, żebym mógł osiągnąć jeszcze więcej nie takim bardzo dużym nakładem kosztów z silnika AXR

W grę w przyszłości wchodzi wymiana turbiny, może wtrysków, teraz mam 338 Nm. Podobno także VR6 może być głośniejsze i trudniejsze w zamontowaniu

Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
23 stycznia 2013, 18:23
przez Ohapara
damianos89 napisał(a):Dziękuje za odpowiedzi

To rzeczywiście nie opłaca się chyba kupować używanych śrub, tylko nowe. A sprzęgło raczej skłaniałem się ku temu od G60, niż VR6, gdzieś wyczytałem, że sprzęgło G60 spokojnie daje rade nawet ponad 400 Nm momentu, a nie wydaje mi się, żebym mógł osiągnąć jeszcze więcej nie takim bardzo dużym nakładem kosztów z silnika AXR

W grę w przyszłości wchodzi wymiana turbiny, może wtrysków, teraz mam 338 Nm. Podobno także VR6 może być głośniejsze i trudniejsze w zamontowaniu

Moze g60 i daje rade, ale moj tuner polecał mi VR6, jest to mocniesze sprzeglo, pozdr
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
23 stycznia 2013, 19:22
przez Nastar
Mocniejsze jest ale nie każdy takiego potrzebuje akurat. Różnice w komforcie użytkowania jednak zauważalne.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
5 lutego 2013, 19:41
przez tony065
Szukając w necie, natrafiłem na dane o wytrzymałości sprzęgieł. G60 wytrzymuje bezpiecznie do ok. 370Nm, VR6 do ok. 470Nm. Mankamentem tego drugiego jest to, że ma 6 sprężyn, bo jest do silnika 6-garowego. Aplituda drgań silnika nie pokrywa się z możliwościami tłumienia sprężyn i czasem je słychać. Polecam zakładanie 1-masy do skrzyń 5B, bo jest sporo taniej i można śmoc podciągnąć dość mocno. Z doświadczenia zalecam do silników AHF/ASV/ALH/AGR zakładanie produktów f-my Sachs, bo Luk z jakichś powodów nie pasował. Najbardziej widocznym była inna/większa grubość środka tarczy sprzęgłowej. Śruby to tylko nowe, zarówno do odciski jak i koła zamachowego. Koszt niewielki, a spokój pewny. Skrzynie 6B w autach na bazie GIV miały felerne łożysko i ono powodowało rozsypywanie się tego ustrojstwa. Tu polecam zestaw do Sharana BTB. Znam przypadki z mocą podciągniętą do ok. 266KM/476Nm i jest OK.
BTW, z AXR nie da rady wykrzesać tak potwornej śmocy, bo wprawdzie góra to PD, ale dół ma wytrzymałość jak w VP.
Sam mam w AHF zmienione koło na 1-mas + G60, nalatane przez 2 lata na tym ze 30 kkm i bawię się świetnie.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
6 lutego 2013, 08:20
przez skiba
koledzy pare słów ode mnie-również jestem po "przesiadce" na jednomas,przejechane póki co ok 1 tys km i...nic,rewelka,nic nie stuka puka,nie szarpie,pedał nogi nie urywa,przyspiesza tez płynnie bez szarpania.całość części kosztowała mnie 540 zł(jednomas od Passata,sprzęgło Sachs od T4,nowe śruby).zobaczymy co dalej będzie,ale jeżeli ktoś się jeszcze zastanawia,to moim zdaniem nie ma nad czym
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
6 lutego 2013, 08:46
przez Andrut
Panowie może ktoś z użytkowników jednomasów zarzucił by nr części?

Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
6 lutego 2013, 12:35
przez Aikon123
jednomas 037105273C
sprzęgło SACHS 3000332001
śruby: N1010100 - 6szt, N90206103 - 6szt.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
6 lutego 2013, 13:39
przez Marcinxxx
Te same czesci do ASV pasuja?
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
12 marca 2013, 13:02
przez tony065
Marcinxxx, tak, pasują bez problemu.
-- 12 mar 2013, o 14:01 --
czy docisk z T4 /zestaw LUK nr 623 0803 00/ jest mocniejszy od G60

Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
3 maja 2013, 14:18
przez QQmonzter
Panowie odgrzewam bo mam pytanie. Czy w silnikach G60 zawsze były te same jednomasy? Na oku mam jednomas z passata G60 syncro jednak nie chciał bym napotkac na jakieś problemy przy montażu.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
3 maja 2013, 14:35
przez Aikon123
ABY UNIKNĄĆ WIELU PYTAŃ NA TEMAT NUMERÓW CZĘŚCI:
Śruby:
N90206103 to są te duże - śruby do koła zamachowego 6szt
N10101001 te są do docisku - 6szt
Koło zamachowe:
zamach 1z (1.9tdi 90KM z mk3), abf (2.0 16V z mk3), g60 (PG z mk2) || VW 037 105 273C / VW 028 105 269 B||
Komplet sprzęgłowy Sachs
3000 332 001 to G60
lub
3000 384 001 to VR6
na komplet sprzęgłowy składa się:
Tarcza dociskowa sprzęgła
Tarcza sprzęgła
Łożysko zwalniające
Dodatkowo:
uszczelniacz na wał
olej do skrzyni biegów
Zestaw pasuje do:
1.9 TDI VP ( AFN,AHF, ALH, ASV, AGR, 1Z)
1.9 TDI PD : BKC , BLS - tylko skrzynia 5 b.
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
8 maja 2013, 11:18
przez jarcyn
Re: Dwumas wymienoiny na sztywne koło

Napisane:
8 maja 2013, 16:03
przez tony065
Hallo, administracja

czy można post kolegi Aikon podpiąć

było by dla potomności

Re: Dwumas wymieniony na sztywne koło (jednomas).

Napisane:
8 maja 2013, 21:23
przez QQmonzter
Warto by jeszcze dodać, że to skopiowane z forum golfa ale nieważne.
Ciekaw jestem jeszcze czy ktoś z was bawił się w wyważanie koła zamachowego? Czytałem dyskusję na którymś forum i była niezła batalia.
Ja osobiście na swoim kole widzę, że około 15 zębów po jednej stronie i około 12 po przeciwnej noszą ślady od rozrusznika. Pozostałe, czyli jakieś 100, prawie że ich nie ma co wskazywało by na to, że koło stawało zawsze w jednym z dwóch miejsc i jednocześnie, że nie jest "idealnie" wyważone.
Wiadomo jednak, że samo koło to nie wszystko, jest jeszcze przecież wał i cały zestaw sprzęgła.
Re: Dwumas wymieniony na sztywne koło (jednomas).

Napisane:
10 maja 2013, 17:14
przez Hyvel
Wedle mojej wiedzy ślady zużycia na nie wszystkich zębach koła zamachowego wynikają z tego iż silnik Diesla ( benzyna chyba też) z 4 cylindrami zatrzymuje się w dwóch rożnych miejscach i zużycie wynika z uderzania koła zębatego rozrusznika o zęby wieńca koła zamachowego

Czyli innymi słowy w miejscach gdzie rozrusznik już przekazuje swój moment obrotowy są mniej zużyte, a gdzie dopiero się zazębia wyrzucony przez elektromagnes są więcej zużyte...
Re: Dwumas wymieniony na sztywne koło (jednomas).

Napisane:
15 maja 2013, 13:12
przez QQmonzter
Jestem świeżo po wymianie, w sumie dopiero przed chwilą wróciłem do domu.
Napiszę tylko to co zostało już pewnie nie raz napisane ale może komuś się przyda.
Zamach G60, sprzęgło z vw VR6. Żadnych drgań lewarka czy samochodu na postoju, jedynie na biegu jałowym słychać pracę sprężyn, ale nie ma tragedii.
Sprzęgło chodzi strasznie miękko w porównaniu do tego co było na dwumasie, trzeba się przyzwyczaić.
No i teraz można normalnie jeździć, w końcu nic się nie ślizga. :]
Re: Dwumas wymieniony na sztywne koło (jednomas).

Napisane:
26 maja 2013, 21:35
przez Valdo
Panowie, szukam wlaśnie kompletu jakiegoś

i ni cholery nie mogę znaleźć zamachu jakiegoś dobrego... mógłby ktoś podrzucić dobre linki z allegro co mam zamowić ?
