No to sobie policzyłem dziś, jako punkt odniesienia posłużyła skrzynia 5 EGS montowana z silnikami ASV, skrzynia to daje na 5 przy 3000 obr/min prędkość licznikową 145 km/h. Zakładając, że to prawda można stwierdzić:
- montowane przy 130 i 150 KM PD skrzynie DRV=FEK (najkrótsze skrzynie) oraz ERG=FEL (minimalnie dłuższe) są bardzo krótkie. Na 1-5 są krótsze od EGS, a na 6 dają ok 160-161 km/h przy 3000 obr/min,
- skrzynia EFF jest to jakby opcja piatka + nadbieg

na 1-5 ma takie same praktycznie przełożenia całkowite jak EGS, na 5 daje 142 a na 6 - 171 km/h przy 3000 obr/min,
- skrzynia ERF=FMH jest już dłuższa minimalnie na każdym biegu od EGS i daje prędkości 148 km/h na 5 i 176 km/h na 6 przy 3000 obr/min.
- najdłuższa skrzynia to DRW - jest identycznie zestopniowana jak EFF ale ma dłuższe przekładnie główne. Na tej skrzyni osiąga się 149 km/h na 5 i 180 km/h na 6 przy 3000 obr/min.
Więc sprawa jest w jednej kwesti jasna - skrzynie ERF, FMH i DRW odpadają bo są za długie.
Teraz pytanie - "krótkie skrzynie" są cholernie wolne na 1-3. Szybko kończą sie obroty silnika i trzeba się namachać biegami. Za to w zakresie 4-6 są fajnie rozstopniowane. Więc lepiej takie rozwiązanie czy skrzynie EFF będącą praktycznie piątką + 6 "nadbieg" ale już dłuższe przełożenie. Ciekaw jestem co się lepiej sprawdzi w praktyce z motorem VP ok 140-145 KM i ok 320 Nm?
Może jakieś sugestie?