Strona 1 z 1

[1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 14 maja 2008, 10:34
przez stamber
witam,

na początku dodam, że nie moglem znalezc odpowiedzi na moje problemy na szukajce wiec jezeli komus sie to uda to niech scali temat badz podesle mi link. A teraz do rzeczczy.

sprawa pierwsza: kilka razy zdarzylo mi sie ze podczas wilgotnycvh dni wycieraczki przednie stasja mi po jednym "odkurzeniu". Ruszenie wycieraczkami powoduj ze zaczynaja one pracować i jest ok. Odczekanie godziny czy dluzej tez powoduje ze wycieraczki zaczynaja dzialac. Jezeli jest sucho to nie ma tego zjawiska, wystepuje tylko jak jest wilgotno ale nie zawsze, co ciekawe po myjni nie wystapilo ani razu. prosze o pomoc co moze byc przyczyna, styki zasniedziale, silnik wycieraczek ?

sprawa druga, wczoraj doswiadczylem sytuacji kiedy wentylatory dmuchajace powietrze do kabiny nie chcialy pracowac na poziomach 1-3. Jedynie 4 bieg pracowal normalnie. Włączenie klimy (manualna) nie miala znaczenia. Sytuacja wróciła do normy samoczynnie po kilkudziesieciu sekundach. Czy to zwiastun jakiejs awarii, czy moze miec to zwiazek ze sprzeglem klimy ?

z gormy dziekuje za pomoc i cenne wskazowki, pozdrawiam[/b]

Re: [1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 14 maja 2008, 10:39
przez marexi
Sprawa pierwsza mozliwe ze kostki sa zasniedziale, czasownik albo cos takiego, wiec warto poszukac odlaczyc przedmuchac/wytrzec i zobaczyc jak dziala.
Co do drugiej sprawy to mam pytanko jak wlaczysz calkowicie nawiew czy slyszysz cos jakies takie stukanie, pukanie? i co jak z wylaczonego nawiewu wlaczysz na nawiewanie czy slychac jakies stuki, puki jakby z kratek albo z pod schowa?

Re: [1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 14 maja 2008, 10:56
przez stamber
marexi,

-gdzie szukac tych kostek, czasownika itd
- nie slychac zadnych odglosow, kompletna cisza i dziala tylko 4 bieg (max)

Re: [1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 14 maja 2008, 10:56
przez topola
stamber jeżeli chodzi o wycieraczki to jest to jedna ze zmor seata, mi moje podczas deszczu stawały dęba i ani w te ani we te. Ja rozberałem podszybie i wyczyściłem mechanizm wycieraczek bo jeden trzpień sie zapiekł, troche smarowania, ustawienia i poskrecania i po 2h śmigają jak nowe. Poszukaj na forum jest nawet instrukcja jak to zrobić. Silniczek raczej się nie psuje więc może to w tym jest problem.

Re: [1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 14 maja 2008, 11:52
przez Axee
stamber napisał(a):marexi,

- nie slychac zadnych odglosow, kompletna cisza i dziala tylko 4 bieg (max)


Witam!

Nie wiem jak to jest dokladnie w leonie, ale zazwyczaj sterowanie predkoscia wentylatora jest sterowane poprzez rezystory umieszczone szeregowo w obwod, zatem biegi 1,2,3 maja w szeregu po 1 rezystorze dla odpowiedniego spadku napiecia i zmiejszenia predkosci obrotowej wentylatora, natomiast bieg 4 jest podlaczony bezposrednio do 12V. Poniewaz te rezystory dosc znacznie sie nagrzewaja plytka z nimi jest umieszczona gdzies w tunelu wentylatora lub bezposrednio w nim, zazwyczaj wystepuje tam dodatkowe zabezpieczenie w postaci bezpiecznika termicznego tzw. termik, ktory odlacza obwod w przypadku nadmiernego grzania sie rezystora (np. gdy wentylator przytarty, za maly przedmuch, za duze grzanie rezystora, ale nie koniecznie).
W Twoim przypadku ow termik mogl sie wylaczyc badz spalic i nie dzialaja dlatego biegi 1,2,3. Termiki mozna kupic w sklepie elektronicznym, takie od zelazek np. 10A 195*C, najlepiej sprawdzic jaka temperatura byla nabita na starym termiku. Nie mozna ich zwierac gdyz moze grozic to spaleniem auta. Zazwyczaj sa zaciskane, nie lutowane, ale nowy mozna przykrecic na tulejke i srubki ze zwyklej malej kostki elektrycznej, obcinajac stary termik tak aby jego koncowki pozostaly na plytce.
Tyle z doswiadczenia, akurat naprawialem takie cos w renault lagunie.

Pozdrawiam Axee

Re: [1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 14 maja 2008, 12:07
przez stamber
Axee,

mysle ze jakby sie spalil ten bezpiecznik to by nie dzialalo poprostu, a u mnie jest tak ze zaczelo dmuchac po chwili, dodam ze temat wystapil zaraz po uruchomieniu samochodu wiec zadnej wysokiej temperatury tam nie bylo

[ Dodano: Czw 15 Maj, 2008 ]
zjawisko niedzialajacego nawiewu nasila sie. Po wlaczeniu nie dzialaja biegi 1-3, po przelaczeniu na 4 i powrocie 3-2-1 dzialaja wszystkie, ale nie zawsze. Wybieram sie przeczyscic i nabic klime, czy spece od klimy poradza cos na problem nawiewu ?.
Chcialem cos dzisiaj zajzec ale nie wiem gdzie jest ten silniczek od nawiewu, pod schowkiem ?.
Ludzie doradzcie cos, przeciez wiem ze sie znacie :)

Re: [1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 16 maja 2008, 12:48
przez Axee
Witam!

Tu masz schemat elektryczny ukladu wentylacji:

Obrazek

gdzie
E9 - przelacznik obrotowy 5 pozycyjny/4 robocze (T6n/5 1bieg, T6n/4 2bieg, T6n/3 3bieg, T6n/1 4bieg, T6n/2 zasilanie)
N24 - zespol rezsystorow z bezpiecznikiem termicznym (termik przy T4n/4)
V2 - silnik wentylatora (1 -zasilanie +, 2 -masa)
T4c/1 -zasilanie +12V
162 - masa

Zatem jak widac na schemacie w przypadku 4 biegu pominiety jest zespol rezystorow z bezpiecznikiem, mozliwe opcje uszkodzenia sa nastepujace:
1) uszkodzony przelacznik 5 pozycyjny -wypalone styki (rozebrac przelacznik, oczyscic styki bardzo drobnym papierem sciernym lub wloknem szklanym, przesmarowac wazelina lub nieprzewodzacym smarem)
2) uszkodzony zespol rezystorow (wypalone/naruszone styki pomiedzy rezystorem/termikiem a plyta pcb)
3) uszkodzony termik (wymienic)
4) zatarty silnik -nie zakreca sie przy niskim napieciu zasilania (sprawdzic lozyska)
5) brak masy/slaba masa na silniku

Najprosciej dobrac sie do przelacznika, silnik i zespol rezystorow jest w module wentylatora/nagrzewnicy pod schowkiem, dosc duzo pracy aby to rozebrac.

Re: [1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 16 maja 2008, 18:13
przez stamber
Najprosciej dobrac sie do przelacznika, silnik i zespol rezystorow jest w module wentylatora/nagrzewnicy pod schowkiem, dosc duzo pracy aby to rozebrac.[/quote]


o grubo :), milo posluchac fachowca. Wszystko brzmi logicznie ale nie wiem czy samemu sie do tego zabierac. Przelacznik piecipozycyjny tez jest wyprowadzony pod schowek czy bezposrednio przy "pokretle" ? (wowczas wyjac pokretlo ?), jezeli mam dac do fachowca to do powaznego serwisu klimy w pakiecie z odgrzybianiem i nabiciem czy raczej do elektryka ?


dzieki za pomoc , pozdrawiam
stamber

Re: [1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 16 maja 2008, 19:28
przez Axee
Witam!

Przelacznik 5 pozycyjny od regulacji sily nawiewu jest pod pokretlem, w module 3 pokretel. Aby sie do niego dostac trzeba zdemontowac panel konsoli srodkowej. I wyciagnac caly modul. Uwaga na 3 linki sterujace, umiejetnie je odczepic.
Zespol rezystorow znajduje sie w module dmuchawy ze spodu po prawej stonie dochodzi do niego wtyk z 4 zylami. Silnik jest zabudowany po prawej stronie dmuchawy od strony schowka, dochodzi do niego szeroki wtyk 2 zylowy. Dmuchawa jest widoczna po demontazu schowka, ciasno i dostep utrudniony.
Jezeli czujesz sie na silach, masz zdolnosci manualne mozesz rozebrac przelacznik i sprobowac naprawic, ew. dobrac sie do dmuchawy.

Jezeli chcesz zlecic naprawe to polecam elektryka samochodowego, gdyz serwis klimatyzacji nie musi wcale znac sie na elektryce. Proces serwisu klimy jest zazwyczaj w pelni zautomatyzowany. Zadaniem technika obslugujacego jest podpiecie 2 wezy cisnieniowych urzadzenia do ukladu klimy, zadanie ilosci czynnika i oleju, ew. srodka fluoroscencyjnego i maszyna sama testuje i napelnia klime. Technik ew. szuka za pomoca lampy UV wyciek, gdy wynik testu wykazuje nieszczelnosc. Odgrzybianie to sprawa czysto mechaniczna, trzeba wiedziec jak i gdzie wsadzic wezyk i ile psiknac srodka odgrzybiajacego.

Re: [1M] nawalające wycieraczki + wentylatory

PostNapisane: 17 maja 2008, 16:46
przez stamber
dzieki Axee, biegi 1-3 padly calkiem wiec mysle ze udam sie do elektryka
Nie wiesz moze czy mozna kupic taki zestaw naprawczy rezystory w plytce + termik, jesli tak to ile moze kosztowac (szukac w ASO ?)
pozdro

[ Dodano: Sob 17 Maj, 2008 ]
teraz zauwazylem ze podswietlenie wlaczenia klimy /przycisk AC/ gasnie na 4 biegu /tylko ten bieg nawiewu mi dziala/. Czy to normalne czy powinna dzialac klima na 4 poziomach nawiewu ?

[ Dodano: Pon 19 Maj, 2008 ]
witam ponownie,

sprawa niedzialajacego nawiewu zostala rozwiazana. Można powiedziec że zareagowałem w ostatnim momencie, ponieważ okazało się że poprzedni właścicel (auto mam pół roku) dał ciała z filtrem przeciwpyłkowym. Osłona górna filtra /ta przyczepiana do podszybia/ została źle założona. Guma, która powinna odprowadzac wodę kierowała ją prosto na powierzchnię filtra a stamtąd do wnętrza samochodu. Duże ilosci wody gromadzily sie w pojemniczku gdzie znajduje sie termik wraz z rezystorami o ktorych pisal Axee /mała uwaga, miejsca jest całkiem sporo, spokojnie da się grzebać po odkręceniu schowka :)/. W efekcie cała płytka uległa korozji, gdy naprawdę przewodzenie "się skończyło" zaczął topić się plastk i przewody tak, że wtyczka dosłownie zgrzała się na gorąco z obudową. W końcu udało mi się rozebrać wszystko, polutować, zaizolować i śmiga że aż miło. Klima dmucha ze zdwojoną siłą na wszystkich biegach 1-4.
Do załatwienia pozostają jeszcze wycieraczki, ale to jak będę miał słoneczną sobotę bo w sumie to nie wiadomo co im dolega i czego szukać :),
pozdrawiam
stamber