Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

Sposób na naprawę tylnego spryskiwacza Leon 1M

Wszystko pozostałe co techniczne + inne mody np. xenon, zawias, ...

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

Sposób na naprawę tylnego spryskiwacza Leon 1M

Postprzez bikebajk » 20 grudnia 2014, 14:56

Witam, chciałbym w tym temacie zrobić poradnik jak szybko i tanio naprawić tylny spryskiwacz szyby w naszym samochodzie.

Objawy uszkodzonego spryskiwacza: Dysza spryskująca szybę podąża za wycieraczką, powinna stać w miejscu i pryskać na szybę prosto przed siebie.

Skutki uszkodzonego spryskiwacza tylnej szyby: Połowa płynu która powinna lecieć na szybę, cieknie po wewnętrznej stronie klapy bagażnika zalewając najczęściej czujnik otwarcia bagażnika, przez co nie działa nam światełko w bagażniku oraz nie pali się kontrolka na desce rozdzielczej sygnalizująca otwarty bagażnik. Do tego mamy częściowo zalany bagażnik, bo płyn wycieka w końcu na zewnątrz.

Niestety uszkodzony spryskiwacz tylnej szyby to bardzo częsta usterka, dlaczego tak się dzieje ?

Obrazek

To jest przekrój dyszy

1- Dysza spryskująca
2- Mocowanie wycieraczki które jest ruchome dzięki niemu wycieraczka wprawiana jest w ruch
3- Miedziana rurka która jest doprowadzany płyn
4- Brud i rdza która gromadzi się z czasem wokół miedzianej rurki

Jak widać mamy mocowanie wycieraczki, ta część jest ruchoma. W środku mamy miedzianą rurkę którą jest doprowadzany płyn do dyszy spryskującej, ten element jest nieruchomy i sztywno siedzi w ruchomym mocowaniu wycieraczki, na obrazku widzimy jak wokół dyszy spryskującej gromadzi się brud i rdza która w pewnym momencie zaczyna zakleszczać się wokół miedzianej rurki, i w pewnym momencie gdy rdzy jest już tak dużo miedziana rurka najczęściej się ukręca w miejscu pokazanym na obrazku numer 3. Tak było przynajmniej w moim przypadku. Dlatego ukręcona część rurki zaczyna okręcać się z mocowaniem wycieraczki. Przez to mamy efekt poruszającej się dyszy za wycieraczką.

Co zrobić ?
Musimy dostać się do naszego silniczka wycieraczki i go rozkręcić.... no tak ale jak dostać się do silniczka wycieraczki ? Wielu ma problem z zdemontowaniem plastikowego wykończenia klapy bagażnika. Poniżej wytłumaczę jak zdemontować plastik nie uszkadzając niczego. Pomysł na ściągnięcie plastiku pochodzi od użytkownika Farmi18

Plastik jest zamocowany na 8 metalowych zatrzasków, 4 z jednej strony a 4 z drugiej.
Obrazek
Jeżeli będziemy ciągnąć plastik na siłę to pourywamy praktycznie każdy z zatrzasków. Dlatego też musimy odkręcić lampy w klapie bagażnika, dzięki temu będziemy mieli bardzo łatwy dostęp do zatrzasków.
Obrazek
Żeby odkręcić jedną lampę, musimy odkręcić 3 śruby kluczem nasadowy ósemką, zaglądamy do otworu po lampie najlepiej z latarką :) i widzimy wszystkie 4 zatrzaski.
Dwa na górze
Obrazek
Dwa na dole
Obrazek
Musimy teraz wszystkie 4 zatrzaski wypchnąć, w tym celu polecam zastosować trzonek od młotka, lub siekiery. Ja użyłem trzonek od siekiery :)
Obrazek

Następnie na zasadzie dźwigni wypychamy wszystkie 4 zatrzaski, trochę jest z tym zabawy ale da się zrobić.
Obrazek
Obrazek
Kiedy wypchniemy zatrzaski z jednej strony, robimy to samo z drugiej. Dzięki tej metodzie mamy wszystkie zatrzaski wypchnięte i żadnego nie połamiemy :).

Kiedy mamy już wszystkie zatrzaski wypchnięte, musimy jeszcze rozłączyć 3 plastikowe zatrzaski z jednej i drugiej strony które łączą się z plastikowymi ramionami klapy bagażnika.
Obrazek
Wystarczy palcem podeprzeć pierwszy zatrzask i trzeci a drugi sam zeskoczy.
No i plastik mamy zdjęty, w cale nie było to takie trudne.
Obrazek

Zabieramy się za demontaż silniczka od wycieraczki, rozłączamy rurkę z dopływem płynu, oraz wtyczkę zasilającą .
Najpierw odkręcamy wycieraczkę, otwieramy plastikową osłonę i kluczem trzynastką odkręcamy śrubę trzymającą wycieraczkę, wycieraczka może być zakleszczona trzeba się z nią trochę po siłować.
Zabieramy się za silnik....
Bierzemy klucz nasadowy dziesiątkę, i odkręcamy 3 śruby
Obrazek
Śrubki mogą być trochę przyklejone więc jak by nie chciały zejść to trzeba je podważyć palcem ;)
Wysuwamy ostrożnie silnik i zabieramy go w wygodne miejsce do rozbiórki.

Obrazek
Odkręcamy 7 śrub wkrętakiem gwiazdkowym, i podważamy metalową osłonę śrubokrętem, osłona może ciężko zejść przez uchwyt na wężyk od płynu. Ale jeżeli pociągniemy ją mocniej to uchwyt na wężyk zejdzie razem z osłoną, jeżeli nie to po zdjęciu osłony podważamy lub mocno ciągniemy za uchwyt na wężyk od płynu i w tedy wyciągniemy taki element
Obrazek
Musiałem pożyczyć zdjęcie z innych źródeł ponieważ nie zrobiłem własnego zdjęcia, część na zdjęciu jest nowa i nie uszkodzona, my prawdopodobnie wyciągniemy połowę tej części bez dyszy spryskującej ;).

Dysza spryskująca zostanie na mocowaniu wycieraczki, możemy ją od razu wyciągnąć chwytając kombinerkami.
Następnie podważamy dwie metalowe zębatki śrubokrętem i wyciągamy mocowanie wycieraczki z plastikowej osłony. Trochę jest na niej smaru, ale będzie łatwiej ją czyścić :). Uważajcie żeby nie zgubić uszczelki która wypadnie.
Teraz musimy przeczyścić mocowanie wycieraczki, ponieważ zalega w niej zapieczony, ukręcony element miedzianej rurki. U mnie wyglądało to tak:
Obrazek
W moim przypadku ukręciłosię centymetr miedzianej rurki, więc miałem łatwe zadanie. Wiertło 4 milimetry do metalu i rozwiercamy czubek wlotu mocowania wycieraczki :).
Obrazek
Gdy już oczyścimy mocowanie wycieraczki ze starej rurki możemy zabrać się za naprawę miedzianej rurki. Ponieważ jest za krótka, w tym celu użyłem starego radia, a dokładniej antenki teleskopowej, dzięki której mogłem przedłużyć miedzianą rurkę. Pomysł z anteną od radia pochodzi od urzytkownika Farmi18 ;)
Obrazek
Musimy dopasować element z antenki tak żeby średnica była odrobinkę większa od średnicy miedzianej rurki. Dzięki temu będziemy mogli na delikatny ścisk wsunąć nasz kawałek antenki na miedzianą rurkę.

Teraz musimy przeciąć na pół naszą miedzianą rurkę
Obrazek
I dopasujemy kawałek uciętej antenki, antenkę oczyszczamy papierem ściernym i przygotowujemy do połączenia
Obrazek
Składamy to do kupy
Obrazek
Ustalamy długość, najlepiej wsadzić z powrotem do uchwytu na wycieraczkę i sprawdzić czy jest za krótkie czy za długie, najlepiej jak będzie milimetr dwa krótsze niż uchwyt wycieraczki.

Następnie lutujemy z jednej strony i z drugiej
Obrazek
Wkładamy z powrotem do uchwytu na wycieraczkę
Obrazek
Zakładamy na koniec dysze, i wciskamy mocno.
Składamy wszystko do kupy
Obrazek
Dobrze jest też nasmarować ponownie smarem zębatki
Obrazek
Montujemy w klapie bagażnika, podłączamy wtyczkę, wężyk. I robimy test ...
Obrazek
Działa :)
I to wszystko, jeszcze tylko ustawić kombinerkami dysze tak żeby pryskała płynem prosto na szybę i gotowe, naprawiliśmy za grosze nasz spryskiwać.
Jeżeli ktoś chce może kupić zestaw naprawczy w serwisie który może kosztować 200 złoty, dostajemy w tedy nową miedzianą rurkę, mocowanie wycieraczki, dysze, uszczelki itp. Lub można też kupić używany silnik wycieraczki za 100 złoty ale nigdy nie wiadomo czy tam rurka miedziana nie została ukręcona :).

Jeszcze zostało założenie plastiku na klapę i gotowe ;), polecam najpierw założyć plastik a potem lampy, przez otwór na lampy będziemy mogli zobaczyć czy wszystkie zatrzaski są nakierowane na dziurki żeby potem energicznym ruchem wepchnąć je na swoje miejsce. Jeżeli komuś wyciekający płyn uszkodził czujnik zamykania klapy może go też wymontować rozebrać i spróbować naprawić. Ja akurat nie miałem tego problemu wiec nie opisze jak to zrobić. Ale na forum inni już to opisali.
POWODZENIA !!!
SuperCopa ;)
Zobacz Profil
bikebajk
Stella
Stella
 
Posty: 28
Dołączył(a): 7 października 2013, 15:26
Lokalizacja: Głogów
Auto: Seat Leon I
Silnik: ARL 1.9

Reklama

Re: Sposób na naprawę tylnego spryskiwacza Leon 1M

Postprzez przebor » 20 grudnia 2014, 15:48

bikebajk dobra robota, napewno się przyda :brawo:

Wielkie dzięki za czas jaki poświęciłeś! Oby więcej takich opisów na forum. Pozdrowienia.
Wysłane z ATARI 65XE
Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
przebor
Sport
Sport
 
Posty: 406
Dołączył(a): 5 lipca 2006, 18:09
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Leon 1m
Silnik: ASV 1.9

Re: Sposób na naprawę tylnego spryskiwacza Leon 1M

Postprzez qaz » 20 grudnia 2014, 18:17

sam, opis zdjecia tego plastiku się przyda :)
Podziękował ;)
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
qaz
Signo
Signo
 
Posty: 102
Dołączył(a): 10 lipca 2014, 05:48
Lokalizacja: Łódź
Auto: Leon 1m
Silnik: APG 1.8

Re: Sposób na naprawę tylnego spryskiwacza Leon 1M

Postprzez kebi » 5 lipca 2015, 13:37

Dzisiaj rozebralem oslony na klapie bagaznika , po wczesniejszych probach naprawy sprywkiwacza zostalo tylko sprawdzenie samej dyszy .. Okazuje sie za jest zapchana chyba tak ze nie idzie przepchnac tego co tam jest . Pytanie do Was , czy mozna dokupic sama dysze i wymienic powiedzmy od gory tylko "cycek dyszy" ? ?
http://auto-truck3.pl/product.php?id_product=4680 , chodzi o ten element . Czy da sie to wypiac od gory na zew auta czy trzeba rozkrecac silnik i wtedy zabierac sie za wymiany ??
Zobacz Profil
kebi
Stella
Stella
 
Posty: 5
Dołączył(a): 24 maja 2009, 11:03
Lokalizacja: lodz
Auto: Seat Leon 1m
Silnik: BCB 1.6

Re: Sposób na naprawę tylnego spryskiwacza Leon 1M

Postprzez Pavulon87 » 5 lipca 2015, 13:42

Tak jak widać na zdjęciu dysza jest montowana na wcisk od góry. Więc jak tylko nie pęknie przy demontażu to nie będzie problemów i żadnego demontażu.
Zobacz Profil
Pavulon87
Signo
Signo
 
Posty: 142
Dołączył(a): 6 maja 2015, 16:20
Lokalizacja: Częstochowa
Auto: Leon 1M
Silnik: ASV 1.9

Re: Sposób na naprawę tylnego spryskiwacza Leon 1M

Postprzez bodzio333 » 23 grudnia 2018, 23:29

Proszę autora o aktualizację zdjęć
Zobacz Profil
bodzio333
Stella
Stella
 
Posty: 27
Dołączył(a): 15 stycznia 2010, 20:44
Lokalizacja: Katowice
Region: śląskie
Auto: Leon
Silnik: AUQ 1.8


Powrót do Leon 1 - Tuning - Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem