Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Wszystko co dotyczy silnika, przeniesienie napedu, modyfikacje.......

Moderator: Moderator LC Team

Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez ProfiTurbo » 22 maja 2015, 22:44

Dosyć sporo posiadaczy aut z doładowanymi silnikami diesel`a zmaga się z problemem prawidłowej pracy turbosprężarki ze względu na złe ustawienia mechanizmu zmiennej geometrii. Zdarza się również tak, że zakład regeneracyjny pozostawił stare ustawienia mechanizmu VNT, będąc przekonanym, że są to ustawienia fabryczne. Jest to jednak założenie błędne, bo jaką mamy pewność, że poprzedni zakład regeneracyjny np nie ustawił źle długości sztangi aktuatora, robiąc to 'na oko'. Za każdym razem powinno to być weryfikowane.

Oczywiście wstępne ustawienie śruby regulacyjnej zderzaka lub aktuatora, np po wymianie całego rdzenia lub gruszki, może odbywać się w oparciu o ustawienia ze starego CHRA.

Poniżej świetny filmik, co prawda po angielsku, który pokazuje prosty i konkretny sposób na ustawienie długości sztangi 'gruszki' oraz śruby zderzaka na korpusie rdzenia. Cała zabawa tak na prawdę zaczyna się na filmie od 4.30 min :)

https://www.youtube.com/watch?v=gYkNMOzsk14

W ten sam sposób należy postępować z każdym innym modelem turbosprężarki, wyposażonej w mechanizm zmiennej geometrii i typowy zawór podciśnieniowy. Pamiętajmy, że nieprawidłowa kalibracja VNT spowoduje w krótkim czasie kolejną awarię turbosprężarki.

Są oczywiście inne sposoby na prawidłowe ustawienie mechanizmu zmiennej geometrii, wyłączając drogi sprzęt, jak np użycie programu VAG-COM i badanie aktualnego ciśnienia doładowania przy danym obciążeniu silnika, a następnie porównanie go z wartościami wymaganymi. Jeżeli okaże się, że ciśnienie aktualne będzie wyraźnie większe od wymaganego, świadczy to o przeładowaniu turbosprężarki i konieczna jest regulacja sztangi oraz zderzaka. Wszystko to przy założeniu, że zawór zawór N75 i aktuator są sprawne, a przewody w układzie podciśnienia nie są przetarte (brak nieszczelności).

Ktoś może pochwalić się innymi metodami? :)
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
ProfiTurbo
Stella
Stella
 
Posty: 6
Dołączył(a): 5 kwietnia 2015, 09:16
Lokalizacja: Ruda Śląska
Auto: A3
Silnik: TDI pompa VP

Reklama

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez przebor » 23 maja 2015, 08:45

Jest to znana metoda opisywana w oficjalnych materiałach VW np. tutaj -> http://pics.tdiclub.com/data/500/Actuator_TSB.pdf
O ile dobrze zrozumiałem na filmiku powiedział "18 inches of mercury" czyli 18InHg = około 0,6bar, czyli tyle samo co w materiałach VW.

Nie trzeba nawet mieć takiej pomki jak na filmiku można sobie zrobić samemu urządzonko z wakuometru (który i tak warto mieć), strzykawki i zaworka zwrotnego.
Obrazek
Wysłane z ATARI 65XE
Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
przebor
Sport
Sport
 
Posty: 406
Dołączył(a): 5 lipca 2006, 18:09
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Leon 1m
Silnik: ASV 1.9

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez skwarek123 » 24 maja 2015, 14:24

Zmienną geometrię można prawidłowo ustawić tylko na maszynach firmy Cimat Turbo Test Pro Trochę szczegółów ze strony:

TurboTest to urządzenie służące do sprawdzania i regulacji układów zmiennej geometrii oraz do pomiaru wydajności turbosprężarek. Urządzenie posiada dwa tryby pracy. Tryb statyczny, który umożliwia regulację geometrii przy unieruchomionym wirniku, a także tryb dynamiczny, który symuluje warunki pracy turbosprężarki w samochodzie.
W trybie dynamicznym turbina jest smarowana olejem o odpowiedniej temperaturze i ciśnieniu. Dzięki temu regulacja zmiennej geometrii może odbywać się na obrotach, których wartość jest wyświetlana. Wiąże się z tym możliwość pomiaru nie tylko przepływu przez łopatki zmiennej geometrii, ale także, co najważniejsze, wydajności regenerowanej turbosprężarki.
9. soft screenshot compressionWyniki pomiarów kilku położeń aktuatora porównywane są z parametrami fabrycznie nowych turbosprężarek w celu osiągnięcia tego samego poziomu doładowania. Urządzenie określa punkt początkowy wykorzystując zmianę obrotów wirnika co eliminuje błąd montażu zwykle stosowanego czujnika położenia siłownika. Układ pomiarowy TurboTest-u posiada zainstalowaną bazę danych ustawień siłownika zmiennej geometrii i wydajności oryginalnych turbosprężarek, którą można szybko i łatwo zaktualizować przez moduł Wi-Fi.
TurboTest to unikatowa technologia opatentowana na całym świecie i dostępna tylko pod marką CIMAT. TurboTest to nowy standard w procesie regeneracji i gwarancja odpowiedniego doładowania Twojej turbosprężarki.
Cechy szczególne urządzenia:

sterowanie siłowników pneumatycznych i elektronicznych poprzez moduł pomiarowy
czas pomiaru około 15 sekund
baza kalibracji dla 200 turbin w standardzie
uniwersalna głowica do montażu turbosprężarek
pomiar wydajności na obrotach
startowy zestaw adapterów do najbardziej popularnych turbosprężarek
zintegrowany panel operatorski z modułem pomiarowymnajnowszej generacji
zasilanie pneumatyczne od 4 barów dla małych turbin do8 barów dla turbosprężarek do ciężarówek

Na tą chwilę z mojej wiedzy najnowszy model PRO tej maszyny mają zmówione dwa serwisy w Polsce bo to bagatela prawie 180000 tys. zł. Ale ten najnowszy model może po regulacji zmiennej geometrii mierzyć rzeczywisty przepływ powietrza. Bardzo dobra sprawa do tuningu.
Zobacz Profil
skwarek123
Stella
Stella
 
Posty: 14
Dołączył(a): 26 marca 2015, 11:32
Auto: Seat Leon
Silnik: BSF 1.6

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez przebor » 25 maja 2015, 07:25

Na filmiku z pierwszego posta i w linku który podałem jest podany sposób prawidłowego ustawienia. Jest to sposób w zupełności wystarczający ponieważ w czasie jazdy program w ECU (na bieżąco) na podstawie różnicy pomiędzy ciśnieniem faktycznym i zadanym koryguje ustawienie N75, a tym samym łopatek VNT.

Zmienną geometrię można prawidłowo ustawić tylko na maszynach firmy Cimat Turbo Test Pro.
Tzn. że w fabryce garretta też ustawiają na maszynach cimat?
Wysłane z ATARI 65XE
Obrazek
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
przebor
Sport
Sport
 
Posty: 406
Dołączył(a): 5 lipca 2006, 18:09
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Leon 1m
Silnik: ASV 1.9

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez ProfiTurbo » 27 czerwca 2015, 18:15

Dzięki współpracy z firmą IDParts z USA zamieszczamy polską wersję językową filmu z pierwszego posta.

https://www.youtube.com/watch?v=-9_TOTDUyZc

Mamy nadzieję, że chociaż części z Was pomoże to rozwiązać problem z nieprawidłową regulacją VNT :)



Pozdrawiam
Robert
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
ProfiTurbo
Stella
Stella
 
Posty: 6
Dołączył(a): 5 kwietnia 2015, 09:16
Lokalizacja: Ruda Śląska
Auto: A3
Silnik: TDI pompa VP

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez mlynek » 27 czerwca 2015, 19:13

Jeśli się mylę to mnie poprawcie, ale sądzę, że mając sprawną pompę podciśnienia (vacum) można by pokusić się o ustawienie zmiennej poprzez zakładanie i zdejmowanie wężyka z gruszki. Po uruchomieniu silnika, gruszka zostaje wciągnięta na tyle, na ile potrzeba, więc po pierwszym zamontowaniu nowej gruszki, zakładam wężyk na gruszkę i patrzę ile wciągnęło i czy oparło się o ogranicznik. Jeśli za mało, to sciągam wężyk, robię obrót srubką regulacyjną, zakładam wężyk i tak w kółko, aż do oparcia się ramienia zmiennej o ogranicznik. Z braku laku... chyba się da co? Co o tym sądzicie?
Obrazek
Seat Leon 1.9 TDI ASV+ @@@ Turbo ASZ + wtryski 0.216 WZM + program by kobzyr + sztywne koło + tarcz i docisk SACHS z Golfa III 1.9 TDI/Corrado G60
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
mlynek
Sport
Sport
 
Posty: 723
Dołączył(a): 15 maja 2014, 19:20
Lokalizacja: Słupsk
Region: pomorskie
Auto: Leon 5F 2.0TDi 184KM
Silnik: CUNA 2.0

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez kazkoliber » 3 lutego 2016, 13:47

Powiedzcie mi czy jak oddam turbosprężarkę do czyszczenia, to mają obowiązek mi ją od razu wyregulować?? Dzwoniłem do firmy która jest nie daleko mnie i powiedzieli mi cenę i czynności które wykonują, ale o kalibracji VNT gość nic nie wspominał. Czy mam takie prawo wymagać tego od nich? I uczulić ich na wartość tak jak z tego filmiku czyli 0.6 bar??
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
kazkoliber
Sport
Sport
 
Posty: 232
Dołączył(a): 23 grudnia 2015, 20:15
Lokalizacja: Kraków, Chrzanów, Płaza
Auto: ARL+++
Silnik: ARL 1.9

Re: Odp: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez Bry1ant » 3 lutego 2016, 16:11

Skoro podejmuja sie roboty to powinni oddac sprezarke wyregulowana, zapytaj sie czy wogole maja sprzet do pomiaru przeplywu.
Zobacz Profil
Bry1ant
Sport
Sport
 
Posty: 330
Dołączył(a): 11 września 2014, 22:56
Auto: leon 1m
Silnik: ASZ 1.9

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez kazkoliber » 3 lutego 2016, 21:29

http://www.regeneracja-turbosprezarek.pl/ To jest ta firma u mnie w mieście, znaczy jeden z oddziałów tej firmy, więc myślę, że powinni zrobić jak należy. Jutro zadzwonie jeszcze raz i się dowiem :)
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
kazkoliber
Sport
Sport
 
Posty: 232
Dołączył(a): 23 grudnia 2015, 20:15
Lokalizacja: Kraków, Chrzanów, Płaza
Auto: ARL+++
Silnik: ARL 1.9

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez ProfiTurbo » 3 lutego 2016, 23:10

Jeśli rzeczywiście stosują tester Redat Gatetest 3, możesz być spokojny :)
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
ProfiTurbo
Stella
Stella
 
Posty: 6
Dołączył(a): 5 kwietnia 2015, 09:16
Lokalizacja: Ruda Śląska
Auto: A3
Silnik: TDI pompa VP

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

Postprzez Darek Budzynski » 21 listopada 2019, 12:00

Witam
Jestem zmuszony wymienić zawór gruszkę turbiny w silniku 1.9 tdi bls ponieważ jest uszkodzona żle steruje pracą turbiny (błąd 000665). Mechanik twierdzi, że aby zrobić to prawidłowo, to trzeba wyjąć turbinę, wymienić gruszkę i ustawić wyregulować zakres pracy sztangi która steruję turbiną. Najlepiej w firmie która regeneruje turbiny. Moje pytanie brzmi, czy da się wymienić i wyregulować gruszkę bez wyciągania turbiny i wysyłania jej do fachowców?
daro
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Darek Budzynski
Stella +
Stella +
 
Posty: 80
Dołączył(a): 22 września 2010, 08:06
Lokalizacja: Lubartów
Region: lubelskie
Auto: leon 5f 1M
Silnik: DACA 1.5


Powrót do VAG - Techniczne Diesel

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości