Strona 1 z 1

Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 22 maja 2015, 22:44
przez ProfiTurbo
Dosyć sporo posiadaczy aut z doładowanymi silnikami diesel`a zmaga się z problemem prawidłowej pracy turbosprężarki ze względu na złe ustawienia mechanizmu zmiennej geometrii. Zdarza się również tak, że zakład regeneracyjny pozostawił stare ustawienia mechanizmu VNT, będąc przekonanym, że są to ustawienia fabryczne. Jest to jednak założenie błędne, bo jaką mamy pewność, że poprzedni zakład regeneracyjny np nie ustawił źle długości sztangi aktuatora, robiąc to 'na oko'. Za każdym razem powinno to być weryfikowane.

Oczywiście wstępne ustawienie śruby regulacyjnej zderzaka lub aktuatora, np po wymianie całego rdzenia lub gruszki, może odbywać się w oparciu o ustawienia ze starego CHRA.

Poniżej świetny filmik, co prawda po angielsku, który pokazuje prosty i konkretny sposób na ustawienie długości sztangi 'gruszki' oraz śruby zderzaka na korpusie rdzenia. Cała zabawa tak na prawdę zaczyna się na filmie od 4.30 min :)

https://www.youtube.com/watch?v=gYkNMOzsk14

W ten sam sposób należy postępować z każdym innym modelem turbosprężarki, wyposażonej w mechanizm zmiennej geometrii i typowy zawór podciśnieniowy. Pamiętajmy, że nieprawidłowa kalibracja VNT spowoduje w krótkim czasie kolejną awarię turbosprężarki.

Są oczywiście inne sposoby na prawidłowe ustawienie mechanizmu zmiennej geometrii, wyłączając drogi sprzęt, jak np użycie programu VAG-COM i badanie aktualnego ciśnienia doładowania przy danym obciążeniu silnika, a następnie porównanie go z wartościami wymaganymi. Jeżeli okaże się, że ciśnienie aktualne będzie wyraźnie większe od wymaganego, świadczy to o przeładowaniu turbosprężarki i konieczna jest regulacja sztangi oraz zderzaka. Wszystko to przy założeniu, że zawór zawór N75 i aktuator są sprawne, a przewody w układzie podciśnienia nie są przetarte (brak nieszczelności).

Ktoś może pochwalić się innymi metodami? :)

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 23 maja 2015, 08:45
przez przebor
Jest to znana metoda opisywana w oficjalnych materiałach VW np. tutaj -> http://pics.tdiclub.com/data/500/Actuator_TSB.pdf
O ile dobrze zrozumiałem na filmiku powiedział "18 inches of mercury" czyli 18InHg = około 0,6bar, czyli tyle samo co w materiałach VW.

Nie trzeba nawet mieć takiej pomki jak na filmiku można sobie zrobić samemu urządzonko z wakuometru (który i tak warto mieć), strzykawki i zaworka zwrotnego.
Obrazek

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 24 maja 2015, 14:24
przez skwarek123
Zmienną geometrię można prawidłowo ustawić tylko na maszynach firmy Cimat Turbo Test Pro Trochę szczegółów ze strony:

TurboTest to urządzenie służące do sprawdzania i regulacji układów zmiennej geometrii oraz do pomiaru wydajności turbosprężarek. Urządzenie posiada dwa tryby pracy. Tryb statyczny, który umożliwia regulację geometrii przy unieruchomionym wirniku, a także tryb dynamiczny, który symuluje warunki pracy turbosprężarki w samochodzie.
W trybie dynamicznym turbina jest smarowana olejem o odpowiedniej temperaturze i ciśnieniu. Dzięki temu regulacja zmiennej geometrii może odbywać się na obrotach, których wartość jest wyświetlana. Wiąże się z tym możliwość pomiaru nie tylko przepływu przez łopatki zmiennej geometrii, ale także, co najważniejsze, wydajności regenerowanej turbosprężarki.
9. soft screenshot compressionWyniki pomiarów kilku położeń aktuatora porównywane są z parametrami fabrycznie nowych turbosprężarek w celu osiągnięcia tego samego poziomu doładowania. Urządzenie określa punkt początkowy wykorzystując zmianę obrotów wirnika co eliminuje błąd montażu zwykle stosowanego czujnika położenia siłownika. Układ pomiarowy TurboTest-u posiada zainstalowaną bazę danych ustawień siłownika zmiennej geometrii i wydajności oryginalnych turbosprężarek, którą można szybko i łatwo zaktualizować przez moduł Wi-Fi.
TurboTest to unikatowa technologia opatentowana na całym świecie i dostępna tylko pod marką CIMAT. TurboTest to nowy standard w procesie regeneracji i gwarancja odpowiedniego doładowania Twojej turbosprężarki.
Cechy szczególne urządzenia:

sterowanie siłowników pneumatycznych i elektronicznych poprzez moduł pomiarowy
czas pomiaru około 15 sekund
baza kalibracji dla 200 turbin w standardzie
uniwersalna głowica do montażu turbosprężarek
pomiar wydajności na obrotach
startowy zestaw adapterów do najbardziej popularnych turbosprężarek
zintegrowany panel operatorski z modułem pomiarowymnajnowszej generacji
zasilanie pneumatyczne od 4 barów dla małych turbin do8 barów dla turbosprężarek do ciężarówek

Na tą chwilę z mojej wiedzy najnowszy model PRO tej maszyny mają zmówione dwa serwisy w Polsce bo to bagatela prawie 180000 tys. zł. Ale ten najnowszy model może po regulacji zmiennej geometrii mierzyć rzeczywisty przepływ powietrza. Bardzo dobra sprawa do tuningu.

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 25 maja 2015, 07:25
przez przebor
Na filmiku z pierwszego posta i w linku który podałem jest podany sposób prawidłowego ustawienia. Jest to sposób w zupełności wystarczający ponieważ w czasie jazdy program w ECU (na bieżąco) na podstawie różnicy pomiędzy ciśnieniem faktycznym i zadanym koryguje ustawienie N75, a tym samym łopatek VNT.

Zmienną geometrię można prawidłowo ustawić tylko na maszynach firmy Cimat Turbo Test Pro.
Tzn. że w fabryce garretta też ustawiają na maszynach cimat?

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 27 czerwca 2015, 18:15
przez ProfiTurbo
Dzięki współpracy z firmą IDParts z USA zamieszczamy polską wersję językową filmu z pierwszego posta.

https://www.youtube.com/watch?v=-9_TOTDUyZc

Mamy nadzieję, że chociaż części z Was pomoże to rozwiązać problem z nieprawidłową regulacją VNT :)



Pozdrawiam
Robert

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 27 czerwca 2015, 19:13
przez mlynek
Jeśli się mylę to mnie poprawcie, ale sądzę, że mając sprawną pompę podciśnienia (vacum) można by pokusić się o ustawienie zmiennej poprzez zakładanie i zdejmowanie wężyka z gruszki. Po uruchomieniu silnika, gruszka zostaje wciągnięta na tyle, na ile potrzeba, więc po pierwszym zamontowaniu nowej gruszki, zakładam wężyk na gruszkę i patrzę ile wciągnęło i czy oparło się o ogranicznik. Jeśli za mało, to sciągam wężyk, robię obrót srubką regulacyjną, zakładam wężyk i tak w kółko, aż do oparcia się ramienia zmiennej o ogranicznik. Z braku laku... chyba się da co? Co o tym sądzicie?

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 3 lutego 2016, 13:47
przez kazkoliber
Powiedzcie mi czy jak oddam turbosprężarkę do czyszczenia, to mają obowiązek mi ją od razu wyregulować?? Dzwoniłem do firmy która jest nie daleko mnie i powiedzieli mi cenę i czynności które wykonują, ale o kalibracji VNT gość nic nie wspominał. Czy mam takie prawo wymagać tego od nich? I uczulić ich na wartość tak jak z tego filmiku czyli 0.6 bar??

Re: Odp: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 3 lutego 2016, 16:11
przez Bry1ant
Skoro podejmuja sie roboty to powinni oddac sprezarke wyregulowana, zapytaj sie czy wogole maja sprzet do pomiaru przeplywu.

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 3 lutego 2016, 21:29
przez kazkoliber
http://www.regeneracja-turbosprezarek.pl/ To jest ta firma u mnie w mieście, znaczy jeden z oddziałów tej firmy, więc myślę, że powinni zrobić jak należy. Jutro zadzwonie jeszcze raz i się dowiem :)

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 3 lutego 2016, 23:10
przez ProfiTurbo
Jeśli rzeczywiście stosują tester Redat Gatetest 3, możesz być spokojny :)

Re: Kalibracja VNT w turbosprężarkach

PostNapisane: 21 listopada 2019, 12:00
przez Darek Budzynski
Witam
Jestem zmuszony wymienić zawór gruszkę turbiny w silniku 1.9 tdi bls ponieważ jest uszkodzona żle steruje pracą turbiny (błąd 000665). Mechanik twierdzi, że aby zrobić to prawidłowo, to trzeba wyjąć turbinę, wymienić gruszkę i ustawić wyregulować zakres pracy sztangi która steruję turbiną. Najlepiej w firmie która regeneruje turbiny. Moje pytanie brzmi, czy da się wymienić i wyregulować gruszkę bez wyciągania turbiny i wysyłania jej do fachowców?