Strona 1 z 1

[ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 8 grudnia 2008, 19:26
przez cypreess
Dziś wybieram się na dłuższą trasę (autostrada) w miarę dopakowany. Postanowiłem więc, że zrobie double check ciśnienia opon. Więc patrze do instrukcji obsługi Leona 1P i czytam:

Obrazek
" Wymagane wartości ciśnień podane sa na wewnetrznej stronie pokrywy wlewu paliwa [...] Cisnienie w oponach zimowych musi byc o 0,2 bar większe od wartosci podanej na naklejce"


No to biore naklejke i widze:
Obrazek

do 3 osób, maly bagaz: 2.4 / 2.2 (lato) czyli +0.2-> 2.6 / 2.4 (zima) - no ok to jest racjonalne

do 5 osob, duzy bagaz: 2.6/ 2.8 (lato) -> 2.8 / ..3.0 (!!?) zima - 3.0 bar w oponach na tych? w osobówce? czy to nie jakaś przesada?


Dodatkowo mam pewne uwagi:
1) Pierwszy raz spotkalem sie w aucie zeby bylo napisane ze ma byc inne cisnienie na oponie zimowej - czy to normalne?

2) Na zdrowy chlopski rozum zawsze uczono mnie ze cienisnie w oponie musi byc dopasowane do ROZMIARU FELGI+OPONY (czyli inaczej bedzie na 205/55/R16 a nie inaczej ma byc na 225/50/R17) oraz jak się jedzie na autostrade to trzeba troche zwiekszyc cisnienie. W instrukcji do 1P nie widzialem zadnej tabeli cisnien kol zaleznej od rozmiaru, ani nic nie pisali o dopompowywaniu kol na szybka jazde .... No to jak ma byc?



No to jakie mam miec w koncu cisnienie jak sie wybieram w 4 osoby ze srednim bagazem, i jazda szybka po autostradzie? Napompowalem wstepnie na 2.6 / 2.4 - auto jest juz wyraznie twardsze "bumpy" czyli jak doladuje powinno byc ok, ale nie po to sa zasady w instrukcji zeby to robic na oko...

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 8 grudnia 2008, 20:18
przez bono
Ciśnienie w oponach musi być dopasowane do opony, oraz do obciążenia. Prędkość z jaką się poruszasz ma mniejsze znaczenie. Jeżeli chcesz podróżować obciążonym samochodem (dodatkowe osoby + plus bagaż) to wręcz obowiązkowe jest dopompowanie kół do właściwego ciśnienia. Jak tego nie zrobisz to może dojść do rozerwania boków, które będą przeciążone. Dodatkow boki nie są dostosowane do kontaktu z nawieszchnią. Idąc dalej jak będziesz miał za małe ciśnienie to wzrośnie zużycie paliwa. Z drugiej strony, jak będziesz podróżowal i doładujesz za duże ciśnienie to opona będzie miała mniejszą powieszchenie styku a co za tym idzie , gorszą przyczepność.
Jednak szybka jazda przez dłuższy czas powoduje wzrost temperatury opony a co za tym idzie spadek ciśnienia w jej wnętrzu. Dlatego zaleca się na jazdę autostradową podnieść ciśnienie w oponie o około 0,2 bara.
Co do zimówek to ja raczej słyszałem, ale coś innego zaleca się obniżyć ciśnienie w oponie o 0,2 bara.
Ważne ciśnienie zawsze sprawdzamy na zimnych oponach !!

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 8 grudnia 2008, 21:25
przez noktoto
bono napisał(a):Jednak szybka jazda przez dłuższy czas powoduje wzrost temperatury opony a co za tym idzie spadek ciśnienia w jej wnętrzu.


Według mnie rozgrzanie opon powoduje wzrost ciśnienia, nawet w instrukcji do Leona na foto powyżej jest tekst : "W oponach rozgrzanych ciśnienie będzie trochę wyższe, nie należy go redukować"

Faktycznie brakuje natomiast informacji czy ciśnienie podane na klapce wlewu dotyczy wszystkich rozmiarów opon (a jeśli nie, to jakich).

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 8 grudnia 2008, 21:53
przez cypreess
Ciśnienie opon powietrza w oponie oczywiście rośnie wraz ze wzrostem temperatury. Prawa fizyki.

Natomiast nadal nie wiem jakie cisnienie powinno byc zgodnie z zasadami w moich zimówkach.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 8 grudnia 2008, 22:00
przez noktoto
Ja, wychodząc z założenia, że producent wie co napisał w instrukcji, zastosowałem się do zalecenia. Minimalnie komfort jazdy na tym ucierpiał, aczkolwiek i tak jest lepiej niż na 17-nastkach. Mam 2,7 we wszystkich kołach (w lato 2,5), taka średnia dla 4 osób ze średnim bagażem :)

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 8 grudnia 2008, 22:24
przez bono
cypreess napisał(a):Ciśnienie opon powietrza w oponie oczywiście rośnie wraz ze wzrostem temperatury. Prawa fizyki.

zwracam honor :oops:
równanie Clapeyrona pV=nRT
p - ciśnienie,
V - objętość,
n - liczba moli gazu
T - temperatura (bezwzględna)
R - uniwersalna stała gazowa

ale wtopa :x

Także wraz ze wzrostem temperatury rośnie ciśnienie w kołach ;)

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 8 grudnia 2008, 23:01
przez colin23
w 1M też przy załadowanym samochodzie jest zalecane coś koło 3,0 także pompuj tak jak na nalepce.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 8 grudnia 2008, 23:39
przez noktoto
bono napisał(a):Także wraz ze wzrostem temperatury rośnie ciśnienie w kołach ;)


A że w zimę opony się mniej nagrzewają, to może stąd zalecenie pompowania o 0,2 bara więcej (zgaduje). Zimówki są też bardzie miękkie.

Inna sprawa, to przyczepność na śniegu - zmniejszenie ciśnienia podobno tu pomaga - przynajmniej panowie z Top Gear tak robili jak się na biegun furami wybrali.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 8 grudnia 2008, 23:56
przez olus
moim zdaniem pompuj tak jak jest na klapce i sie nie przejmuj tymi 0,2 wiecej w zimie. rozgrzejesz opony na autostradzie to sie samo cisnienie w oponach podniesie.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 9 grudnia 2008, 13:24
przez MaGnezz
stara prawda mowi, ze kiedy nadchodza chlodne dni trzeba wymienic powietrze na zimowe :)

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 9 grudnia 2008, 18:41
przez cypreess
Taa. może jeszcze na azot :P

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 9 grudnia 2008, 19:01
przez noktoto
cypreess napisał(a):Taa. może jeszcze na azot :P


Co do azotu to zawsze miałem sceptyczne podejście, ale skoro inżynierowie Nissana zaserwowali ten patent seryjnie w GT-R to chyba jakieś uzasadnienie to ma.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 9 grudnia 2008, 19:27
przez martig
noktoto napisał(a):Co do azotu to zawsze miałem sceptyczne podejście, ale skoro inżynierowie Nissana zaserwowali ten patent seryjnie w GT-R to chyba jakieś uzasadnienie to ma.


Azot ma znaczenie w wyscigach , gdzie temperatura opon ma znaczenie , na codzień to tylko wydawanie kasy bez sensu

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instrukcj

PostNapisane: 11 grudnia 2008, 10:46
przez cypreess
martig napisał(a):
Azot ma znaczenie w wyscigach , gdzie temperatura opon ma znaczenie , na codzień to tylko wydawanie kasy bez sensu

:ok: Tak samo uważam.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 23 września 2014, 15:02
przez Gomez
Ogrzeję kotleta trochę. Leon 1P 1,6 BSE koła 225/45/R17
Mam problem. wczoraj bedą c w warsztacie powiedzieli m.in że mam za mało wiatru w kołach, dopompowali. Dziś wracając z pracy tak inaczej niż zwykle mi się jechało, zaiweszenie pukało, dziwnie twardo. Pojechałem na stacje sprawdzić: przód 3,4 a tył 2,8 był... :O Trochę dużo wh mnei na 1 rzut oka. Upuściłem do takiego ciśnienia jakie było na klapce wlewu paliwa : przód 2,4 a tył2,2.
Pojechałem do garażu. jechało się dużo bardziej komfortowo jednak z zewnatrz patrzac na oponu, to widać że z tyłu jako tako jeszcze wyglądało ale z przodu jajka z dołu się zrobiły, chyba jednak na klapce wlewu coś popieprzyli. Jazda na takim cisnienie wg zalecen i widząc opone wg mnie moze zniszczyć ją dosyć szybko. Dodam że tak wyglądało samo puste auto (bez ludzi w środku).
Więc ile zatem dopompować, 3 bary na przód aby nie było jaja ?

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 23 września 2014, 15:23
przez pinkibass
Mi to raczej wygląda na wadliwy manometr na stacji.
Proponuję sprawdzić na innej.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 23 września 2014, 16:02
przez zumba
Gomez napisał(a):Leon 1P 1,6 BSE koła 225/45/R17

Zwróć uwagę, że podane ciśnienia są dla seryjnego, standardowego rozmiaru opon.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 23 września 2014, 16:19
przez Arekkaz
zumba napisał(a):Zwróć uwagę, że podane ciśnienia są dla seryjnego, standardowego rozmiaru opon.

Masz rację ale przeskok mamy tylko o jeden cal na obwodzie a dwa rozmiary na szerokości.
Ciśnienie seryjne w tym przypadku możesz podnieść o 0,2 nie więcej.
Pracując swego czasu w serwisie widziałem różne, różniste manometry których wskazania ni jak miały się do prawdziwych wartości.
Sprawdź na innym manometrze w porządnym serwisie ogumienia.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 23 września 2014, 21:47
przez Gomez
Mieliście racje, manometr był spierd**** Już jest ok.
Przepraszam za alarm :)

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 24 września 2014, 08:51
przez peter85
Gomez, mam u siebie takie same opony jak Ty 225/45/17 i zawsze pompuję na 2,4 z przodu i z tyłu i jest ok więc takich wartości się trzymaj :-)

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 24 września 2014, 12:29
przez Gomez
Tak, manometr pokazywał dużo zawyżone wartości. Już jest w porządku. Producent miał rację na klapce wlewu paliwa ;p

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 11 października 2014, 04:03
przez PaVLo
Na tyle bez obciążenia to można spokojnie trzymać o 0.4Bar mniej niż na przodzie (przetestowane na kołach 15-16-17-18"), np: przy 17" - 2.4 przód i 2.0 tył

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 28 maja 2015, 06:46
przez BlackIce
Odgrzewam kotleta :-)
Panowie ile pompujecie do felg 18" opona 225/40/18? 2.4/2.2? W instrukcji mam podane tylko do rozmiaru 17" i zarówno dla 16", jak i dla 17" są takie same wartości, więc założyć że 18" też tak będzie? Co w sytuacji dłuższa trasa + cięższe auto?

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 28 maja 2015, 12:18
przez GangstaMarc
Ja 225/40/18 bije na 2,5 przód i 2,4 tył... Zależy też czy masz naciąg czy nie... jak jest naciąg to warto jeszcze bardziej zwiększyć ciśnienie. Jeżdżę tak 3 lata na feldze 8,5" i opony równiutko się zużywają więc myślę, że można to uznać za dobre ciśnienie :)

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 28 maja 2015, 15:45
przez PaVLo
225/40/18 ARL

Przód 2.6
Tył 2.2

Jak szykuje się wyjazd z rowerami na zawody to na tył dobijam do 2.4, przód zostawiam.

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 2 czerwca 2015, 21:14
przez Axee
PaVLo napisał(a):Tył 2.2
za malo ...
2.4/2.4 na codzien, lub 2.6/2.4 na trase ... 2,6/2,6 doladowany tyl trasa

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 6 czerwca 2015, 10:17
przez BlackIce
Przejechałem 2600 km na 2.5/2.5 i było gitara hehe także polecam, auto średnio załadowane

Re: [ALL] Absurdalne (?) informacje o ciśnienie opon w instr

PostNapisane: 16 marca 2017, 14:27
przez k_aamil
Witam. Nie wiem czy dobry temat, jak coś proszę o korektę. Wie ktoś przypadkiem jakie ma być ciśnienie przy naciągu?
Przód 19' 8,5j 215/35/19
Tył 19' 9,5j 215/35/19