Strona 1 z 1

Jak mierzyć zużycie opon? – różne techniki

PostNapisane: 13 lutego 2013, 13:06
przez rezulteo opony
Przebicie, aquaplaning, utrata przyczepności, mniej skuteczne hamowanie… to są konsekwencje jazdy na zużytych oponach.
Wg europejskich przepisów minimalna wysokość gumy na bieżniku opony letniej powinna wynosić 1,6 mm.
Obrazek
> Powszechnie znane i klasyczne metody mierzenia zużycia opony
Obrazek
Prawdopodobnie jest to sposób powszechnie znany, ale mimo to przypominamy o nim. Chodzi o tzw. znacznik, który jest małym gumowym paskiem o wysokości 1,6 mm umieszczonym w rowku centralnym opony. Jeżeli wysokość bieżnika zrówna się z wysokością znacznika oznacza to, że trzeba tę oponę wymienić.
Jak łatwo znaleźć miejsce na bieżniku, w którym znajduje się znacznik? Na boku opony w tym miejscu może znajdować się skrót TWI (Tread Wear Indicator), logo marki (np. Mały ludzik Bibendum w przypadku Michelin) lub trójkąt.
> Cyfrowy znacznik zużycia
Jest to mniej znany system pozwalający na ocenę stopnia zużycia opony. Na bieżniku wytłoczone są cyferki oznaczające grubość pozostającej gumy. Im mniejsza cyfra pojawia się na bieżniku tym opona jest coraz bardziej starta i tak aż do momentu wytarcia. Tą metodę stosuje m.in. Nokian czy Matador.
> Interesująca alternatywa
Obrazek
Dwóch chińskich inżynierów wymyśliło dosyć oryginalną koncepcję. Proponują oni koloryzacje wewnętrznej warstwy bieżnika na fluorescencyjny kolor pomarańczowy. Kiedy opona byłaby starta ukazywałby się rażący kolor informujący nas o wymianie. Jednak według nas jest to technicznie trudne do wykonania. Na szczęście nie jest to pomysł, który będzie realizowany od jutra :)
> Głębokościomierz
Aby uzyskać informację jak bardzo nasz bieżnik jest zużyty wystarczy zmierzyć go za pośrednictwem małego narzędzia zwanego głębokościomierzem.
Można też użyć zwykłej monety lub zapałki … przeczytaj więcej o zużyciu opon w rezulteo.
A jak Wy mierzycie zużycie opon? Może macie jakieś własne sprawdzone sposoby? :-D