Strona 1 z 1

Różne typy profili opon

PostNapisane: 4 czerwca 2013, 19:57
przez rezulteo opony
Z biegiem lat producenci opracowali setki opon. Różne mieszanki gumy, bieżnik ... wiele elementów składają się na oponę, a każdy z nich jest wyjątkowy. Jednakże każda z opon opiera się na profilu, których możemy wyróżnić trzy główne rodzaje: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Jaka jest różnica między tymi trzema rodzajami opon?

Opona symetryczna

Obrazek
Symetryczny profil opon jest przeznaczony do słabszych pojazdów, bez silnych ograniczeń systemów zawieszenia. Profil jest przeznaczony głównie do mniejszych rozmiarów opon. W porównaniu do asymetrycznego profilu opona ta charakteryzuje się profilem bieżnika, który jest identyczny po stronie wewnętrznej i zewnętrznej. Generalnie można powiedzieć, że opona symetryczna jest mniej zaawansowana technologicznie niż pozostałe dwa rodzaje profili. Opona ta nie posiada także specialnej strony montażu czy ściśle określonego kierunku obrotu.

Opona kierunkowa

Obrazek
Jeszcze kilka lat temu profil tego typu był niezbędnym elementem na sportowej scenie. Można tu wymienić wiele znanych produktów, takich jak: Goodyear GS-D3 . Kierunkowa opona zapewnia dobre odprowadzenie wody znacznie zmniejszając ryzyko aquaplaningu. Zapewnia również dobrą moc trakcyjną. W porównaniu do asymetrycznej opony jest zwykle bardziej hałaśliwa. Ten typ profilu jest używany przez producentów przy modelach zimowych, gdyż bieżnik jest dobrze przystosowany do warunków zimowych, co wzmacnia przyczepność na śniegu. Podczas instalacji tego typu opon, należy zwrócić uwagę na kierunek obrotu – symbol strzałki na boku opony. (patrz zdjęcie).
Obrazek

Opona asymetryczna

Obrazek
Asymetryczny profil jest często stosowany przy oponach o charakterze sportowym. Profil ten został po raz pierwszy wyprodukowany w 1965 roku przez Michelin (XAS). Opony tego typu stają się jednak coraz mniej popularnej w kategorii opon sportowych na rzecz profilu kierunkowego. Rzeźba bieżnika w tym przypadku oparta jest na założeniu, że jej strefa wewnętrzna nie pracuje w identyczny sposób jak zewnętrzna. Na przykład w modelu Michelin Pilot Sport Cup wewnętrzna strefa opony jest zoptymalizowana do odprowadzania wody, natomiast jej zewnętrzna część, szczególnie w rogach odpowiada za przyczepność i bezpieczeństwo podczas manewrów na suchej nawierzchni. Trzeba zaznaczyć, że niektóre asymetryczne opony posiadają inną mieszankę gumy pomiędzy bieżnikiem zewnętrznym i wewnętrznym co ma optymalizować ich pracę i nadawać wszechstronne zastosowanie.
Montaż opony asymetrycznej stwarza często problemy, gdyż bieżnik jest inny po lewej i po prawej stronie co ma, a ich zamiana spowodowałaby złe odprowadzanie wody.

Jak dokładnie jest odprowadzana woda można zobaczyć na poniższym schemacie. Przy zakładaniu opon należy zwrócić uwagę na opis, który zazwyczaj jest napisany w języku angielskim, inside i outside - czyli odpowiednio strona wewnętrzna (od nadkola) i zewnętrzna.
Obrazek
A Wy jakie macie profile opon? Macie opinie i uwagi na ten temat"

Re: Różne typy profili opon

PostNapisane: 8 czerwca 2013, 21:22
przez raflo83
a więc naszło mnie pytanie....czy jest sens (można lub nie, a jeśli nie, to dlaczego) opony asymetryczne zamieniać stronami (np LP na PT) po dłuższym (np. 2 lata) użytkowaniu?

Re: Odp: Różne typy profili opon

PostNapisane: 8 czerwca 2013, 23:44
przez swierg
Opony powinno się rotować co sezon. Więc tak, jest sens, ale nie stronami lewa-prawa, a na krzyż lub przednie na tył po przekątnej, a tylne na przód po prostej, czyli PP->LT, LP->PT, PT->PP, LT->LP.

Wysłane z mojego GT-I9000 za pomocą Tapatalk 2

Re: Różne typy profili opon

PostNapisane: 8 czerwca 2013, 23:50
przez jerol
przy samym napedzie na przod nie ma to znaczenia(mozna), przy napedzie na 4 kola jest to zalecane, a wrecz w instrukcjach obslugi zalecaja zmiane LP>PT zeby przy normalnej eksploatacji opony sie rowno zuzywaly dlatego, ze LP zuzywa sie bardziej niz PP, LT bardziej niz PT ale roznice te nie sa duze

Re: Różne typy profili opon

PostNapisane: 17 czerwca 2013, 23:43
przez rezulteo opony
swierg napisał(a):Opony powinno się rotować co sezon. Więc tak, jest sens, ale nie stronami lewa-prawa, a na krzyż lub przednie na tył po przekątnej, a tylne na przód po prostej, czyli PP->LT, LP->PT, PT->PP, LT->LP.

Wysłane z mojego GT-I9000 za pomocą Tapatalk 2


Witamy,
Co do zmiany opon to prawda. Raz w roku dobrze jest zmienić. Jednak wszystko zależy od tego czy opon jest symetryczna, czy asymetryczna. Jednak zmiana w przypadku opon symetrycznych zależy też od napędu :) Co do pytanych asymetrycznych to my rekomendujemy zmianę stronami czyli z lewego przodu do prawego tyłu i podobnie po prawej stronie :)

Pozdrawiamy,
Rezulteo :-)