przez verton91 » 11 kwietnia 2025, 15:06
z ciekawosci wkleje to co mowi chatgpt który nie raz bardzo mnie zaskoczył swoją wiedzą.
Co może być przyczyną?
1. Błąd w jednostce sterującej klimatyzacją (klimatronik / ECU)
Jeśli czujnik ciśnienia co chwilę pada, a sam układ był szczelny i czysty (parownik i skraplacz nowe), możliwe że:
jednostka sterująca zle interpretuje dane z czujnika (np. przez uszkodzenie software/hardware),
uszkodzony sterownik klimatyzacji wysyła napięcie spoza normy do czujnika – nie na tyle by robić zwarcie, ale wystarczająco, by go powoli uszkadzać (zwłaszcza zamienniki są wtedy wrażliwe).
2. Problem z masą lub wiązką elektryczną
Sprawdź przewód sygnałowy czujnika ciśnienia, szczególnie masę i zasilanie – nawet delikatna korozja, przetarcie izolacji albo zbyt wysoka oporność mogą powodować błędne odczyty.
Skoro nawiew raz działa, raz nie, a potem trzeba odpinać akumulator – coś się blokuje w CAN-ie albo w module komfortu.
Warto przeglądnąć moduł BCM (Body Control Module) – może coś tam przerywa komunikację z jednostką klimatyzacji.
3. Zbyt wysokie ciśnienie naprawdę występuje
Warto też zweryfikować: czy układ faktycznie nie generuje za dużego ciśnienia, czyli czy zawór rozprężny i wentylator skraplacza działają poprawnie.
Jeżeli wentylator nie działa prawidłowo, ciśnienie rzeczywiście może wzrosnąć do nienaturalnych poziomów (choć 50 barów to przesada – normalnie maks. 20–25 barów w bardzo gorący dzień).
Co warto sprawdzić:
Logi z komputera pokładowego – VCDS, ODIS albo coś podobnego. Sprawdź wartości z czujnika ciśnienia w czasie rzeczywistym.
Zachowanie się czujnika ciśnienia na stole (poza autem) – czy po podaniu napięcia 5V wypluwa dziwne dane.
Sprawdzenie przewodów czujnika na obecność przebicia, zwarcia, przerw – multimetrem albo testerem wiązki.
Sprawdzenie wentylatora skraplacza – czy działa poprawnie, włącza się przy chłodzeniu?
Diagnostyka BCM i klimatronika (modułu sterującego klimatyzacją) – czy nie ma błędów komunikacji z czujnikiem?
Czujnik temperatury czynnika lub otoczenia – mogą przekłamywać dane i powodować błędne decyzje sterownika.
Możliwe rozwiązania:
Sprawdzenie (lub wymiana) modułu klimatyzacji (klimatronika).
Weryfikacja lub wymiana modułu BCM – jeśli to on steruje wentylatorami i współpracuje z czujnikiem.
Przekodowanie / aktualizacja softu – czasem błędy są po stronie firmware’u jednostki sterującej (VAG miał z tym problemy w niektórych wersjach).
Całkowita diagnostyka CAN – możliwe, że jest błędny sygnał z innego modułu (np. silnika lub komfortu).