- R O Z W I Ą Z A N I E -Panowie sorki, że tak późno miałem problem z hasłem..., :
...uważam, że obaj macie rację, tylko każdy inaczej to obrazuje...,
...to prawda co piszesz Kolego andrew56 z pomiarów wyszło, że w naszych Leonach a bynajmniej w moim przy puszczeniu nogi z gazu pojawia się duży prąd na klemie którą mierzyłem, ale też ma rację Kolega marekwar ten prąd pojawia się temu, że wcześniej podniosłem obroty dodając gazu np do 3000rpm, ...więc pomiary wyglądają tak:
Wieczór, niedziela ...około 5stopni …i...:
Urządzenie pomiarowe - "Limit 23" 600V i 1000A dla DC i AC
https://www.lunapolska.pl/artykuł/5239965/144860103/#
- w/w link trzeba skopiować nie rozpoznaje przez ..Ł..w treści
Auto - LeonST 1.5TSI 131KM (130,56KM ~96kW) 6-bieg manual
Akumulator - Banner EFB 640A (chyba 64Ah) 12V
# Przed odpaleniem:
U=12,53V - napięcie aku auto stało ponad 24h nie odpalane
I= 1,5A do 2A oscyluje - natężenie tj prąd uciekający z aku ,
ponieważ otwarte drzwi i maska, oraz światło kabinowe przód oraz tył chyba światła postojowe też świeciły, licznik
- po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłon ale jeszcze nie odpalone:
I=20A-22A - natężenie tj prąd uciekający z aku słuchać elementy silnika i załączyło się radio + to co wyżej
# Pierwsze odpalenie :
Ir=293A - natężenie / prąd rozruchowy
1100rpm spada do 900rpm i jeszcze dwa razy podbija do 950rpm, potem stabilizuje na 800rpm
U=13,44V - napięcie na zaciskach aku i trochę oscyluje na drugim miejscu po przecinku tj 13,44, 13,46, 13,47 i znowu 13,45V, ponieważ przez chwilę normują się obroty
I=0,25A-0,5A oscyluje - natężenie / prąd a dokładnie suma prądów wejścia/wyjścia z aku na zacisku dodatnim + (na ujemnym powinno być tak samo +/- 0,01A)
...widać, że alternator z elektroniką znacznie odciążył akumulator zmniejszając natężenie na zaciskach akumulatora
# Pierwsze dodawanie gazu od 800rpm płynnie do2000rmp i później do3000rpm
(nie gazowałem mocniej ponieważ był nie rozgrzany - oraz KOM POKŁ. wyświetlał komunikat żeby nie dodawać gazu na postoju bo to nie ECO ..

)
- napięcie przy dodawania gazu od 800rpm do 3000rpm ...pomiar w czasie rzeczywistym:
800rmp - U=13,44V , I=0.25A - 1.5A
1000rpm - U=13,44V , I = nie zmierzyłem (A)
2000rpm - U=13,45V , I= 0.2A - 1,9A
3000rpm - U=13,45V oscylowało do 13,47V , I= 0,73A - 2,1A(A) oscyluje
- ...jak widać regulator dobrze trzyma napięcie, mimo dodawania gazu napięcie nie rośnie, natężenie oscyluje jakby nieznacznie rosło, ale i dolne zakresy są też niższe... ale:
- po puszczeniu nogi z gazu
napięcie osiąga wartość U=15V oraz
natężenie prąd I=12,59A
....i zaczyna spadać wraz z obrotami
do U=13,44V i
I=0,5A - 4,5A oscyluje przy 800rpm,
stąd wniosek, że faktycznie przy hamowaniu rośnie napięcie oraz bardzo duże natężenie na zaciskach aku, czyli wniosek, że auto odzyskuje energię w drodze hamowania silnikiem.
# Pierwsze zgaszenie auta i ok 30min przerwy...
# Drugie odpalenie auta pomiary robione za pomocą funkcji MIN-MAX:
- przed odpaleniem otworzyłem maskę ale pogasiłem światła zew. Oraz wew. zgaszone radio i poczekałem aż licznik się wygasi, zamknięte drzwi itd. i...:
U=12,56V - napięcie aku , nieznacznie wzrosło o 0,03V od ostatniego uruchomienia
Imin= 0,2A Imax=0,5A oscyluje - natężenie tj prąd uciekający z aku,
- po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłon ale jeszcze nie odpalone:
I=7A - natężenie tj prąd uciekający z aku słuchać elementy silnika i załączyły się światła postojowe, kontrolki , licznik
# Drugie odpalenie i pomiary z funkcją MIN-MAX:
Ir=406A - natężenie / prąd rozruchowy
950rpm spada do 800rpm podbija do 900rpm, potem stabilizuje na 800rpm
Umin=13,44V i Umax=13,46V- napięcie na zaciskach aku bez oświetlenie kabiny i bez radia
Imin=0,5A i Imax=4,16A oscyluje - natężenie / prąd a dokładnie suma prądów wejścia/wyjścia z aku na zacisku dodatnim + (na ujemnym powinno być tak samo +/- 0,01A)
...wartości podane przez miernik jako
...widać, że alternator z elektroniką znacznie odciążył akumulator zmniejszając natężenie na zaciskach akumulatora z 7A do I=0.5A~4,16A
# Załączenie świateł długich + kabionowe + radio + nawiew na maksa:
Umin=13,40V i Umax=13,44V- napięcie na zaciskach aku
Imin=0,47A i Imax=4,63A oscyluje - natężenie / prąd a dokładnie suma prądów wejścia/wyjścia z akumulatora
# Załączenie świateł długich + kabionowe + radio + nawiew na maksa
- Dodawanie gazu od 800rpm do 3000rpm
Umin=13,26V i Umax=14,99V - napięcie na zaciskach aku ,
- napięcie maksymalne Umax pojawiło się kiedy puszczono nogę z gazu i zaczęło spadać z obrotami
Imin=10,48A i Imax=15,63A oscyluje - natężenie / prąd a dokładnie suma prądów wejścia/wyjścia z akumulatora , tak duże Imin spowodowane załączonym nawiewem i światłami długimi
- natężenie Imax pojawiło się z chwilą puszczenia nogi z gazu i zaczęło spadać wraz z obrotami
Stąd jak widać duży prąd ładowania pojawia się przy hamowaniu silnikiem tj wtedy, kiedy przestajemy dodawać gazu ale, żeby się wcześniej pojawił to musimy podnieść obroty poprzez dodanie gazu, albo nie sprawdziłem tego podczas jazdy ale pewnie np. jadąc autem z górki lub na biegu bez dodawania gazu...,
Wnioski przy dodawaniu gazu:
- napięcie jest stałe 13,44(.46)V, natomiast z chwilą zdjęcia nogi z gazu napięcie osiągało swoją wartość maksymalną ok 15V i spadło wraz z obrotami,
natomiast
- natężenie tj prąd który przepływa przez np. biegun dodatni w czasie pomiaru oscylował w zależności od załączonych odbiorników i rósł nieznacznie z podnoszeniem obrotów ale jego wartość maksymalna pojawiała się kiedy noga była zdejmowana z gazu.
Dodatkowo po dłuższym postoju rośnie prąd rozruchowy:
pierwsze odpalenie po 24H – prąd rozruchowy - I=293A
przerwa30min
drugie odpalenie po 30min – prąd rozruchowy – I=406A
zgaszenie i trzecie odpalenie – prąd rozruchowy – I=176A
przerwa 20min
czwarte odpalenie – prąd rozruchowy – I=387A
zgaszenie i piąte odpalenie od razu – I=175A
Podsumowując mogę wnioskować, iż obydwaj Panowie anderw56 i marekwar mają rację na swój sposób z tym, że każdy obrazuje temat inaczej:
Kolega andrew56 ma rację, że same podwyższone obroty nie ładują szybciej akumulatora w aucie Leon z systemem Start-Stop, ponieważ najwyższe wartości otrzymywane były przy spadku obrotów nie przy ich podnoszeniu …!
Kolega marekwar ma rację, że szybciej ładuje akumulator włączając tryb S, który utrzymuje obroty powyżej 2000rpm , ponieważ utrzymując wysokie obroty powyżej 2000rpm i dodatkowo zwiększając je jeszcze poprzez przyspieszanie uzyskujemy nieznacznie wyższe wartości natężenia A i prawie stałe wartości napięcia V, ALE z chwilą opadania obrotów np. z 3000rpm i w dół otrzymujemy bardzo duże wartości napięcia ponad 15V i bardzo duże wartości natężenia ponad 15,7A, które przyspieszają proces ładowania akumulatora.
Sprawdzone empirycznie, możecie się zgodzić lub nie najlepiej miernik w dłoń i samemu proszę sprawdzić.
Naturalnie nie podałem błędów pomiarowych ale mieszczą się w granicy oka – ręki, mała poprawka, że to niedziela wieczór oraz wartości z chaotycznej kartki spisywane po północy w domu...i przepisywane do komputera ale starałem się nie pomieszać...

Pozdrawiam i udanej lektury...
