Strona 1 z 1

Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 13 marca 2015, 20:15
przez Raynold
Szanowni,

Czy ktoś miał okazje częściej testować Leon'a 5F (wersja cywilna, czyli nie Cupra) przy jeździe umiarkowanej w rozumieniu niemieckich autostrad (i na niemieckich autstradach ;))?

Parametrycznie: kilka razy hamowanie z licznikowych 220-230 do 120, nie w trybie awaryjnym na max, ale powiedzmy 'konkretnie' - chcemy zwolnić do 120, bo przed nami wyprzedza tir.

Z tego co zauważyłem (tarcze gładkie, klocki są i mają zapas) po kilku razach i w szczególności pod koniec hamowania, co można wiązać z temperaturą układu hamulcowego, samochód zaczyna bardzo mocno buczeć, mogą wkradać się dźwięki przypominające lekkie stukanie.

Od razu dodam, że nie występuje to w trybie jazdy na tzw. polskich autostradach, ani na mieście. Jedyne co przychodzi mi do głowy to przegrzanie tarcz/klocków. Ewidentnego uszkodzenia układu hamulcowego ani zmniejszenia siły hamowania nie udało mi się stwierdzić.

Próbuje sobie wyobrazić jak taki leonik może sie zachowywać po chipowaniu, szczególnie mocniejsze silniki (1.8/2.0D), jak na moje odczucie samochód ma za słaby układ hamulcowy jak np. na niemiecki rynek ( Nie wiem jak parametry kształtują się do porównywalnych golfów)

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 13 marca 2015, 20:45
przez Pelikson
Przepraszam Kolego ale trochę nie rozumiem tematu ? To chyba normalne w każdym aucie, w którym będziesz kilkukrotnie hamował z powyżej 200 do 100, że rozgrzejesz hamulce do wysokich temperatur, co się z tym wiąże wydają swoje dźwięki. W jednym aucie będzie to 'buczenie' w innym co innego. We wcześniejszym aucie miałem fabrycznie montowany kit hamulców AMG ( coś jak w Cuprze pakiet Performance ), duże wentylowane tarcze, zaciski 4 tłoczkowe i również przy kilkukrotnym hamowaniu z powyżej 200 hamulce buczały jak talala.

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 13 marca 2015, 20:56
przez Raynold
@Pelikson, dzięki za komentarz.

Nie mam doświadczenia ze sportowymi samochodami. mam porównanie ze starą laguną (2001) i też przy zbliżonych akcjach (rocznik 2001) hamulce wydawały głośniejsze dźwięki (może zdziebko mniejsze prędkości). Tyle że buczenie w leonie było na tyle głośne (nagranie tego nie odda, ale subiektywnie laguna x 10), że po zaparkowaniu w garażu wizualnie zweryfikowałem wszystkie tarcze/zaciski/klocki z obawy o jakąś usterkę.

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 14 marca 2015, 12:55
przez Pelikson
Może masz takie wrażenie, że hamulce w Leonach po mocnym rozgrzaniu są głośniejsze bo wygłuszenie daje dużo do życzenia :)

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 14 marca 2015, 14:47
przez Wojtaz666
Pelikson napisał(a):Może masz takie wrażenie, że hamulce w Leonach po mocnym rozgrzaniu są głośniejsze bo wygłuszenie daje dużo do życzenia :)


Wygłuszenie nie jest takie tragiczne, w porównaniu do octavii to jest dobrze, nawet do a4 b8. Ja nie mam na co narzekać :).

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 15 marca 2015, 17:00
przez szczeslaw
A jakie miałeś klocki i tarcze w Lagunie?
W Leonie fabrycznie jest TRW. Z mojego doświadczenia TRW jest dobre, ale dość wrażliwe na temperaturę i podatne na fading (jak na klocki "firmowe").
Wymień klocki na np. Ferodo (nawet zwykłe, cywilne premiery) i objawy na 99% zdecydowanie się zmniejszą.
Sam układ hamulcowy jest bardzo dobry.

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 15 marca 2015, 19:02
przez Oracle
rlukawski napisał(a):kilka razy hamowanie z licznikowych 220-230 do 120, nie w trybie awaryjnym na max, ale powiedzmy 'konkretnie - chcemy zwolnić do 120, bo przed nami wyprzedza tir.


Przy takiej jeździe to chyba normalne jest, że tarcze przegrzeją się w krótkim czasie i dojdzie do fadingu. Takie sytuacje, jak kolega opisał raczej nie mają miejsca, bo na autostradach, gdzie są zniesione ograniczenia prędkości jest po kilka pasów i raczej nie uświadczy się TIRa na lewych pasach.
Przy odpowiednio agresywnej jeździe można przegrzać nawet ceramiczne tarcze w "Lambo" (nawet Clarksonowi z Top Gear się to udało)... :-P

Hamulce w Leonie są według mnie bardzo dobre i w związku z tym, że w mocniejszych wersjach producent wsadził większe tarcze, to wydaje mi się, że ktoś jednak zastanawiał się, czy dadzą one radę, czy nie.

szczeslaw napisał(a):W Leonie fabrycznie jest TRW.


Nie wiem, jak w innych wersjach, ale w 1.8 TSI z przodu są klocki GALFER, a z tyłu TRW (informacja nie wyczytana w Necie, ani nie wysana z palca, tylko udało mi się odczytać na klockach :-) ).

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 15 marca 2015, 20:43
przez Pelikson
W Cuprze z przodu i z tyłu Ferodo :)

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 15 marca 2015, 21:47
przez szczeslaw
A to przepraszam - zamieszali bardziej, niż mi się wydawało :)
W 1.4 TRW jest z przodu i z tyłu, z tego co kojarzę.
Cupra ma oczywiście najlepszy zestaw :)

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 8 kwietnia 2015, 18:22
przez Raynold
szczeslaw napisał(a):A jakie miałeś klocki i tarcze w Lagunie?
W Leonie fabrycznie jest TRW. Z mojego doświadczenia TRW jest dobre, ale dość wrażliwe na temperaturę i podatne na fading (jak na klocki "firmowe").
Wymień klocki na np. Ferodo (nawet zwykłe, cywilne premiery) i objawy na 99% zdecydowanie się zmniejszą.
Sam układ hamulcowy jest bardzo dobry.


Co do laguny, już nie dojde, mogę strzelac, że było to TRW, ale ten samochód nie jest do dynamiczniej jazdy, więc była to pośrednio kwestia wtórna.

Już mam prawie 30kkm, o ile udało mi się sprawdzić. wiele tych klocków nie zostało (aczkolwiek tarcze gładziutkie). Jako, że nie mam czasu na zakupy (umowiony przegląd na sob.), prawdopodobnie będe optował za ferodo, szczególnie z przodu. O ile klocki z cupry pasują do zacisków z 1.8, bo tego nie wiem.

Z tyłu sa na pewno fabryczne TRW, z przodu nie udało mi się rozszyfrować przy wymianie kół, być może to co kolega pisał wyżej - GALFER

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 8 kwietnia 2015, 18:58
przez miroA3
rlukawski napisał(a): O ile klocki z cupry pasują do zacisków z 1.8,


przy 1.8 masz klocek 160x64,5 dla tarczy 312 8V0698151B
cupra ma klocek 175x69,5 dla tarczy 340 8V....C

nie ma takiej możliwości żeby pasowało.

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 8 kwietnia 2015, 19:14
przez Vampire1984
A wymiana i tarcz i klocków z cupry jest możliwa prawda?

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 8 kwietnia 2015, 19:38
przez miroA3
oczywiście
z tym że tarcze i klocki to nie wszystko, zmieniasz również jarzma, zaciski, osłony, wężyki
nie wiem jak jest w 1.4 ale zapewne trzeba również amortyzator z 50 na 55
dochodzi felga minimum 17, mniejsza nie zmieści się " na zacisk" 340

temat rozpracowany dogłębnie, czy to w leonie 1m gdzie masa osób zmienia z 280>288> 312
czy w 1p, gdzie słabsze silniki mają 280, lub 288 > 312 z FR/GTI czy na 345 Cupra/S3/E30/a3 3.2 itd
mowa o przodzie

Re: Dynamiczna jazda a hamulce w 5F

PostNapisane: 8 kwietnia 2015, 19:41
przez Vampire1984
Ok dzięki czyli to nie taka łatwa sprawa jednak. W ASO pewnie by zaśpiewali z 5 kola jak nie więcej :D