Strona 1 z 1

Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 17 maja 2015, 18:54
przez weede
Cześć,

Pytanie 1. Od jakiej wersji mocy SEAT montował wielowahacz z tyłu?
Pytanie 2. http://superauto24.se.pl/testy/seat-leo ... 08643.html w tym linku jest mowa o jakimś pakiecie "performance" i zmienionej tylnej belce na wielowahacz - było coś faktycznie takiego? można to wykonać taki zabieg w aucie już wyprodukowanym jako opcja?
Pytanie 3. Ma ktoś zdjęcie od spodu wielowahacza i belki?

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 17 maja 2015, 19:54
przez Vampire1984
1. Z cennika wersji ST oraz zwykłej:
Zawieszenie tylne Oś półsztywna (oś Multilink dla 2.0 TDI CR 135 kW i 1.8 TSI 132 kW), sprężyny śrubowe i amortyzator hydrauliczny.

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 18 maja 2015, 11:03
przez Zix
Pakiet performance to pewnie DCC + progresywny układ kierowniczy. Nie wiem czy w słabszych wersjach po zamówieniu tego pakietu z tyłu nadal jest belka, ale podejrzewam, że tak.

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 18 maja 2015, 12:07
przez old_school_baby
a czy występował progresywny układ kierowniczy bez DCC?

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 18 maja 2015, 13:25
przez weede
w FR wystepuje seryjnie

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 18 maja 2015, 18:35
przez Ocelot
Z tego co mi wiadomo, w FR jest po prostu SEAT Drive Profile, który umożliwia zmianę siły wspomagania, natomiast nie jest to progresywny układ kierowniczy.

Ten występuje z DCC.

Posiadam Leona z DCC, progresywnym wspomaganiem i belką z tyłu. DCC to bajka. :-)

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 19 maja 2015, 07:31
przez szczeslaw
Z układem kierowniczym jest małe zamieszanie w nazewnictwie.
Progresywne wspomaganie układu kierowniczego (czasami nazywane w uproszczeniu progresywnym układem kierowniczym), to tylko wspomaganie o zmiennej sile (malejącej wraz ze wzrostem prędkości) i takie rzeczywiście jest w Leonie w standardzie.
Obecnie występuje też progresywny układ kierowniczy, który oznacza układ o zmiennym przełożeniu i ten w Leonie występuje tylko z DCC.

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 19 maja 2015, 07:42
przez old_school_baby
nie bardzo rozumiem czym się różni jeden od drugiego? bo skoro zmienia się przełożenie to i siła rośnie lub maleje

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 19 maja 2015, 07:46
przez Vampire1984
1. Zmienia się siła wspomagania, przykładowo tryb ECO kręcisz paluszkiem, Tryb Sport już dużo ciężej; jednak ilość obrotów od skrajnej do skrajnej pozycji niezmienna.
2. j.w + zmienia się ilość obrotów kierownica w zależności od trybu. Zamiast przykładowo 3 obroty to są 2.5

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 19 maja 2015, 08:03
przez old_school_baby
aaa ok, o ilość obrotów chodzi :) dzięki
i chyba nie tylko w zależności od trybu ale i prędkości

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 19 maja 2015, 08:10
przez Vampire1984
Tak, zgadza się nie dodałem ze plus prędkość.

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 19 maja 2015, 09:47
przez Oracle
old_school_baby napisał(a):aaa ok, o ilość obrotów chodzi :) dzięki
i chyba nie tylko w zależności od trybu ale i prędkości


Kurde.... :x

Wyjaśnię raz na zawsze, bo zaczynacie tutaj mylić pojęcia... :|

Wersja FR daje dzięki profilom jazdy możliwość zmiany siły wspomagania układu kierowniczego (układ jest progresywny w sensie wspomagania). Jednak progresywny układ kierowniczy dostępny w pakiecie z zawieszeniem DCC posiada przekładnię kierowniczą o zmiennym przełożeniu (zębatki o zmiennym zazębieniu), w której KĄT SKRĘTU KÓŁ JEST NIELINIOWĄ FUNKCJĄ OBROTU KOŁA KIEROWNICY (obrazowo mówiąc - obracając jednostajnie kołem kierownicy, koła skręcają tym szybciej, im kierownica jest bardziej "odchylona" od położenia "0"). Skoro już tak jest to zrobione, jest raczej logiczne, że przy takim samym maksymalnym skręcie kół, jak w wersjach bez progresywnego układu kierowniczego, kąt obrotu koła kierownicy będzie mniejszy - 2,1 obrotu (380stopni) dla wersji z progresywnym układem vs. 2,75 obrotu (500stopni) dla układu standardowego - podany kąt to oczywiście zakres pomiędzy skrajnymi położeniami koła kierownicy.

Mam nadzieję, że teraz już temat będzie jasny. :roll:

Dla zainteresowanych: Z tego, co zauważyłem u siebie na etykietce silnika przekładni z progresywnym układem, producent to ZF... "made in China" oczywiście... :-P

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 19 maja 2015, 10:00
przez Vampire1984
Ale ja nie myle pojec bo napisalem to samo co Ty, nie widze nic czego bym ja nie napisal ale x razy krocej niz Ty:P

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 19 maja 2015, 17:37
przez Zix
Vampire1984 napisał(a):Ale ja nie myle pojec bo napisalem to samo co Ty, nie widze nic czego bym ja nie napisal ale x razy krocej niz Ty:P

Mylisz pojęcia bo napisałeś:
Vampire1984 napisał(a):zmienia się ilość obrotów kierownica w zależności od trybu.

To nie ma nic wspólnego z trybem jazdy, zawsze jest taka sama liczba obrotów, tak jak Oracle napisał 2,1 obrotu (380stopni).

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 19 maja 2015, 17:38
przez Vampire1984
Z tego co gdzieś czytałem to takie coś może zmieniać się w zależności od trybu jazdy jaki sobie wybierzemy.

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 20 maja 2015, 08:32
przez Zix
To jakieś bzdury czytałeś bo tak nie jest.

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 20 maja 2015, 08:38
przez old_school_baby
ok, dzięki za bardziej szczegółowe wyjaśnienie, czyli im dalej od położenia zero tym szybciej koło skręca? więc nie jest to jednostajne tak jak wynikałoby z poprzedniego opisu
ten progresywny z DCC jest zawsze włączony? i na trybie sport działa tak samo jak na innych? muszę to chyba sam sprawdzić.. :)

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 20 maja 2015, 08:55
przez Zix
old_school_baby napisał(a):czyli im dalej od położenia zero tym szybciej koło skręca?

W uproszczeniu: żeby skręcić np. w prostopadłą uliczkę, z progresywnym układem kierowniczym wykonasz mniejszy skręt kierownicą niż bez niego, dla takiego samego skrętu kołami. Super sprawa na wszelkiego rodzaju łukach, cały czas ręce na kierownicy, bez "dojenia", przekładania.
old_school_baby napisał(a):ten progresywny z DCC jest zawsze włączony? i na trybie sport działa tak samo jak na innych?

Układ jest zawsze włączony, chociaż to nie jest dobre słowo, on po prostu jest zawsze taki sam mechanicznie. Przy zmianie trybu zmienia się jedynie stopień wspomagania, ale to jest w każdym Leonie.

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 20 maja 2015, 09:47
przez old_school_baby
ja mam to u siebie i właśnie wydawało mi się że na sporcie jest jeszcze mocniej, tzn jeszcze mniejszy skręt jest wymagany, ale to może tylko zakłamane odczucie przez to że sztywniej się kręci

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 20 maja 2015, 10:09
przez Oracle
old_school_baby napisał(a):ten progresywny z DCC jest zawsze włączony?


Tak, jak pisze powyżej Zix - progresywne wspomaganie (w omawianym tu sensie) zależy od mechanicznej konstrukcji przekładni kierowniczej, ma to więc stałe parametry. Zmienna może być tylko siła wspomagania realizowana tutaj za pomocą silnika elektrycznego.

Tak wygląda listwa przekładni o zmiennym przełożeniu (progresywnej):

http://www.sae.org/dlymagazineimages/web/516/12184_16564.jpg


Poniżej trochę informacji technicznych:

http://www.pss-steering.com/en/prog_rack_steering.html


i ogólny opis (Volkswagen) działania i sensu zastosowana takiego rozwiązania:

"Golf MK7 będzie wyposażony także w progresywny układ kierowniczy, Pod względem technicznym różni się on od tradycyjnych układów zmiennym zazębieniem listwy zębatej i zębnika oraz mocniejszym silnikiem elektrycznym. Jeżeli chodzi o działanie, to inaczej niż przy stałym przełożeniu, które zawsze musi stanowić kompromis między dynamiką jazdy a komfortem, tutaj zazębienie listwy zębatej wyraźnie zmienia się wraz ze skrętem kierownicy. Przejście między pośrednim zachowaniem się układu kierowniczego w środkowym zakresie (jazda na wprost) i bezpośrednim przy większych kątach skrętu kierownicy jest progresywne i umożliwia znacznie precyzyjniejsze kierowanie podczas dynamicznej jazdy. Natomiast przy parkowaniu kąt skrętu kierownicy może być mniejszy, co znacznie poprawia komfort."

źródło:

http://www.vwgolf.pl/2012/07/17/golf-mk7-nadchodzi/

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 20 maja 2015, 11:58
przez old_school_baby
temat wyczerpany :D
ciekawe tylko dlaczego z DCC? przecież to nie ma nic wspólnego..

Re: Wielowahacz w FR 122km

PostNapisane: 21 maja 2015, 14:15
przez szczeslaw
Bo można wtedy zażądać większej dopłaty do pakietu? :)
Pewnie za jakiś czas znowu coś zmienią. To tak jak na początku ten pakiet dostępny był w Polsce TYLKO z 1.8 TSI i 2.0 TDI 184 KM, a teraz dostępny jest dla wszystkich FR.