Strona 1 z 1
EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 11:41
przez Tom_O
Zgodnie z instrukcją obsługi Leony powinny być wyposażone w EDL - elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego.
EDL powinno przyhamowywać buksujące koło i dzięki temu przenosić siłę napędową na koło mające przyczepność. (działa do 100km/h lub przegrzania ukł.hamulcowego)
W przypadku mojego Leona (1.4 manual) zupełnie nie zauważyłem, żeby ślizgające koło było przyhamowywane. Co najwyżej przy dłuższym poślizgu do akcji wchodzi ASR który przycina moc silnika. Nawet przy takiej pogodzie jak teraz ruszanie ze skręconymi kołami powoduje bezradne buksowanie i bardzo powolne rozpędzanie. W warunkach zimowych sytuacja jest jeszcze gorsza. Ta sama funkcja w np. Renault Laguna działa idealnie znacząco poprawiając trakcję. Było tam ewidentnie słychać jak pracuje hamulec - dźwięk jak przy hamowaniu z ABS.
Chciałem się dowiedzieć jak jest w waszych Leonach ?
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 12:48
przez maciek89
Prawdziwe EDL ma tylko Cupra i nazywa się VAQ, czyli mechanizm różnicowy sterowany elektronicznie.
Tobie pewnie chodzi o XDS czyli urządzenie, które symuluje działanie mechanizmu różnicowego przez dohamowanie koła. Jeśli dobrze kojarzę to w Leonie jest to opcja /element pakietu dynamicznego. Bo to EDL, o którym mówi instrukcja to funkcja kontroli trakcji i będzie to jedynie ograniczanie mocy przy ruszaniu np w śniegu żeby się ogóle udało ruszyć i z mechanizmem różnicowym ma niewiele wspólnego.
Swoją drogą ja w Swifce miałem zwykłą kontrolę trakcji i ESP no i na śniegu bardzo ładnie korygował ten system tor jazdy i było słychać "cykanie" z kół. Po wyłączeniu systemu auto płużyło.
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 13:32
przez Tom_O
maciek89 napisał(a):EDL ma tylko Cupra i nazywa się VAQ, czyli mechanizm różnicowy sterowany elektronicznie.
Tobie pewnie chodzi o XDS czyli urządzenie, które symuluje działanie mechanizmu różnicowego przez dohamowanie koła. Jeśli dobrze kojarzę to w Leonie jest to opcja /element pakietu dynamicznego. Bo to EDL, o którym mówi instrukcja to funkcja kontroli trakcji i będzie to jedynie ograniczanie mocy przy ruszaniu np w śniegu żeby się ogóle udało ruszyć i z mechanizmem różnicowym ma niewiele wspólnego.
Maciek, dzięki za odpowiedź. Zgodnie z instrukcją EDL to nie tylko ograniczanie mocy, ale też przyhamowanie buksującego koła. Ma to tyle wspólnego z mechanizmem różnicowym, że pozwala przetransferować moc na koło które ma przyczepność.
Implementacja EDL w samochodach z ESP powinna być banalna. Nie wymaga to żadnych zmian sprzętowych.
W zamówieniu na mojego Leona FR mam wpisane w elementach bezpieczeństwa: XDS i Asystent Podjazdu.
Poniżej fragment z instrukcji. Dodam, że brak gwiazdki, że to występuje tylko w modelu Cupra.
Elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDL)
"W momencie , gdy układ stwierdzi buksowanie koła, wyhamowuje je i przenosi napęd na inne napędzane koło. Funkcja ta jest aktywna do prędkości około 100 km/h. Aby uchronić tarczę hamulcową hamowanego koła przez przegrzaniem, EDL jest odcinany automatycznie po wykryciu nadmiernego obciążenia. Pojazdem nadal można kierować. Gdy hamulec się ochłodzi, EDL jest załączany automatycznie na nowo."
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 13:58
przez maciek89
To bzdura. W jaki sposób ma niby przenieść napęd na inne koło?

Cuprze niepotrzebne jakieś EDL, bo ma VAQ czyli prawdziwy mechanizm różnicowy, który właśnie potrafi przenieść moc tam, gdzie jest potrzebna. Jest sterowany elektronicznie i można ustawić jego intensywność z pozycji media system. Ten efekt można jedynie SYMULOWAĆ przez dohamowanie koła, które jest wewnątrz zakrętu i nic więcej. Taki system, który robi to dobrze to XDS, nie wiem, czy można to dograć, czy trzeba zainstalować jakieś dodatkowe urządzenie. Jeśli masz XDS u siebie to powinno to działać, można sprawdzić przez VCDS, czy jest aktywowany, może ktoś zapomniał go aktywować
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 13:59
przez miroA3
EDL z angielskiego Electronic Differential Lock, znany też pod nazwą EDS z niemieckiego Elektronische Differentialsperre
jest jedną ze składowych systemu ESP.
Rozwinieciem tego jest system XDS,
XDS to elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS zintegrowana z ESP, lecz rozszerzona pod względem funkcjonalnym, która znacznie poprawia prowadzenie. Gdy tylko układ elektroniczny rozpozna, że wewnętrzne koło przedniej osi przy szybkim pokonywaniu zakrętu zostanie zbyt odciążone, ESP zwiększa na tym kole ciśnienie w hamulcach, aby przywrócić optymalną trakcję. XDS działa zatem jak poprzeczny mechanizm różnicowy, który eliminuje podsterowność na zakrętach pokonywanych z dużą prędkością.
za forumsamochodowe.pl
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 14:04
przez trixtin
To czym jest "XDS - Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego" i na czym polega jego działanie?
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 14:20
przez maciek89
Na tym na czym polega EDL / EDS tylko, że działa również przy wyższych prędkościach. Dohamowuje koło, które nie ma przyczepności. To takie symulatory szpery- XDS podobno działa całkiem dobrze.
Prawdziwa szpera sterowana elektronicznie to VAQ, która jest w GTI Performance, Cuprze, czy np. Audi 2.0 TFSI 252 FWD- jest to fizyczny mechanizm.
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 15:04
przez Tom_O
maciek89 napisał(a):To bzdura. W jaki sposób ma niby przenieść napęd na inne koło?
Sam sobie odpowiedziałeś w 1 poście więc jaka bzdura ? Dohamowanie buksującego koła pozawala przenieść dokładnie taki moment obrotowy na drugie koło.
maciek89 napisał(a):Ten efekt można jedynie SYMULOWAĆ przez dohamowanie koła, które jest wewnątrz zakrętu i nic więcej. Taki system, który robi to dobrze to XDS, nie wiem, czy można to dograć, czy trzeba zainstalować jakieś dodatkowe urządzenie. Jeśli masz XDS u siebie to powinno to działać, można sprawdzić przez VCDS, czy jest aktywowany, może ktoś zapomniał go aktywować
XDS i EDL to nie jest to samo według Seata, ale zasada działania każdego systemu jest niemalże identyczna. Mimo wszystko problemem jest, że nie wyczuwam by u mnie aktywowały się hamulce by przyhamować buksujące koło co pogarsza trakcję. W przypadku ruszania gdzie lewe koło jest na lodzie, prawe na asfalcie bez EDL start byłby bardzo utrudniony lub niemożliwy. EDL przyhamowałoby w takim przypadku koło lewe i przeniosło dzięki temu siłę napędową na koło prawe. (moment proporcjonalny do siły hamującej na kole lewym).
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 15:20
przez maciek89
No bzdura, bo nie potrafi taki system przenieść więcej momentu na drugie koło, a jedynie ograniczyć na tym, które nie ma przyczepności.
Co do EDL vs XDS to wyjaśniłem różnicę wyżej- EDL działa przy niższych prędkościach, XDS potrafi działać również przy wyższych, znalazłem na szybko w necie, że EDL działa do 80 km/h. W praktyce to marketingowa papka, bo praktycznie każde nowożytne auto z kontrolą trakcji i ESP powinno sobie z czymś takim jak shamowanie koła, które ma mniej przyczepności poradzić, przytoczyłem tu przypadek mojego Swifta Sport, gdzie nie tylko było to wyczuwalne ale i słyszalne w środku. Mam wyjazd z garażu podziemnego pod sporym kątem i zakręt 90 stopni- auto praktycznie samo wyjeżdżało w śniegu nawet z gazem w podłodze.
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 15:38
przez Tom_O
maciek89 napisał(a):No bzdura, bo nie potrafi taki system przenieść więcej momentu na drugie koło, a jedynie ograniczyć na tym, które nie ma przyczepności.
Maciek, w opisanym przeze mnie przypadku lewe koło na lodzie, prawe na asfalcie - bez EDL do koła prawego będzie dostarczony dokładnie taki sam moment obrotowy jak do koła lewego. (zasada działania mechanizmu różnicowego bez blokady) Załóżmy, że na lodzie moment ten wynosi 1, więc siła ciągnąca auto do przodu wyniesie 2. (bo każde koło przenosi 1 - wyrażam to bezjednostkowo dla uproszczenia). Do ruszenia jest potrzebny moment 10. Teraz aktywujemy EDL - lewe koło zostaje przyhamowane z siłą 10 i "oszukujemy" mechanizm różnicowy który przekierowuje wtedy na koło prawe również 10 i samochód rusza do przodu.
maciek89 napisał(a):Co do EDL vs XDS to wyjaśniłem różnicę wyżej- EDL działa przy niższych prędkościach, XDS potrafi działać również przy wyższych, znalazłem na szybko w necie, że EDL działa do 80 km/h. W praktyce to marketingowa papka, bo praktycznie każde nowożytne auto z kontrolą trakcji i ESP powinno sobie z czymś takim jak shamowanie koła, które ma mniej przyczepności poradzić, przytoczyłem tu przypadek mojego Swifta Sport, gdzie nie tylko było to wyczuwalne ale i słyszalne w środku.
Zgodnie z instrukcją EDL działą do 100km/h, ale jego działania nie jestem wstanie wyłapać przy niższych prędkościach. Powinno to działać tak jak tego doświadczyłeś w swoim Swifcie.
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
13 listopada 2017, 16:06
przez maciek89
Tom_O owszem, taka "szpera" potrafi jedynie oszukać mechanizm różnicowy ale fizycznie nie przenosi większego momentu tylko jest to wymuszone (nie ma mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu żeby tak się stało). Jeśli Ci to nie działa w tak normalnych warunkach jak np. jazda po ciasnym rondzie w deszczu to jak pisałem- proponuję sprawdzić przez VCDS, czy XDS jest aktywny (piszesz, że masz XDS). Jeśli jest aktywowany to albo masz za duże wymagania co do tego systemu albo coś faktycznie w Twoim aucie nie gra- może jakiś czujnik.
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
14 listopada 2017, 00:02
przez Tom_O
maciek89 napisał(a):Tom_O owszem, taka "szpera" potrafi jedynie oszukać mechanizm różnicowy ale fizycznie nie przenosi większego momentu tylko jest to wymuszone (nie ma mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu żeby tak się stało).
Właśnie EDL pozwala przenieść większy moment na drugie koło co wyjaśniłem powyżej. Wadą takiego rozwiązania jest pewna strata mocy na przyhamowywanym kole (ale pomijalna w śliskich warunkach) oraz zwiększone zużycie elementów układu hamulcowego.
maciek89 napisał(a):Jeśli Ci to nie działa w tak normalnych warunkach jak np. jazda po ciasnym rondzie w deszczu to jak pisałem- proponuję sprawdzić przez VCDS, czy XDS jest aktywny (piszesz, że masz XDS). Jeśli jest aktywowany to albo masz za duże wymagania co do tego systemu albo coś faktycznie w Twoim aucie nie gra- może jakiś czujnik.
Wymagania mam takie by działało to jak w Lagunie II prawie 10 lat temu. W Leonie niestety nie czuć zupełnie przyhamowywania koła bez trakcji. Odnośnie podłączenia VCDS - serwis straszył, że mają to w logach i może być to powodem odrzucenia gwarancji...
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
14 listopada 2017, 01:13
przez maciek89
Tom_O napisał(a):Właśnie EDL pozwala przenieść większy moment na drugie koło co wyjaśniłem powyżej. Wadą takiego rozwiązania jest pewna strata mocy na przyhamowywanym kole (ale pomijalna w śliskich warunkach) oraz zwiększone zużycie elementów układu hamulcowego.
Pewna strata? Pomijalna w śliskich warunkach? Jeździłeś w ogóle autem ze szperą? Bo mam wrażenie, że nie.

Właśnie na mokrym świetnie czuć jej działanie, a najlepiej na serpentynach- wjazdach na estakadę / wiadukt, jak dodajesz gazu i dzieje się magia. Oczywiście wciskając but w podłogę przy wyłączonym ESC przód przy 300 koniach rzuconych na przednią oś Ci wyjedzie ale dozując odpowiednio gaz poczujesz działanie mechanizmu. Warunek to się przełamać i dodawać gazu, bo inaczej nic z tego nie będzie. I auto przyspiesza, a nie tylko nie wpada w barierkę, a to jest różnica! To jest zupełnie coś innego niż XDS i to się czuje w kierownicy. Jeszcze lepiej niż w Cuprze czuć to w Megane III RS z pakietem Cup, gdzie jest szpera, bo tam działa naprawdę agresywnie.
Tom_O napisał(a):Wymagania mam takie by działało to jak w Lagunie II prawie 10 lat temu. W Leonie niestety nie czuć zupełnie przyhamowywania koła bez trakcji. Odnośnie podłączenia VCDS - serwis straszył, że mają to w logach i może być to powodem odrzucenia gwarancji...
Rozumiem, też byłbym rozczarowany. Ale wiesz, Laguna dwójka jak na swoje czasy była dość przełomowym autem

Jeśli masz auto na gwarancji to czym się przejmujesz? Powiedz jakie masz wrażenia i niech chłopaki sprawdzają, a Ty w tym czasie weź Cuprę na jazdę testową i zobacz jak działa VAQ

Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
14 listopada 2017, 16:56
przez szczepan
Tom_O napisał(a):Nawet przy takiej pogodzie jak teraz ruszanie ze skręconymi kołami powoduje bezradne buksowanie i bardzo powolne rozpędzanie.
Czy możesz wskazać w instrukcji gdzie pisze, że to chodzi o działanie przy ruszaniu ze skręconymi kołami
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
14 listopada 2017, 18:06
przez szadubaba
Cisnienie sobie obnizcie jak przy takiej pogodzie ciezko 1.4 ruszyc

Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
15 listopada 2017, 00:09
przez Tom_O
szczepan napisał(a):Tom_O napisał(a):Nawet przy takiej pogodzie jak teraz ruszanie ze skręconymi kołami powoduje bezradne buksowanie i bardzo powolne rozpędzanie.
Czy możesz wskazać w instrukcji gdzie pisze, że to chodzi o działanie przy ruszaniu ze skręconymi kołami
Powinno to działać bez znaczenia czy koła skręcone czy nie. Buksujące koło powinno być przyhamowane.
-- 15 listopada 2017, 00:09 --
maciek89 napisał(a):Pewna strata? Pomijalna w śliskich warunkach? Jeździłeś w ogóle autem ze szperą? Bo mam wrażenie, że nie.

Właśnie na mokrym świetnie czuć jej działanie, a najlepiej na serpentynach- wjazdach na estakadę / wiadukt, jak dodajesz gazu i dzieje się magia. Oczywiście wciskając but w podłogę przy wyłączonym ESC przód przy 300 koniach rzuconych na przednią oś Ci wyjedzie ale dozując odpowiednio gaz poczujesz działanie mechanizmu. Warunek to się przełamać i dodawać gazu, bo inaczej nic z tego nie będzie. I auto przyspiesza, a nie tylko nie wpada w barierkę, a to jest różnica! To jest zupełnie coś innego niż XDS i to się czuje w kierownicy. Jeszcze lepiej niż w Cuprze czuć to w Megane III RS z pakietem Cup, gdzie jest szpera, bo tam działa naprawdę agresywnie.
Nie miałem okazji jeździć przednionapędowym samochodem ze szperą. Przy czy nie mam takich oczekiwań bo wiem, że elektroniką nie przeskoczy się rozwiązań mechanicznych. Mimo wszystko elektronika powinna zapewnić dużo sprawniejsze ruszanie w warunkach ograniczonej przyczepności. Ewidentnie Seat nie wykorzystał tu potencjału.
maciek89 napisał(a):Rozumiem, też byłbym rozczarowany. Ale wiesz, Laguna dwójka jak na swoje czasy była dość przełomowym autem

Jeśli masz auto na gwarancji to czym się przejmujesz? Powiedz jakie masz wrażenia i niech chłopaki sprawdzają, a Ty w tym czasie weź Cuprę na jazdę testową i zobacz jak działa VAQ

Sterownik ESP/ABS zastosowany w Lagunie jest kilka generacji starszy niż to co mamy w Leonach. Kwestia pewnie lepszego ogarnięcia softu. Odnośnie serwisu - niestety tam gdzie jeżdżę (Maran) nie mają salonu by wziąć Cuprę na jadę testową. Zresztą nawet bym się obawiał, bo spodobałby mi się za bardzo i wygenerowałbym sobie automatycznie nową potrzebę

Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
15 listopada 2017, 12:58
przez janek1988
U mnie to jest widoczne najbardziej, jak pokonuję na skrzyżowaniu z kątem prostym, pokonuję zakręt na 2 biegu i jest mokro, wtedy 1 koło mocniej ślizga się i czuć takie przyhamowanie sygnalizujące kontrolką na tablicy.
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
15 listopada 2017, 23:07
przez Tom_O
janek1988 napisał(a):U mnie to jest widoczne najbardziej, jak pokonuję na skrzyżowaniu z kątem prostym, pokonuję zakręt na 2 biegu i jest mokro, wtedy 1 koło mocniej ślizga się i czuć takie przyhamowanie sygnalizujące kontrolką na tablicy.
Bardziej wygląda mi to na ESP niż XDS.
Re: EDL - czy działa w Leonie

Napisane:
16 listopada 2017, 15:28
przez janek1988
No właśnie ciężko stwierdzić, czy aby to nie jest to samo, ten opisany przypadek wyżej ma miejsce przy butowaniu gazu w podłogę, a nie po prostu przy pokonywaniu zakrętu ruchem jednostajnym.