Strona 1 z 1

Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 12 lipca 2018, 11:27
przez countryfan
Witajcie,

Zachęcony świetnymi rezultatami wymiany przednich zacisków z 288mm na 312mm chcę zmienić również hamulce z tyłu z fi=253mm na jakieś 270-280mm tylko pytanie z czego pasują zaciski na tył? Oczywiście rozumiem, że pasują z Leona ale potrzebuję kupić taniej niż nowe w ASO ;)
W A3, Golfach, Octaviach najczęściej są hamulce 272mm ale z elektrycznym ręcznym - ja mam dźwignię.
Z czego więc powinny pasować zaciski, jarzma, tarcze, klocki i osłony?

Z góry dzięki,
Piotr

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 12 lipca 2018, 15:49
przez Tomektr
W temacie Belka na wielowahacz jest kolega który założył bodajrze hamulce z Audi A4 B7 (naradzie przód a tył 288mm czeka na zmianę) zajrzyj w tamten temat na końcu. Komplet na allegro od 600 do 1000.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 12 lipca 2018, 21:43
przez mczelny2401
Tomektr napisał(a):W temacie Belka na wielowahacz jest kolega który założył bodajrze hamulce z Audi A4 B7 (naradzie przód a tył 288mm czeka na zmianę) zajrzyj w tamten temat na końcu. Komplet na allegro od 600 do 1000.

:mrgreen: :brawo: siebie samego raczej nie zapyta :roll:

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 13 lipca 2018, 07:55
przez countryfan
mczelny2401 napisał(a):
Tomektr napisał(a):W temacie Belka na wielowahacz jest kolega który założył bodajrze hamulce z Audi A4 B7 (naradzie przód a tył 288mm czeka na zmianę) zajrzyj w tamten temat na końcu. Komplet na allegro od 600 do 1000.

:mrgreen: :brawo: siebie samego raczej nie zapyta :roll:


Cały czas sam sobie zadaję pytania i nijak na niektóre nie uzyskuję odpowiedzi ;)
Natomiast hamulce przód nie spasują z A4B7 (i zapewne tył też nie ), o Audi pisałem w kontekście pytania o wielkość tarcz vs. felgi jaka na nie wchodzi i 312mm to max co wchodzi pod felgę 16".

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 13 lipca 2018, 14:53
przez wujekcybul
Tylu bym nie ruszal bo i tak malo hamuje. Wieksze zaciski z przodu wystarcza.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 13 lipca 2018, 14:58
przez countryfan
wujekcybul napisał(a):Tylu bym nie ruszal bo i tak malo hamuje. Wieksze zaciski z przodu wystarcza.


Moje doświadczenia są inne - na podstawie Audi - zmieniłem tył z 254 na 288mm i hamulce zasadniczo się poprawiły.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 13 lipca 2018, 15:10
przez piotrassenior
wujekcybul napisał(a):Tylu bym nie ruszal bo i tak malo hamuje. Wieksze zaciski z przodu wystarcza.

Jesteś w błędzie :-)

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 13 lipca 2018, 21:44
przez Tomektr
Oj tam oj tam :mrgreen: nie zwróciłem uwagi że tamten temat też założył Stella. Bawi ja :brawo:

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 14 lipca 2018, 18:22
przez mczelny2401
Stella to poziom na forum nick masz wyżej :wink:

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 14 lipca 2018, 22:06
przez Tomektr
No popatrz, faktycznie, coś niesamowitego - u mnie też jest Stella :D No i znowu Brawo ja :brawo: :mrgreen:

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 16 lipca 2018, 12:33
przez wujekcybul
piotrassenior napisał(a):
wujekcybul napisał(a):Tylu bym nie ruszal bo i tak malo hamuje. Wieksze zaciski z przodu wystarcza.

Jesteś w błędzie :-)


Tyl odpowiada w niewielkim stopniu za hamowanie zwlaszcza w sportowej jezdzie. Przeciez na tor nikt nie jedzie w 5 osob. No ale skoro sie myle to jak juz kolega zalozy to chetnie zobacze roznice przed i po wymianie.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 16 lipca 2018, 14:27
przez countryfan
wujekcybul napisał(a):
piotrassenior napisał(a):
wujekcybul napisał(a):Tylu bym nie ruszal bo i tak malo hamuje. Wieksze zaciski z przodu wystarcza.

Jesteś w błędzie :-)


Tyl odpowiada w niewielkim stopniu za hamowanie zwlaszcza w sportowej jezdzie. Przeciez na tor nikt nie jedzie w 5 osob. No ale skoro sie myle to jak juz kolega zalozy to chetnie zobacze roznice przed i po wymianie.


Odczucie (subiektywne) było zupełnie inne przed i po zmianie na duże tarcze z tyłu. To jakie są siły można zmierzyć na SKP. Mi zależy na tym by hamulce nie traciły na skuteczności, całość na dużych tarczach z tyłu i przodu wytrzyma na pewno więcej km.
Poza tym jakieś musi być uzasadnienie dla którego w Golfie minimalny wymiar tarcz z tyłu to 272mm :?:

Ps. Nie wiem dlaczego taki problem jest z ustaleniem od czego pasują hamulce na tył - mam info że ponoć z Golfa V/VI GTI (282mm) pasują... ale na ile to wiarygodne tego nie wiem.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 16 lipca 2018, 17:17
przez Pik
Tarczę tył 272x10 ma także Leon 5F 1,8 i taka opcja powinna zawsze pasować.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 16 lipca 2018, 18:07
przez [gypsymh]
Nie wiem czy dużo wniose w temat i czy będzie to szczególnie pomocne.
W moim dupowozie Leon 5f cupra 2.0Tsi 280Km DSG z tylu na ośce zamontowane są tarczę 310x22mm. Faktem jest iż auto doposarzone jest w pakiet Performance Black i z przodu są tarczę 370 perforowane.
Jeśli jakieś nr będą potrzebne dawaj na pw. Pozdrawiam

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 16 lipca 2018, 19:34
przez servo
countryfan napisał(a):To jakie są siły można zmierzyć na SKP
Nie można. Tam nie masz prędkości, więc nie ma transferu masy na przód. Tym samym nacisk na oś wynika ze statycznego rozkładu masy a nie z dynamicznego. Pomiar z SKP nie ma coś wspólnego z rzeczywistością na drodze tylko wtedy, kiedy hamujesz bardzo delikatnie - ale po co ci wtedy lepsze hamulce? :)
Współczesne systemy pozwalają maksymalnie wykorzystać przyczepność każdego koła, uwzględniając przyczepność wynikającą z chwilowego rozkładu masy. Czasy mechanicznych rozdzielaczy siły hamowania już minęły. Można więc zahamować mając lewe koła na lodzie a prawe na asfalcie i auto powinno jechać na wprost.

Podczas dynamicznego hamowania przód masz mocno dociśnięty a tył słabo - i na przodzie większe ciśnienie nie spowoduje zablokowania kół. Więc na przód pójdzie większa a na tył mniejsze. Tego na SKPO nie zasymulujesz. Tylne hamulce są ważne, ale nie tak, jak przednie.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 16 lipca 2018, 20:46
przez Pik
Moim zdaniem wielkość hamulców (czyli siła hamowania) przód/tył powinna być odpowiednio dobrana i zmieniając np tarcze bez odpowiedniej wiedzy można sobie napytać biedy. Co prawda jest w aucie mechanizm zwany korektorem hamowania, który powinien dbać o właściwy rozkład siły hamowania, ale trudno orzec jak może zareagować na parametry inne od założonych w sytuacjach ekstremalnych.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 17 lipca 2018, 09:10
przez countryfan
Pik napisał(a):Tarczę tył 272x10 ma także Leon 5F 1,8 i taka opcja powinna zawsze pasować.


Zgadza się, to największe tarcze na zaciski z ręcznym na lince - nie elektrycznym. Gdybym miał elektryczny ręczny nie byłoby problemu. Zakładam od mocniejszych wersji A3, Golfa etc. A tak to muszę kombinować :|

-- 17 lipca 2018, 10:10 --

Pik napisał(a):Moim zdaniem wielkość hamulców (czyli siła hamowania) przód/tył powinna być odpowiednio dobrana i zmieniając np tarcze bez odpowiedniej wiedzy można sobie napytać biedy. Co prawda jest w aucie mechanizm zwany korektorem hamowania, który powinien dbać o właściwy rozkład siły hamowania, ale trudno orzec jak może zareagować na parametry inne od założonych w sytuacjach ekstremalnych.


Hmm... fakt, skoro przeszedłem z 288mm na 312mm czyli o rozmiar większe na przodzie więc pod względem rozkładu sił dobrze będzie też przejść o rozmiar więcej z tyłu czyli z 254mm na 272mm 8)

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 17 lipca 2018, 09:49
przez servo
Pik napisał(a):Moim zdaniem wielkość hamulców (czyli siła hamowania) przód/tył powinna być odpowiednio dobrana i zmieniając np tarcze bez odpowiedniej wiedzy można sobie napytać biedy. Co prawda jest w aucie mechanizm zwany korektorem hamowania, który powinien dbać o właściwy rozkład siły hamowania
Nie sądzę. O rozkład siły hamowania dbają układy stabilizacji toru jazdy, kontroli trakcji i ABS. W momencie, w którym koło lub oś za bardzo zwalnia - system zmniejsza ciśnienie w jego zacisku. Stare korektory siły hamowania chyba już odeszły do lamusa?

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 17 lipca 2018, 11:31
przez countryfan
servo napisał(a):
Pik napisał(a):Moim zdaniem wielkość hamulców (czyli siła hamowania) przód/tył powinna być odpowiednio dobrana i zmieniając np tarcze bez odpowiedniej wiedzy można sobie napytać biedy. Co prawda jest w aucie mechanizm zwany korektorem hamowania, który powinien dbać o właściwy rozkład siły hamowania
Nie sądzę. O rozkład siły hamowania dbają układy stabilizacji toru jazdy, kontroli trakcji i ABS. W momencie, w którym koło lub oś za bardzo zwalnia - system zmniejsza ciśnienie w jego zacisku. Stare korektory siły hamowania chyba już odeszły do lamusa?


Mamy za mało danych jak działają te układy, znalazłem takie info :
Zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym
hamulec główny musi spełniać następujące zadania:

-Występujące przy hamowaniu przesunięcie obciążenia osi w kierunku osi
przedniej musi być uwzględnione przy rozkładzie sił hamowania na 73%
przód i 27% tył tak, aby nie dochodziło do nadmiernej siły hamowania osi
tylnej


Z drugiej strony w nowych modelach samochodów jest mała różnica wielkości tarcz hamulcowych pomiędzy osiami np. 312mm przód i 300mm tył. Skoro tył ma hamować na 30% to jakie jest uzasadnienie stosowania takich dużych tarcz tylnych w stosunku do przednich? A musi być bo producenci przecież oszczędzają jak się da i gdzie się da więc niczego nie dają co nie ma silnego uzasadnienia do stosowania.

PS. Co sądzicie o takim tropie, otóż tarcza 272mm ma nr 1K0615601AA -> po tym numerze ETKA podaje, że owe tarcze pasują m.in. do Golfów V i VI, Audi A3 od 2009-2017r, Skody Octavii od 2009, Superba od 2008, Yeti, to może da się od tych modeli założyć zaciski i tarcze np 282mm ? Jest to jakiś trop?

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 17 lipca 2018, 17:00
przez servo
Wszystkie wymagania sa uwzględnione w nowoczesnych systemach kontroli hamowania. One nie dopuszczają do zablokowania przedniej lub tylnej osi. Wymagania w naszym prawie dotyczą prymitywnych układów rodem z Golfa MK1 lub Malucha. Obecnie układ potrafi przekazać na przód nawet 99% siły hamowania.
A duże tarcze z tyłu wynikają z "doskonałości" systemów, które mogę tył lepiej wykorzystać i skrócić drogę hamowania.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 17 lipca 2018, 18:30
przez piotrassenior
[gypsymh] napisał(a):W moim dupowozie Leon 5f cupra 2.0Tsi 280Km DSG z tylu na ośce zamontowane są tarczę 310x22mm

U Ciebie Mistrzu jest to samo co w RS3 także tego zestawu bym się trzymał jeżeli ktoś chce swapować na wydajniejsze.

http://pl.realoem.me/Audi/RDW/RS3/2017/858/R/6/615/615070#14

Tarcze wynika że RS3 oraz Cupra mają takie same, zaciski i jarzma mają już inne numery z racji zapewne Quattro w RS3.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 18 lipca 2018, 08:04
przez countryfan
Dostałem info, że hamulce mają faktycznie pasować z VAGów 282/286mm o grubości 12mm. Zaciski i klocki zamówione, po urlopie czyli w sierpniu będę montował i się przekonamy czy to prawda :boje:

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 31 lipca 2018, 22:08
przez Kris1988
Podobno pasują tez , jak się nie mylę 312mm z T5

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 1 sierpnia 2018, 18:31
przez mateoturbo
odnośnie swapu 288 na 312 co jest potrzebne i mniej wiecej jakie koszty modu ?? z góry dzięki za info

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 4 sierpnia 2018, 10:09
przez countryfan
mateoturbo napisał(a):odnośnie swapu 288 na 312 co jest potrzebne i mniej wiecej jakie koszty modu ?? z góry dzięki za info


Potrzebne są zaciski z jarzmami, klocki i tarcze - no i nowy płyn hamulcowy ;) Osłony tarcz nie są potrzebne bo fabrycznie montowane są pod 312mm.
Ja płaciłem 11 stówek - wszystko nowe OE VW - kolor zacisków srebrny (malowane w kolory - mi osobiście się nie podobają).
Pojawiło się trochę ofert, niedawno widziałem opisaną aukcję jako do Golfa VII z zaciskami nówkami malowanymi fabrycznie na czerwono za 8 stówek, kpl z tarczami i klockami - wszystko OE. Nie wiem skąd to mają :?: ale pojawiają się te oferty. Zobacz na wiadomy portal aukcyjny.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 8 sierpnia 2018, 09:26
przez Petik206
z golfa 5, A3 8p octavii, leona 2 podchodzą zestawy na 312mm tak jak napisał "countryfan" potrzebny zacisk, jarzmo, wiadomo tarcze i klocki bo są inne niz w seryjnym zacisku leona. prawdopodobnie tył tez powinien pasowac na dniach bede miał zestaw z octavii 170km z tarcza 282 na tył i całym zaciskiem wiec sprawdze.

Re: Większe hamulce na tył - z czego?

PostNapisane: 8 sierpnia 2018, 19:54
przez countryfan
Petik206 napisał(a):z golfa 5, A3 8p octavii, leona 2 podchodzą zestawy na 312mm tak jak napisał "countryfan" potrzebny zacisk, jarzmo, wiadomo tarcze i klocki bo są inne niz w seryjnym zacisku leona. prawdopodobnie tył tez powinien pasowac na dniach bede miał zestaw z octavii 170km z tarcza 282 na tył i całym zaciskiem wiec sprawdze.


To daj znać czy spasowało, mam zaciski i klocki ale brak czasu na skompletowanie reszty i montaż, ciekaw jestem czy będzie P&P ?