Strona 1 z 1
VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
5 lutego 2018, 21:00
przez raflo83
Cześć,
postanowiłem rozpocząć nowy wątek, bo ostatnio zaczął mnie temat nurtować. Jak wiadomo w Cuprach 5f jest montowana sterowana elektornicznie blokada dyferencjału. Mając do dyspozycji VCDS pobawiełm się trochę i sprawdziłem kilka pozycji w advanced measured. Jedno mnie zaciekawiło - "Haldex clutch status - degree of blockage". Wartość jest podawana w % i makymalna jaką zanotowałem wynosiła 24,8%.
O czym ten parametr świadczy?
Jedyne, co znalazłem to na forum BMW takie wyjaśninie:
The limited slip percentage (S) is also called the locking factor. It
describes the maximum applied torque
difference between rear wheels compared with total applied torque.
Passenger car LSDs are usually in the
25-40% locking factor range. Most BMW LSDs are 25%.
Jeśli tak, to dlaczego już na postoju, gdy przygazuję mocniej wartość podskakuje do 24,8%? Czy to oznacza, że mechanizm jest "gotowy" do przeniesienia momentu na jedno z kół, gdy powstaną odpowiednie do tego warunki?
Ciekaw jestem, jak to wygląda u innych. Będę wdzięczny za sprawdzenie osobom, które mogą to u siebie srawdzić VCDSem.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
6 lutego 2018, 21:08
przez Limak9
Super temat!
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
7 lutego 2018, 08:43
przez raflo83
http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=39096 nie miałem okazji przeczytać jeszcze, ale wydaje się, że bardzo merytoryczny artykuł.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
7 lutego 2018, 18:12
przez Quarien
To może wrzucę pytanie:
W trybach jazdy widać, że VAQ ma dwa ustawienia. Cupra i chyba Comfort.
Dlaczego kiedykolwiek miałbym korzystać z tego drugiego? Wydaje mi się, że czym agresywniejsze ustawienie szpery tym lepiej..?
Pewnie w linku od
raflo83 jest zamieszczona ta informacja, ale jest spory próg wejścia aby się przez to przebić

Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
7 sierpnia 2018, 21:26
przez raflo83
no sporo jest tam informacji, mi się najlepiej jeździ na ustawieniu Cupra, a tak wogóle to zmieniłem jeszcze przy pomocy VCDS ustawienia VAQ ze standard na increased traction i tutaj dopiero czuć różnicę. Nie każdemu to ustawienie może odpowiadać, ale to kwestia gustu.
W tym artykule jest jedynie napisane odnonie ustawien, ale w Cupracer:
The 2015 Seat Leon Cup racer lists 3 switchable maps available in the control unit of the FDL unit.
Map 1:- Base mode, no over slip, only yaw damping above 110km/hr, 300Nm preload during braking. For high grip (new tyres).
Map 2:- Like map 1, less yaw damping, 200Nm preload during braking. Medium grip (used tyres).
Map 3:- Preload dependant on engine torque, 200Nm preload during braking (releasing earlier than Map 2). Low grip/rain.
może te ustawienia odpowiadają tym ustawieniom z VCDS, bo tam jest: reduced noices, standard i increased traction, ale zbyt wiele tu niewiadomoych i przypuszczeń.
U siebie muszę rozgryść, dlaczego lewe koło dostaje za dużo momentu.
-- 7 sierpnia 2018, 21:26 --
Hej,
odświeżam swój temat. Czy podczas włączonego zapłonu słyszycie w Cuprze cykliczną pracę pompy (tej od LSD/VAQ). Dziś przez przypadek usłyszałem stosunkwowo głośną pracę. Może wcześniej też tak było, aczkolwiek nie zauważyłem tego.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
4 lutego 2020, 21:06
przez dudek_jd
A ja mam do Was pytanie odnośnie upgrade'u auta o VAQ. Czemu na forum nie widać tematów żeby ktoś to dokładał? Czy jest to niewykonalne np do takiego 1.8 czy koszt szpery 4tys plus robota to po prostu drogi biznes? Zauważyłem też że nie ma ofert na allegro. Czy ta szpera tak mało daje czy o co kaman? Na chłopski rozum LSD powinno znacząco poprawiać trakcję i odczucia z jazdy, szczególnie w mocnych ośkach.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
4 lutego 2020, 21:20
przez raflo83
Nie ma tematów, bo więcej jest mocniejszych 2.0tsi Cupra, niż 1.8tsi, a że Cupra ma pseudo szpere, to ludzie się nie interesują tematem. Myślę, że do cupry to jest nieopłacalne i trzeba kombinować. Nie jeździłem nigdy z prawdziwym LSD, ale byłby to jeden z tematów, gdyby Cupra nie miała VAQ. Do 1.8tsi sprawa powinna być dość „prosta”.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
4 lutego 2020, 22:29
przez Pik
Cupra ma pseudo szpere
A to ciekawe. VAQ to jest szpera mechaniczna (oparta o haldex), tylko że elektronicznie sterowana. To znacznie nowocześniejsze i skuteczniejsze rozwiązanie niż typowe szpery mechaniczne. Sugeruję poczytać trochę na ten temat. A pseudoszpera, zwana też szperą elektroniczną, w grupie VW nosi nazwę XDS. Ten system jest oparty o system hamulcowy i jest to kompletnie co innego niż VAQ.
VAQ nikt nie dołoży, bo to skomplikowany system, zintegrowany z układem napędowym, aktywnym zawieszeniem itp, korzysta z wielu czujników i komputera.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
5 lutego 2020, 09:30
przez dudek_jd
a nie jest też tak że VAQ było w mocniejszych wersjach cupry? Z tego co pamiętam co mówił sprzedawca przy zamawianiu auta to w Cuprze 265 chyba nie było? A XDS ma każdy leo i mi np przy jeździe na torze nie zbyt podobała się jego praca.
Pik jakoś tak mi się nie chce wierzyć, znając VAGa że dołożenie tego to jakieś rocket science. Może być tak że faktycznie musi to być sprzężone z DCC, ale z tego by wychodziło że jak ma się DCC to może nie powinno być problemu? Chyba że to co mówię to tylko pobożne życzenia.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
5 lutego 2020, 12:26
przez CoiloversPL
Wszystkie Cupry 5F maja szpere mechaniczna sterowaną elektronicznie.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
5 lutego 2020, 15:06
przez ramzei
CoiloversPL napisał(a):Wszystkie Cupry 5F maja szpere mechaniczna sterowaną elektronicznie.
I nie wyłączany xds plus...

czyli takie esp zawsze włączone

Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
5 lutego 2020, 16:41
przez raflo83
Pik napisał(a):Sugeruję poczytać trochę na ten temat. A pseudoszpera, zwana też szperą elektroniczną, w grupie VW nosi nazwę XDS.
dziękuję za wskazówkę. W wolnej chwili poczytam i się doszkolę.
dudek_jd napisał(a):a nie jest też tak że VAQ było w mocniejszych wersjach cupry? Z tego co pamiętam co mówił sprzedawca przy zamawianiu auta to w Cuprze 265 chyba nie było? A XDS ma każdy leo i mi np przy jeździe na torze nie zbyt podobała się jego praca.
Pik jakoś tak mi się nie chce wierzyć, znając VAGa że dołożenie tego to jakieś rocket science. Może być tak że faktycznie musi to być sprzężone z DCC, ale z tego by wychodziło że jak ma się DCC to może nie powinno być problemu? Chyba że to co mówię to tylko pobożne życzenia.
było i jest w 265, bo wymieniałem już u siebie olej 2 razy

Jak chcesz dołożyć, to musisz znaleźć kogoś kto ogarnie kodowanie modułu ABS aby to wszystko grało. To według mnie największe wyzwanie. Cała reszta to przekładka. Co do XDS, to ja jednak jeżdżę z ustawionym na "strong" od dłuższego czasu i po mieście mi to pasuje. Na torze pewnie Ci przymulało i za mocno dohamowywało.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
5 lutego 2020, 17:40
przez dudek_jd
A myślałem że 265 nie ma. XDS można wyłączyć np obd11. Też teraz mam na strong, wcześniej na torze jeździłem jeszcze bez czipa i na standardowym ustawieniu XDS- to tak jak mówisz, na dłuższym nawrocie na wyjściu trochę za mocno moc przycinał. No dobra, czyli wychodzi, że mod trudny do zrealizowania bo raz trzeba znaleźć szperę w normalnych pieniądzach a dwa magika co to ogarnie... A szkoda bo podejrzewam że różnica w trakcji byłaby spora.
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
5 lutego 2020, 17:54
przez brzooza
Czyli kupić cupre i się nie pie*dolic
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
5 lutego 2020, 20:28
przez ksl
brzooza napisał(a):Czyli kupić cupre i się nie pie*dolic
dokladnie
Re: VAQ/LSD/Szpera - wszystko co dotyczy

Napisane:
6 lutego 2020, 08:34
przez dudek_jd
brzooza napisał(a):Czyli kupić cupre i się nie pie*dolic

w samo sedno