Strona 1 z 1

Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 17 lutego 2023, 19:44
przez grabania
Cześć!

Nie udało mi się znaleźć na naszym forum odpowiednika takiego tematu, więc postanowiłem go założyć. Z powodzeniem udało się już wielu ludziom założyć kierownicę z nowszej generacji wyposażoną w podgrzewanie do Leonów trzeciej generacji. Chciałbym poznać wasze uwagi, spostrzeżenia i cenne wskazówki. Może sami montowaliście u siebie i możecie się podzielić efektami? Osobiście mam już dość marznących dłoni w zimę i sam przymierzam się do instalacji. Części zacząłem kompletować i będę się starał aktualizować ten temat moimi perypetiami.

Kierownica

Można wsadzić dowolną kierownicę z Leona 4, ich numer zaczyna się od 5FA419091. Oznaczenia literowe na końcu nie pomagają niestety w ustaleniu czy kierownica jest podgrzewana czy nie - system kodów PR tutaj się absolutnie nie sprawdza. Najważniejsze aby kierownica posiadała guzik od ogrzewania (po prawej stronie). Jeśli zdecydujecie się na kierownicę bez przycisków to należy szukać 2-pinowej kostki, która łączy się z modułem ogrzewania kierownicy (zaznaczone na zdjęciu).

Obrazek

Dostępne są różne warianty kierownicy, ale (chyba) każda z nich jest ścięta u dołu. Dodatkowo warto zwrócić uwagę czy kierownica ma łopatki czy nie, w zależności od potrzeb:

  • Wersja zwykła (Style, Reference) - obszyta białą nicią, bez perforacji w skórze, z czarnym plastikiem na dole. Kod to m.in. 5FA419091AA
  • Wersja Xcellence - obszyta białą nicią, bez perforacji w skórze, ze srebrnym plastikiem na dole wraz z nowym logiem Xcellence. Kod to m.in. 5FA419091M
  • Wersja FR - obszyta czerwoną nicią, z perforacjami po boku w skórze, ze srebrnym plastikiem na dole wraz z nowym logiem FR. Kod to m.in. 5FA419091EE
  • Wersja Cupra - obszyta miedzianą nicią, z perforacjami po boku w skórze, ze czarnym plastikiem na dole oraz miedzianymi wstawkami w okolicy przycisków. Kod to m.in. 5FA419091DQ
  • Wersja Cupra+ - to samo co powyżej, z tym że ma dodatkowo dwa guziki - od trybu Cupra i od uruchamiania silnika

Osobiście rozważam zakup kierownicy z tego linku https://www.ebay.com/itm/165758160442, lub zakup uszkodzonej do ponownego obszycia. Chciałbym mieć perforowaną skórę, czerwoną nić oraz czarny plastik u dołu ale hej, nie można mieć w życiu wszystkiego :wink:

Poduszka powietrzna

Jak powyżej, można wsadzić dowolną z Leona 4. Numer części zaczyna się na 5FA880201 i jest dostępnych wiele oznaczeń literowych. Niestety nie mam wiedzy jakie są między nimi zasadnicze różnice. Wiem natomiast że z logiem Seata najłatwiej dostać 5FA880201N lub 5FA880201AS. Istnieje opcja zakupu poduszki powietrznej z Cupry, która jest relatywnie tańsza.

Jeszcze nie znalazłem niczego sensownego, ale najprawdopodobniej kupię coś na Allegro za (miejmy nadzieję) nie więcej niż 800zł.

Moduł kierownicy (zwijak)

Należy wyposażyć się w moduł o numerze 5Q0953549B lub 5Q0953549D (nowszy).

Ja wyposażyłem się w zwijak dostępny na Aliexpress, który zaskakująco dobrze udaje OEM albo jest OEM: https://pl.aliexpress.com/item/1005004953163034.html. Paczka dotarła w idealnym stanie po 15 dniach więc na chwilę obecną nie mam żadnych zastrzeżeń.

Obrazek

Złącze

Złącze w nowym zwijaku posiada 16 pinów zamiast 14 (dwa nowe piny to + i - od podgrzewania kierownicy). Problem ten można rozwiązać dwojako - szybko lub tanio.

Szybkim i łopatologicznym rozwiązaniem jest zakup gotowca od Kufatec: https://www.kufatec.com/en/comfort-retrofits/heated-steering-wheel-cable-set-for-vw-skoda-43696. Wpina się to bezpośrednio w zwijak oraz do starej kostki, dwa nowe kabelki dociąga się do skrzynki bezpieczników i po temacie. Osobiście uważam, że 50€ za kabelki i 2 kostki to zdecydowanie za dużo.

(Subiektywnie) lepszym rozwiązaniem jest zakup samej kostki i samodzielne przepinowanie starej kostki. Kod złącza to 5Q0972726. Można ją nabyć w ASO (drogo), na Allegro (również drogo), lub na AliExpress (tanio, ale długo). Nigdzie mi się nie spieszy więc skorzystałem z oferty ryżowych braci: https://pl.aliexpress.com/item/1005004561247487.html

Dodatkowo wyposażyłem się w 2 przewody typu FLRY-B - czerwony i brązowy - o długości około metra (powinno wystarczyć) oraz o przekroju 1mm^2 (wg. schematów wystarczy 0.75). Skorzystałem z oferty sklepu https://wtyczkolandia.pl/. Mają sporą dostępność kolorów i rozmiarów, atrakcyjne ceny i oferują szybką dostawę. Zamawiałem już 3x od nich przewody i jeszcze nigdy się nie zawiodłem.

Manetki kierownicy (pająk)

Ze względu na to, że sterowanie tempomatem jak i asystentami w Leonie 4 jest z kierownicy, to można spokojnie wymienić manetki na coś "mniej zaawansowanego". Z tego co mi wiadomo to krok ten nie jest konieczny i można zostawić stare manetki, aczkolwiek nie wiem czy będą działać. Kod części zaczyna się na 5Q1953507. Patrząc po zdjęciach w internecie to pająk z dwoma manetkami i bez sterowania tempomatem ma kod 5Q1953507M lub 5Q0953513P

To tyle jeśli chodzi o zakup części. Mod wydaje się być relatywnie prosty. Podrzucam garść fajnych linków z których czerpałem sporo wiedzy i informacji na temat niezbędnych części:


Proces instalacji, repinowania i wpinania się w skrzynkę bezpieczników będę opisywać gdy samodzielnie je wykonam :wink:

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 18 lutego 2023, 11:45
przez 19dawid91
Nie bardzo pomogę ale tylko dopiszę, że kierownica z Fr-a jest bardziej szara niż czarna i ma pomarańczową nić. Może to trochę średnio wyglądać w Leonie 3 Fr.

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 19 lutego 2023, 10:22
przez grabania
19dawid91 napisał(a):Nie bardzo pomogę ale tylko dopiszę, że kierownica z Fr-a jest bardziej szara niż czarna i ma pomarańczową nić. Może to trochę średnio wyglądać w Leonie 3 Fr.


Dzięki za informację! Dla mnie to jest kolejny powód żeby zainstalować u siebie kierownicę z wersji Style/Reference. Bardzo mi się nie podoba ten srebrny plastik u dołu z nowym logiem FR, a pomarańczowa nić tylko pogarsza sytuację.

Z dodatkowych informacji to zapomniałem dopisać, że nowa kierownica ma guziki podświetlone na biało zamiast na czerwono. Jeszcze nie wiem na ile będzie mi to przeszkadzać. Jeśli faktycznie będzie się to źle komponować z resztą samochodu to będę myślał nad przelutowaniem LEDów

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 19 lutego 2023, 12:41
przez MarkusD
Zawsze jest opcja dać do tapicera aby odpowiednio przeszył, np tą czerwoną nitką, już trochę pisaliśmy w temacie foteli i ważna uwaga aby poszukać zakład tapicerski w mniejszych miejscowościach, ze względu na cenę, ja mieszkam na Górnym Śląsku i myślę że ze względu na konkurencję ceny są niższe, trzeba poszukać… jak już chcecie modzić to te przeszycie na nowo ma sens, lub nawet wymiana skóry na mocniejszą bo ta którą mamy w Seatach jest bardzo delikatna wręcz za delikatna, osobiście mi bardziej podobała się skóra użyta w Oplu Astrze J, była bardziej odporna na uszkodzenia, ale kobieta z pierścionkami załatwi każdą skórę, kwestia czasu.

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 20 lutego 2023, 09:50
przez mm.max
Ogarniałem temat wymiany kierownicy na grzaną w Octavi III - przy pierwszym podejściu polegliśmy z kolegą na tym iż zwijak niby dobrany wg nr części ETKI nie pasował do instalacji elektrycznej samochody - czyli złącza podpinane do zwijaka od dołu.

Okazało że trzeba szukać było zwijaka pasującego złączami do obecnie zamontowanego zwijaka nie koniecznie pasującego wg ETKI - czy sprawdzałeś jak jest z tymi podłączeniami u Ciebie czy ilość pinów zgadza się w realu?

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 20 lutego 2023, 10:03
przez grabania
mm.max napisał(a):Okazało że trzeba szukać było zwijaka pasującego złączami do obecnie zamontowanego zwijaka nie koniecznie pasującego wg ETKI - czy sprawdzałeś jak jest z tymi podłączeniami u Ciebie czy ilość pinów zgadza się w realu?


Nie weryfikowałem tego, ale w niedalekiej przyszłości na pewno to zrobię. Czekam aż przyjdzie mi kostka do podmiany i wtedy planuję ściągnąć kierownicę.

Chodzi Ci o te złącza?
Obrazek

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 20 lutego 2023, 10:10
przez mm.max
Tak dokładnie o to chodzi.
Dlatego przy zwijakach jest zastrzeżenie w ETCE przed zamówieniem części sprawdź zamontowaną w samochodzie.

Jak te złącza będą ci się zgadzały to z resztą dasz radę :twisted:

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 16 lipca 2023, 09:46
przez grabania
Udało mi się wyrwać poduszkę powietrzną za 900zł na Allegro o numerze 5FA880201AS. Poduszka jest używana, nieregenerowana i w całkiem niezłym stanie. Mam u siebie na przechowanie kierownicę kumpla, który również wykonuje u siebie tą modyfikację, o numerze 5FA419091EL (Xcellence z łopatkami, do regeneracji, kupiona za 180zł). Obydwie części do siebie pasują i w niedalekiej przyszłości będziemy realizować próbny montaż :D

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

P.S. Paczka w której przyszedł airbag była większa niż kierownica :mrgreen:

Obrazek

-- 15 lipca 2023, 10:25 --

Przygotowania do instalacji idą pełną parą. Postanowiłem poszukać dokładnych numerów części dla manetek i dolnej osłony kierownicy, gdyż po przejściu z 3 na 2 manetki zostanie dziura z lewej strony.

Manetki kierownicy (pająk)

Stwierdziłem, że chcę to zrobić tak jak należy. Nie chcę mieć dodatkowych guziczków czy zbędnej manetki (nie żebym miał, ale ktoś może mieć ;)) podczas gdy będę mógł sterować wszystkim z poziomu kierownicy. Zacząłem od sprawdzenia jak sytuacja wygląda w Leonie 4 i tu było moje zaskoczenie bo... manetki jednak mogą mieć guziki!

Obrazek

Jeden przycisk na kierownicy jest zmienny w zależności od wyposażenia. Jeśli jest to guzik od wyświetlania menu asystentów (samochodzik w kółku) to manetka nie ma dodatkowych guzików. Jeśli natomiast na kierownicy jest guzik od Travel Assista, to guzik od menu asystentów powinien się znajdować na manetce :D

Tym oto sposobem udało mi się namierzyć dwa potencjalnie pasujące numer części:

  • 5Q0953513P - manetki bez guzika
  • 5Q0953513AJ - manetki z guzikiem

Koszt na Allegro waha się między 40 a 100zł.

Osłona kierownicy

Jak już wyżej wspomniałem to po przejściu z trzech na dwie manetki z lewej strony konieczna jest zmiana dolnej osłony kierownicy. Numery części prezentują się w następujący sposób:

  • dla samochodów z Kessy
    • 575858559D - dla samochodów wyprodukowanych do 09.2017
    • 575858559F - dla samochodów wyprodukowanych po 09.2017
  • dla samochodów ze stacyjką
    • 5F0858559J - dla samochodów wyprodukowanych do 09.2017
    • 5F0858559L - dla samochodów wyprodukowanych po 09.2017

Koszt jest bardzo różny. Osłony dla pojazdów z Kessy w ASO da się kupić za około 80zł (długi czas oczekiwania), natomiast te pod stacyjkę za 150-200zł :| Na szczęście wersje pod stacyjkę są znacznie popularniejsze i są do kupienia na Allegro za około 40zł

-- 16 lipca 2023, 10:46 --

Wykonałem u siebie próbną przymiarkę. Jakie jest wasze zdanie? Osobiście uważałem poduszkę powietrzną za przesadnie napompowaną, ale po założeniu tego w samochodzie nabrało to wyglądu i nawet mi się podoba :mrgreen:

Obrazek

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 17 lipca 2023, 06:53
przez metzz
Moja upierdliwość dążyłaby do zmiany kierownicy na wersje FR, albo przynajmniej na zmianę nitki z białej na czerwoną zgodnie z drążkiem zmiany biegów.

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 25 lipca 2023, 13:04
przez grabania
Pierwsza instalacja wykonana!

Pacjentem okazał się tym razem nie mój, lecz samochód mojego przyjaciela. W wolnej chwili opiszę cały proces instalacji. Na chwilę obecną jaramy się tym jak skutecznie działa to ogrzewanie oraz jak korzystnie ta modyfikacja zmieniła wygląd wnętrza :mrgreen:

Obrazek

Z dodatkowych informacji: samochód to Leon Xcellence z licznymi asystentami, więc był wyposażony w 3 manetki. Przy przejściu na dwie mieliśmy obawy o nie do końca działające guziki na kierownicy. Początkowo nie działał guzik na lewej manetce od ekranu asystentów oraz sam guzik od włączania/wyłączania podgrzewania kierownicy. Po zmianie dwóch kodowań udało się wszystko uruchomić i każdy guzik działa jak należy, z pominięciem guzika od Travel Assist.

Kierownica jest mocno poniszczona i trafi najprawdopodobniej do regeneracji lub zostanie zmieniona na taką w lepszym stanie. Również dolna osłona kolumny kierowniczej będzie do zmiany ze względu na dziurę po manetce, ale na chwilę obecną nie przeszkadza aż tak bardzo.

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 28 lipca 2023, 14:24
przez papaleo
U mnie siedzi już taka kiera 1,5roku.


Obrazek

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 29 lipca 2023, 11:40
przez Songo93
@papaleo Niby temat o kierownicy, ale mnie ciekawi panel AC, ktory kolega posiada. Gdzies w polszy mozna go dostac?

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 29 lipca 2023, 13:29
przez grabania
Songo93 napisał(a):@papaleo Niby temat o kierownicy, ale mnie ciekawi panel AC, ktory kolega posiada. Gdzies w polszy mozna go dostac?


Możesz spróbować poszukać pod numerem 5NA907044AP. Nie wiem czy to dokładnie taki jak jest potrzebny bo są różne wersje (bez przycisków do podgrzewania siedzeń, do ogrzewania postojowego itd). W każdym razie panel pochodzi z Tiguana

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 29 lipca 2023, 13:35
przez Songo93
Poszperałem trochę i wersja bez grzanych foteli to 17G907044N

https://www.drive2.ru/l/587201057835230477/

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 30 lipca 2023, 07:28
przez papaleo
Songo93 napisał(a):@papaleo Niby temat o kierownicy, ale mnie ciekawi panel AC, ktory kolega posiada. Gdzies w polszy mozna go dostac?

Panel jest od tiglana 5NA907044AK pod webasto.
Ramke sam rzeźbiłem.

Obrazek

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 7 listopada 2023, 09:03
przez grabania
Przyszedł czas na kompletowanie części do mojego Leona. Poduszka powietrzna już zamówiona, jednak mam problemy ze znalezieniem "tej jedynej" kierownicy. Chciałem kupić kierownicę wyposażoną we wszystkie bajery - podgrzewanie, przycisk do ACC oraz przycisk do Travel Assista - ale bez łopatek. Okazuje się, że taka kombinacja niestety nie występuje :( Będę musiał zrezygnować z pętli pojemnościowej do Travel Assista, albo zamówić kierownicę z łopatkami i je wyciągnąć, a dziury czymś zaślepić. Mam drukarkę 3D więc coś powinno się dać stworzyć.

W sumie to zastanawiam się dlaczego taka kombinacja nie występuje? W Ibizie są dostępne kierownice z przyciskiem do Travel Assista bez łopatek, ale nie mają podgrzewania. W kierownicach z Leona/Formentora/Ateci/Tarraco są kierownice z podgrzewaniem i Travel Assist, ale wymusza to posiadanie łopatek :co:

Zostawiam dla potomnych dokument w którym starałem się rozpisać wszystkie numery, które udało mi się znaleźć w katalogach części. Zdecydowana większość danych jest wprowadzona na podstawie zdjęć znalezionych w internecie (w ETKA jest znikoma ilość kodów PR obok numeru części), są też spore braki oznaczone pytajnikami. Zachęcam do pozostawiania komentarzy w dokumencie jeśli ktoś będzie miał dodatkowe informacje na temat brakujących danych.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 7 listopada 2023, 23:14
przez Tomektr
A Travel Assista to czasem ma sens przy automatycznej skrzyni?? To nie jest czasem jazda w korku czyli od 0 km/h do tych 20-25km/h, że sam się zatrzyma i ruszy w korku. Na skrzyni manualnej to się trochę mija z celem bo i tak musisz wcisnąć sprzęgło.

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 7 listopada 2023, 23:22
przez grabania
Tomektr napisał(a):A Travel Assista to czasem ma sens przy automatycznej skrzyni?? To nie jest czasem jazda w korku czyli od 0 km/h do tych 20-25km/h, że sam się zatrzyma i ruszy w korku. Na skrzyni manualnej to się trochę mija z celem bo i tak musisz wcisnąć sprzęgło.


Znalazłem w internecie taka broszurkę: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... sist-15398, tutaj tłumaczenie:

Dzięki opcjonalnemu asystentowi podróży masz na pokładzie niezwykle przydatny system wspomagania jazdy. Może utrzymać pojazd na swoim pasie ruchu, zachować odległość od pojazdu poprzedzającego i utrzymać zadaną prędkość.
Wykorzystuje do tego między innymi adaptacyjny system prowadzenia po pasie ruchu. System ten aktywnie utrzymuje pojazd na środku pasa ruchu. Travel Assist dostosowuje się do Twojego stylu jazdy i może jechać dalej po lewej lub prawej stronie pasa ruchu, zamiast po środku.
W połączeniu z systemem nawigacji Travel Assist jest wzbogacony o tempomat predykcyjny i funkcję wspomagania w zakrętach. Travel Assist potrafi dostosować prędkość pojazdu do aktualnych ograniczeń prędkości i przebiegu drogi (zakręty, ronda itp.).
W połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG)* możesz zachować spokój również podczas jazdy w korkach i w korkach.
*tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów DSG


Wynika z tego opisu, że DSG jest potrzebne wyłącznie dla TJA (Traffic Jam Assist). Poza tym istnieją kierownice z Ibizy bez łopatek, ale posiadające guzik od Travel Assista. Być może w Ibizie jest ta kierownica montowana wyłącznie przy DSG, ale łopatki najwidoczniej nie są obowiązkowe z jakiegoś powodu. Dziwne jest to, że w pozostałych samochodach Seata/Cupry taka kombinacja nie występuje.

Niemniej podjąłem już decyzję o zakupie kierownicy z Travel Assist i łopatkami, a następnie wymontowaniu ich i sprzedaniu. Jak już dorwę jakąś w niezłym stanie to pochwale się efektem prac nad zaślepkami ;)

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 8 listopada 2023, 09:38
przez mm.max
grabania, czyli rozumiem że idziesz grubo dokładając również wszystkich asystentów bo z tego co pamiętam to chyba u Ciebie nie ma ACC/LA

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 8 listopada 2023, 09:52
przez grabania
mm.max napisał(a):grabania, czyli rozumiem że idziesz grubo dokładając również wszystkich asystentów bo z tego co pamiętam to chyba u Ciebie nie ma ACC/LA


Albo grubo albo wcale ;) Plany są, kosztorysy i wymagane części już od dobrego roku rozpisane, przeglądam też Allegro w poszukiwaniu części w jakichś rozsądnych pieniądzach. Narazie jest zimno więc podgrzewanie się bardziej przyda :D

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 8 listopada 2023, 09:58
przez mm.max
Przy radarze wstrzymaj się do ostatniej chwili bo od razu trzeba kodować i jeżeli coś poszłoby nie tak to najlepiej mieć możliwość zwrotu w ramach ochrony znanego portalu :)
Szybę wymieniasz ? Czy przejściowo zastosujesz patent z montażem kamery LA w lusterku?

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 8 listopada 2023, 15:21
przez Tomektr
mm.max, czemu od razu trzeba kodować? Z tego co czytałem to w lusterku kamera nie bangla bo taśma sygnałowa nie może być dłuższa niż 20cm a to za mało

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 8 listopada 2023, 21:39
przez papaleo
Travel Assist w 5F to grubsza sprawa.
Mątaż kamery 2Q0 w miejsce 3Q0 to nie problem.
Ale kody FSC/SWaP.
Serwis tego nie ogarnia.

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 8 listopada 2023, 23:05
przez mczelny2401
Jaki jest sens montowania tych wszystkich gratów , skoro VW nie jest w stanie dostarczyć aktualnych map z ograniczeniami prędkości?

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 9 listopada 2023, 10:27
przez mm.max
Tomektr napisał(a):mm.max, czemu od razu trzeba kodować?

Z doświadczenia powiem w kwestii radarów iż używane rózną mają przeszłość i stan techniczny więc lepiej od razu się nimi zająć (montować, hackować, kodować) aby był czas na zwrot gdyby poszło coś nie tak.

Dodam jeszcze że widziałem tego moda z grzana kierownica na żywo i naprawdę wygląda to kozacko - jakby z linii produkcyjnej zjechał tak doposażony

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 13 listopada 2023, 14:14
przez grabania
Dotarła i moja kierownica :) Zamówiona na Allegro u sprzedawcy KIEROWNICE_DAREK. Bardzo fajny sprzedawca, z którym można się naprawdę dogadać. Kupiłem od niego kierownicę za 85zł (z wysyłką).

Kierownica ma na sobie parę nacięć, są wyczuwalne pod palcami ale nie przeszkadza to aż tak bardzo. Na moją prośbę sprzedawca upewnił się, żeby miała bardzo ładne blendy z Cupry i muszę przyznać że robota została wykona na złoty medal - są w nienagannym stanie. Kierownica była bez guzików oraz manetek i niestety nie posiada pętli pojemnościowej oraz modułu KLR do Travel Assista (numer 5FA419091DP). Na chwilę obecną zdecydowanie mi to wystarczy, a za takie pieniądze to naprawdę nie ma co wybrzydzać. Jest wyposażona w podgrzewanie, które wydaje się być sprawne (sprawdzone przejście multimetrem). Pająk i zwijak również są na miejscu więc w ciągu najbliższych dni powinienem zabierać się za montaż :D

Obrazek

Dla zainteresowanych link z większą ilością zdjęć: https://imgur.com/a/lcRh1Fl

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 14 listopada 2023, 14:32
przez mm.max
Czyli rozumiem że travel assist nie odpuszczasz

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 16 listopada 2023, 15:19
przez grabania
Trafiła się okazja na Allegro w postaci kierownicy z nowym obszyciem z FR za 329zł + kw (bez guzików i manetek). Nie zastanawiałem się zbyt długo, zamówiłem ją i muszę przyznać - WOW. Kierownica super się prezentuje, bardzo dobrze siedzi w dłoni, perforacja po bokach jest mocno wyczuwalna i znacznie gęstsza niż oryginalnie, a nić jest w kolorze czerwonym zamiast czerwono-pomarańczowym. Przełożyłem blendy z Cupry i jest ogień!

Z bonusów kierownica posiada dodatkowe kabelki niezbędne do instalacji modułu KLR, więc:
mm.max napisał(a):Czyli rozumiem że travel assist nie odpuszczasz

Nie - nie odpuszczam ;)

Obrazek

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 17 listopada 2023, 11:10
przez 19dawid91
grabania napisał(a):Trafiła się okazja na Allegro w postaci kierownicy z nowym obszyciem z FR za 329zł + kw (bez guzików i manetek). Nie zastanawiałem się zbyt długo, zamówiłem ją i muszę przyznać - WOW. Kierownica super się prezentuje, bardzo dobrze siedzi w dłoni, perforacja po bokach jest mocno wyczuwalna i znacznie gęstsza niż oryginalnie, a nić jest w kolorze czerwonym zamiast czerwono-pomarańczowym. Przełożyłem blendy z Cupry i jest ogień!

Z bonusów kierownica posiada dodatkowe kabelki niezbędne do instalacji modułu KLR, więc:
mm.max napisał(a):Czyli rozumiem że travel assist nie odpuszczasz

Nie - nie odpuszczam ;)

Obrazek

Ta kierownica to chyba trochę mieszanka Cupry i Seata. Obszycie FR ale dolny plastik od Cupry.

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 18 listopada 2023, 12:31
przez grabania
19dawid91 napisał(a):Ta kierownica to chyba trochę mieszanka Cupry i Seata. Obszycie FR ale dolny plastik od Cupry.


Dokładnie tak. W Leonie 4 logo FR jest inne (osobiście mi się nie podoba) niż w Leonie 3. Żeby nie mieć misz-maszu we wnętrzu postanowiłem pójść w takim kierunku, jak słusznie zauważyłeś, że kierownica i przyciski z FR (czerwona nić, przyciski mają chrom zamiast miedzi), z blendami z Cupry :)

-- 18 listopada 2023, 13:31 --

Udało się zainstalować kierownicę! Oczywiście nie obyło się bez przygód (błąd EPC z powodu niepoprawnego kodowania, brak możliwości regulowania mocy grzania...), ale ostatecznie wszystko działa jak należy. Z jakiegoś powodu Gateway dostał informacje, że w module kierownicy jest zainstalowane ACC, przez co sterownik silnika głupiał. Wystarczyło wykodować ACC i wszystko wróciło do normy.

Finalny kosztorys:

  • poduszka powietrzna - 900zł - używana
  • kierownica - 350zł - kupiona na Allegro już obszyta, bez przycisków
  • kierownica Cupra - 80zł - dawca dekorów
  • taśma zwijaka - 300zł - AliExpress
  • przyciski multifunkcji - 80zł
  • manetki - 45zł
  • kostki, piny, przewody - około 100zł

Grzanie działa wyśmienicie, bardzo mi się podoba jak kierownica "siedzi" w tym samochodzie i osobiście jestem mega zadowolony :mrgreen: Załączam małą galerię zdjęć jak to wygląda w samochodzie:

ObrazekObrazekObrazek

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 18 listopada 2023, 12:43
przez Tomektr
No siedzi ekstra :brawo: Czemu zmieniałeś manetki? A zapodasz jakie było kodowanie?

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 19 listopada 2023, 19:57
przez grabania
Tomektr napisał(a):No siedzi ekstra :brawo: Czemu zmieniałeś manetki? A zapodasz jakie było kodowanie?


Zmieniałem manetki ze względu na to, że w nowej kierownicy sterowanie tempomatem jest z poziomu przycisków multifunkcji. Zmieniłem na manetki, które mają na lewej manetce wyłącznie jeden guzik do aktywowania menu asystentów.

Kodowanie związane z tym błędem ACC i ogólnie komunikacją między kierownicą i GW należy szukać w:

Module 19 (Gateway) - Adaptation - Multifunction steering wheel control module

-- 19 listopada 2023, 20:52 --

!! WAŻNA INFORMACJA !!

Informacja dla osób zainteresowanych modyfikacją którzy posiadają Leony z datą produkcji po 11.2018 - w waszych samochodach zamontowany jest zupełnie inny zwijak airbaga i manetki, co do których nie posiadam sprawdzonych informacji. Według wstępnych rozpoznań zamontowane są części, których numery zaczynają się na 5Q1 zamiast 5Q0 i nie są one ze sobą kompatybilne (5Q0 bez grzania ma 2 kostki - 4p do airbaga i 16p do pozostałych rzeczy, 5Q1 natomiast ma jedną chyba 10p). Dodatkowo zwijak airbaga nie występuje jako tako jako osobna część, a raczej jako komplet razem z manetkami (wg ETKA, na allegro da się kupić osobno).

Wstępnie udało mi się ustalić, że dla takich samochodów potrzebne są części o następujących numerach:

  • zwijak
    • 5Q1953549A lub 5Q1953549F - posiadają dodatkowe gniazdo do ogrzewania. Niestety nie potrafię znaleźć różnicy między nimi, a "A" nie występuje w ETKA jako część, więc nie jestem w stanie ustalić czy "F" go po prostu zastąpił czy nie
  • manetki:
    • 5Q1953507E - bez dedykowanego guzika do asystentów (dla kierownic bez Travel Assist)
    • 5Q1953507GB - z dedykowanym przyciskiem do asystentów (dla kierownic z Travel Assist)

Prawdopodobnie istnieją jeszcze inne części pasujace do tego moda, ale te udało się znaleźć na szybko. Nie udało mi się jeszcze namierzyć numeru nowej kostki która dokłada dwa dodatkowe piny do ogrzewania oraz czy w ogóle trzeba przepinowywać pozostałe przewody. Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości uda mi się to ustalić :)

Jak ustalić jaki mam zwijak u siebie?

Zwijak airbaga 5Q0 występuje jako Moduł 16 na liście dostępnych sterowników w OBD11 albo VCDS. 5Q1 nie widnieje jako moduł 16, ale jako podsystem BCM (moduł 09)

Podziękowania dla mm.max za pomoc w ustaleniu szczegółów :piwko:

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 20 listopada 2023, 11:57
przez mm.max
grabania, jak zwykle opis profesjonalny i szczegółowy :) A dziś jadąc do pracy odczułem potrzebę grzania w ręce :) Choć Leon mało jeździ zimą bo wolę jednak wejść do ciepłego auta nagrzanego webasto czyli Exeo :)

Podziękowania dla mm.max za pomoc w ustaleniu szczegółów :piwko:

Może trzeba zorganizować w 3M spot :piwo: lub :kawa: dla dłubiących auta :)

Tomektr, też zapraszamy na taki spot :)

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 20 grudnia 2023, 18:41
przez grabania
Od dwóch dni borykam się z awarią ogrzewania kierownicy. Komunikat błędu B156613 nie napawa optymizmem, bo brzmi jak przerwany element grzewczy w kierownicy.

Obrazek

Po szybkim demontażu poduszki i sprawdzeniu oporności w układzie grzewczym (1.6 Ohma) wszystko wydaje być ok. Całe szczęście, bo kierownica bardzo mi się podoba i nie chciałbym się bawić w jej wymianę.

Według dokumentu znalezionego w internecie (https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 7-0001.pdf), kolejnym elementem do sprawdzenia jest zwijak. Mój jest chiński, a poza problemem z ogrzewaniem sporadycznie wyskakuje mi błąd tempomatu. Czekam na część używaną z demontażu i zobaczymy czy rozwiąże to problem.

Wstępny wniosek - nie kupować części elektronicznych z AliExpress. Dziś najprawdopodobniej zwijak, a dawniej na 8 zamówionych czujników parkowania (do PLA 3.0, dla dwóch samochodów) tylko jeden nie wyrzucał błędu. :glupek2:

-- 3 grudnia 2023, 23:20 --

Kupiłem używany zwijak na Allegro i podgrzewanie wróciło do żywych. Wydaje mi się, że kierownica teraz nieco słabiej grzeje. Może na tym polegała usterka zwijaka z Chin, która ostatecznie doprowadziła do jego awarii? Tego się już raczej nie dowiemy...

Na używanym zwijaku przejechałem już ponad 100km i wszystko działa jak należy. No, prawie wszystko, bo z tempomatem nadal mam problem (stałe błędy w GW informujące o usterce CCS i lewej strony multifunkcji kierownicy + informacja o niepoprawnym kodowaniu w sterowniku silnika). Pozostały dwie opcje - albo w samochodzie bez ACC nie może być guzików z ACC, albo coś namieszałem w kodowaniu. Jedna i druga opcja wydaje się być sensowna, tym bardziej że żadnych kopii zapasowych sprzed modyfikacji nie posiadam aby porównać kodowanie ze starym zwijakiem. Nauczka na przyszłość :hmmm:

Swoją drogą to z ciekawości rozłożyłem Chiński zwijak na części pierwsze. Sprawdziłem "przejście" między końcami taśm wewnątrz zwijaka związanych z ogrzewaniem i jest ok. Najwidoczniej musiało coś paść w układzie elektronicznym.

P.S. oryginalnie było to trochę ładniej "zapakowane", ja nie miałem nerwów na babranie się w smarze z elektrośmieci ;)

Obrazek

-- 20 grudnia 2023, 19:41 --

Aby w pełni cieszyć się tym modem postanowiłem kupić ostatnią rzecz, która mogła powodować usterkę tempomatu - przyciski na kierownicy. Wymieniłem je, ustawiłem poprawne kodowanie i... działa! :mrgreen: Gateway, moduł kolumny kierowniczej i sterownik silnika w końcu przestały wyrzucać błędy, a przycisk do tempomatu radośnie włącza go i wyłącza.

Używane przyciski z Cupry udało się zamówić za 79zł na Allegro. Miedź średnio pasuje do reszty dekorów, ale okres świąteczny będzie idealnym momentem na doprowadzenie wnętrza do ładu.

---

Ktoś chętny na instalację? Z chęcią podejmę się w takiego zadania w Trójmieście. Oferuję pełne wsparcie w doborze części jak i sugerowaniu konkretnych ofert z portalów aukcyjnych. Kosztów części nie ukrywałem, a co do robocizny to kwestia dogadania :wink:

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 27 grudnia 2023, 11:15
przez mm.max
grabania napisał(a):Ktoś chętny na instalację? Z chęcią podejmę się w takiego zadania w Trójmieście. Oferuję pełne wsparcie w doborze części jak i sugerowaniu konkretnych ofert z portalów aukcyjnych. Kosztów części nie ukrywałem, a co do robocizny to kwestia dogadania

Gdyby ktoś się wahał to polecam pracę kolegi Grabania. Widziałem jego realizacje i naprawdę wszystko działa jak w oryginale

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 18 kwietnia 2024, 15:50
przez grabania
Minęło trochę czasu odkąd jeżdżę z podgrzewaną kierownicą, więc stwierdziłem że odgrzeję kotleta. Po wymianie uszkodzonego zwijaka oraz przycisków nie miałem ani jednego problemu z tym modem. Na pomorzu po całkiem przyjemnych, marcowych upałach zrobiło się trochę chłodniej i grzanie kierownicy nadal robi robotę. W moim odczuciu ta modyfikacja nadal jest w solidnym "Top 3", a może nawet "Top 2" wykonanych przeze mnie modów - zdecydowanie polecam!

---

Z okresu poszukiwań pozostały mi zapisane powiadomienia, które regularnie dają mi znać o dostępnych częściach. Gdyby ktoś szukał poduszki to aktualnie dostępne są 3 oferty z logo Seata:


A gdyby ktoś był zainteresowany tą modyfikacją, ale nie czuł się na siłach do jej zrobienia, to moja oferta pomocy w doborze części i instalacji nadal jest aktualna ;)

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 18 kwietnia 2024, 23:36
przez bzykofm
Ech, żebyś wymyślił jak to do 1P przełożyć to jadę w ciemno...

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 19 kwietnia 2024, 08:31
przez grabania
bzykofm napisał(a):Ech, żebyś wymyślił jak to do 1P przełożyć to jadę w ciemno...


mm.max już mi wspominał o Twoim "przypadku"... :D póki co czuję się komfortowo w Leonach 5F ale kto wie, może kiedyś nadejdzie czas na inne modele!

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 19 kwietnia 2024, 10:18
przez bzykofm
Czekam z niecierpliwością :-)
To wszystko już za daleko zaszło. Zmiana auta nie wchodzi w grę :-)

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 16 września 2024, 10:07
przez grabania
W zeszły piątek tak się złożyło, że byłem w okolicy naszego forumowego kolegi KloceK i pomogłem mu z instalacją grzanej kierownicy. "Mechaniczna" część pracy zajęła jakieś 2 godziny, a kodowanie i pogaduchy kolejne 4 ;)

To była moja pierwsza przygoda z instalacją ze zwijakiem 5Q1 więc były pewne obawy że coś pójdzie nie tak, ale finalnie cała procedura przebiega identycznie jak przy zwijaku 5Q0. Fajnym bajerem jest to, że informacja o aktywacji/deaktywacji grzania pokazuje się na VC. Kolejny powód by zainteresować się jego retrofitem... :D

Obrazek
Obrazek

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 18 września 2024, 08:04
przez mm.max
grabania, piękna robota, piękna kierownica.
Czując się zainspirowany zbieram graty do montażu grzanej kierownicy u mnie :) Będzie łatwiej bo to nie Leon i poduszki nie trzeba wymieniać

Re: Podgrzewana kierownica

PostNapisane: 25 września 2024, 17:57
przez KloceK
Kierownica jak i cała reszta działa bez zarzutu. grabania, jeszcze raz wielkie dzięki za ogarnięcie tematu :piwo: