Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

VAG Start/Stop Chłodzenie Turbiny - oficjalna odpowiedź

Dane techniczne, osiągi, eksploatacja....

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

VAG Start/Stop Chłodzenie Turbiny - oficjalna odpowiedź

Postprzez B3N » 17 marca 2015, 08:48

Witam,

Jako, że zadałem pytanie VAG'owi (SEAT) odnośnie chłodzenia turbin z systemem Start/Stop to otrzymałem odpowiedź i chce ją tu przytoczyć.

Pytanie:

Jak producenci rozwiązują smarowanie układów turbiny w samochodach z systemem Start/Stop? Podczas dynamicznej jazdy turbina dość mocno się nagrzewa. Jazda z włączonym systemem Start/Stop powoduje gaśnięcie silnika, tylko co się dzieje z „chłodzeniem” turbiny. Czy przepływ oleju w turbinie jest podtrzymywany? Czy jest odłączany? Czy producenci używają czegoś do ochrony turbin? Elektrycznie podtrzymywanie przepływu?
Co z ryzykiem tworzenia się „nagarów” zapychania przewodów olejowych turbin itp rzeczy gdy silnik tak czesto jest gaszony?
Jak każdy z producentów podchodzi do tego potencjalnego problemu/zjawiska.
Czy system start/stop w połączeniu z Turbo nie bedzie znacząco doprowadzał do awarii turbin?
Czy któryś z producentów ma jakieś zalecenia lub technologie do minimalizacji potencjalnego zjawiska.


Odpowiedź od naszego przedstawiciela Zespołu Wsparcia Technicznego Volkswagen Group Polska:
Podczas pracy silnika chłodzenie turbosprężarki zapewnia przede wszystkim olej silnikowy. Aby zapewnić chłodzenie łożyskowania wałka turbosprężarki także po wyłączeniu silnika, turbosprężarka jest włączona w obwód wodnego chłodzenia powietrza doładowania. Płyn chłodzący jest pompowany do turbosprężarki w zależności od potrzeb. Po wyłączeniu rozgrzanego silnika na okres do 480 s jest włączana dodatkowa (elektryczna) pompa wody (V50). Zasysa ona płyn chłodzący z dodatkowej chłodnicy wody i tłoczy go m. in. do turbosprężarki. Zapewnia to odpowiednie chłodzenie wałka i zapobiega tworzeniu się pęcherzyków pary w obwodzie chłodzenia turbosprężarki. W ten sposób chroniona jest turbosprężarka (a właściwie wałek turbosprężarki z łożyskowaniem) przed przegrzaniem w określonych warunkach eksploatacyjnych. Rozwiązanie powyższe stosowane jest w samochodach koncernu VW.

Odnośnie tworzenia się nagarów w przewodach olejowych turbosprężarki i awaryjności turbosprężarek w samochodach z systemem Start-Stop, na obecnym etapie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Samochody z systemem Start-Stop zaczynają na masową skalę wchodzić na rynki i dopiero po pewnym czasie będzie można na bazie praktycznych doświadczeń określić ewentualną awaryjność poszczególnych podzespołów w samochodzie, takich jak rozrusznik, turbosprężarka czy akumulator.



Pytania zostały przekazane SEATowi dzięki Zacharowi z Autocentrum.pl do centrali, za co serdecznie mu dziekuję.
Zobacz Profil
B3N
Sport
Sport
 
Posty: 568
Dołączył(a): 21 października 2014, 09:17
Auto: SEAT LEON 5F FR
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Reklama

Re: VAG Start/Stop Chłodzenie Turbiny - oficjalna odpowiedź

Postprzez lycone » 17 marca 2015, 09:07

Ja już wyrobiłem sobie nawyk, że jak wsiadam do samochodu to wyłączam S/S.

Wysłane z mojego Note 3
Zobacz Profil
lycone
Signo
Signo
 
Posty: 173
Dołączył(a): 25 sierpnia 2010, 14:41
Lokalizacja: Zabrze
Region: śląskie
Auto: Leon 5F
Silnik: turbo diesel inny


Powrót do VAG - Techniczne Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość