Główny projektant Seata: Nowe modele będą bardziej różniły się od siebie
Luc Donckerwolke, który obecnie jest szefem ośrodka designu marki Seat, w wywiadzie dla Auto Bild wskazał kierunek, w jakim podążać będzie stylistyka nowych Seatów. Potwierdził produkcję SUV-a Tribu i nowego sedana bazującego na nowej generacji Audi A4.
Škoda, Audi, Lamborghini, Seat – droga do kariery
Luc Donckerwolke jest długoletnim projektantem koncernu VW Group. W przeszłości pracował m. in. dla firmy Škoda, gdzie udzielał się przy projektowaniu popularnych modeli z lat dziewięćdziesiątych. W czasie, kiedy Belg urodzony w Peru (1965) zatrudniony był u czeskiego producenta, w Mladej Boleslavi powstał model Octavia (1996) oraz podstawy stylistyki małej Fabii (1999). W dalszych latach Donckerwolke pracował dla Audi, a od roku 1998 związany był z Lamborghini. Właśnie on zaprojektował Lamborghini Murcielago i Lamborghini Gallardo. We wrześniu 2005 został głównym projektantem hiszpańskiego Seata, gdyż dotychczasowy szef Walter de’Silva awansował. Seat w międzyczasie miał problemy ze zbytem swoich modeli, na szczęście firma poradziła sobie z kryzysem. Do końca roku hiszpański producent ma osiągnąć zysk eksploatacyjny, ale tak naprawdę dopiero sukces nowych modeli pozwoli firmie stanąć na nogi.
Zadecyduje Ibiza
Pierwszym z modeli, które mają uratować firmę, będzie nowa Ibiza. Sportowy charakter marki w stylistyce małego Seata będzie widoczny na pierwszy rzut oka, chociaż płyta podłogowa będzie wspólna z bardziej konserwatywnym Volkswagenem Polo. Premiera odbędzie się najprawdopodobniej podczas targów w Genewie lub na rodzimej wystawie kilka miesięcy później. „W przyszłości poszczególne modele posiadać będą bardziej indywidualny charakter,” powiedział dla Auto Bild Donckerwolke. Seat chce w ten sposób rozwiązać problem, który wytykają mu nawet zwolennicy marki.
Duży Seat z podzespołami Audi
W marcu 2009 na rynek trafi limuzyna klasy średniej, która zostanie zbudowana na platformie nowego Audi A4. Silnik nie będzie więc ułożony poprzecznie jak w nowym Passacie, ale podłużnie nad przednią osią. Specyficzna konstrukcja układu kierowniczego wymusiła przesunięcie silnika bardziej do tyłu, tak więc rozłożenie masy u nowego Audi jest o wiele bardziej wyważone niż dotychczas. Z precyzyjnej konstrukcji podwozia skorzysta także Seat i wydaje się bardzo prawdopodobne, że topowe wersje sedanu otrzymają ten sam system napędu na cztery koła, który znajdziemy u Audi A4 quattro. Dokładniejsze informacje zapewne będą się pojawiać w przeciągu następujących miesięcy, jest jednak pewne, że nowy model nie zostanie nazwany Toledo, gdyż aktualna generacja samochodu o tej nazwie nie cieszy się zbyt dużą popularnością.
Tribu potwierdzony, pochodnych Volkswagenów ciąg dalszy
Studium Seat Tribu – dwudrzwiowy muskularny SUV na skróconej płycie podłogowej Toledo – otrzymało już zielone światło. U dealerów marki auto powinno pojawić się w roku 2010. Na ten sam rok zapowiedziano także premierę Škody Yeti.
Najmniejszym dzieckiem Seata ma być następca modelu Arosa. Samochód, który w latach 90. odgrywał rolę bliźniaka Volkswagena Lupo, będzie odmianą seryjnej wersji Volkswagena Up!. Stylistyka obu samochodów będzie się jednak różnić bardziej niż w przeszłości. Następca MPV Alhambra będzie ponownie hiszpańską odmianą nowej generacji VW Sharan.
Nowy Leon jeszcze odważniejszy
Leon – drugi najlepiej sprzedawany model marki i najpopularniejszy z trio Altea/Toledo/Leon – w przyszłości otrzyma jeszcze bardziej drapieżny wygląd. „Nasi klienci mówią, że mamy być jeszcze odważniejsi niż dotychczas,” podkreśla Luc Donckerwolke. W nowym ośrodku stylistycznym Seata znajdziemy także ukryty pod plandeką prototyp kombi-coupe, jednak przyszłość tego modelu pozostaje niepewna.
Ibiza liderem sprzedaży, Toledo niewypałem
Chociaż Ibiza w chwili obecnej jest drugim najstarszym modelem (po modelu Alhambra), dla Seata chodzi o najważniejszy model. Rok przed ukończeniem cyklu generacyjnego auto nadal dobrze się sprzedaje. W pierwszych 8 miesiącach bieżącego roku najmniejszy model wybrało 105 tys. klientów. Dobrze sprzedaje się także Leon, który jest drugim najlepiej sprzedawanym Seatem. Wyniki modelu Altea wyraźnie się poprawiły po przedstawieniu odmiany XL. Niestety Toledo okazało się niewypałem. Do sierpnia bieżącego roku sprzedano tylko 4613 egzemplarzy, czyli o połowę mniej niż w zeszłym roku. Wiekową Alhambrę wybrało dwukrotnie więcej klientów.
[Źródło: Auto Bild,
RoadLook.pl ]
[center]

[/center]