Reklama

Zapraszamy do polubienia naszego nowego fanpage na Facebook'u.

xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Dane techniczne, osiągi, eksploatacja, ...

Moderatorzy: Moderator LC Team, Moderator Junior

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez 16czarny16 » 13 lutego 2012, 17:38

Kolego, życzę Ci jak najlepiej, ja tez miałem 3 lata aż do wczoraj, 200 przeboleje ale po kilku wpadkach stracić prawko za światła to już szczyt debilizmu, nie sądzisz?
Zobacz Profil
16czarny16
Sport
Sport
 
Posty: 296
Dołączył(a): 10 listopada 2008, 21:59
Lokalizacja: Zgierz / Łódź
Auto: ASZ+
Silnik: ASZ 1.9

Reklama

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 13 lutego 2012, 23:53

16czarny16 napisał(a):Kolego, życzę Ci jak najlepiej, ja tez miałem 3 lata aż do wczoraj, 200 przeboleje ale po kilku wpadkach stracić prawko za światła to już szczyt debilizmu, nie sądzisz?


A ja koledze życzę zapoznanie się z tabelą: Punkty karne za wykroczenia drogowe oraz taryfikatorem mandatów.
Bo to, że mogli zatrzymać dowód i wysłać na ponowne badania techniczne to fakt.
Ale mandatu wystawić nie mogli, ani też dać jakiekolwiek punkty. jedyne co mogli i musieli by wystawić to pokwitowanie zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Mówimy o przypadku prawidłowego użycia świateł, lecz zamiast żarówek halogenowych są xenonowe.

Więc albo kolega 16czarny16 nas ściemnia, by uprawdopodobnić teorię o "złych" xenonach, :-P
albo sam nie zna się na przepisach ruchu drogowego, jak również trafił na Policjantów dla których wiedza o ruchu drogowym, też jest wiedzą tajemną.
Ja jednak stawiam jednak na opcję 1. :mrgreen:
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez 16czarny16 » 14 lutego 2012, 00:19

art. 51 ust. 6

uwielbiam takich wszechwiedzących forumowiczów :(

-- 14 lut 2012, o 00:13 --

Andi polecam miłą lekturę przed snem:
http://forumprawne.org/dyskusja-ogolna/ ... omocy.html

-- 14 lut 2012, o 00:19 --

Albo nie czytaj, bo będziesz miał złe sny, w końcu to tajemna wiedza :D :D :D
Zobacz Profil
16czarny16
Sport
Sport
 
Posty: 296
Dołączył(a): 10 listopada 2008, 21:59
Lokalizacja: Zgierz / Łódź
Auto: ASZ+
Silnik: ASZ 1.9

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 14 lutego 2012, 02:53

16czarny16 napisał(a):uwielbiam takich wszechwiedzących forumowiczów :(

-- 14 lut 2012, o 00:13 --

Andi polecam miłą lekturę przed snem:
http://forumprawne.org/dyskusja-ogolna/ ... omocy.html

-- 14 lut 2012, o 00:19 --

Albo nie czytaj, bo będziesz miał złe sny, w końcu to tajemna wiedza :D :D :D


Jak się okazuje, nie koniecznie dla mnie jest to wiedza tajemna :mrgreen:

Proponuje jednak się zapoznać z taryfikatorem mandatów obowiązującego na ternie RP jak również z przepisami ruchu drogowego i stamtąd czerpać wiedzę, a nie z opinii internautów, na różnego rodzaju forach, bo ktoś słyszał. Szczególnie że mówimy o aktach prawnych, a nie o poezji.
Bo to co cytowany koleś na forum pisze, to jest prawda, ale nie we wszystkich kwestiach, sam możesz to sprawdzić, ale trzeba chcieć poczytać.

Aby nie prowadzić jałowej dyskusji, bo ktoś tak powiedział, możesz mi zacytować z taryfikatora wykroczeń, punkt, mówiący o ilości punktów za to wykroczenie oraz wysokość przewidzianego mandatu.
Policja ma jedynie prawo nakładać kary zgodnie z obowiązującym taryfikatorem, który jest ogólnie dostępny.

W przeciwieństwie do niektórych, nie uważam się za wszechwiedzącego i zdarza mi się popełniać pomyłki i błędy. Natomiast zdaję sobie trud, że w kwestiach które mam wątpliwości, staram się zdobyć wiedzę jak najbliżej źródła, a nie bazować jedynie na opinii innych. Tak się składa, że taryfikator często przeglądam i dzięki temu nie raz udało mi się uniknąć mandatu. No ale jeżeli udowodnisz, że się mylę, to zwrócę honor i będę mądrzejszy na przyszłość, za co Ci nawet podziękuje.

A żebyś nie tracił czasu na czytaniu różnych forumowych wypocin, pod spodem link na rządową stronę:
http://www.katowice.slaska.policja.gov. ... w-karnych/

tu to samo ale trochę czytelniej i w skrócie:

http://www.motofakty.pl/artykul/nowy_ta ... datow.html
http://www.strefabiznesu.gazetalubuska. ... 38166.html

tu tylko punkty:
http://www.autocentrum.pl/paliosiena/mandat/punkty.htm

Więc z utęsknieniem czekam na cytat z taryfikatora wykroczeń. :D :D :D
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez chlorek » 14 lutego 2012, 09:17

Policjant może wystawić mandat za posiadanie xenonów, wykorzystał wg mnie przepis o nie posiadaniu właściwych świateł co ma prawo
art. 88 Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu art. 51 ust. 1 200
Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu art. 51 ust. 1 lub 2 100
to jest jedyne co udało mi się w taryfikatorze znaleźć, mam aktualny 2012.
Po za tym kolega ma na mandacie napisane z jakiego artykułu odpowiadał
"Nie znajomość prawa szkodzi"
Zobacz Profil
chlorek
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 7518
Dołączył(a): 19 kwietnia 2011, 17:53
Lokalizacja: WU
Region: mazowieckie
Auto: Focus ST-line MK3
Silnik: CJXA 2.0

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 14 lutego 2012, 11:28

florek napisał(a):Nieprzeczytany postprzez florek » 14 lutego 2012, 09:17
Policjant może wystawić mandat za posiadanie xenonów, wykorzystał wg mnie przepis o nie posiadaniu właściwych świateł co ma prawo
art. 88 Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu art. 51 ust. 1 200
Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu art. 51 ust. 1 lub 2 100
to jest jedyne co udało mi się w taryfikatorze znaleźć, mam aktualny 2012.


Kolego Florek, przeczytaj dokładnie czego dotyczy przepis, gdyż na pewno nie omawianej sytuacji.

* jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu 200 zł
* jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu 100 zł
* jazda bez wymaganych świateł pojazdami niewyposażonymi w światła mijania, drogowe lub do jazdy dziennej 100 zł
* jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby 200 zł
* nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności 150-300 zł
* korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami 200 zł
* naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych 100 zł
* używanie „szperacza” podczas jazdy 100 zł

Żaden z powyższych przepisów nie dotyczy używania żarówek xenonowych zamiast halogenowych, w kloszach od lamp mijania.
Policjant również nie ma aparatury by sprawdzić poprawność ustawienia świateł, czy też ich świecenia. Może jedynie skierować na badania, gdzie diagnosta mający wiedzę i aparaturę, może stwierdzić o zgodności lub jej braku.

florek napisał(a):wykorzystał wg mnie przepis o nie posiadaniu właściwych świateł

Nie ma takiego przepisu !!

Co innego brak świateł lub ich nie użycie, jak również użycie w sytuacji w której nie wolno ich używać, za to można dostać mandat, zgodnie z taryfikatorem.
Sytuacja jest dość dyskusyjna w momencie np. spalenia się żarówki, (żarówek), jeżeli jesteśmy na miejscu w stanie usunąć przyczynę (np wymiana żarówki, to mandatu nie powinno być. Lecz co w sytuacji awarii której nie jesteśmy w stanie usunąć, np zwarcie w instalacji lub też wymiana żarówki wymaga odwiedzenia serwisu, jak to bywa w niektórych autach, co potwierdzi instrukcja obsługi. Jak dla mnie sprawa nie jest oczywista i można dyskutować.
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez quasimodo » 14 lutego 2012, 11:35

Poruszyliście ciekawą kwestię. Ja natomiast napiszę o homologacji bo wielu z was o niej wspomina. A czy ktokolwiek z was wie, że homologacja na lampie jest przepisem dla producenta a nie dla użytkownika? Inaczej- Homologacja to badanie typu, jeśli jakiś przedmiot nie ma homologacji to producent nie może takiego montować do nowo produkowanych produktów. Wy jako wtórni odbiorcy jakiegoś produktu nie jesteście już obowiązany takimi normami bo wy nie wprowadziliście tego produktu na rynek.
Obrazek
Zobacz Profil
quasimodo
Stella +
Stella +
 
Posty: 49
Dołączył(a): 23 maja 2007, 08:19
Lokalizacja: W-wa
Auto: turbognojek

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 14 lutego 2012, 11:58

quasimodo napisał(a):Inaczej- Homologacja to badanie typu, jeśli jakiś przedmiot nie ma homologacji to producent nie może takiego montować do nowo produkowanych produktów. Wy jako wtórni odbiorcy jakiegoś produktu nie jesteście już obowiązany takimi normami bo wy nie wprowadziliście tego produktu na rynek.


No dobrze ale jak się to ma w praktyce np:
1. w lampach (homologowanych z żarówkami halogenowymi) z dołożonymi xenonami
2. z przerobionym tłumikiem, np przerobione komory
3. z dziennymi bez homologacji

Pytam, bo może kolega zna jakieś rozrządzenia regulujące te kwestie?
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez 16czarny16 » 14 lutego 2012, 12:25

Andi napisał(a):
quasimodo napisał(a):Inaczej- Homologacja to badanie typu, jeśli jakiś przedmiot nie ma homologacji to producent nie może takiego montować do nowo produkowanych produktów. Wy jako wtórni odbiorcy jakiegoś produktu nie jesteście już obowiązany takimi normami bo wy nie wprowadziliście tego produktu na rynek.


No dobrze ale jak się to ma w praktyce np:
1. w lampach (homologowanych z żarówkami halogenowymi) z dołożonymi xenonami
2. z przerobionym tłumikiem, np przerobione komory
3. z dziennymi bez homologacji

Pytam, bo może kolega zna jakieś rozrządzenia regulujące te kwestie?


Kolego ja ze swojej strony kończę temat, chcesz montuj nawet xenony w kierunkowskazach, ja ani ich nie odradzam ani nie namawiam, tylko opisuje co mnie spotkało w weekend na naszych Palskich drogach. Jesteś taki najmądrzejszy montuj, a jak Cię złapią to dyskutuj z nimi taj jak to robisz na tym forum. Życzę powodzenia
Zobacz Profil
16czarny16
Sport
Sport
 
Posty: 296
Dołączył(a): 10 listopada 2008, 21:59
Lokalizacja: Zgierz / Łódź
Auto: ASZ+
Silnik: ASZ 1.9

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 14 lutego 2012, 15:27

16czarny16 napisał(a):Kolego ja ze swojej strony kończę temat, chcesz montuj nawet xenony w kierunkowskazach, ja ani ich nie odradzam ani nie namawiam, tylko opisuje co mnie spotkało w weekend na naszych Palskich drogach. Jesteś taki najmądrzejszy montuj, a jak Cię złapią to dyskutuj z nimi taj jak to robisz na tym forum. Życzę powodzenia


Rozumiem, że kolega nie znalazł podstawy prawnej na potwierdzenie swoich teorii, ale dalej nam nie odpowiedział na to czy:
1. Nas ściemnia aby udowodnić prawdziwość tezy o xenonach.
2. Dzięki nieznajomości przepisów przez siebie samego i niedouczonych miśków, zapłacił 200 pln i dostał 2 pkt.
Która z tez jest prawdziwa ??
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez the_rahzel » 14 lutego 2012, 15:29

16czarny16 napisał(a): jestem zmuszony do zmiany na zwykłe żaróweczki bo przeróbki na xenony akceptowalne przez nasze prawo mija się z celem cenowo :(


Piszesz że jesteś zmuszony,tak jak by "pies" siedział ci cały czas na masce i patrzył jakie masz żarówki.Do tej pory jeździłeś 3lata i było ok,a teraz cię złapali.No i co z tego? Co to ma wspólnego do zmiany na zwykłe żarówki? Zmieniasz,jedziesz,oddają ci dowód i znowu zakładasz HIDy i jeździsz kolejne 3lata,30lat lub 3 dni.Śmieszny jesteś,bo jak byś nie wiedział do tej pory że z takimi jeździć nie można i nagle się obudziłeś i teraz srasz w pory bo cie złapali,a doskonale wiesz że to wszystko zależy od policjanta którego spotkasz.

Jak cię złapią za przekroczenie prędkości,to już potem jeździsz przepisowo w mieście 50km/h,bo się boisz? Chyba że wydałeś 300zł i zakładałeś HIDy do pierwszego strzała,jak się uda pojeździć rok to ok,jak trzy to też,a jak mnie złapią to zmieniam z powrotem na zwykłe.Żenada.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
the_rahzel
TopSport
TopSport
 
Posty: 1011
Dołączył(a): 26 lipca 2007, 17:09
Lokalizacja: miasto SMOKA
Auto: Cupra R+
Silnik: benzyna 2.0 turbo

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez quasimodo » 14 lutego 2012, 15:56

Andi napisał(a):Pytam, bo może kolega zna jakieś rozrządzenia regulujące te kwestie?


To może ja trochę nieładnie odpowiem pytaniem na pytanie:

Czy jest jakiś przepis (rozporządzenie) zabraniające używania xenonów?
Obrazek
Zobacz Profil
quasimodo
Stella +
Stella +
 
Posty: 49
Dołączył(a): 23 maja 2007, 08:19
Lokalizacja: W-wa
Auto: turbognojek

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Wasill » 14 lutego 2012, 19:45

Wydaje mi się, że trzeba by zajrzeć do rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Tam pewnie będzie wszystko napisane

A i z czystej ciekawości zajrzałem do kodeksu drogowego.
cyt. "Używanie świateł zewnętrznych

Art. 51.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:

pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo;

do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;

pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

4. (uchylony)

5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

6. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy."

I z tego wynika, że nie można dostać mandatu za używanie HID-ów
Zobacz Profil
Wasill
Stella +
Stella +
 
Posty: 78
Dołączył(a): 6 października 2009, 07:49
Lokalizacja: Płock
Auto: Leon ASV

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 14 lutego 2012, 20:34

Wasill napisał(a):I z tego wynika, że nie można dostać mandatu za używanie HID-ów


No właśnie o tym piszę od 3 dni.

quasimodo napisał(a):Czy jest jakiś przepis (rozporządzenie) zabraniające używania xenonów?


No ja nie znam, dlatego pytam? Ale jakby ktoś znał to chętnie bym się zapoznał?
Bo, że mandatu dać za xenony nie mogą to wiem, ale do końca nie znam podstawy prawnej, zabraniającej używania xenonów (niefabrycznych), a chętnie bym się zapoznał.

16czarny16 napisał(a):Jesteś taki najmądrzejszy montuj, a jak Cię złapią to dyskutuj z nimi taj jak to robisz na tym forum.


Nie muszę montować, bo mam i na samochodzie i na motocyklu (tam 4 xenony)
I nawet przeglądy przechodzę bezproblemowo, może mam farta.
Od kilku lat miałem kilka kontroli i ani razu dowodu nie straciłem.
A nawet jak bym stracił, to i tak bym zrobił nowy przegląd za 100 PLN i s powrotem xenony założył. I nie dlatego że są szpanerskie, czy modne, czy też mniej prądu biorą, a dlatego, że zwiększają moje bezpieczeństwo, a także pieszych, szczególnie biegających po jezdni w ciemnych ciuchach, bo jakoś w kurtach z odbklaskami za wiele ich nie widziałem.
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez chlorek » 15 lutego 2012, 09:31

Po długich szukaniach znalazłem to, co do mandatów wysłałem zapytanie do KRP i czekamy na odpowiedź o mandatach.

Dokumentami normującymi stosowanie wyposażenia wymaganego w pojazdach samochodowych poruszających się po drogach publicznych w Polsce, są:
• Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz. U. Nr 108, poz. 908
z dnia 2 czerw ca 2005 r.) w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 (Dz. U. Nr 238 z dnia 6 grudnia 2005 r. poz. 2010) – w sprawie homologacji typów pojazdów samochodowych i ich przyczep,
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 262) w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wraz z późniejszymi zmianami.
Zapisy w tych regulacjach określają, iż producent lub importer przedmiotów wyposażenia albo części pojazdu samochodowego lub jego przyczepy, jest obowiązany uzyskać świadectwo homologacji, wydane przez ministra właściwego do spraw transportu (art. 68 Prawa o ruchu drogowym).

Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu, zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji, wzory dokumentów związanych z homologacją oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania badań homologacyjnych i kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji. Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stwierdza, że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków: oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej, stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”.
Przybliżając nieco sztywne i zawiłe zapisy dokumentów prawnych można stwierdzić, że kwestia obrotu i stosowania elementów wyposażenia i części pojazdów samochodowych jest ściśle uregulowana. Opiera się na założeniu, że elementy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym powinny być stosowane po przebadaniu i ocenie. Świadectwem przeprowadzenia tych procesów jest stosowny dokument, np. zawiadomienie o udzieleniu homologacji, wydane przez upoważniony organ (w Polsce Ministerstwo Transportu).

Polska przystępując do tzw. Porozumienia z roku 1958 zobowiązała się wzajemnie uznawać Regulaminy EKG ONZ stanowiące załączniki do ww. Porozumienia, a będące dokumentami normatywnymi określającymi wymagania techniczne. Regulaminy te normalizują między innymi parametry reflektorów i źródeł światła w nich stosowanych:
• regulamin 37 – żarówki samo- chodowe,
• regulamin 99 – gazowe, wyładowcze źródła światła (tzw. ksenonowe źródła światła),
• regulamin 112 – reflektory z halogenowym źródłem światła,
• regulamin 98 – reflektory z gazowym, wyładowczym źródłem światła
• regulamin 48 – rozmieszczenie urządzeń świetlnych na pojeździe.
Treść tych dokumentów (reg. od 81 do 100) dostępna jest na stronie: http://www.unece.org/trans/main/wp29...egs81-100.html

Nielegalne w świetle faktów
Z analizy regulaminów pod kątem stosowania tzw. zamienników źródeł światła wynikają następujące fakty:
• każdy reflektor może być bezpiecznie użytkowany, jeżeli co najmniej stosuje się odpowiednie źródło światła, którego oznaczenie jest naniesione, przeważnie w pobliżu miejsca jego mocowania;
• zastosowanie jednoznacznie określonego źródła światła gwarantowane jest stosowaniem różnych oprawek i trzonków źródeł światła tak, aby nie można było zamontować w reflektorze przystosowanym do żarówki np. H4, żarówki H3, czy też gazowego wyładowczego źródła światła np. D1S lub D1R;
• zapisy regulaminu 48 określają, że reflektory wyposażone w źródło światła dużej jasności (wysoka wartość strumienia świetlnego), a takimi są gazowe wyładowcze źródła światła, powinny być wyposażone w urządzenia oczyszczające szybę reflektora (tzw. spryskiwacze) oraz urządzenia samopoziomujące reflektor, ma to zapobiegać nadmiernemu olśnieniu powodowanemu przez rozpraszanie światła na zanieczyszczeniach osadzonych na szybach reflektorów, czy olśnieniu powstającemu w wyniku zmian kierunku emitowanego światła. Zastosowanie tzw. zamienników źródeł światła jest niezgodne z przepisami i może stanowić podstawę do wymierzenia mandatu lub niespełnienia wymogów niezbędnych do przedłużenia okresu ważności badań technicznych pojazdu. Prawo o ruchu drogowym Dz. U. Nr 108 Poz. 908 Art.
66 ust. 4 p. 2: „Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych” (Przepisami szczegółowymi, są w tym przypadku, regulaminy homologacyjne EKG ONZ).
Co więcej dystrybucja i handel wyrobami nie posiadającymi (w tym przypadku) oznaczeń homologacyjnych właściwych dla reflektorów i dla źródeł światła jest nielegalny
– określa to art. 68 Prawa o ruchu drogowym).
W świetle przytoczonych faktów nie ulega wątpliwości, że zamiana żarówek na „zestaw ksenonów” jest całkowicie nielegalna i grozi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Ale czy tylko? Aby się o tym przekonać sprawdziliśmy jak zachwalane przez handlowców zamienniki ksenonowe spisują się w rzeczywistości.

-- 15 lut 2012, o 09:31 --

Panowie dostałem informację nie wiem na ile to prawdą ale jeśli podczas kolizji macie założone ledy, xenony nie spełniające homologacji i policjant to napisze w notatce (zdarzają się takie przypadki ale bardzo rzadko) to ubezpieczalnia może odmówić odszkodowania :shock:
Ktoś może w tym temacie się wypowiedzieć :|
Zobacz Profil
chlorek
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 7518
Dołączył(a): 19 kwietnia 2011, 17:53
Lokalizacja: WU
Region: mazowieckie
Auto: Focus ST-line MK3
Silnik: CJXA 2.0

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Tracer2 » 15 lutego 2012, 09:35

florek napisał(a):-- 15 lut 2012, o 09:31 --

Panowie dostałem informację nie wiem na ile to prawdą ale jeśli podczas kolizji macie założone ledy, xenony nie spełniające homologacji i policjant to napisze w notatce (zdarzają się takie przypadki ale bardzo rzadko) to ubezpieczalnia może odmówić odszkodowania :shock:
Ktoś może w tym temacie się wypowiedzieć :|


Jest to wysoce prawdopodobne, na granicy pewności, bo obecna polityka ubezpieczycieli sprowadza się do odmowy wypłat
za co sie tylko da , pod byle pretekstem.
Dostali w d na powodziach i szukają kasy gdzie sie tylko da.
Zbierać i nie oddawać ...takie mają chyba motto....
Leon II 1,6 CAYC 147 KM by Vtec, prowadzi WAZE i AM XL 6.25 , VW Caddy SDI 1,9 KAT
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Tracer2
FR
FR
 
Posty: 1796
Dołączył(a): 4 lutego 2011, 05:40
Lokalizacja: W-wa
Region: mazowieckie
Auto: Leon II TDI
Silnik: CDLD 2.0

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 17 lutego 2012, 12:09

Widzę, że kolega Florek zadał sobie dużo trudu, by poszerzyć naszą wiedzę w kwestii homologacji. :brawo:
Czyli mamy takie wnioski:
- Xenonowe przeróbki są nielegalne, co nowością nie jest, ale mamy jakby potwierdzenie prawne.
- Możemy się narazić na na nieprzyjemne konsekwencje: zatrzymanie dowodu i skierowanie na powtórny przegląd.
- Mandatu i punktów nie dostaniemy, gdyż w rozporządzeniach ministerialnych, to przewinienie nie jest ujęte. (wyjątek nieznajomość przepisów przez nas i przez funkcjonariuszy i podciągną przewinienie jako brak świateł)

florek napisał(a):Panowie dostałem informację nie wiem na ile to prawdą ale jeśli podczas kolizji macie założone ledy, xenony nie spełniające homologacji i policjant to napisze w notatce (zdarzają się takie przypadki ale bardzo rzadko) to ubezpieczalnia może odmówić odszkodowania :shock:
Ktoś może w tym temacie się wypowiedzieć :|


Ciekawa informacja, ale jak wiemy ubezpieczalnie szukają każdego powodu, aby opóźnić, zmniejszyć lub nie wypłacić odszkodowania.
Osobiście nie słyszałem o przypadku by z powodu xenonów, nie wypłacili odszkodowania, jak ktoś zna taki przypadek, to prosimy linka.
Ale idąc tym torem, to zakładając niehomologowane np. nakładki na pedały, albo gałkę zmiany biegów, też możemy nie otrzymać odszkodowania. :D
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez chlorek » 17 lutego 2012, 13:03

:3majsie: trzeba uważać szczególnie wczasach kryzysu gdzie wszędzie szukają pieniędzy. W google jak wpiszesz to znajdziesz parę przykładów, jak szukałem przypisów dla własnej wiedzy to natknąłem się na różne ciekawe informację.
Nie spotkałem się z punktami ale z mandatem tak od 50zł do 500zł, ogólnie nie polecam kłócić się z Drogówką bo kierują się zasadami "Pokażcie człowieka a znajdziemy paragraf" w ten cudowny sposób i do gaśnicy się przyjeb.... a że pan Minister Rostowski szuka pieniędzy to dostajemy mandaty za coś czego nie ma w taryfikatorze napisane jasno tylko użyją jakiegoś innego przypisu dla przykładu, za głośny tłumik "Ochrona Środowiska", złe oświetlenie - oślepianie miśków podczas suszarki haha :dres:

Po za tym jeśli jesteś wstanie zdemontować na miejscu urządzenia i wsadzić zwykłe żarówki to mogą ci tylko pogrozić palcem ale to też pewnie zależy od Misiaka ablo Krokodyla zależy kto co lubi :-D
Zobacz Profil
chlorek
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 7518
Dołączył(a): 19 kwietnia 2011, 17:53
Lokalizacja: WU
Region: mazowieckie
Auto: Focus ST-line MK3
Silnik: CJXA 2.0

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez jonson22 » 27 lutego 2012, 19:32

Montował ktoś w zwykłe lampy coś takiego bymieć soczewkę :
http://www.xenonowe.pl/in...NU=oferta&id=96
do tego można dokupić :
http://www.xenonowe.pl/oferta/samopoziomowanie
i jak ktoś ma spryskiwacze to ma już 100% legal ksenon ? Praktykował ktoś taki montaż ?
Podpis niezgodny z regulaminem /usunięto Admin
Zobacz Profil
jonson22
Signo
Signo
 
Posty: 143
Dołączył(a): 3 czerwca 2010, 12:33
Lokalizacja: wawa
Auto: toledo 2

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 28 lutego 2012, 09:54

Pierwszy link coś nie działa, a drugi pokazuje czarną skrzynkę, opis też nie wiele mówi o jej tajemniczej zawartości.
Ale teoretycznie, mając samo-poziomowanie, spryskiwacze reflektorów, należałoby mieć lampy z oznaczeniem, że są do żarników ksenonowych, bo same posiadanie soczewek, nie robi zestawu legalnego.
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez DanielFM » 16 marca 2012, 10:02

Wczoraj mi zabrali dowód za 6000k :-P na szczęście obyło się bez mandatu i punktów, może dlatego, że długo badali moje lampy bo mam w Toledo fabryczne spryski. Jednak odkryli brak samopoziomowania i homologacji w lampie.
Nie wiem czy teraz założyć 4300k i śmigać dalej czy szukać zwykłych żarówek :|
Macie jakies pomysły co założyć zamiast hidów żeby dramatu nie było?
Factory Power
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
DanielFM
Signo
Signo
 
Posty: 149
Dołączył(a): 29 stycznia 2012, 12:28
Region: lubelskie
Auto: Audi A3 8V Limo
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Artmic77 » 16 marca 2012, 12:45

założyć 4300k i śmigać dalej :) bedzie git majonez dowodu nie zabiorą
Zobacz Profil
Artmic77
Signo
Signo
 
Posty: 122
Dołączył(a): 28 grudnia 2010, 21:12
Lokalizacja: Łódź
Auto: Seat Leon

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez DanielFM » 16 marca 2012, 13:22

długo się nie zastanawiałem i juz zamówiłem palniki 4300k, teraz aby kwestia lepszego ukrycia przetwornic i myśle (mam nadzieję) niebieskich mam z głowy :-D
Factory Power
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
DanielFM
Signo
Signo
 
Posty: 149
Dołączył(a): 29 stycznia 2012, 12:28
Region: lubelskie
Auto: Audi A3 8V Limo
Silnik: benzyna 1.8 turbo

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez RaDeK86 » 16 marca 2012, 15:23

Najlepiej by było ukryć w opakowaniu ori lampy :) w tym plastiku co się zatrzaskuję, ale nie wiem czy się zmieści wszystko.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
RaDeK86
Sport
Sport
 
Posty: 484
Dołączył(a): 23 stycznia 2010, 20:53
Lokalizacja: NEBraska
Auto: OOOO
Silnik: turbo diesel inny

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Cubaza » 16 marca 2012, 16:15

RaDeK86 napisał(a):Najlepiej by było ukryć w opakowaniu ori lampy :) w tym plastiku co się zatrzaskuję, ale nie wiem czy się zmieści wszystko.

W innym temacie o xenonach jest info, że są takie żarniki i elektronika, która mieści się w ori lampie. Jednak dzięki temu nie przybędzie samopoziomowanie i homologacja na lampie ;)
Zobacz Profil
Cubaza
Sport
Sport
 
Posty: 232
Dołączył(a): 26 maja 2010, 17:54
Lokalizacja: Tarnów
Auto: 5F
Silnik: benzyna inny

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez RaDeK86 » 16 marca 2012, 16:20

Wiem że nie przybędzie, ale jak zapodasz sobie 4300K i dobrze ustawisz światło co nie razi po gałach to mniejsze prawdopodobienstwo że niebiescy się przyczepią, a jak zobaczą że jest ori przykrywka na lampy pod maską to możesz powiedzieć że siedzi żarówka PHILIPS SUPER HIPER ULTRA +120% to może dadzą spokój :mrgreen:
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
RaDeK86
Sport
Sport
 
Posty: 484
Dołączył(a): 23 stycznia 2010, 20:53
Lokalizacja: NEBraska
Auto: OOOO
Silnik: turbo diesel inny

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez grabarz18 » 16 marca 2012, 18:04

RaDeK86 napisał(a):możesz powiedzieć że siedzi żarówka PHILIPS SUPER HIPER ULTRA +120% to może dadzą spokój

A jak poproszą o pokazanie to leżysz. HIDy same w sobie mi nie przeszkadzają jak są DOBRZE ustawione, co niestety jest rzadkością, w innych wypadkach zabierać dowody bez litości. To samo ze pseudo ledy do jazdy w dzień. :evil:
Był czarnuch i nie ma czarnucha.
Był żółtek i nie ma żółtka.

Szukasz ubezpieczenia?
Unikaj PTU złodzieja!
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
grabarz18
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 3338
Dołączył(a): 2 czerwca 2008, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Jarosław
Auto: Leon 1.9 TDi ARL
Silnik: CJSA 1.8

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez RaDeK86 » 16 marca 2012, 20:49

Mam takie samo zdanie jak Ty co do hidów jak nie walą po oczach to spoko niech se będą, jak będą chcieli zajrzeć to masz 30 minut na zmianę przy nich na ori :-). Za pseudo ledy do dr odrazu bym zabierał dowody :twisted: nie dość że gówno świeci to wygląda jak wyjęte z dupy :boks:
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
RaDeK86
Sport
Sport
 
Posty: 484
Dołączył(a): 23 stycznia 2010, 20:53
Lokalizacja: NEBraska
Auto: OOOO
Silnik: turbo diesel inny

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez untaztood » 16 marca 2012, 22:01

Opłaca się wstawić xenon w halogen, ale tylko do celu oświetlania ciemnej drogi, a nie do jazdy na co dzień?
Pokonuje dość sporo km, w rejonie kolarsko-pijackim, gdzie często na drodze leży rower, a w rowie właściciel.
W mijania nie chcę xenonów, bo choć raz miałem 4300K i świeciły super to miałem zonk przy przeglądzie i z policją parę razy.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
untaztood
FR
FR
 
Posty: 1603
Dołączył(a): 15 czerwca 2008, 01:07
Auto: Superb
Silnik: CGGB 1.4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Yagi2 » 18 marca 2012, 10:48

RaDeK86 napisał(a): jak będą chcieli zajrzeć to masz 30 minut na zmianę przy nich na ori :-).

I co to Ci da, nie ma nigdzie w przepisach, że masz 30minut na przywrócenie stanu oryginalnego(legalnego) to tylko dobra wola policjantów, a jak nie będą mieli takiej woli, to dowód zabierają :brawo: Po drugie nawet jak wymienisz HID-y na ori żarówki, to mogą dać Ci mandat, nie pamiętam do ilu, za zły stan techniczny pojazdu podczas kontroli. Ja tak miałem i mimo, że dowodu nie zabrali to, 150zł. mniej w kieszeni(żarnik 4300K, ustawiane na stacji kontroli pojazdów). Powód dlaczego zrezygnowałem z HID-ów (mimo, że w okresie jesienno - zimowym jest nieporównywalnie lepsza widoczność), to oprócz obawy spotkań z Policją, jest to że podczas kolizji ubezpieczyciel może zakwestionować wypłatę odszkodowania, właśnie za posiadane HID-y . Jeśli np. mi się zdarzy błąd i uderzę kogoś, kto posiada HID-y (od razu będę mówił ,że mnie oślepił itp. oczywiście nie jak uderzę go w tył) Pozdrawiam, dziękuję za uwagę.
Co do świateł typu DRL, to ja nic nie mam jeżeli posiadają atest i używa się ich w odpowiednich warunkach atmosferycznych, a czy one są zamontowane w fiacie 126p czy w leonie ze zderzanie Cupra,topsport, to co mi do tego jak to wygląda nie moje auto, a właściciel niech sobie zakłada gdzie chce.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Yagi2
Sport
Sport
 
Posty: 281
Dołączył(a): 2 października 2005, 13:28
Lokalizacja: Wrocek/Lubin
Auto: Leonik 110+

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 20 marca 2012, 10:23

Nie wiem gdzie wy jeździcie, że wam dowody za xenony zabierają? Osobiście używam je już kilka lat i w motocyklach i w samochodach i wiele kontroli miałem i nikt nawet nic nigdy nie pisnął na ich temat. A jak dla mnie widoczność na drodze to bezpieczeństwo własne jak i innych uczestników ruchu, szczególnie pieszych. A nawet jak by kiedyś policja mi zabrała dowód, to zrobię przegląd i tak dalej na xenonach będę pomykał. Dla mnie bezpieczeństwo jest więcej warte niż te 100 pln, ale jak komuś szkoda, to jego problem.
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez jonson22 » 20 marca 2012, 10:48

Andi, Ciekawy jestem jak będziesz mądry jak Ci jakaś firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania za brak homologacji za te xsenony jak się rzeczoznawca zorientuje :)
Podpis niezgodny z regulaminem /usunięto Admin
Zobacz Profil
jonson22
Signo
Signo
 
Posty: 143
Dołączył(a): 3 czerwca 2010, 12:33
Lokalizacja: wawa
Auto: toledo 2

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 20 marca 2012, 10:56

jonson22 napisał(a):Andi, Ciekawy jestem jak będziesz mądry jak Ci jakaś firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania za brak homologacji za te xsenony jak się rzeczoznawca zorientuje :)


Mądrzejszy nie będę, ale zapewne szczęśliwszy, bo zarobiony. Mam prawnika który uwielbia takie sprawy, gdzie ubezpieczyciel ma problemy z wypłatą odszkodowania.
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Marcinxxx » 20 marca 2012, 15:11

Tu nie trzeba prawnika auto nie ma prawa z takimi zenonami jezdzic po publicznej drodze i tyle. Temat schodzi na zła droge.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Marcinxxx
Sport
Sport
 
Posty: 358
Dołączył(a): 28 maja 2011, 19:38
Lokalizacja: Sosnowiec
Auto: Seat Leon Sport
Silnik: ASV 1.9

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez jonson22 » 20 marca 2012, 15:23

Marcinxxx, Prawnik może walczyć ale 99,9% ma przegraną sprawę :D jedynie straci czas :)
Podpis niezgodny z regulaminem /usunięto Admin
Zobacz Profil
jonson22
Signo
Signo
 
Posty: 143
Dołączył(a): 3 czerwca 2010, 12:33
Lokalizacja: wawa
Auto: toledo 2

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Marcinxxx » 20 marca 2012, 17:10

Nic nie straci jedynie zarobi $ :-D
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Marcinxxx
Sport
Sport
 
Posty: 358
Dołączył(a): 28 maja 2011, 19:38
Lokalizacja: Sosnowiec
Auto: Seat Leon Sport
Silnik: ASV 1.9

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez jonson22 » 20 marca 2012, 17:22

Straci to że nie wygra sprawy :)
Podpis niezgodny z regulaminem /usunięto Admin
Zobacz Profil
jonson22
Signo
Signo
 
Posty: 143
Dołączył(a): 3 czerwca 2010, 12:33
Lokalizacja: wawa
Auto: toledo 2

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez grabarz18 » 20 marca 2012, 17:28

Straci, nie straci... koniec dywagacji. HIDy/ksenony w 1M są nielegalne, montując je powinniśmy być świadomi wszystkich konsekwencji jakie to ze sobą niesie. Od zabrania dowodu po problemy z ubezpieczeniem.
Był czarnuch i nie ma czarnucha.
Był żółtek i nie ma żółtka.

Szukasz ubezpieczenia?
Unikaj PTU złodzieja!
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
grabarz18
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 3338
Dołączył(a): 2 czerwca 2008, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Jarosław
Auto: Leon 1.9 TDi ARL
Silnik: CJSA 1.8

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 20 marca 2012, 22:13

jonson22 napisał(a):Marcinxxx, Prawnik może walczyć ale 99,9% ma przegraną sprawę :D jedynie straci czas :)


Jeszcze nie słyszałem o wypadku którego powodem by były xenony, co musiało być na protokole z wypadku, wpisane przez Policję, w przeciwnym wypadku, ubezpieczyciel prędzej czy później wypłaci odszkodowanie.
Ale idąc tym tropem którym co niektórzy podążają, to również z powodu źle ustawionych halogenów, które mogły oślepić, również możecie nie dostać odszkodowania. :brawo:
1. A może tłumik tuningowy zbyt głośny bez homologacji, ogłuszył kierowcę, co było powodem wypadku,
2. Albo też nie homologowane nakładki na pedały spowodowały, że wydłużyły drogę hamowania, co było powodem wypadku.
3. Jak również przyciemniane szyby, mogły pogorszyć widoczność, czego wynikiem była stłuczka.

Mam wrażenie, iż co niektórzy naczytali się wiedzy forumowej i się nawzajem nakręcają, wprowadzając pozostałych w błąd.
Jeżeli ktoś wymusi pierwszeństwo powodując kolizję na samochodzie z xenonami bez homologacji i myśli że się wykpi mówiąc, że go oślepił, to jest w grubym błędzie, bo jedynie rozbawi panów z drogówki.

A tak w ogóle temat "xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania", jak kogoś nie interesuje, bo uważa że nie powinny być, to po co wchodzi i się udziela. Załóżcie sobie temat "halogeny" i tam sobie piszczcie, jaki macie wspaniałe legalne lampionki.
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez jonson22 » 20 marca 2012, 23:27

Andi, Ja nie mówię o oślepieniu tylko o tym że pojazd w danym momencie nie ma homologacji drogowej czyli nie może się poruszać po publicznej drodze :) ja miałem w poprzednim aucie xsenon aż pewnego dnia mi zabrali dowód mimo że wcześniej miałem wiele kontroli drogowych i nikt się nie czepiał aż pewnego pięknego słonecznego dnia pech chciał że musiałem przejechać koło komendy i tam mnie zatrzymali :D oczywiście tylko jak odzyskałem dowód to znów wróciłem do xsenona aż miałem kolizję drogową ( nie z mojej winy) kiedy przyszedł rzeczoznawca to się zaczęło "dogadaliśmy się" i niby nie widział :)
Podpis niezgodny z regulaminem /usunięto Admin
Zobacz Profil
jonson22
Signo
Signo
 
Posty: 143
Dołączył(a): 3 czerwca 2010, 12:33
Lokalizacja: wawa
Auto: toledo 2

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 22 marca 2012, 00:40

jonson22, to że ma ktoś żarówki nie homologowane, nie oznacza, że pojazd nie może się poruszać po drogach publicznych, gdyż o tym stanowi ważny przegląd techniczny. Co do ubezpieczalni, no to rzeczoznawcy mają premię od niewypłaconych odszkodowań, więc jak coś mogą pomieszać to pomieszają, ale w PZU chyba (jeżeli mnie pamięć nie zawodzi) premia za zmniejszenie wartości wypłaty odszkodowania (udowodniona przez niego) wynosi ok 150 pln dla rzeczoznawcy. Więc najlepiej na oględziny wyciągnąć xenony i tyle, oczywiście jak mamy przód rozwalony, bo jak ktoś nam w tył wjechał, to nie ma takiej potrzeby, bo przecież xenony założyliśmy dziś rano, a wypadek miał miejsce 5 dni temu :)
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez grabarz18 » 22 marca 2012, 13:15

Andi napisał(a):jonson22, to że ma ktoś żarówki nie homologowane, nie oznacza, że pojazd nie może się poruszać po drogach publicznych, gdyż o tym stanowi ważny przegląd techniczny.

Przegląd, który z uwagi na tą modyfikację utracił swoją ważność. Powinieneś ponownie wykonać przegląd i jak już z tymi światłami byś dostał, to inna rozmowa. Osobiście jeszcze nigdy nie słyszałem, aby były problemy z ubezpieczeniem przez nieoryginalny xenon ale w naszym kraju nie zdziwiłbym się gdyby coś takiego się zdarzyło.
Był czarnuch i nie ma czarnucha.
Był żółtek i nie ma żółtka.

Szukasz ubezpieczenia?
Unikaj PTU złodzieja!
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
grabarz18
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 3338
Dołączył(a): 2 czerwca 2008, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Jarosław
Auto: Leon 1.9 TDi ARL
Silnik: CJSA 1.8

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 27 marca 2012, 23:34

grabarz18 napisał(a):Przegląd, który z uwagi na tą modyfikację utracił swoją ważność. Powinieneś ponownie wykonać przegląd i jak już z tymi światłami byś dostał, to inna rozmowa. Osobiście jeszcze nigdy nie słyszałem, aby były problemy z ubezpieczeniem przez nieoryginalny xenon ale w naszym kraju nie zdziwiłbym się gdyby coś takiego się zdarzyło.

Ale jak chcemy być tacy prawi, to chip tuning, też zmienia dane samochodu, powodując utratę ważności przeglądu, więc również powinno się udać na przegląd po zaświadczenie i z nim do urzędu o zmianę wpisu w dowodzie rejestracyjnym, gdzie widniej rubryka moc: xxx KW.
Jak również wymiana sprężyn na sportowe, obniżone, powinny być homologowane, nie wspomnę o klockach sportowych, co homologacji też nie mają. No i można by wymieniać godzinami, więc xennony nie są jakimś ewenementem, w tej całej maskaradzie przeróbek.
Jak dla mnie zasada jest prosta, widoczność to bezpieczeństwo, a na tym oszczędzać nie należy. Jak ktoś lubi jeździć przy świeczkach, to jego problem jedynie, dopóty komuś krzywdy nie zrobi, to wtedy się bedzie zastanawiał, czy jakby widział wcześniej to czy by się nie dało tego uniknąć.
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez hornet15re1 » 28 marca 2012, 00:41

Andi napisał(a):
grabarz18 napisał(a):Przegląd, który z uwagi na tą modyfikację utracił swoją ważność. Powinieneś ponownie wykonać przegląd i jak już z tymi światłami byś dostał, to inna rozmowa. Osobiście jeszcze nigdy nie słyszałem, aby były problemy z ubezpieczeniem przez nieoryginalny xenon ale w naszym kraju nie zdziwiłbym się gdyby coś takiego się zdarzyło.

Ale jak chcemy być tacy prawi, to chip tuning, też zmienia dane samochodu, powodując utratę ważności przeglądu, więc również powinno się udać na przegląd po zaświadczenie i z nim do urzędu o zmianę wpisu w dowodzie rejestracyjnym, gdzie widniej rubryka moc: xxx KW.
Jak również wymiana sprężyn na sportowe, obniżone, powinny być homologowane, nie wspomnę o klockach sportowych, co homologacji też nie mają. No i można by wymieniać godzinami, więc xennony nie są jakimś ewenementem, w tej całej maskaradzie przeróbek.
Jak dla mnie zasada jest prosta, widoczność to bezpieczeństwo, a na tym oszczędzać nie należy. Jak ktoś lubi jeździć przy świeczkach, to jego problem jedynie, dopóty komuś krzywdy nie zrobi, to wtedy się bedzie zastanawiał, czy jakby widział wcześniej to czy by się nie dało tego uniknąć.


No tak ale przez chiptuning lub niskie zawieszenie nie narażasz innych użytkowników na niebezpieczeństwo jak z powodu takich świateł,myślisz ze poprawiają bezpieczeństwo ale chyba tylko Twoje,bo nie wiesz jak jest super sie mijać na wąskiej drodze z takim pseudo xenonem i boje sie pomyśleć jakby ktos wtedy szedł poboczem. I teraz sobie pomysl dlaczego policja nie zabiera dowodu z powodu chiptuningu,bo auto nadal trzyma sie w pewnych normach ogólnych dotyczących aut i nie chodzi tu o homologacje,tylko np:dopuszczalny hałas,wysokość bieżnika opony czy nie spełniające norm mocy lamp. I domyślasz sie ze co drugi kierowca auta co mija z się Tobą w nocy wysyła wiązankę "życzliwości" w Twoim kierunku :bije: Wiec jesli bezpieczeństwo jest najważniejsze do dlaczego nie zamontujesz xenonów z pełnym osprzętem(drogie ale legalne i bezpieczne dla Ciebie jak i dla innych) A idąc Twoim tokiem myślenia to zacznijmy wszyscy jeździć na długich wtedy będzie maga bezpiecznie bo wszystko lepiej widać(efekt "xenonów",koszty zerowe i dowodu nam nikt nie zabierze) :D
Jeżdżę na LPG...i jestem z tego dumny!!!
AUQ 1.8 20VT+DOWNPIPE+TIP+FMIC+WIRUS 1,2bar
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
hornet15re1
Sport
Sport
 
Posty: 427
Dołączył(a): 19 września 2011, 19:40
Lokalizacja: łódzkie
Auto: Leon 1.8 TS
Silnik: AUQ 1.8

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Andi » 28 marca 2012, 02:58

Jeżeli koledze się kojarzy oślepianie z xenonami, to jest tak jak babcie moherowe wyzywające motocyklistów od antychrystów.
Istnieje możliwość ustawienia świateł tak aby nie raziły, co dotyczy również halogenowych świateł, które częściej ustawione są w niebo a nie na jezdnie, celem poprawienia widoczności.
No ale takie rozwiązanie (regulacja) widocznie jest już dla kolegi wiedzą tajemną, a xenon zabobonem który należy zwalczać, gdyż reszta przeróbek, absolutnie nie ma wpływu na bezpieczeństwo :brawo:
Idąc tokiem myślenia kolegi, żarówki zwykłe, nie halogenowe , kiedyś montowane w samochodach (np syrenka, fiat 126p), które świeciły jeszcze słabiej, były bardziej bezpieczne, od halogenowych. Ale jeszcze mniej oślepiały lampiony, montowane w pierwszych samochodach. :mrgreen:
Jak zsiadam z motocykla i wsiadam do auta to, bez względu na moc nasuwa mi się jedno stwierdzenie mojego kolegi: "Zapier.... samochodem jest po prostu żenujące " ;) ale bywają wyjątki i ich szukam.
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
Andi
Signo
Signo
 
Posty: 129
Dołączył(a): 15 listopada 2011, 00:48
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Leon Cupra 4

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez jędrek » 28 marca 2012, 03:44

ja jezdze na hidach od dwoch lat sprawdzalem osobiscie nie oslepiaja wystarczy ustawic dobrze.A uwazasz ze jazda na zwyklych zarowkach jest bezpieczna jesli jedna swieci na maroko a druga na kalkaz?To mylisz sie sam doswiadczylem nawet nie tak dawno ze przez takiego gamonia w..... bym sie do rowu bo niby zwykle zarowki nie oslepiaja
SZEFUNCIO
Był CZRNY LEON ASV
CompSport 143,5KM/303Nm
Jest
Alfa Romeo 159
Tune Up 185 KM/393NM
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
jędrek
FR
FR
 
Posty: 1670
Dołączył(a): 16 marca 2010, 17:12
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Auto: Alfa Romeo 159
Silnik: CJXA 2.0

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez grabarz18 » 28 marca 2012, 10:47

Andi napisał(a):
grabarz18 napisał(a):Przegląd, który z uwagi na tą modyfikację utracił swoją ważność. Powinieneś ponownie wykonać przegląd i jak już z tymi światłami byś dostał, to inna rozmowa. Osobiście jeszcze nigdy nie słyszałem, aby były problemy z ubezpieczeniem przez nieoryginalny xenon ale w naszym kraju nie zdziwiłbym się gdyby coś takiego się zdarzyło.

Ale jak chcemy być tacy prawi, to chip tuning, też zmienia dane samochodu, powodując utratę ważności przeglądu, więc również powinno się udać na przegląd po zaświadczenie i z nim do urzędu o zmianę wpisu w dowodzie rejestracyjnym, gdzie widniej rubryka moc: xxx KW.
Jak również wymiana sprężyn na sportowe, obniżone, powinny być homologowane, nie wspomnę o klockach sportowych, co homologacji też nie mają. No i można by wymieniać godzinami, więc xennony nie są jakimś ewenementem, w tej całej maskaradzie przeróbek.
Jak dla mnie zasada jest prosta, widoczność to bezpieczeństwo, a na tym oszczędzać nie należy. Jak ktoś lubi jeździć przy świeczkach, to jego problem jedynie, dopóty komuś krzywdy nie zrobi, to wtedy się bedzie zastanawiał, czy jakby widział wcześniej to czy by się nie dało tego uniknąć.

Nie mówię o chęci bycia prawym, tylko odniosłem się do słów kolegi o homologacji. Sporo przeróbek w naszych autach jest nielegalnych, jak choćby ciemne szyby, które mam u siebie bo:
1. Nie oślepia mnie słońce od boku, gdzie okulary nic nie pomagają
2. Amatorzy cudzej własności nie mogą sobie zobaczyć co mam w aucie
Ale nie o tym mowa. Chodzi mi o to, że jak montujemy coś w aucie co jest nie do końca legalne to powinniśmy liczyć się z konsekwencjami takimi jak np. utrata dowodu. Jak robimy to świadomie to luz, ale żeby nie było potem płaczu, jaka to Policja zła.

Co do ustawiania świateł to temat rzeka, nie raz jeżdżąc nocą po polskich drogach mam ochotę wytłuc młotkiem światła takim orłom, którzy ostatnio mieli je ustawiane w fabryce przy produkcji auta :evil:
Był czarnuch i nie ma czarnucha.
Był żółtek i nie ma żółtka.

Szukasz ubezpieczenia?
Unikaj PTU złodzieja!
Zobacz Profil
Avatar użytkownika
grabarz18
Sympatyk LeonClub
 
Posty: 3338
Dołączył(a): 2 czerwca 2008, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Jarosław
Auto: Leon 1.9 TDi ARL
Silnik: CJSA 1.8

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Piotrek1983 » 28 marca 2012, 18:00

grabarz18 napisał(a):Co do ustawiania świateł to temat rzeka, nie raz jeżdżąc nocą po polskich drogach mam ochotę wytłuc młotkiem światła takim orłom, którzy ostatnio mieli je ustawiane w fabryce przy produkcji auta


Zgadzam się, choć spora w tym wina stacji diagnostycznych. Robiłem badania techniczne na różnych stacjach w Krakowie i za każdym razem musiałem prosić o sprawdzenie ustawienia świateł. Diagnosta zawsze robił minę jak kot s.....y na pustyni :mrgreen:
Hitem było sprawdzanie hamulców po informacji, że auto jest 4x4 - diagnosta poprostu pominął ten problematyczny (dla niego) fragment badania :roll: Ale to już totalny OT :wink:
był Leon Cupra 4
jest AR Giulietta
Zobacz Profil
Piotrek1983
Stella +
Stella +
 
Posty: 84
Dołączył(a): 21 kwietnia 2010, 22:19
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulietta
Silnik: benzyna turbo inny

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Mepfisto » 22 kwietnia 2012, 20:34

Ja parenaście dni temu też miałem kontrole, panowie zatrzymali mnie w krk (juz liczylem pieniadze za przekroczoną prędkość) ale o dziwo sprawdzał tylko reflektory. Mam angle eyes jak w tym linku http://allegro.pl/seat-leon-toledo-99-0 ... 81051.html i spryskiwacze, silniczek nie podłączony więc regulacji jako takiej nie ma. Zaglądnął tylko pod maske, coś pomacał i odszedł niezadowolony z niemożności wystawienia mandatu ;p

Ale odnośnie tych świateł pojawił mi się pewien problem. Samochód kupiłem już z tak zamontowanymi lampami. Jedna z żarówek spaliła się więc wymieniłem ją na nową ( allegro komplet zarowek + przetwornice za ok 150zl nie wiedzać co padło - zarowka czy przetwornica). Założona żarówka działała przez kilka miesięcy ale po pewnym czasie użytkowania zaczęła gasnąc po przejechaniu kilkunastu kilometrów. Wyłączenie i załączenie świateł pomagało. Ostatnio przestała całkowicie świecić i wymieniłem ją na drugą z tego komletu ale ta zachowuje się podobnie. Przyczyną może być przetwornica czy słabej jakości żarówki ?? Najlepiej zamienić miejscami żarówki ale dostęp do drugiej od strony akumulatora jest tak beznadziejny że wole popytać, jeśli ktoś już miał podobną sytuację niż wciągać aku i przemieniać żarówki.
Zobacz Profil
Mepfisto
Stella
Stella
 
Posty: 13
Dołączył(a): 4 lipca 2011, 19:53
Lokalizacja: Wolbrom
Auto: Seat Leon

Re: xenony - ogóle zagadnienia, problemy i pytania

Postprzez Robert_o » 13 września 2012, 18:59

Witam, czy ktoś zna osobe, która podejmie sie przerobienia ori lamp na soczewke i xenon? Mam angel aysy, ktore przestaly swiecic poprostu ;/ Chyba wypaliły się odbłyśniki. Do tego mialem orginalne zarowki i przetwornice z audi. Makabra jak to świeci. Pisałem do Pana który sie ogłasza na allegro, i mi odmowił, poniewasz ori lampy są za małe na orginalna soczewke z innego samochodu. Nie wiem co zrobic, a szkoda mi pozbywac sie xenonow...
Zobacz Profil
Robert_o
Stella
Stella
 
Posty: 19
Dołączył(a): 16 lutego 2010, 19:16
Lokalizacja: Gdynia
Auto: Brak

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Leon 1 - Techniczne Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość