Strona 1 z 1

Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 27 grudnia 2008, 21:30
przez karolw
Czy podczas demontażu kolumny zwrotnicy i lub McPersona konieczne jest odkrecanie polosi od skrzyni biegow? Czy moze wystarczy odkecic nakretke mocująca polos przy piaście i bedzie mozna polos "wypchnac" z piasty ?

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 28 grudnia 2008, 01:11
przez belzi
karolw, jest dokladnie tak, jak napisalem, czyli odkrecasz srube i pare razy mlotkiem, polos wychodzi
Powiedz konkretnie, co chcesz zrobic ??

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 28 grudnia 2008, 06:04
przez Axee
belzi napisał(a):czyli odkrecasz srube i pare razy mlotkiem
belzi, hehehe ... mlotkiem to sie naprawialo duze fiaty i polonezy. A od czego jest takie urzadenie, ktore sie nazywa sciagacz? Przeguby nie lubia mlotkow...
karolw, co do odkrecenia mcpersona, to zalezy co chcesz zrobic. Mozna go wyciagnac odkrecajac nakretke na polosi, jak rowniez mozna odkrecic 6 srub przy wewnetrzym przegubie i wyjac razem z polosia. Aby pozniej poprawnie dokrecic nakretke polosi, musisz zastosowac nowa nakretke i dokrecic kluczem dynamometrycznym na wlasciwy moment, zgodnie z odpowiednia procedura dokrecania, a ta jest zalezna od posiadanej nakretki. Przy wyciaganiu zwrotnicy z lozyskiem i piasta z polosi nie powinno byc problemow, powinien na styku byc smar staly lub odpowiednia pasta (np. molibdenowa), rowniez taka pasta trzeba posmarowac wieloklin na polosi przy zakladaniu piasty, przeciwdziala to zapiekaniu sie elementow.

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 28 grudnia 2008, 09:07
przez JanuszSz
Zawsze myślałem,że aby wyjąć mcphersona należy odkręcić nakrętkę i wyjąć śrubę mocującą kolumnę w zwrotnicy,wybić zwrotnicę w dół,aż mcphers będzie sobie swobodnie wisiał i potem odkręcić dwie nakrętki,które go trzymają na górze.Następnie kolumnę w całości wyciąga się na zewnątrz.
Po co rozbierać półoś?
Pytanie było zadane mało precyzyjnie:"Czy podczas demontażu kolumny zwrotnicy i lub McPersona "
Nie wiem co to jest kolumna zwrotnicyPowinno być:czy podczas demontażu zwrotnicy lub/i kolumny mcphersona"
W takim przypadku odpowiedź brzmi:podczas demontażu zwrotnicy należy odkręcić nakrętkę półosi i zdemontawać ją,natomiast podczas demontażu kolumny mcpherson nie ma potrzeby dotykania się do półosi.

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 28 grudnia 2008, 13:02
przez Axee
JanuszSz napisał(a): aby wyjąć mcphersona należy odkręcić nakrętkę i wyjąć śrubę mocującą kolumnę w zwrotnicy,wybić zwrotnicę w dół,aż mcphers będzie sobie swobodnie wisiał i potem odkręcić dwie nakrętki,które go trzymają na górze.
w teorii tak, a w praktyce pod warunkiem, ze zwrotnica nie jest na tyle skorodowana i przykorodowana do amortyzatora, w przeciwnym przypadku nie jest tak prosto rozlaczyc w aucie (nie demontujac calosci) zwrotnice od amortyzatora, aby go nie uszkodzic :D

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 28 grudnia 2008, 13:52
przez JanuszSz
Axee napisał(a):w teorii tak, a w praktyce pod warunkiem, ze zwrotnica nie jest na tyle skorodowana i przykorodowana do amortyzatora, w przeciwnym przypadku nie jest tak prosto rozlaczyc w aucie (nie demontujac calosci) zwrotnice od amortyzatora, aby go nie uszkodzic :D

Zawsze w tym miejscu występuje korozja,więc bez użycia siły się nie obejdzie.Trzeba tylko wybić poprzeczną śrubę M10 trzymającą amortyzator w zwrotnicy,w obejmę,którą tworzy górna część zwrotnicy gdzie siedzi amor należy wbić gruby śrubokręt,aby rozgiąć nieco obejmę i młotkiem przez drewniany klocek zbić zwrotnicę z amora.Można przedtem popsikać jakimś penetrusem i odczekać kilkanaście minut.
Aby wyjąć zwrotnicę z mcphersem oprócz wyjęcia półosi należy zdjąć końcówkę drążka,odkręcić i podwiesić zacisk hamulcowy i wtedy także musimy użyć siły do demontażu.Wydaje się więc,że lepiej nie rozbierać połowy auta.

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 28 grudnia 2008, 14:12
przez karolw
Widze ze rozgorzala dyskusja, ciesze sie. Pytam o połos dlatego ze w instrukcji do Golfa IV przecztalem ze do demontazu mcpersona nalezy odkrecic polos od skrzyni, ale na szczescie jak piszecie nie jest to konieczne.
Przy okazji powiem Wam co odkrylem w swiezo zakupionym Leonie (8 letni). Otoz, jakis IDIOTA ktory wymienial klocki wkrecil na sile i krzywo trzpienie prowadzace zacisk! Efekt ? Gorny trzpien trzymal sie sila woli - gwintu brak, wyszedl bez uzycia sily! Po prostu go wyciagnalem. Dolny trzymal sie jako tako, ale gwint tez jest zerwany. Na szczescie prawa strona jest ok. Teraz auto ma przymusowy postoj i szukam nowej zrotnicy. Stad moje pytania o jej wymiane. Przy okazji czy zwrotnice wywtepowaly w kilku rodziajach ? Czy zawsze byla taka sama niezaleznie od srenicy tarczy ?

PS - jaka instrukcje serwisowa polecacie ? Moze byc po angielsku lub polsku.

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 28 grudnia 2008, 14:31
przez belzi
karolw, wszystko zalezy, jaki masz silnik lub srednice tarczy
W tych mocniejszych autach byly oddzielnie zwrotnica i jarzmo

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 28 grudnia 2008, 17:52
przez Axee
karolw napisał(a):PS - jaka instrukcje serwisowa polecacie ? Moze byc po angielsku lub polsku.
ELSA z baza Seata, oraz ksiazka Dieter Korp "VW Golf IV i Bora" znajdziesz w necie :D

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 28 grudnia 2008, 18:02
przez JanuszSz
karolw, Jeśli masz taką nieprzyjemność,to przy tarczach standart 280 mm.nie obejdzie się bez wymiany zwrotnicy,która tworzy jedną całość z jarzmem.Na forum kolega Silver oferuje kompletne h-ce 280,288,312.Do wyboru,do koloru.

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 4 maja 2010, 20:43
przez studzien
Podepnę się pod temat mam taki problem że przy wymianie klocków przekręcił mi się gwint w zwrotnicy w oby dwóch ktoś przede mną krzywo wkręcił te trzpienie czy może któryś z kolegów miał by takie zwrotnice ? A znajomy tokarz powiedział mi że dotoczy mi takie trzpienie i przegwintuje zwrotnice tylko czy to jest dobry pomysł ?

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 4 maja 2010, 22:02
przez mierzejino
Jeśli już miałbym się bawić w takie coś to lepiej zwiększ gwint w oryginalnych trzpieniach na 10mm(dospawaj i przetocz na 10). Ale lepiej poszukaj dobrych używek.

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 5 maja 2010, 07:50
przez JanuszSz
studzien, Jaki masz samochód? 1M,1P.?
Jakie hamulce? FS III 280,czy większe?
Jeśli 280 w 1M,to mam kompletne zwrotnice z zaciskami.

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 5 maja 2010, 19:02
przez studzien
JanuszSz, właśnie takie bym potrzebował

[ Dodano: Sro 05 Maj, 2010 ]
mierzejino, Tokarz mi zrobił właśnie tak jak napisał dzięki za radę

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 20 maja 2010, 10:58
przez jarzab
Trochę odgrzeję temat.

Czy z wyjętej zwrotnicy, da redę przełożyć piastę z łożyskiem do drugiej która będzie montowana?

Czy to będą dwie oddzielne części i nie ma bata?

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 20 maja 2010, 12:50
przez belzi
jarzab napisał(a):Czy z wyjętej zwrotnicy, da redę przełożyć piastę z łożyskiem do drugiej która będzie montowana?

Czy to będą dwie oddzielne części i nie ma bata?


da, ale czesto bywa, ze przy tej operacji lozysko najzwyczajniej sie rozpada

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 12 sierpnia 2011, 21:26
przez gornik
Mam minimalnie przekrzywioną zwrotnicę, goły okiem nic na niej nie widać, ale koło
jednak jest bardzo delikatnie pochylone stąd moje pytanie.
Czy to prawda, że do ARL-a będzie pasować zwrotnica od ASV, 2.3 v5 lub 1.8T.
Z góry dzięki za informację, dopiero poznaje auto ;)

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 12 sierpnia 2011, 21:46
przez chlorek
szczerze też się zastanawiałem nad tym, moja wiedza wynika że wszystko zależy od wersji ARL, ja mam wersje FR przez co tylko od wersji CUPRA pasuję, serwis - dwa miesiące oczekiwania, na szczęście znalazłem w Polsce dwie takie oryginalne - nowe.

Re: Demontaz zwrotnicy/kolumny Mcpersona

PostNapisane: 13 sierpnia 2011, 07:40
przez gornik
Ja też mam FR.. numer mojej zwrotnicy to 1J05AH OE FJG15, ma ktoś możliwość
sprawdzenia w ETCE jak to wygląda?