przez Lucjan » 2 lutego 2009, 09:21
Kolego nie zgodzę sie z Tobą. Tu masz jak powinno prawidłowo eksploatować akumulator oraz wartości :
Okresowa kontrola stanu akumulatora wymaga sprawdzenia poziomu elektrolitu, gęstości elektrolitu (przy akumulatorach kwasowych obsługowych), oraz napięcia na elektrodach. Gęstość elektrolitu badana aerometrem nie powinna spaść w typowym akumulatorze poniżej 1,27G/cm3, a napięcie poniżej 12.5V. Poziom elektrolitu powinien być taki aby płyty znajdowały się 10-15mm pod jego powierzchnią. Należy dbać o czystość akumulatora, a w szczególności jego zacisków. Zaciski powinny być nasmarowane wazeliną techniczną. Przy podłączaniu akumulatora należy założyć najpierw klemę dodatnią, a przy odłączaniu najpierw zdjąć klemę ujemną.
Kilka dodatkowych praktycznych porad:
- nie wolno doprowadzić do zwarcia biegunów akumulatora, ponieważ może to doprowadzić do wygięcia płyt w akumulatorze a zarazem trwałego uszkodzenia.
- Nie używany i nie doładowywany przez okres powyżej 2 miesięcy akumulator może ulec zasiarczeniu.
- należy przestrzegać zalecanej wartości prądu oraz napięcia ładowania.
a teraz na temat Ładowania:
W normalnych warunkach instalacja elektryczna samochodu jest na tyle wydajna, że akumulatory nie wymagają doładowywania. Jednak przy częstej jeździe na krótkich odcinkach, lub przy długich postojach przy niskich temperaturach np. w zimie, może zaistnieć potrzeba doładowania akumulatora. Typowym objawem rozładowania akumulatora jest wolniejsza praca rozrusznika przy uruchamianiu silnika. Napięcie ładowania przy pracującym silniku powinno wynosić od około 13.8V do 14.4V. Jeśli akumulator doładowywany jest poza pojazdem, za pomocą zasilacza, należy zwracać uwagę aby prąd ładowania nie przekraczał około 1/10 pojemno¶ci (np. przy pojemności 50Ah, prąd ładowania powinien być równy 5A). Akumulatora nie należy ładować dłużej niż 10 godzin. Jeżeli samochód nie jest eksploatowany, należy doładowywać akumulator co około półtora miesiąca. Należy uważać aby nie przeładować akumulatora, ponieważ kończy się to uszkodzeniem płyt.
tu zaś na temat rozładowania:
Akumulatora nie wolno rozładować do zera. Jeżeli napięcie spadnie poniżej 8V, ponowne naładowanie może być niemożliwe i nastąpi trwałe uszkodzenie. Należy unikać zostawiania samochodu z włączonymi światłami lub innymi odbiornikami.
zaś na koniec:
Budowa i parametry akumulatorów samochodowych
Większość samochodowych instalacji elektrycznych wyposażona jest w akumulatory o napięciu znamionowym 12V. Są to najczęściej baterie ołowiowe, kwasowe. W akumulatorach tych elektrody wykonane z płyt ołowianych zanurzone są w elektrolicie, który stanowi 20 - 30% roztwór kwasu siarkowego. Akumulator o napięciu znamionowym 12V składa się z 6 ogniw połączonych ze sobą szeregowo z których każde daje napięcie rzędu 2.13V. Poza napięciem znamionowym, najważniejszym parametrem akumulatora jest jego pojemność wyrażona w Ah (ampero - godzina). Na przykład żarówka o mocy 60W teoretycznie rozładuje 45Ah akumulator w około 9 godzin (przy napięciu stałym 12V przez 60W żarówkę przepływa prąd o natężeniu 5A (60 : 12 = 5). Pojmność elektryczna akumulatora zależy w dużym stopniu od temperatury otoczenia. W temperaturze 25st.C pojemność wynosi 100%, przy 0 st.C 80%, a przy -25st.C spada nawet do 60%. W zależności od typu pojazdu, stosuje się akumulatory o odpowiednich pojemnościach, i wartościach prądu rozruchowego. Na przykład w samochodach z silnikiem diesla stosowane są baterie o wyższym prądzie rozruchowym, z powodu wyższego stopnia sprężania. Przy doborze akumulatora należy kierować się wskazówkami zawartymi w ksi±żce serwisowej samochodu.
Pozdrawiam
Lucjan