Strona 1 z 1
[1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
4 lutego 2008, 10:26
przez Stachu
Witam. Przepraszam, ale nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na przeglądanym forum (archiwum).
Mam silnik ARL. Zaślepiłem gumowy wąż od zaworu EGR. Jeździ lepiej, ale wywaliło błąd i świeci kontrolka.
Czy programowe wyłączenie EGR-u wiąże się z wymianą softu, czy mogą mi to zrobić WAG-em, a jeżeli tak to czy można w serwisie, czy jedynie poza nim.
Na forum został kiedyś rozpoczęty temat "trudności w odłączeniu EGR oprzy ARL", ale nie został on dokończony stąd też moje pytanie.

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
4 lutego 2008, 11:02
przez Dariuspolo
Stachu, w wczesniejszych ASZ/ARLach nie bylo problemu mozna bylo
jezeli wyskakiwal blad mozna bylo wylogowac pod Vagcomem, w nowszych wiaze sie to z zmiana programu.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
4 lutego 2008, 13:13
przez Stachu
A zatem zmiana softu. Dzięki za odpowiedź.

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
4 lutego 2008, 13:44
przez Dariuspolo
Stachu, ja bym najpierw sprubowal Vagiem jak nie pomoze to bym myslal co dalej.
Pomijajac fakt ze zamkniecie EGR za pomoca wezyka jest do kitu, bo na skutek zmian temp, i cisnienia lub zasyfiony storzek moze sie lekko otworzyc i przepuszczac w calym zakresie obrotow co bedzie mialo negatywny wplyw na prace silnika.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
4 lutego 2008, 14:00
przez oo7
Wydaje mi się że vagiem można zmienić nastawy egr w każdym a z tego co piszecie rozumiem że mechaniczne zaślepienie egr powoduje błędy w nowszych rocznikach... ja mam zmodyfikowane nastawy egr vagiem i ma to swoją wadę - nastawy zostają jedynie obniżone a egr nie zostaje po prostu wyłączony, tak naprawdę nadal działa tylko tyle że mniej syfu idzie w dolot... więc samo rozwiązanie programowe jest gorsze, no ale na pewno lepsze to niż nic

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
4 lutego 2008, 14:26
przez Dariuspolo
oo7, w moim ASZ zaslepilem mechanicznie EGR i wywalalo blad, zrobilem korekte pod Vagiem na minimum i bylo dobrze(przejechalem tak kolo 25kkm), Zmienilem Smica na Fmica z Cupry i znowu wywalalo, wtedy zostaje tylko korekta softu.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
5 lutego 2008, 13:33
przez Stachu
Jeszcze raz dzięki za rady. W takim razie popróbuje "przykręcić kurek EGR" na WAG-u i zobacze co będzie z tym błędem.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
26 lutego 2008, 07:00
przez Dariuspolo
szymon9 napisał(a):W którym miejscu w Vag-u można zrobić korektę parametrów sterujących EGR? Czy należy wywalić cały zawór i zastąpić rurą czy tylko odłączyć go programowo? Silnik to ARL z 2002r.
...nalezy fizycznie go zatkac, nastepnie programowo zejsc na min przepustowosci.
Vagcom 01 silnik
login 12233
adaptacja
kanal 03
max mozliwa wartosc
save
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
26 lutego 2008, 09:48
przez Adamek
A jak to jest w przypadku ASZ z 2005"
Co daje właściwie jak zaślepię ten EGR, że syf nie przedostaje się do układu dolotowego?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
26 lutego 2008, 13:44
przez Marcin_TDI
Adamek napisał(a):A jak to jest w przypadku ASZ z 2005"
tak samo jak w innych TDI
kolektor sie nie zapycha tym szlamem co w rezultacie moze dac efekt w postaci lepszego wkrecania sie na obroty...
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
26 lutego 2008, 15:58
przez Dariuspolo
Adamek napisał(a):A jak to jest w przypadku ASZ z 2005"
jak mechanicznie zasleousz to wywali blad, pozostaje zjechac na min pod Vagiem
i z tym zyc lub chiptuning + mechaniczne zamkniecie.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
27 lutego 2008, 09:05
przez Marcin_TDI
nie w kazdym sie zapali blad, ja mam zaslepiony (wywalona ta rurke od EGR do kolektora) i nic sie nie swieci... tego wezyka bym nie odpinal tylko...
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
27 lutego 2008, 15:03
przez rafał
ja też mam zaślepiony i też nic się nie świeciło. Przy okazji softu został odłączony vagiem.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
28 lutego 2008, 20:15
przez loozik
To ciekawe, co piszecie. Ja pojechałem do compsportu, a tam Patryk pierwsze, co zrobił, to odłączył ten cieniutki wężyk od EGR i wkręcił w niego śrubkę. Koniec.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
28 lutego 2008, 20:26
przez Adamek
loozik napisał(a):To ciekawe, co piszecie. Ja pojechałem do compsportu, a tam Patryk pierwsze, co zrobił, to odłączył ten cieniutki wężyk od EGR i wkręcił w niego śrubkę. Koniec.
A w oprogramowaniu coś zmieniał? Masz może fotkę tego wężyka który trzeba odłączyć?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
23 marca 2008, 16:36
przez Sammael
Dariuspolo napisał(a):...nalezy fizycznie go zatkac, nastepnie programowo zejsc na min przepustowosci.
Vagcom 01 silnik
login 12233
adaptacja
kanal 03
max mozliwa wartosc
save
a czy można tak zrobić na razie nie zaślepiając go fizycznie?
EDIT: nie było pytania, Patryk z CSa musiał to już zrobić. Nie wiem czego się dzisiaj złapać i wszystkiego się dotykam...
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
27 grudnia 2008, 11:41
przez wgi
loozik napisał(a): Ja pojechałem do compsportu, a tam Patryk pierwsze, co zrobił, to odłączył ten cieniutki wężyk od EGR i wkręcił w niego śrubkę.
Ile siły trzeba użyć żeby zdjąć ten wężyk? U mnie nie chce zejść a boję się użyć więcej siły żeby go nie urwać. Ma ktoś jakiś patent na zdjęcie tego wężyka?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
27 grudnia 2008, 16:41
przez marcinenergy
wgi miałem podobnie w ibizie GT, że ciężko się go zdejmowało. Ja zrobiłem to tak:
bierzemy kombinerki, zabezpieczamy wężyk jakąś szmatką czy czymkolwiek (żeby go nie uszkodzić mechanicznie) i delikatnie spróbuj rozruszać wężyk póki co kręcąc nim na tym "cyplu" na który jest założony, a nie ciągnąc. Jak się troszkę rozrusza to spróbuj wtedy go ściągnąć - wtedy już powinno ręką zejść . U mnie ta metoda pomogła. W każdym razie lekko nie będzie ale zejść musi
Pozdro
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
31 grudnia 2008, 18:32
przez wgi
marcinenergy, dzięki
Wkręciłem śrubkę i na ciepłym rzeczywiście silnik równiej pracuje
Zauważyłem również niestety pewne nieprawidłowości nie wiem czy Ci co wkręcali śrubkę też tak mieli:
- trzeba dodawać ciut więcej gazu ruszając (kilka razy dziś zdławiłem silnik ruszając

)
- czasami w okolicach 2krpm silnik jakby lekko się dławił
- gasnie troche twardziej niż zwykle
Sprawdziłem VAGiem i żadnych błędów nie ma.
To normalne czy nie?
Dodam, że mój egr lekko "pluje" olejem.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
31 grudnia 2008, 18:40
przez Sammael
wgi napisał(a):- gasnie troche twardziej niż zwykle
Co prawda ja mam zupełnie wywalony EGR ale to normalne, nie działa klapa gasząca tylko odcina nagle wtrysk i silnikiem rzuci.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
31 grudnia 2008, 18:42
przez wgi
kurka myślałem, że może sterowana jest w inny sposób

no coż trudno

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
1 stycznia 2009, 21:54
przez Axee
wgi napisał(a):Zauważyłem również niestety pewne nieprawidłowości nie wiem czy Ci co wkręcali śrubkę też tak mieli:
- czasami w okolicach 2krpm silnik jakby lekko się dławił
Dokladnie mam podobnie, silnik ASV seria, srubka wkrecona, na kanale 3 max wartosc, a efekt wystepuje czasami, nie zawsze. Przy obrotach 15oo-2ooo dzieje sie czasami cos w rodzaju dziury, niska reakcja na pedal gazu. Pedal wcisniety na maxa, a auto przyspiesza jak mul, dopiero jak zlapie ok. 25oo, 3ooo obr. to cisnie jak powinno. Przy szybkim ruszaniu ze skrzyzowania jest to dosc irytujace. Mam 2 wykresy z hamowni, robione pod rzad na jednym jest ok, a na drugim widac czkawke. Zaczelo sie to dziac po wyczyszczeniu egra i wkreceniu srubki w wezyk, zmianie na kanale 3 z 32768 na 33768. Zastanawiam sie, jak to w prosty sposob skorygowac? Czy ktos moze wytlumaczyc fachowo wystepowanie tej dziury?

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
2 stycznia 2009, 09:19
przez loozik
W moim ASV nic takiego się nie dzieje. Wszystko jest OK po wyeliminowaniu EGRa.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
2 stycznia 2009, 11:16
przez Silver
W silnikach do 2003 r nie powinno wywalać błędu - przynajmniej ja tak miałem przy zaslepianu w ARL-u.
Po zaslepieniu w ASZ-u z 2004r zaswieciła sie już kontrolka.
Na pytanie co daje usunięcie lub unieszkodliwienie EGR-a pokaże co było w kolektorze po przejechaniu 100 tys km z aktywnie działającym zaworem EGR .
po skrobaniu i umyciu EGR wygląda tak ( i tak powinien wyglądać cały czas

) :
i co zastosowałem
- koszt 20 zł zaslepki + nowa uszczelka kolektora i troche roboty !
Uważam ,że najlepszym rozwiązaniem jest mechaniczne zaslepienie dolotu spalin do EGR (jesli nie wywala błedu ) lub całkowite unieszkodliwienie go za pomocą korekty softu.
Przy nastawieniu sie na pełen tuning całokowite wywalenie EGR-a i wstawienie specjalnego krucca w jego miejsce.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
2 stycznia 2009, 12:24
przez Sammael
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
2 stycznia 2009, 19:27
przez wgi
przy okazji takie krótkie pytanie dla użytkowników autobahnów i innych dróg naszych sąsiadów - jak oni zapatrują się na takie wywalenie egr'a?
Co w przypadku kontroli?
Mając w pamięci jazdy z nożyczkami wolalbym jednak chyba egr'a tylko zaślepić :/
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
15 września 2011, 12:47
przez Tracer2
Dariuspolo napisał(a):szymon9 napisał(a):W którym miejscu w Vag-u można zrobić korektę parametrów sterujących EGR? Czy należy wywalić cały zawór i zastąpić rurą czy tylko odłączyć go programowo? Silnik to ARL z 2002r.
...nalezy fizycznie go zatkac, nastepnie programowo zejsc na min przepustowosci.
Vagcom 01 silnik
login 12233
adaptacja
kanal 03
max mozliwa wartosc
save
Zaslepiłem mechanicznie EGR.
Czy ma zrobic to samo w ASV z 2001r.

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
15 września 2011, 18:13
przez chlorek
wgi napisał(a):przy okazji takie krótkie pytanie dla użytkowników autobahnów i innych dróg naszych sąsiadów - jak oni zapatrują się na takie wywalenie egr'a?
Co w przypadku kontroli?
Mając w pamięci jazdy z nożyczkami wolalbym jednak chyba egr'a tylko zaślepić :/
nie sądzę że podczas kontroli będą zdejmować ci pokrywę, podczas badania nawet tego się nie robi:), to jest tak że EGR to takie EKO europejskie badziewie które ma spełniać normy spalania ale po wywaleniu jego nadal spełniasz te normy.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
15 września 2011, 18:45
przez jędrek
jedyny minus w zime wolniej sie nagrzewa autko przynajmniej ja tak zauważyłem
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
15 września 2011, 18:49
przez Tracer2
jędrek napisał(a):jedyny minus w zime wolniej sie nagrzewa autko przynajmniej ja tak zauważyłem
Założyłem dogrzewacz na 3 świecach żarowych

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
15 września 2011, 19:44
przez Carlos
Zna ktoś może kogoś kto na Śląsku wyczyściłby mi EGR i go zaślepił?
Jedyny gość, którego znam i zajmuje się mechaniką pojazdową itp. powiedział mi, że jak zaślepię EGR to zaraz mi turbo padnie więc nie jest dla mnie wiarygodny

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
15 września 2011, 20:36
przez powe88
Może wie ktoś gdzie znajduje się EGR w Silniku 1.6 AKL ?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
15 września 2011, 20:39
przez bono
A ja u siebie zamontowałem ponownie EGR. Mam co prawda wyłączony programowo, ale EGR wrócił na swoje miejsce, bez żadnych zaślepek. Po roku eksploatacji bez EGR doszedłem do wniosku, że w PD nie ma sensu go wywalać. Czemu to zrobiłem:
jędrek napisał(a): minus w zime wolniej sie nagrzewa autko przynajmniej ja tak zauważyłem
Nie tylko w zimę ale i latem również wolniej się nagrzewa. Bez EGR telepie budą przy gaszeniu, bo nie ma klapy gaszącej. Praca silnika jest twardsza, silnik głośniej pracuje na biegu jałowym. Zawory dostają po dupie, bo jak wiadomo temperatura spalania w sadzomiotach jest dość wysoka a spaliny jednak dzięki EGR potrafią obniżyć tą temperaturę
Jedna rzecz, która mnie zadziwiła, to to, że po ponownym zamontowaniu EGR auto mniej kopci

Nie wiem czy to kwestia wahy, ale cały czas tankuje na tych samych stacjach. Temperatura i pogoda na zewnątrz raczej też nie, bo ostanie dwa tygodnie auto jeździło w upałach ponad 30 stopniowych. EGR podczas deptania jest przecież zamknięty....
Podsumowując do normalnej jazdy po mieście czy też trasie moim zdaniem nie ma sensu wywalać EGR'a. Jedynym plusem jaki ja zauważyłem przy wywalenie EGR i wstawienia flanszy jest to, że pozbywamy się problemu cieknącego EGR. Jednak póki nie cieknie, to lepiej raz na pół roku zdemontować zawór i przeczyścić do z nagaru.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
16 września 2011, 00:21
przez Tygrysek
Carlos, a Axee? Gliwice....
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
16 września 2011, 10:40
przez Mario22
Tygrysek napisał(a):Carlos, a Axee? Gliwice....
Tak Axee to potrafi... ale ja tez mam u niego usunąc i juz czekam pół roku na to... ale można cos pomyslec żeby zrobic spota u Axee i zbiorowo to usunąc... chyba Prezes123 też był chętny...ale to jest do ustalenia.
Axee to dobry fachowiec ale trzeba go molestowac...

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
16 września 2011, 11:25
przez Carlos
Rozważałem taką możliwość, ale kiedyś napisałem do niego w tej sprawie i nie odpisał

Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
11 marca 2014, 22:17
przez davidov26
Czy w leonie z mają 2004 powyższe ustawienia tzn.wylaczenie a konkretnie ograniczenie ustawień egr będzie działać i błąd z deski rozdzielczej zniknie ?
"nalezy fizycznie go zatkac, nastepnie programowo zejsc na min przepustowosci.
Vagcom 01 silnik
login 12233
adaptacja
kanal 03
max mozliwa wartosc
save"
Blaszkę wyjąłem , auto w bardzo dobrym stanie ale idzie na sprzedaż i chce mieć pewność że jak klient przyjedzie to mi się ta kontrolka nie zaświeci.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
12 marca 2014, 11:48
przez bzyniu28
davidov26 napisał(a):Czy w leonie z mają 2004 powyższe ustawienia tzn.wylaczenie a konkretnie ograniczenie ustawień egr będzie działać i błąd z deski rozdzielczej zniknie ?
"nalezy fizycznie go zatkac, nastepnie programowo zejsc na min przepustowosci.
Vagcom 01 silnik
login 12233
adaptacja
kanal 03
max mozliwa wartosc
save"
Blaszkę wyjąłem , auto w bardzo dobrym stanie ale idzie na sprzedaż i chce mieć pewność że jak klient przyjedzie to mi się ta kontrolka nie zaświeci.
Powinno to zadziałać tak jak i w poprzednich rocznikach.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
15 marca 2014, 18:01
przez davidov26
Vag u dwóch różnych kolesi pokazał , że egr jest otwarty na maksa i ze się zawiesił niby wiec go wyjąłem i wyczyścilem w benzynie szczoteczka do zębów i papierem ściernym o gradacji 600 , założyłem i po godzinie to samo. Teraz pytanie czy jak jest niby otwarty na maxa to go nie pójdzie tym sposobem ustawić na najmniejszą wartosc czy ci dwaj goście poprostu nie wiedzą jak to zrobić. A może faktycznie jak się egr wiesza czyli ta blaszka w środku bo niby co innego to faktycznie nie idzie zmniejszyć ustawień egr na możliwie najmniejsze - najniższe tak żeby się kontrolka check engine nie zapaliła. Jest jeszcze jeden gość który mi powiedział ze może go wyłączyć programowo no ale niby ta opcja takową jest więc proszę o jakieś rady.
I jeszcze jedno czy żeby te ustawienia podane tutaj zadziałały to ta blaszka pod egr tez musi być włozona czy nie koniecznie ? Bo u mnie nie ma tej blaszki bo ja wyjąłem.
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
15 marca 2014, 18:40
przez NickT
Stale otwarty egr=brak mocy i cholernie duzo czarnego dymu. Wiec jak to jest u Ciebie davidov?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
20 marca 2014, 21:18
przez davidov26
Moc jest choć czasem turbo przeładuje ale dziś rano jak go koleś skanował i później go odpalił to strasznie się silnik dygotał i biały dym z komina jak by papieża wybrali.Ja tak jeżdżę odkąd go mam tzn.od 6 lat prawie że u mnie czarnego dymu nie zobaczysz.
-- 20 mar 2014, o 22:18 --
wczoraj zalozylem inny egr ,wyczyszczony do sreberka.dzis wykasowalem blad i po okolo godzinnej jezdzie na autostradzie znowu sie pojawil .nie wiem co juz robic .
mam pytanko do zaawansowanych userow vag com czy jesli to napewno egr i nawet jesli sie wiesza i zostaje otwarty na maksa do da sie go procentowo przymknac i jesli tak to czy ta kontrolka nie bedzie sie zapalala .
czy jak to zastosuje to bedzie ok ?
EGR DISABLING With the engine warmed up and running at idle in neutral with all major accessories such as air conditioning turned off, connect the scan tool cable and start the scan tool software. [01 - Engine] [Login - 11] and enter 12233 as the access code [Adaptation] and go to block 3. Give the accelerator pedal a quick "blip" to ensure that the EGR remains turned on for the next minute while you perform the following steps. Note that the display shows a default adaptation value of 32768 and shows approximately 250 +/- 20 mg/stroke of air intake volume. If all is well, enter 33768 as the new adaptation value, and select "test". Note that the displayed air intake volume changes, usually to about 370 mg/stroke. The specification limit is 370 mg/stroke, so if you want to remain within OEM shop manual specifications for emission control reasons, you might have to enter a number slightly smaller than 33768. (If you don't care about road-legal NOx emission limits then leave it at 33768. [Depending on the usage cycle, NOx at this setting can be increased by as much as 40%]) If all is well and you have a seting that you are happy with which results in an intake air volume of 370 mg/stroke or just a hair less, enter [Save]. The values aren't exactly the same, but when you enter the value 33768, the ECU will automatically adapt it. In my case it was something like 33628. 370mg/stroke is what your looking for
prosze o jakie info ?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
21 marca 2014, 23:02
przez kobzyr
correct.
A śrubkę w wężyk od podciśnienia wstawiłeś? Jaki błąd dokładnie wyskakuje?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
22 marca 2014, 10:28
przez davidov26
Śrubki nie mam dzisiaj przyjdzie sąsiad to zrobimy scan a i spisze numery błędów no ale ostatnie 2 pokazały ze to egr i ze turbo przeładowuje no bo czasem łapie notlauf a .
Nie wiem czemu ale wydaje mi się ze śmierdzi ropa ale ostatnio wiozlem w plastikowym kanistrze trochę ropy do nowego filtra paliwa i mimo że był w worku na śmieci to przesiaklo na wycieraczke no i ja wyżucilem ale ciągle coś delikatnie czuć i dlatego się zastanawiam czy to ma jakiś związek z ta sprawa.
Za egr jest taka kostka czy jakby z tymi kablami coś nie halo było to mogłoby powodować zapalenie się check engine ?
No ale na vag u ostatnio nic nie pokazało .
Co to moze powodować ...czy np oil catch tank czyli ten separator oleju czy jakoś tak?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
22 marca 2014, 21:24
przez transit_master
Jaka kostka?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
23 marca 2014, 19:19
przez davidov26
za egr em jest kostka a moze tak troszke ponizej
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
25 marca 2014, 12:12
przez NickT
A moze kabelek wtyczka i zaworek z napisam US i A od klapy gaszacej?
Re: [1M] EGR - krótkie pytanie

Napisane:
27 marca 2014, 21:36
przez davidov26
Znalazłem angola , który mi zmniejszy przepustowość egr do około 10% i mam nadzieje , ze kontrolka zgaśnie po tym a te kable wyglądają ok ale jeszcze je zaraz sprawdzę.
-- 27 mar 2014, o 22:36 --
No i zrobione .Zmniejszona przepustowosc egr za 25£.Godzina jazdy spowrotem I nic się nie zapaliło. Odczucia takie , że samochód jakby inaczej tzn.zwawiej reaguje na gaz. Był korek i zauważyłem ze temperatura silnika spada w czasie spokojnej jazdy no ale był też błąd czujnika od płynu chłodniczego wiec to może być przyczyna a ja byłem pewny ze to termostat.
Jedyne co mnie zmartwilo to to , że chyba coś się stało z pompa od wspomagania bo mam wrażenie , że ciężko się kręci kierownicą choć żadna kontrolka się nie zaswiecila.
Jeśli chodzi o to cos z napisem usa (w pierwszej chwili myślałem ze żartujesz ale przed wyjazdem to wyjąłem i obejrzałem)to chyba jest ok choć nie wiem skąd mam to wiedzieć i jak to sprawdzić .Blaszki pod egr nie mam no i spowrotem założyłem separator oleju = oil catch tank żeby ten syf do turba nie wracał.
Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi.