Chłopaki - w Leniach 1M nie było montowanych zewnętrznych podgrzewaczy paliwa.
Tylko w wersjach specjalnych na rynki skandynawskie były modele w których można spotkać zewnętrzne podgrzewacze w postaci spirali/modułów grzejnych montowanych przed filtram paliwa.
W "normalnych" Leszkach , jedyne co podgrzewa paliwo to tak jak
Sleeper napisał - samo paliwo , ale wracajace z pompy wtryskowej w silnikach zasilanych pompą VP , oraz paliwo wracające z głowicy w silnakach zasilanych PD .
Tzw - "powrót" podgrzany (w PD 90 stopni to norma) miesza sie czesciowo w filtrze paliwa (na tyle n aile jest tam potrzebne za co odpowiada zaworek cisnieniowo-zwrotny - taki biały lub czarny plastikowy wkładany od góry w filtra) i pędzi dalej ( w PD przez chłodnice paliwa) do zbiornika.
Tam miesza sie już z pozostałym paliwem w zbiorniku.
Proces ten jest bardziej namacalny w silnikach PD gdzie tepmeratura paliwa wracajaca z głowicy ma sporo wyzszą temperaturę a chłodnica paliwa pod prawym fotelem pasazera ( na zewnątrz oczywiscie) nie raz paruje ostro po wjechaniu w kałuże .
W silnikach z VP temperatura paliwa wracajacego jest sporo niższa niz w PD ale fakt faktem - paliwo jest podgrzane w stosunku do temperatury paliwa w zbiorniku.
Mam nadzieje ze nie zamieszalem Wam za bardzo.
P.S.- wymiana jest prosta. Sam dasz sobie rade.
W silnikach VP zalecane jest zalanie filtra ON , w PD -sam sie napełni po kilkukrotnym przekreceniu kluczyka w stacyje w pozycje zapłon.
Koszty - najtaniej i nalepiej ASO Skoda /Seat lub sklep motoryzacyjny ale wtedy kup MANN -a ( używany na pierwszy montaz

)
Nie walic OT - spoety i inne spotkania regonalne w innym watku
