TDi - i wszystko jasne !!!!!! Przeczytaj zanim zapytasz

[glow=red][center]Krótkie kompendium wiedzy na temat TDi[/center][/glow]
Wśród wielu pytań na temat TDi wiele kwestii zbyt często się powtarza w pytaniach nowicjuszy na forum
Wiec zanim zapytasz poczytaj
Na początek krótkie przypomnienie podstawowych określeń:
TDi -jest to silnik wysokoprężny, turbodoładowany, z bezpośrednim wtryskiem paliwa którym jest olej napędowy.
W Leonach występują tylko silniki wysokoprężne o pojemności 1,9litra - które są opisane poniżej
Wyróżniamy 2 główne grupy silników TDi
TDi VP - czyli silnik w którym zasilanie odbywa się przed pompę rotacyjną (VP) a paliwo trafia do bezpośrednio do cylindra poprzez wtryskiwacze (które można tuningować )
Silniki te posiadają odpowiednio moce: 90, 110KM
TDi PD - czyli silnik w którym zasilanie odbywa się poprzez pompowtryskiwacze. Ten silnik nie posiada pompy rotacyjnej ani wtryskiwaczy, występuje jedynie pompa wstępnego zasilania znajdująca się w zbiorniku paliwa. Za wytworzenie ciśnienia wtrysku oraz sam wtrysk odpowiadają cztery pompowtryskiwacze umieszczone w głowicy.
Silniki te dysponują mocą odpowiednio: 90KM (seat alhambra), 101KM, 105KM, 115KM, 130KM, 150KM w Leonach występują te dwa ostatnie.
Jak jeździć TDi i o czym należy pamiętać i co należy wiedzieć
1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km) jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgasnieciu kontrolki swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę ż olej osiągnie właściwą temp. pracę .
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.
10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli Pizdowatego Stylu Jazdy) ; Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?- Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każde TDi zużywa olej – jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż przed przednim prawym kołem.
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej częsciej wymieniać filtr papierowy
17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$
18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .
19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie
Orientacyjne przyrosty mocy po doknaniu chiptuningu
(proszę brać uwagę, że to wartości orientacyjne i zależy ostateczny wynik od wielu czynników)
Seria 90KM + chip = 120-125 KM, 290-310 Nm
Seria 110KM + chip = 130-138KM, 300-330 Nm
Seria 130KM + chip = 160-170KM, 350-390Nm
Seria 150KM + chip = 180-200KM, 380-440Nm
Zapraszam innych do umieszczenia uwag i zaleceń które przydadzą się nowym userom TDiZasada działania pompowtryskiwaczy - prospekt pdf

Wśród wielu pytań na temat TDi wiele kwestii zbyt często się powtarza w pytaniach nowicjuszy na forum

Wiec zanim zapytasz poczytaj

Na początek krótkie przypomnienie podstawowych określeń:
TDi -jest to silnik wysokoprężny, turbodoładowany, z bezpośrednim wtryskiem paliwa którym jest olej napędowy.
W Leonach występują tylko silniki wysokoprężne o pojemności 1,9litra - które są opisane poniżej
Wyróżniamy 2 główne grupy silników TDi
TDi VP - czyli silnik w którym zasilanie odbywa się przed pompę rotacyjną (VP) a paliwo trafia do bezpośrednio do cylindra poprzez wtryskiwacze (które można tuningować )
Silniki te posiadają odpowiednio moce: 90, 110KM
TDi PD - czyli silnik w którym zasilanie odbywa się poprzez pompowtryskiwacze. Ten silnik nie posiada pompy rotacyjnej ani wtryskiwaczy, występuje jedynie pompa wstępnego zasilania znajdująca się w zbiorniku paliwa. Za wytworzenie ciśnienia wtrysku oraz sam wtrysk odpowiadają cztery pompowtryskiwacze umieszczone w głowicy.
Silniki te dysponują mocą odpowiednio: 90KM (seat alhambra), 101KM, 105KM, 115KM, 130KM, 150KM w Leonach występują te dwa ostatnie.
Jak jeździć TDi i o czym należy pamiętać i co należy wiedzieć
1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km) jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgasnieciu kontrolki swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę ż olej osiągnie właściwą temp. pracę .
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.
10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli Pizdowatego Stylu Jazdy) ; Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?- Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każde TDi zużywa olej – jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż przed przednim prawym kołem.
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej częsciej wymieniać filtr papierowy
17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$

18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .
19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie
Orientacyjne przyrosty mocy po doknaniu chiptuningu
(proszę brać uwagę, że to wartości orientacyjne i zależy ostateczny wynik od wielu czynników)
Seria 90KM + chip = 120-125 KM, 290-310 Nm
Seria 110KM + chip = 130-138KM, 300-330 Nm
Seria 130KM + chip = 160-170KM, 350-390Nm
Seria 150KM + chip = 180-200KM, 380-440Nm
Zapraszam innych do umieszczenia uwag i zaleceń które przydadzą się nowym userom TDiZasada działania pompowtryskiwaczy - prospekt pdf


