Strona 1 z 3

Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 6 października 2007, 21:35
przez BziKu
Witam wszystkich,

Na początku uprzedzam, że korzystałem z opcji "szukaj".

Mam taki problem, że podczas przyspieszania samochód wpada w drgania, zaczyna się to przy prędkości obrotowej, kiedy kiedy silnik ma duży moment obrotowy, czyli od 1900obr/min. Oprócz tego słychać delikatny dźwięk, jakbym jechał po pasie przeciw zaśnięciu, które często występują na drodze. Drgania i dźwięk nie są regularne, tzn. czasem są większe, czasem mniejsze, aczkolwiek zawsze odczuwalne.

Sprawdziłem wszystkie poduszki, są ok, więc to odpada, przeguby wewnętrzne też są OK, jedynie może zewnętrzne, ale ponoć one takich drgań nie powinny powodować. Zawieszenie jest sprawdzone, wszystko sztywne. Wg tego co przeczytałem wszystko wskazuje na dwumas, ale nie jestem przekonany czy na 100%, bo:

1) Jak przeprowadze test, o którym dużo na forum, czyli 1500 obr/min gaz do oporu i... NIC, cisza i spokój.
2) Przy odpalaniu żadnych szarpań
3) Przy gaszeniu żadnych szarpań
4) Samochód na biegu jałowym pracuje spokojnie, nic nie szarpie, nic nie stuka, nic nie trzęsie wszystko wydaje się OK.

Niedawno troche pogdoniłem kucyki i przez około 10-15km jechałem z prędkością ok, 190-200 i po tym objawy jakby ucichły. (Nie na długo)
Za bardzo pomysłu nie mam na to co to może być innego niż dwumas, ale z drugiej strony nie chcę kupić sprzęgła i koła dwumasowego i przekonać się, ze to nie to.

Może jest ktoś w wawie, kto miałby ochotę rzucić na to okiem lub może mi polecić jakiś serwis lub kogoś, kto nie będzie tylko łapał sie za brode i sciemniał wymieniając wszystko co "mogłoby" to powodować.

Dodam, ze silnik AHF po wizycie w Diagrtoniku (144KM & 312Nm)

Ta sytuacja zaczyna mnie bardzo irytować :zly: , więc będę bardzo wdzięczny za wszelkie sugestie i pomoc.

Pozdro.
BziKu

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 7 października 2007, 02:14
przez Kozak
BziKu napisał(a):Może jest ktoś w wawie, kto miałby ochotę rzucić na to okiem

obserwuj temat o warszawskich spotach i podjedz na jeden z nich , na pewno ktoś spróbuje Ci pomóc

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 7 października 2007, 12:00
przez Marcin_TDI
a do diagtronika nie mozesz wrocic ?? moze potrzebna bedzie koretka programu jak to dwumas a na spota zapraszamy

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 7 października 2007, 17:48
przez BziKu
Marcin_TDI napisał(a):a do diagtronika nie mozesz wrocic ?? moze potrzebna bedzie koretka programu jak to dwumas a na spota zapraszamy


Dzięki za zaproszenie, nie omieszkam skorzystać i postaram się wpaść..

Poza tym też myślałem o wizycie w diagtroniku, jutro zadzwonie do nich i przedstawię sprawe. Zobaczymy co będą radzić.

Ale jeszcze jedno pyt mi się nasuneło do tych co mieli doświadczenia z dwumasem, chodzi mianowicie o to, czy w przypadku jak jest to koło uszkodzone, to czy drgania występują tylko wtedy gdy silnik jest mocno obciążony, bo u mnie nawet przy słabym przyspieszaniu czuć te objawy.
Chociaz im mocniej cisnę pedał, tym one są bardziej odczuwalne.

Pozdro.
BziKu

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 7 października 2007, 18:25
przez bogdan201
Witaj

Mam dokładnie tak samo jak Ty te same objawy co opisałeś, przy tych samych obrotachtylko na V biegu, czasami nieznaczne objawy też na IV. Po programie rolki wykazały 142km i 310Nm przy 2400obr/min Silnik to też AHF, przebieg udokumentowany 95tyś. Napewno to dwumas - za duży moment obrotowy. Ja się do tego przyzwyczaiłem, staram się jeżdzić aby nie cisnąć w tym zakresie obrotów, przy wyprzedzaniu częściej redukuje. Możesz podjechać na korekte do Diagtroników ale wtedy radość z jazdy będzie napewno mniejsza.
Pozdrawiam
bogdan201

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 7 października 2007, 19:07
przez Streat
BziKu, podobne objawy miałem u siebie przy 330 Nm (bodajże 2100 obr/min) i po korekcie tuner przesunął moment pod 2500 obr/min co prawda mam teraz mniej momentu (~310 Nm) i słabiej z dołu ciągnie ale nastała cisza w aucie i nic budą nie trzęsie (a swego czasu gdy temperatura spadała poniżej 5 C to naprawdę ładnie "kopało" w podłogę). Ja dla świętego spokoju zdjąłem momentu, ale teraz mam go za to bardziej płasko poprowadzonego :ok:

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 7 października 2007, 23:03
przez Marcin_TDI
ale obawy macie typowe dla dwumasu, zreszta diagtronik robi takie programiki ze czesto sie zamach po nich odzywa... trzeba pojechac zeby przesuneli tak jak u Streat'a do gory i troszke mniej i bedzie spokoj...

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 8 października 2007, 15:36
przez BziKu
Podjade do DIAGTRONIKa, zobaczymy co uradzą,

Ale tak dla info, ma ktoś jakieś pewne miejsce, gdzie można kupić dwumas ze sprzęgłem SACHS'a i ewentualnie pewne miejsce, gdzie to można wymienć? (Wawa lub świętkorzyskie)

Na forum wszyscy piszą, ze ten komplet SACHSa, jest mocniejszy od ori, ale czy na tyle mocniejszy, żeby pojeździć nim troche przy większym "koksie", czy lepiej profilaktycznie "spłaszczyć" wykres i zdjąć troche Nm?

Z jednej strony szkoda mi troche banana na twarzy, a z drugiej strony rozsądek. I jeszcze z trzeciej strony kasa... (czyli też rozsądek)

Dzięki za zainteresowanie wątkiem.
Pozdro
BziKu

Pukanie przod

PostNapisane: 9 października 2007, 13:43
przez leon_2003
Czytając ten temat zaczynam wątpić, że pukanie w moim aucie spowodowane jest przegrzanymi tarczami.
Dzwiek dokładnie taki jak najade na pas przeciw zasnieciu.

Jezeli to dwumas, to do mojego ASV wrzucac bede chyba skrzynie 6.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 10 października 2007, 20:54
przez wojo2007_W1
Witam

Mam podobne objawy (trzęsie budą) z tym wyjątkiem że u mnie auto wpada w wibracje jak auto jedzie na luzie przy małych prędkościach od 10 - 20 km/h, bądź jak zaczynam hamować przy tych prędkościach. Ostatnio jeździłem z podpiętym laptopem i nic nie zauważyłem. I jeszcze jedno, jak zaczynają sie te drgania (można by powiedzieć ze trzęsie silnikiem), trwa to do momentu aż auto sie zatrzyma. Jak nie jadę wszystko jest ok, nie trzęsie, silnik pracuje normalnie, dodatkowo nic sie nie dzieje jak jadę na biegach, czy przyśpieszam. A gdy tylko wrzucam luz, bądź zaczynam hamować to przy wyżej wymienionych prędkościach zaczyna sie "Meksyk", dodam jeszcze ze jest to losowe, czyli czasami zdarza sie że nie trzęsie. Powoli już tracę cierpliwość, nie mam żadnej diagnozy co może być przyczyną, z tego co wyczytałem to problem może powodować "dwumas", może ktoś miał podobne objawy bądź ma pomysł od czego i co zacząć sprawdzać, wolał bym być pewny zanim zainwestuje w wymianę części. Silnik diesel ALH 90KM 1999 r. Może kto zna dobry warsztat w okolicach Rzeszowa, bądź Krakowa gdzie można by z tym podjechać. I jeszcze jedna sprawa, jakie są ewentualne koszty wymiany dwumas-a. Dzięki za każda opinie. Pozdrawiam.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 11 października 2007, 08:17
przez Marcin_TDI
jak nie chcecie drgan to trzeba zalozyc zamachowe kolo od g60... sprzeglo mysle ze wytrzyma...

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 12 października 2007, 09:33
przez jaro4444
Marcin_TDI napisał(a):jak nie chcecie drgan to trzeba zalozyc zamachowe kolo od g60... sprzeglo mysle ze wytrzyma...



viewtopic.php?t=8703&highlight=g60

Dziś jadę tym Passatem na ostateczne strojenie (wtryski 216, reszta ori). Na razie ma 289 Nm i spokojnie sobie się buja. Nic nie szrapie, nic nie drży. Pracuje mięciutko i płynnie. Jedyna wada - czasem na luzie, na jałowych obrotach słychachać grzechoczące sprężyny tarczy sprzęgłowej.

Zmieniłem na koła zimowe i nie puka.

PostNapisane: 20 listopada 2007, 23:29
przez leon_2003
Wczoraj założyłem zimówki na felach stalowych 205/55/16 i przestało tak mocno pukać w przednim zawieszeniu. Chyba nawet nic nie puka, ale jestem na tym pukcie przewrazliwony.
Przypomnę, że podczas jazdy na luzie, bez gazu było OK, po naciśnięciu nawet delikatnie gazu z okolic zawieszenia słychać było takie stłumione pukanie. W ASO najpierw powiedzili, że to chyba dwumas, później po przejechaniu, że mam tarcze krzywe, ale przy hamowaniu nić nie trzesło kierą. Teraz nie słychać, ale delikatnie trzęsie kierą. Może to poduchy silnika do wymiany?
Poprzednie felgi były proste. Może to przegub? Nie wiem :no:

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 21 listopada 2007, 00:36
przez MattiO
BziKu, powiem Ci ze mialem kiedys vw tourana 1.9 tdi i dokladnie takie same objawy po wizycie u mechanika - goscio postawil diagnoze: kolo 2masowe, po wymianie jak reka odjął.

Poza tym moj dobry kolega ma program w swoim A3 1.9 110km i ma przejechane troche ponad 200k km i identyczne objawy jak u Ciebie i niestety kolo2masowe. Samo kolo 2masowe z tarcza i dociskiem kosztowalo ok900 - 1000 zl. Mechanike wykonaliśmy sami. A efekt jak reką odjął.

Jak pozniej oglądalem to stare kolo2masowe ewidentnie dalo wyczuc sie na nim luzy, duzo wieksze niz oryginalne, to jest przyczyna drgań przy tych obrotach o których pisałeś.

Jezeli to jest to o czym mysle to zakonczy sie to obcieciem rezu na głownym wałku w skrzyni biegów i podniesie znacznie koszty naprawy... wiem z autopsji:(

Radze Ci szybko upewnic sie co to jest..

A tak by the way ile ma przejechane?

Pozdro

Przy dwumasie wymienam również sprzęgło, lożysko i docisk ?

PostNapisane: 21 listopada 2007, 01:15
przez leon_2003
Czy jak wymianiam koło dwumasowe to muszę wymienić sprzęgło, które nigdy nie było wymieniane?

Na allegro jest zestaw sachs za 1299 (dwumas + sprzęgło). Czy mowa o takim właśnie zestawie, który jest zachwalany?
http://www.allegro.pl/item272614542_spr ... _zest.html

Autko ma przejechane 189t km. Silnik ASV.
Dwumas, sprzeglo, docisk, łożysko - czy gdzies dostanę taki komplecik sachsa?

Jeszcze pytanie, natknąłem sie na sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego
http://www.allegro.pl/item268157072_kol ... a_tdi.html
Co to jest za system? Sztywne koło to jednomas?

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 21 listopada 2007, 01:26
przez MattiO
leon_2003, Generalnie nie musisz, ale nierozsadne by to bylo. do wymiany kola trzeba wyjąć skrzynie, to sporo roboty. wiec lepiej zrobic wszystko tak jak trzeba.


leon_2003 napisał(a):a allegro jest zestaw sachs za 1299 (dwumas + sprzęgło). Czy mowa o takim właśnie zestawie, który jest zachwalany?
http://www.allegro.pl/ite...di_vw_zest.html

Autko ma przejechane 189t km. Silnik ASV.
Dwumas, sprzeglo, docisk, łożysko - czy gdzies dostanę taki komplecik sachsa?



co do tego to jak bedziesz zamawialto podaj rok model i kod silnika to powinno wystarczyc zeby wybrali dla ciebie odpowiedni sprzet.



leon_2003 napisał(a):eszcze pytanie, natknąłem sie na sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego
http://www.allegro.pl/ite...n_bora_tdi.html
Co to jest za system? Sztywne koło to jednomas?


a co do tego to sorki ale nie jestem pewien i nie chce tworzyc :)

3m sie

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 21 listopada 2007, 08:01
przez jaro4444
wojo2007_W1 napisał(a):Mam podobne objawy (trzęsie budą) z tym wyjątkiem że u mnie auto wpada w wibracje jak auto jedzie na luzie przy małych prędkościach od 10 - 20 km/h


Ja obstawiam na 99% krzywe koło lub walnięty kord w oponie :hahaha:

[ Dodano: Sro 21 Lis, 2007 ]
leon_2003 napisał(a):Czy jak wymianiam koło dwumasowe to muszę wymienić sprzęgło, które nigdy nie było wymieniane?

Na allegro jest zestaw sachs za 1299 (dwumas + sprzęgło). Czy mowa o takim właśnie zestawie, który jest zachwalany?
http://www.allegro.pl/ite...di_vw_zest.html

Autko ma przejechane 189t km. Silnik ASV.
Dwumas, sprzeglo, docisk, łożysko - czy gdzies dostanę taki komplecik sachsa?

Jeszcze pytanie, natknąłem sie na sztywne koło zamachowe zamiast dwumasowego
http://www.allegro.pl/ite...n_bora_tdi.html
Co to jest za system? Sztywne koło to jednomas?



Jeśli kupujesz dwumas to zmienia się przy tym przebiegu oczywiście również docisk i tarcze sprzęgła oraz obowiązkowo ŁOŻYSKO WYCISKOWE.

Ostatnimi czasy z Sachsem były jakieś problemy i wiem, że wycofali partię kół dwumamasowych po padały jak muchy. Nexus z OCP wie coś o tym więcej, bo jemu padło po paru dniach. Dlatego kupił LUK-a w to miejsce i jest OK.


Jeśli chcesz jednomas to olej to Valeo. Przenosi max 280 Nm i kosztuje krocie. :killer:

Ja opisałem jak to zrobić dokładnie:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=128380

"Więc konkrety:
- potrzebujesz jedmasowe koło od poprzecznie postawionych 1Z (VW 028 105 269 B), początkowych AGR lub od benzyn ABF (2.0 16V Golf III GTI 150 KM), 9A (2.0 16V 136 KM), PG (G60) nr VW 037 105 273C, - to koło zamachowe jest lżejsze od starego z 1Z,
- łożysko wyciskowe kupujesz od silnika G60 albo innych wymienionych wyżej (to samo co w AFN ) SKF VKC 2241,
- tarcza sprzęgła może być od VR6 albo G60 228 mm 28 zębów,
- docisk od G60 lub VR6 - ten sam w katalogu Sachs,
- potrzebujesz śruby do mocowania zamachu do wału korbowego (inne jak w AFN) i śrubki do mocowania docisku do koła zamachowego.

Najprościej kupić zamach od ww. silników i dać do niego kompletne sprzęgło (tarcza, łożysko, docisk) od G60 nr Sachs 3000 332 001 lub cały komplet od VR6 (tarcza, docisk i łożysko).

Zamach warto przetoczyć w profesjonalnym zakładzie przed założeniem, to nic nie szarpie wówczas na 100% przy ruszaniu.

Sprzęgło najtaniej kupisz to tu (też tam kupiłem ): http://www.allegro.pl/ite...skoda_nowe.html

Koszt całości sprzęgła: 100-150 zł zamach ze śrubkami, 370 zł sprzęgło, 30 zł przesyłka, toczenie zamachu 40-50 zł. Łącznie "całe" 550-600 zł przy G60 i ok 200 zł więcej przy VR6

Moment przenosi lepiej jak oryginał. Masz dla przykładu:
http://forum.vwgolf.pl/vi...124038&start=45

Mam tak zrobione w ojca Passacie i zajebiście chodzi. Polecam"

Sprawdzone na 100% komplet docisk + tarcza + łożysko od G60 przenosi grubo ponad 350 Nm i podchodzi pod 400Nm, komplet VR6 przenosi ponad 420Nm i delikatnie twardzej rusza bo ma sztywniejsze sprężyny.

Pozdro

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 21 listopada 2007, 08:55
przez endrju
Mam podobne objawy (trzęsie budą) z tym wyjątkiem że u mnie auto wpada w wibracje jak auto jedzie na luzie przy małych prędkościach od 10 - 20 km/h


A ja obstawiam w tym przypadku telepiący nastwnik pompy wtryskowej. Trzeba przeczyścić nastawnik u jakiegoś pompiarza i po problemie. Wiem bo mam to samo i Rob mi to zdiagnozował. Poza tym to dość częsta przypadłość. Mi aż tak bardzo to nie dokucza, ale pewnie niedługo też będę musiał podjechać z tym nastawnikiem.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 21 listopada 2007, 09:00
przez leoTDI
wyszystko piknie, jak pisze jaro4444,

ale komfort wciskania/wyciskania sprzęgła się zmniejsza (wciska się twardziej i krótko) oraz pojawiają się drgania w układzie drążka. Pół biedy kiedy jeździmy my, ale ja wsiądzie za kierkę np. małżonka, zwłaszcza teraz - zimą, to wg mnie jest to dla takiej osoby DUŻY zonk :no:

Najlepszym rozwiązaniem jest w takiej sytuacji dwumas, ale ubrany w skrzyni 6-bieg. ... jak choćby zrobił to jaro4444 :)

Z jednym się zgadzam = sprzęgło na jednomasie w takim zestawie jest "pancerne" :)

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 21 listopada 2007, 09:12
przez jaro4444
leoTDI napisał(a):ale komfort wciskania/wyciskania sprzęgła się zmniejsza (wciska się twardziej i krótko) oraz pojawiają się drgania w układzie drążka.


Leo przy VR możliwe, przy komplecie G60 chodzi jak masełko, lżej jak oryginał. Bierze idealnie płynnie i super rusza się - lepiej jak na dwumasie bo lepiej dozujesz moment. Skok jest też w pełnym zakresie pedału. Uwierz bo potwierdzi to też Rogal (tak jest w Passku mojego ojca).
Co do drgań to jedyne niedogodności pojawiają się na luzie na biegu jałowym - nie to, że drga, ale hałasuje takim grzechotem - to wina sprężyn w tarczy.


endrju napisał(a):A ja obstawiam w tym przypadku telepiący nastwnik pompy wtryskowej. Trzeba przeczyścić nastawnik u jakiegoś pompiarza i po problemie.


Bardzo możliwe i poza tym auto nie jedzie z jedną prędkością - zwalnia i przyśpiesza na dwójce, po zdjęciu nogi z gazu i jeździe na obrotach jałowych.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 21 listopada 2007, 10:29
przez leoTDI
jaro4444 napisał(a):Leo przy VR możliwe, przy komplecie G60 chodzi jak masełko, lżej jak oryginał. Bierze idealnie płynnie i super rusza się - lepiej jak na dwumasie bo lepiej dozujesz moment. Skok jest też w pełnym zakresie pedału. Uwierz bo potwierdzi to też Rogal (tak jest w Passku mojego ojca).
Co do drgań to jedyne niedogodności pojawiają się na luzie na biegu jałowym - nie to, że drga, ale hałasuje takim grzechotem - to wina sprężyn w tarczy.


nie zaprzeczam tym PL-opiniom,

i chętnie przejechałbym się leosiem z G60. Może będzie kiedyś ku temu okazja :)

ps
Te wrażenia z "twardej" pracy czytam na forach zagranicznych - to jedyna wg nich wada.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 22 listopada 2007, 16:37
przez jaro4444
Z forum Diagtronika zajefajna animacja dwumasu
http://www.diagtronik.pl/forum/download.php?id=165

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 22 listopada 2007, 21:18
przez leoTDI
irek,

bardzo fajna ta animacja :ok:

Dlaczego dwumas jest podatny na awarie, to samo się nasuwa. Sprężyny skrętne są bardzo daleko od środka układu, a zatem wystawione są na działanie o wiele większych sił skrętnych niż to ma miejsce w przypadku tarczy ze sprężynami skrętnymi (jednomas). Do tego dochodzi złożona konstrukcja dwumasu. Animacja pokazuje równocześnie, że dwumas o wiele silniej tłumi drgania / oscylacje.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 23 listopada 2007, 08:33
przez jaro4444
leoTDI napisał(a):irek,
Dlaczego dwumas jest podatny na awarie, to samo się nasuwa. Sprężyny skrętne są bardzo daleko od środka układu, a zatem wystawione są na działanie o wiele większych sił skrętnych niż to ma miejsce w przypadku tarczy ze sprężynami skrętnymi (jednomas). Do tego dochodzi złożona konstrukcja dwumasu. Animacja pokazuje równocześnie, że dwumas o wiele silniej tłumi drgania / oscylacje.


Leo do nie do końca jest tak jak piszesz.
1. Podatny na awarie jest dlatego, że ma skomplikowaną budowę i łożyskowanie dwóch mas w centrum - powoduje to duże obciążenie tego łożyska. Dodatkowo sprężyny poddawane są dużym odkształceniom liniowym a opierają się o gumy, które tłumią drgania - te gumy się szybko wypracowują.
2. Jeśli sprężyny są daleko od środka czyli na dużym promieniu R, to aby przenieść pewien moment są poddawane dużo mniejszym siłą ponieważ M=FxR,
3. Sprężyny w jednomasie poddawane są ok 2-3 krotnie większym siłom ale ulegają mniejszym odksztaceniom liniowym. Dlatego wolniej się wypracowują. W klasycznym srzęgle drgania amortyzuje sprężyna a wygasza tarcie pomiędzy piastą a kołem w tarczy sprzęgłowej. W dwumasie drgania pochłaniają sprężyny + guma, wygasza zmiana energii w ciepło w gumie.
4. Odkształcenie całego sprzęgła (zdolność do pochłoniecia pewnej dawki energii) jest całką z LxdM gdzie L(alfa) - kąt odkształcenia, M - moment odkształcenia sprzęgła. Jest ona porównywalna dla obu sprzęgieł tylko przy sprzęgle klasycznym może być inne narastanie momentu (bardziej narasta moment w funkcji kąta ugięcia) a całkowity kąt odkształcenia może być porównywalny.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 23 listopada 2007, 09:01
przez leoTDI
jaro4444 napisał(a):
leoTDI napisał(a):irek,
Dlaczego dwumas jest podatny na awarie, to samo się nasuwa. Sprężyny skrętne są bardzo daleko od środka układu, a zatem wystawione są na działanie o wiele większych sił skrętnych niż to ma miejsce w przypadku tarczy ze sprężynami skrętnymi (jednomas). Do tego dochodzi złożona konstrukcja dwumasu. Animacja pokazuje równocześnie, że dwumas o wiele silniej tłumi drgania / oscylacje.


Leo do nie do końca jest tak jak piszesz.
1. Podatny na awarie jest dlatego, że ma skomplikowaną budowę i łożyskowanie dwóch mas w centrum - powoduje to duże obciążenie tego łożyska. Dodatkowo sprężyny poddawane są dużym odkształceniom liniowym a opierają się o gumy, które tłumią drgania - te gumy się szybko wypracowują.
2. Jeśli sprężyny są daleko od środka czyli na dużym promieniu R, to aby przenieść pewien moment są poddawane dużo mniejszym siłą ponieważ M=FxR,
3. Sprężyny w jednomasie poddawane są ok 2-3 krotnie większym siłom ale ulegają mniejszym odksztaceniom liniowym. Dlatego wolniej się wypracowują. W klasycznym srzęgle drgania amortyzuje sprężyna a wygasza tarcie pomiędzy piastą a kołem w tarczy sprzęgłowej. W dwumasie drgania pochłaniają sprężyny + guma, wygasza zmiana energii w ciepło w gumie.
4. Odkształcenie całego sprzęgła (zdolność do pochłoniecia pewnej dawki energii) jest całką z LxdM gdzie L(alfa) - kąt odkształcenia, M - moment odkształcenia sprzęgła. Jest ona porównywalna dla obu sprzęgieł tylko przy sprzęgle klasycznym może być inne narastanie momentu (bardziej narasta moment w funkcji kąta ugięcia) a całkowity kąt odkształcenia może być porównywalny.


irek,

czy Ty masz tytuł Dr nauk :yes:

wszystko pięknie,

w takim razie ciśnie się pytanie, po kiego *** VAG (i nie tylko) wprowadził 2-mas ?

Przecież wcześniej były mniejsze moce/momenty na jednomasie (słabsze silniki) ?

Dla mnie komfort jest na 1-szym miejscu, dlatego ciekaw tak jestem wrażeń z wersją G60.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 23 listopada 2007, 10:34
przez jaro4444
leoTDI napisał(a):czy Ty masz tytuł Dr nauk


Nie tylko inż. mgr po dobrej uczelni, kierunek budowa i eksploatacja pojazdów mechanicznych ;)


Wytłumaczenie jest bardzo proste - w układzie przeniesienia napędu w Leonie tarcza sprzęgła związana jest na stałe z wałkiem sprzęgłowym skrzyni biegów, przy normalnym sprzęgle masz ciężką tarcze sprzęgła ze sprężynami, którą hamować muszą przy zmianie biegów synchronizatory. W sprzęgle z dwumasem tarcza jest dużo lżejsza bo sztywna i bez sprężyn, przez co ma mniejszy moment bezwładności i łatwiej ją wyhamować lub rozpędzić za pomocą tarcia w synchronizatorze. Dlatego by łatwiej zmieniało się biegi i synchronizatory dłużej żyły stosuje się lekkie, sztywne tarcze sprzęgła i ciężkie dwumasy związane z wałem korbowym silnika.
leoTDI napisał(a):Przecież wcześniej były mniejsze moce/momenty na jednomasie (słabsze silniki) ?

Właśnie - duże i mocne silniki wymagają ciężkich sprężyn co powoduje problemy z synchronizatorami. Dlatego przesunęli masę sprężyn z tarczy na dwumas. Cała filozofia :mruga:
Tyle teorii :nauka: ;)

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 8 grudnia 2007, 15:04
przez BziKu
Jednak podejme się wymiany sprzęgła i koła dwumasowego, mam 178kkm, więc już czas.

Ma ktoś może jakieś "pewne" źródło gdzie mozna nabyć taki komplet SACHSa.?

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 17 grudnia 2007, 00:50
przez spons
Dexx-auto na allegro, jak cos to mam komplet luka 225mm po b. niskim przebiegu.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 31 grudnia 2007, 10:21
przez Damian
Witam. U mnie chyba tez zaczyna sie ta bajka. "Dobre" jest to, ze auto jest nowe (z sierpnia) i ma przejechane 15 tysi. U mnie objawy sa nastepujace. Jak zapalam zimne auto to z 3-4 razy zabuja silnikiem, bardzo minimalnie fakt, ktos inny to by tego nie wyczul, ale ja to czuje. Za to na 6 biegu przy V 130-140 objawiaja mi sie juz dosc wyczuwalne regularne drgania (jak by nie wywazone kola na przedniej osi) Drgania nie sa duze, ale dosc geste. Utrzymuja sie malejac do V 170-180, od tej predkosci wszystko mija (wiec napewno to nie wina kol bo jak zadko w Polsce podczas robienia tych 15tysi ani razu nie zaklalem) Wczoraj do tego lecialem A1 wiec bujnalem klekota do 220+. Od 190-200 cisza idealna, tylko powietrze, ale oplywajace auto, a nie wpadajace do srodka :P Po miescie i do V 100 tez spokoj.

Myslicie, ze atakowac juz serwis i gwarancje, czy jescze dac sobie spokoj?

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 31 grudnia 2007, 10:37
przez bono
Damian Ja jednak sprawdził bym koła , zalecane jest wyważanie niezależnie czy miałeś przygodę czy nie, co 10 tys km. U mnie nie zdarzyło się jeszcze, żebym nie musiał wywarzać kół po takim przebiegu. Zawsze, gdzieś brakuje parę gramów. Jeżeli koła będą ok a nadal będziesz miał drgania to i tak przy takim przebiegu jak ty masz, wydaje mi się mało prawdopodobne, że zajechałeś dwumasa. No chyba, że jeździłeś w zakresie obrotów 1000 - 2000 obr/ min i do tego w tych obrotach zacząłeś pałować auto.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 31 grudnia 2007, 11:35
przez Damian
Chcialem wlasnie podjechac z kolami, ale chyba sie obudzili ostatni z zmiana na zimowe bo troche sniegiem w Bydg popruszylo i jest kolejka. Przy okazji na 5 biegu depnalem z obrotow 1500 do dechy i wszystko bylo okey do predkosci 135-140 ktora wystapila przy 2900-3000 obrotow. Jednak u mnie drgania sa zalezne od V, a nie od obrotow. Kola, moze, ale dlaczego "<" 130-150 ">" jest wsio okey. To samo tyczy sie tarcz, ktorych tez nie zheblowalem ponad norme, ani w extrem warunkach.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 31 grudnia 2007, 11:54
przez kical
Miałem podobna przygode w leonie 2.8
Silnik dostawał taki drgań i skrzynia w przedziale 1,5-2,5k . Po pewnym czasie zaczeło delikatnie pukać.
Diagnoza to kolo dwumasowe i sprzegło.
Po rozerbaniu koło ledwo co zipało a sprzegło starte do granic mozliwosci.
U mnie problem jeszcze uwidocznił sie jak nie mogłem w wyższym prędkosciach obrotowych wrzucic biegu.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 31 grudnia 2007, 15:02
przez Damian
U mnie to bylo kolo, ale lewe przednie. 3 kola prawie idealne, korekta wynosila 5-10g plus, minus w stosunku do fabrycznych ciezarkow. Lewe za to ma leciutkie zwichrowanie od wewnetrznej strony, po zakreceniu widac bylo delikatna elipse. Korekta wyniosla 20-30g wiec bez tragedi. Do prostowania jeszcze, jeszcze. Po zwazeniu od razu auto jak z salonu. Choc zmyla byla bo drgania byly w bardzo malym zakresie predkosci jak na drgania od kola. Pozostalo delikatnie wyczuwalne bujanie silnikiem na zimnym. Narazie trzeba miec jazde na punkcie odglosow z auta, zeby to wyczuc, ale pewnie za drugie 15 tys i mnie dwumas nie ominie. Tym bardziej ze to czesta przypadlosc.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 8 lutego 2008, 13:37
przez leon_2003
jaro4444,

Chciałbym zapytać jak wygląda temat ze sprzęgłem od VR6 i G60, wiem było opisane, ale czy nadal wszystko z nimi jest OK?
Moje mówi ewidentnie papa. Dziś robiąc test, zaciągnięty hamulec ręczny i próba ruszenia z 3biegu skończyła się wchodzeniem autka przy puszczeniu pedału sprzęgła na wysokie obroty. Po chwili w samochodzie zaczęło śmierdzieć (spalony kot z plastikową zabawką ;) )

Zastanawiam się nad opcją wymiany skrzynki na 6 bieg, ale tutaj też sporo rzeźby, no i wieksze koszta, a w Szczecinie to chyba nikt takiej skrzynki nie przełoży.

Ze sprzęgłem od G60 również jest rzeźba, dlatego zastanawiam się, kto w moim ukochanym mieście mógłby sie tego podjąć ?

[ Dodano: Wto 12 Lut, 2008 ]
jaro4444,
jaro4444 napisał(a):potrzebujesz jedmasowe koło od poprzecznie postawionych 1Z (VW 028 105 269 B), początkowych AGR lub od benzyn ABF (2.0 16V Golf III GTI 150 KM), 9A (2.0 16V 136 KM), PG (G60) nr VW 037 105 273C, - to koło zamachowe jest lżejsze od starego z 1Z,


Dziś dzwoniłem do Foty w sprawie zamachu 037105273C. Gość mówił, że ten element dostane tylko w ASO. Czy to prawda? Czy nikt tego nie sprzedaje poza ASO?

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 15 lutego 2008, 21:14
przez mkkowal
leon_2003,

jeżeli chodzi o zamach 037105273C, to raczej nie dostaniesz go nawet w ASO. Mają tylko zamach o nr 028105269B - w Bydgoszczy w ASO VW kosztuje ok 450zl.

Ja zdecydowałem się jednak na montaż używanego od G60 (przed montażem poszło do przetoczenia) - koszt ok 150zł.

Montaż sprzęgła i koła zamachowego od G60 nie różni się niczym od wymiany standardowego dwumasowego - powinni ci to zrobić wszędzie, gdzie się zajmują wymianą takich rzeczy. Wszystko pasuje plug 'n play.

Jeżeli chodzi komfort pracy na biegu jałowym nie pogorszył się - jest OK, żadnych niepokojących dźwięków nie słychać.

Po miesiącu jazdy z kołem zamachowym od G60 wszystko z moim ASV wydaje się być w porządku. Niepokojący jedynie był pierwszy dzień jazdy - Przy przyspieszaniu w niskim zakresie obrotów słychać było dudnienie dużo silniejsze niż przed wymianą, ale ustało po przejechaniu ok 50km - widocznie wszystko się musiało ułożyć.

Koło zamachowe od G60 037 105 273C

PostNapisane: 10 kwietnia 2008, 20:42
przez leon_2003
Witam,

Znalazłem w koncu koło zamachowe od G60 :))

Mam prośbę, gość przesłał mi fotki, wg mnie jest OK, ale proszę o Waszą opinię ? Brać ?
Koło oczywiście pójdzie do przetoczenia.

Poniżej fotki
Z góry dziekuje ;)

Obrazek

Obrazek

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 11 kwietnia 2008, 21:34
przez Rafal_W_wa
NIE BEDE zakładał kolejnego wątku... bo już i tak jest wiele...

Wiem że nie da się zdiagnozować 100% on - line .. ale może potwierdzicie moje obawy...

Sprawa tyczy się sprzęgła...

Autko przy przyspieszaniu mocnym zaczyna lekko drgać ...

Przy wciskaniu sprzęgła tak od lekkiego wciśniecia do połowy słychać dziwne dzwieki...

dziś pojawiły się stuki na postoju... nie zawsze... ale raz są mocne..raz wcale... i te dziwne dzwieki po wciskaniu sprzegła ( w pewnym sektorze ruchu nogą ) nasiliły się ...

Sprzegło się nie slizga...

jak można sprawdzić dwumas..cos obiło mi sie o oszy o 1500obr ... i na maxa... i że potem można stwierdzić... ale nie wiem nic konkretniej...

Raczej chyba dwumas? czyli juz komplecik... ze wszystkim chyba tarcza docisk dwumas i łozysko...

czy to łożysko ( co jest sprzedawane w kompletach z tarczą i sprzegłem ) to jest to łozysko wysprzegląjące ( wysprzeglik ) ?

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 11 kwietnia 2008, 23:12
przez oo7
Rafal_W_wa napisał(a):jak można sprawdzić dwumas..cos obiło mi sie o oszy o 1500obr ... i na maxa... i że potem można stwierdzić... ale nie wiem nic konkretniej...


Jaki przebieg ?
Objawy nie są jednoznaczne, ogólnie to będą dziwne odgłosy ze sprzęgła, pukanie, stukanie które początkowo mogą ustępować po wysprzęgleniu, w końcowym stadium telepanie całego samochodu czy też niemożność zmiany biegu. Test polega na wciśnięciu do deski od 1500-1800 obr na 3 lub 4 biegu - jeśli zacznie drgać/trząść to dwumas do wymiany ale to nie jest regułą...

Rafal_W_wa napisał(a):czy to łożysko ( co jest sprzedawane w kompletach z tarczą i sprzegłem ) to jest to łozysko wysprzegląjące ( wysprzeglik ) ?


Tak, łożysko wyciskowe sprzęgła = wysprzęglik.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 12 kwietnia 2008, 00:14
przez FranekF
Mógł by mi ktos podac nr. kat oryginału tarczy i docisku do g60, bo zastanawim sie nad tym. Oryginał rożni sie czyms od sachsa?

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 12 kwietnia 2008, 09:07
przez Rafal_W_wa
przebieg mam niby 140 000km... wydaje mi się realny kupiłem auto od pierwszego własciciela... podobno jeździło dużo po mieście... wiec minus dla sprzęgła...
ale przebiegu nigdy nie mozna być pewnym... chyba że kupi się nowe auto...

mi to stuaknie zaczeło sie wczoraj jechałem w korku ok 2h ... zatrzymałem samochód a ja słysze ze strasznie jakos puka nieregularnie...
potem troche ustało... i teraz np. nie puka... ale przy wciskaniu sprzegła cos taki dziwnie halasuje... jak wcisne do konca cisza...
tak czy inaczej trzeba zrzucić skrzynie...
czy trudna sprawa jest wymienić sprzegło i i ewentualnie dwumas... dodam że przy samochodzie robie sporo... mam kanała itp...
a poprostu po kilka kacjach mało ufam mechanikom..wiec zastanawiam się czy dłabym rade zrobić to sam...

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 12 kwietnia 2008, 22:31
przez oo7
Roboty jest od ..., trzeba opuścić silnik, wyjąć półosie, skrzynie, do tego po wymianie dwumasu i sprzęgła odpowietrzyć obwód hydrauliczny (rozbieranie silnika od góry) a na koniec geometria... więc nie wiem czy chcesz to robić sam ale jeśli się czujesz na siłach... to możesz próbować :)

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 12 kwietnia 2008, 23:48
przez Rafal_W_wa
czuje sie na siłach... ale chyba mi zejdzie siętroche dłużej... pozatym musiałbym to robić w wolnej chwili... a jak oddam komuś to będzie lepiej... nie rozumiem tylko tego odpowietrzenia hydrauliki i rozbierania góry silnika po wymianie sprzegła... według mnei co ma jedno do drugiego...

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 13 kwietnia 2008, 17:21
przez jaro4444
Rafal_W_wa napisał(a):czy trudna sprawa jest wymienić sprzegło i i ewentualnie dwumas... dodam że przy samochodzie robie sporo... mam kanała itp...
a poprostu po kilka kacjach mało ufam mechanikom..wiec zastanawiam się czy dłabym rade zrobić to sam...


Nie jest to trudne.

Wyjmujesz akumulator, wykręcasz cały wysprzęgnik hydrauliczny by go później nie odpowietrzać (przy skrzyni 5b), odkręcasz półosie, wyjmujesz bodajże prawą flanszę od półosi ze skrzyni (łatwiej wyjąć skrzynię z wozu), , odpinasz wybierak linkowy, odkręcasz odlewany element z wybieraka by nie haczył, odkręcasz skrzynię po obwodzie, wyjmujesz.
Masz sprzęgło na wierzchu.
Wymieniasz sprzęgło (pamiętaj o wycentrowaniu tarczy), wymieniasz łożysko oporowe (pamietaj o posmarowaniu czego trzeba), składasz w odwrotnej kolejności jak rozbierałeś.
Aha - potrzebujesz na koniec ok 200-500 ml oleju do skrzyni bo Ci się wyleje przez wykręconą flanszę od półosi. Musisz sprawdzić jego poziom i uzupełnić.
Tyle filozofii ;)

Aha do wyjęcia i włożenia skrzyni min. dwóch ludków potrzeba.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 16 kwietnia 2008, 19:23
przez Rafal_W_wa
decyzja zapadła... w poniedziałek auto idzie na warsztat... nie mam zbytnio czasu się w to bawić... a dwa wole oddac komuś kto sie zna... mi wyjdzie albo i nie...
Mozliwe że u mnie bedzie dwumas ok... ale gdyby jednak trzeba było wymienic dwumas ...to co sadzicie o czyms takim

http://www.allegro.pl/item337609810_kol ... a_tdi.html

zestaw valeo do zastapienia dwumasu na zamachowe...

czytalem ze wyminia sie na zamachowe z corrado ... to czy taki zestaw nie bedzie ok?

czy lepiej jednak zalozyc dwumas

dodam iz mozliwe ze bede auto virusował... i moze zminial wtryski... tak na ok 130 KM... iboje sie ze dwumas siadzie

Sprzęgło G60 i koło jednomasowe - po wymianie

PostNapisane: 28 kwietnia 2008, 17:17
przez leon_2003
Chciałbym powiedzieć, że jestem 50km po wymianie ORI sprzegła na zestaw od G60 w moim ASV. Jeździ się naprawdę rewelacyjnie. Miałem obawy, że coś będzie brzęczeć. U mnie cisza :jupi:
Jedyny mały mankament jest taki, że dosyć ciężko wchodzi 1 bieg.

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 28 kwietnia 2008, 21:47
przez Rafal_W_wa
mozesz przedstawic jak to wyglada cenowo? i konkretnie jakie czesci .. trzeba k( numery itp) upic... czy od G60 masz Luk czy Sachs... itp...

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 12 grudnia 2008, 15:44
przez sz.p.bartek
- potrzebujesz śruby do mocowania zamachu do wału korbowego (inne jak w AFN) i śrubki do mocowania docisku do koła zamachowego.


Czy możesz mi podać dokładnie jakie śrubki są potrzebne do ASV-a?
- śruby do mocowania zamachu do wału to mam ori od G60 czyli M10x19,5(około) z łbem sześciokątnym no i ewentualnie te z demontażu dwumasu M10 i chyba trochę dłuższe
- śruby do mocowania docisku do koła zamachowego to chyba M7 ale jakie to nie mam pojęcia jaka długość i wysokość łba

Pozdr

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 12 grudnia 2008, 22:14
przez jaro4444
sz.p.bartek napisał(a):Czy możesz mi podać dokładnie jakie śrubki są potrzebne do ASV-a?
- śruby do mocowania zamachu do wału to mam ori od G60 czyli M10x19,5(około) z łbem sześciokątnym no i ewentualnie te z demontażu dwumasu M10 i chyba trochę dłuższe
- śruby do mocowania docisku do koła zamachowego to chyba M7 ale jakie to nie mam pojęcia jaka długość i wysokość łba


Sruby do wału muszą być od G60 z łbem sześciokątnym. Do docisku nie pamiętam jakie szły ale były też ori od G60.
Polecam nowe śruby z ASO i do tego klej do śrub Loctite (niebieski).

Re: Czy to koło dwumasowe ??

PostNapisane: 14 grudnia 2008, 20:23
przez sz.p.bartek
Dla potomności:
- śruby do mocowania koła zamachowego (od G60 nr 037 105 273C) mają nr katalogowy N 101 010 01
- śruby do mocowania docisku (od G60) mają nr katalogowy N 902 061 03

sprzęgło + koło dwumasowe?

PostNapisane: 1 stycznia 2009, 12:41
przez RadekD
Witam!
Od jakiegoś czasu nie mogę zmienić biegu bez szarpnięcia. Nie wyczuwam jeszcze efektu ślizgania ale najprawdopodobniej jest to sprzęgło. Niepokoją mnie bardziej jednak wibracje, w jakie wpada auto. Gdy silnik pracuje na wolnych obrotach na postoju prawie zawsze auto wpada w wibracje i słychać charakterystyczny odgłos. Kiedy na kilka sekund zwiększę obroty na jakieś 1300 obr/min i obroty ponownie spadną wibracje mijają na kilkanaście sekund i ponownie się pojawiają. Na pewno nie są to poduchy pod silnikiem i skrzynią bo mam założone nówki. Czy może to być koło dwumasowe? W serwisie zasugerowali mi, że może to być któryś z wtryskiwaczy, ale od momentu kiedy założyli mi nowe tarcze hamulcowe na nieoczyszczone piasty oraz źle zamontowali klocki hamulcowe, nie jeżdżę do nich (serwis gama seat w Głogowie).
Zapomniałem dodać, że jest to LEON 1.9 TDI 110KM 148tys. km
Pozdrawiam!
Radek