Strona 1 z 1

Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 10 lutego 2017, 16:23
przez marty88pl
Witam, wiele w necie można znaleźć na temat jazdy dieslem. Chciałbym poruszyć temat tzw PSJ. Czy może ktoś wytłumaczyć jak zmieniać biegi w TDI żeby było to zdrowe dla silnika, dwumasy i turbiny. Nie jest tak, że nie szukałem: wiem, że trzeba zmieniać bieg przy 2500 tys obrotów. Tu dochodzę do sedna: mam silnik ASV i tak przy 2500 tys obrotów na 1 biegu prędkość auta to ok 35 km/h, na 2 biegu to 50 km/h, na trzecim ok 70 na 4 ok 110.

Czyli że jak jadę miastem to mam jechać 50 km/h na 2 biegu, podczas gdy silnik niemiłosiernie wyje? Czy mogę na 3 przy obrotach 1400 ale żeby zmienić bieg najpierw muszę zredukować i zwiększyć obroty bo niby przyspieszanie z obrotów poniżej 1500 jest bardzo szkodliwe dla dwumasy. Już sam nie rozumiem. A poza miastem chcąc jechać przepisowo mam jechać na 4 biegu :-P ?? Czy ktoś może wytłumaczyć jak w końcu zmieniać te biegi?

Aha i jeszcze pojawia się kwestia jak zmieniać biegi zaraz po ruszeniu kiedy silnik jest jeszcze zimny, zwłaszcza w zimę przy ujemnych temperaturach.

Re: Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 10 lutego 2017, 16:32
przez esde
Najważniejsza zasada jest taka, żeby nie obciążać go na niskich obrotach. Jak masz 1000-1500 i go zbutujesz dwumasa dostaje w tyłek. Unikaj tego. Czy zmieniasz przy 1500, czy 2000 - obojętnie, tylko nie idź na całość wtedy.

Ogólnie to nie daj się też oglupic, że jak zmienisz bieg przy 1500 obrotów to rozwalisz dwumasę. Spokojnie ;)

/klepnięte z komóry

Re: Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 10 lutego 2017, 16:38
przez marty88pl
esde napisał(a):
Ogólnie to nie daj się też oglupic, że jak zmienisz bieg przy 1500 obrotów to rozwalisz dwumasę. Spokojnie ;)

Jestem przeczulony na ten temat bo jestem świeżo po wymianie. :-P

Re: Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 10 lutego 2017, 16:42
przez Marcinxxx
Też kiedys sie o dwumase martwiłem, od 3 lat olałem temat i nawet czasem przykatuje tak jak wpis na górze.Najwyżej zmienie na jednomasa predzej bo auta zmieniac nie chce a zmieniać i tak kiedys musze. Od tych 3 lat dwumasa chyba działa jak wczesniej czasem stuknie tylko cos na zimnym silniku :D

Edit: Było jednomas włożyc i zapomnieć o temacie :D Te nowe zestawy dwumasy czesto już po roku stukaja ale o tym już było na forum.

Re: Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 10 lutego 2017, 17:10
przez marty88pl
A propos stukania: po wymianie zauważyłem że stuka w chwili puszczenia pedału gazu. Takie pojedyńcze stuk. Pojawia się również kiedy dodaję gazu też na samym początku.

Czyli puszczam gaz STUK
Naciskam gaz to głośniejsze STUK
Podczas jazdy ok

Czy coś skopali przy wymianie?

Re: Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 10 lutego 2017, 18:01
przez wesol
Pewnie walek w skrzyni ma luz podluzny.

Dwumas dostaje nie od obrotow a od obciazenia jaki dajemy na wal. Czyli np 1700 czy nawet mniej obrotow na 1 biegu nic nie obciaza walu i nie szkodzi dwumasie ale za to 2300 obr z pelnym gazem na 6 biegu to mordega dla dwumasy.

Re: Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 10 lutego 2017, 21:35
przez tomcio81
apropo stuków sprawdź poduszkę pod akumulatorem - miałem taki objaw w dwóch autach

Re: Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 10 lutego 2017, 22:17
przez wesol
Tez racja. Umnie poducha walila o podluznice ale to byla wina wypracowanej poduszki tej od strony rozrzadu. Na radzie jak dodawalem gaz to walniecie bylo.

Re: Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 14 lutego 2017, 09:47
przez Vax
Mam długą skrzynie w arlu jakbym chciał zmieniać biegi przy 2500 to na niższych biegach obroty spadają grubo poniżej 2000, dlatego dopóki silnik jest zimny bardzo delikatnie z gazem i zmieniam właśnie przy ok 2500, ale jak się zagrzeje i jeżdżę dynamiczniej to ok 3000 wtedy kiedy obroty spadną na wyższym biegu do ok 2000 znowu od razu mam dostęp do momentu i mocy auta. Ale to też zależy od natężenia ruchu, od tego czy jadę pod górkę czy nie jak ciężko ma w danej chwili i za chwile będzie miało auto... Tak wiec raczej nie da się jednoznacznie odpowiedzieć kiedy zmieniać biegi, trzeba wiedzieć w jakim zakresie obrotów ile masz mocy i jak rozkłada się moment no i odpowiednio tą wiedze wykorzystywać na drodze.

Re: Precyzyjna zmiana biegów tdi

PostNapisane: 14 lutego 2017, 16:36
przez wesol
Chodzi otonze na pierwszym czy drugim biegu to mozna sobie spokojnie dusic od 1800 obrotow tak przy 5 czy 6 biegu to niewskazane jest by dusic go przy 2500 obr czy nizej.