Strona 1 z 1

1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 6 września 2021, 11:46
przez Taliboss
Cześć wszystkim.
Mam problem z moim Leonem 1 2003r 1.9 ASV. Auto kupione 3 miesiące temu, przebieg 250 000km potwierdzony.
Auto przy zakupie było w pełni sprawne, silnik pracował bez zastrzeżeń. Nie dymił z wydechu, temperatura chłodziwa ok, był bardzo żwawy, ładnie przyspieszał. Poprzedni właściciel powiedział że wgrany został program podnoszący moc do 140KM przez osobę która robi to zawodowo.
Autem trochę pojeździłem, nie katowałem ani trochę. Wymieniłem olej, był zalany 5w40 więc taki zalałem, dokładnie Motul 8100 X-cess. Wszystko zaczęło się przy wymianie rozrządu. Rozrząd INA kompletny z pompą, do tego wymienione uszczelniacze wałka i wału. Wymiana przeprowadzona książkowo na blokadach. Po wymianie silnik ciężko odpalał i zaczął głośniej pracował, klekotał (wiem że te silniki kulturą pracy nie grzeszą ale to była już zbyt twarda i głośna praca) Wtedy nie myślałem że winna może byś pompa wtryskowa, która mimo zablokowania była przestawiona i to sporo. Do tego doszedł ścięty klin na kole zębatym wału więc podejrzenie kolizji i decyzja o zdjęciu głowicy, co się później okazało decyzja zbyt pochopna. Po zdjęciu głowicy żadnych śladów kolizji, ani na tłokach, ani na głowicy czy zaworach. Głowica oczywiście oddana do zakładu, po pomiarach wyszło że wszystko jest ok więc planowanie plus nowe uszczelniacze. Wymieniłem też szklanki (komplet INA). Oczywiście nowa uszczelka głowicy i komplet śrub Corteco. Głowica dokręcona według zaleceń czyli 40Nm aż wszystkie śruby będą klikać na kluczu, następnie 60Nm, potem 90 stopni i jeszcze raz 90 stopni. Cała reszta poskładana, silnik odpalił, pompa ustawiona według wartości w vcds.
Na pierwszy rzut oka wszystko ok, odpala na dotyk, nie kopci. Pochodził kilka godzin na wolnych, temperatura chłodziwa ok. Jazda próbna, na początku było ok, po paru kilometrach zapala się kontrolka płynu chłodniczego i gwałtownie wzrosła temperatura. Zaczął sadzić ciśnienie w układ chłodzenia i brak powrotu płynu do zbiorniczka. Sprawdzone zostało wszystko co było możliwe, przewody, króćce, termostat, pompa wody. Tester pokazał obecność CO2 w układzie chłodzenia więc albo padła uszczelka głowicy albo sama głowica jest uszkodzona. Od nowa rozbieranie, głowica zwalona i od razu widać że przedmuchało uszczelkę na trzech cylindrach. Głowica oddana do sprawdzenia na szczelność, wyszło że szczelna i jest wszystko ok. W zakładzie powiedzieli że nie zdeformowała się więc tylko ją wyrównali minimalnie bo nie było potrzeby więcej planować. Oczyściłem blok i znowu nowa uszczelka głowicy i śruby Corteco. Dokręcona tak jak wcześniej, wszystko poskładane i chodzi, lecz do czasu. Autem zrobiłem jakieś 600km spokojnej jazdy bez gwałtownego przyspieszania i wszystko pracowało bardzo dobrze aż w końcu podczas powrotu z pracy sytuacja się powtarza, kontrolka płynu się zapaliła i gwałtownie wzrosła temperatura. To co jeszcze zauważyłem to strasznie dmucha powietrze z wlewu oleju. Zrobiłem test na CO2 w układzie chłodzenia i oczywiście zabarwił na jasny zielony. Przepraszam że tak się rozpisałem ale już rozkładam ręce i nie wiem co może być przyczyną wydmuchiwania uszczelki. Co sprawdzić, na co zwrócić uwagę? Najgorsze jest to że na chwilę obecną vdcs nie pokazuje żadnych błędów.

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 7 września 2021, 07:56
przez Maszan
To może blok zwichrowany? Albo za słabo dokręcone lub coś ze śrubami glowicy?

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 8 września 2021, 07:02
przez Taliboss
Czy gdyby blok był przegrzany lub pęknięty, lub tuleja cylindra była pęknięta to mogło by to być przyczyną uszkadzania uszczelki pod głowicą??

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 8 września 2021, 14:52
przez Tracer2
Może trzeba najgrubszą możliwą uszczelkę dorobić i założyć ??

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 9 września 2021, 07:47
przez Taliboss
Chyba nie uniknione jest kolejne zdjęcie głowicy i sprawdzenie tym razem czy blok ma równą płaszczyznę...

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 9 września 2021, 16:03
przez marcin7x5
Może być też gdzieś mikropęknięcie w głowicy i powstają przedmuchy po rozgrzaniu się materiału.

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 29 września 2021, 10:22
przez Taliboss
Blok po wstępnym oczyszczeniu wygląda tak, przeszlifować go jeszcze czy składać? Co sądzicie? Nie mam warunków żeby go wyjąć do planowania. Wcześniej po przejechaniu 600km od wymiany uszczelki głowicy i śrub wydmuchało na 1 i 4 cylindrze do układu chłodzenia.
Obrazek

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 29 września 2021, 18:31
przez Robal_26
Taliboss, skoro nie można wymontować to sprawdź płaszczyznę pod każdym kątem czy jest równa oraz sprawdź głowice .ok

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 27 października 2021, 01:49
przez DzieX
Ja wymieniłem silnik. Przy 300k trzeci raz padła upg. Wywalał płyn przez zawór przy zbiorniku.

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 27 października 2021, 21:06
przez Taliboss
DzieX napisał(a):Ja wymieniłem silnik. Przy 300k trzeci raz padła upg. Wywalał płyn przez zawór przy zbiorniku.


Co było przyczyną uszkodzeń upg?

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 28 października 2021, 00:56
przez DzieX
Nie wnikałem. Nawet nie rozebrałem starego silnika. Zapewne uszkodzony blok bo głowica była dwa razy zrobiona na tip top.

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 28 października 2021, 07:21
przez Taliboss
DzieX napisał(a):Nie wnikałem. Nawet nie rozebrałem starego silnika. Zapewne uszkodzony blok bo głowica była dwa razy zrobiona na tip top.


U mnie wyszło że płaszczyzna bloku nie była idealna.

Re: 1.9 ASV wydmuchuje uszczelkę pod głowicą

PostNapisane: 30 października 2021, 17:32
przez wesol
Po ściągnięciu głowicy na blok położyć duży kamień szlifierski i nim pośmigać po całej płaszczyźnie. Dość często wyciągnięte są otwory na śruby montażowe głowicy. Opiera się wtedy na tym głowica. Nie trzeba wyciągać słupka.