Strona 1 z 1

[PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 2 czerwca 2009, 14:27
przez matadorRS
Ostatnio zaczalem miec problemy z pedalem sprzegla. Mianowicie zaczal powoli wracac do normalnego polozenia. Po szybkim przekopoaniu forum i kilku odpowiedziach ludzi z forum postanowailem na poczatek odpowierzyc uklad.
Po odpowietrzeniu i wymianie plynu objawy ustaly ale niestety tylko na dwa dni.
I teraz mam pytanie bo pojechalem do mechaniora i powiedzial ze wysprzeglik. Jest on niby za rozrusznikiem i na wierzchu , niby jakies oringi puszczaja. (czesc nr 23 na focie nizej).
Ale przekopalem forum i wszyscy zgodnie twierdza ze zeby to wymienic trzeba wyjmowac skrzynie :olaboga: . Czy rzeczywiscie trzeba skrzynie zdejmowac bo mechanior twierdzi ze nie i juz zglupialem. Moze jest czegos nieswiadomy. Poradzcie.
Leon 1,8 Turbo 2000rok silnik APP
Obrazek

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 2 czerwca 2009, 19:06
przez Grześ
aby wyciągnąć wysprzeglik trzeba zwalać skrzynie nie ma innej możliwości , ale zeby wymienić oring przy wysprzegliku nie trzeba go wyciagac

schemat który wkleiłeś jest dla skrzyń 5 biegowych gdzie 23 występuje na zewnątrz skrzyni, aczkolwiek odpowietrznik 23A jest typowy da skrzyń 6 biegowych i znajduje sie tuż nad rozrusznikiem , w skrzyni 5 biegowej odpowietrznik wkręcany jest w 23 i ma inny kształt

wejdź sobie w dział 1 silnik i sprzęgło potem znajdź sprzęgło do skrzyń 6 biegowych i tam będzie rysunek prowizoryczny wysprzeglika i nr oriingu który chcesz wymienić pozycja nr 5 nr 02F 141 143 A 9,25X6,07X1,78

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 4 czerwca 2009, 14:18
przez matadorRS
Grześ napisał(a):schemat który wkleiłeś jest dla skrzyń 5 biegowych gdzie 23 występuje na zewnątrz skrzyni, aczkolwiek odpowietrznik 23A jest typowy da skrzyń 6 biegowych i znajduje sie tuż nad rozrusznikiem , w skrzyni 5 biegowej odpowietrznik wkręcany jest w 23 i ma inny kształt

No wlasnie to co jest nad rozrusznikiem to z tego Cieknie. To jest odpowietrznik czy wysprzeglik. Bo juz niewiem.
Bo u mine cieknie z tego wlasnie co jest zaznaczone jako 23. Chyba jutro pojade do mechanika niech to rozbierze i sie okresli :(

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 4 czerwca 2009, 21:42
przez Grześ
zle to napisałem schemat który wkleiłeś jest typowy dla skrzyń 5 ale element 23 występuje tylko dla skrzyni 6 biegowej , jest to trójnik łączący wysprzegik z przewodem i dodatkowo wbudowany ma odpowietrznik, wysprzegik jest w skrzyni i go nie zobaczysz , tylko częściowo z niej wystaje

wymiana tego oring to pestka , wystarczy zdjąć zawleczkę ściągnąć trójnik od strony skrzyni podnieść przewód do góry aby z niego nie leciało , wymienić o ring który siedzi na na tej części wysprzeglika która wystaje ze skrzyni i złożyć z powrotem

odpowietrznik w skrzyni 5 siedzi w wysprzegliku i jest podobny do odpowietrznika z hamulców

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 25 września 2009, 17:50
przez skk123
mi też wczoraj poszedł płyn padł wysprzęglik ,sprzęgło zostało wciśnięte w podłogę /mechanicy mają w poniedziałek grzebać pewno skrzynie będą musieli ruszać mam pytanie czy ciężko chodzące sprzęgło (bo tak sie zachowywało) to może być wina docisku czy wysprzęglika ? dodam że łapało wysoko bez problemu ..bo wysprzęglik i tak do wymiany a kminie nad dociskiem .. :?

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 27 września 2009, 12:15
przez Grześ
dobry mechanik po zdjęciu skrzyni i odkręceniu docisku id kola jest wstanie ocenic stan i zakwalifikować je do ponownego montażu lub wymiany

ciężko chodzące sprzęgło przy dobrze odpowietrzonym wysprzęgliku to "winna" docisku - napisałem w cudzysłowu bo np bardziej sportowe sprzęga maja taka przypadłość ze sprężyna jest twardsza i trzeba użyć większej siły

sprzęgło powiano brać w zakresie 1/3 ruchu , jak bierze wyzej to tarcza juz ma swoj przebieg i kwalifikuje sie do wymiany

nowe sprzęgło to koszt 600-700 zł

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 4 października 2009, 10:59
przez matadorRS
Do 1.8 T chyba nie kupi za 600z. Coprawda czesci sprzedajacych na allegro twierdzi ze w 1.8T 150 i w 180 jest takie same ale cos mi sie wydaje ze sprzeglo jest inne. Takie jak w S3. Przynajmniej ja mam od S3 zalozone.

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 14 października 2009, 16:35
przez Grześ
w autach ze skrzynia 6 biegowa jest sprzęgło 240mm

natomiast z 5 biegowa 228 mm

wyjątek stanowią skrzynie 5 biegowe z napędem haldex gdzie tak jak w 6 biegówkach jest 240mm

z racji tego ze s3 ma 6 biegowa jak Leon wiec sprzęgło będzie pasować

sprzęgło (docisk i tarcze ) można kopic za 600 zł i nawet mniej mowa o Sachs trzeba mieć dobre zniżki

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 27 czerwca 2011, 06:08
przez 16czarny16
Witam, Mam prośbę, czy moglibyście napisać jakieś namiary na oringi przy odpowietrzniku dla skrzyni 6-cio biegowej? Cieknie mi i nie mogę wrzucić żadnego biegu. Poproszę o numer części serwisowej lub wymiary albo jakieś dane. I drugie pytanie czy w tej części wystającej ze skrzyni jest jeden oring czy więcej bo jak to rozbiorę to chciałem wymienić wszystko bo za miesiąc szykuje mi sie zagraniczny wyjazd i nie chciałbym mieć powtórki z rozrywki :(

[ Dodano: 27 Czerwiec 2011, 07:22 ]
I jeszcze jedno czyste teoretycznie pytanie :) Czy odpowietrza sprzęgło się tak samo jak hamulce? Jedna osoba pompuje a druga operuje odpowietrznikiem czy jest inna metoda? i czy po tym zabiegu trzeba odpowietrzyc hamulce czy nie? Duzo pytań ale proszę o odpowiedzi bo to ważne dla mnie.

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 2 lipca 2011, 10:02
przez Grześ
Wymień cały odpowietrznik na nowy bo ze starym będą tylko problemy nawet po zmianie o-ring , nowy ma nr 1J0 721 468 C o ring go wysprzeglika 02F 141 143 A


mimo ze hamulce i sprzęgło korzystają z jednego zbiorniczka i tego samego płynu ale sa niezależne od siebie i gdyby zabrakło płynu to najpierw przestanie działać sprzęgło z racji ze pobór płynu jest w górnej części zbiorniczka i jak sie odpowietrza to trzeba pilnować żeby nie zabrakło

po odpowietrzeniu sprzęgła nie ma potrzeby odpowietrzania hamulców, sprzęgło można odpowietrzać tak jak hamulce

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 2 lipca 2011, 12:46
przez 16czarny16
Super kolego, dziękuję za wyczerpującą odpowiedź :) słuchaj u mnie stała się rzecz następująca, odpiąłem zawleczki, wyjąłem odpowietrznik i okazało się że przewód, który w niego wchodzi był bez oringu, który został w środku. Wyjąłem go, nałożyłem na przewód, całość wcisnąłem i teraz jest ok. Radzisz żeby pomimo tego wymienić cały odpowietrznik? Zastanawiam się tylko czy w zestawie będzie z nim oring, który jest na przewodzie.

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 16 czerwca 2012, 05:04
przez bawol120
odkopie temat wysprzeglika . tydzien temu podczas normalnej jazdy ok80km/h wciskam sprzegło i powinny obroty spadać a mi najpierw wbiło z 3000rpm na 3400rpm po czym dopiero wysprzegliło. i nie ustawało. odpowietrzylem nic to nie dalo . wczoraj wymieniłem sprzegło nabiłem nowe spieki przetoczyłem jednomas bo jak zwykle radzik zrobil na odwal sie. sprzegło teraz działa niemalże jak seryjne lekko i bez gwałtownych szarpnieć ale problem nie wysprzeglania pozostał . Myslicie ze moze to byc wina wysprzeglika ?
Dodam ze dzien wczesniej załozyłem poduchy z poli ale ukrecił mi sie gwint na jednej śrubie , jadąc do warsztatu zeby zrobic gwint sprzegło zaczeło normalnie wysprzeglac po czym jak otworzyłem maske sie przerazilem druga sruba sie odkreciła do polowy ,ale na szczescie nic sie nie stalo . moj trop czy jesli silnik nie bedzie idealnie w poziomie to moga sie takie rzeczy dziać ze bedzie problem z wysprzeglaniem ?
mial ktos taki przypadek ? czy ma to wpływ? pozdr

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 16 czerwca 2012, 09:08
przez Grześ
przy wymianie sprzęgła lub nabijaniu nowych okładzin spiekowych powinno się sprawdzić wysprzeglik czy łożysko działa poprawnie i czy nie ma potrzeby go wymienić bo późnij to juz wiadomo kolejne zwalenie skrzyni

nigdy sie z czymś takim nie spotkałem i uważam ze wysprzeglik powinien działać nawet gdy silnik nie jest idealnie w swojej pozycji inna sprawa jak przewód będzie naprężony i do układu dostanie sie powietrze

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 16 czerwca 2012, 16:20
przez bawol120
wlasnie wrocilem z testów . zalozylem ori poduchy i nic sie nie zmienia . Jednak wymienie wysprzeglik

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 12 lipca 2012, 20:22
przez kuba_ARL
Witam Panowie :) kurde ja również muszę odkopać ten temat :cry:
Moja krótka historia: pewnego razu jechałem i przy zmianie biegu pedał sprzęgła został w podłodze... jak dla mnie :shock: Ale potem z kumplem spojrzałem i wyskoczył mi po prostu odpowietrznik z wystającego wysprzęglika. Założyliśmy wszystko i śmigało. Nie dawało mi to spokoju więc zamówiłem w ASO nowy odpowietrznik i wzięliśmy się do roboty... I teraz pueta: przesraliśmy jeden oring... Chodzi o ten oring który znajduje się na tej "wtyczce" od przewodu który wpinamy do odpowietrznika... Jakieś numery, namiary, cokolwiek na ten oring ??

Zauważyłem również że po około paru centymetrach kawałek tego przewodu można po prostu wykręcić... Znajduje się on centralnie pod podstawką do akumulatora... Kojarzy to ktoś ?? Może porwać się na wymianę tego kawałka przewodu ?? Chodzi mi tu o ARL'a

Pozdrawiam

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 12 lipca 2012, 20:53
przez Grześ
1k0 721 741 lub 02F141 143A nie sa identyczne nie wiem który Ci zaginał , mozliwe ze 1 nr będzie tylko w audi

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 19 października 2013, 16:28
przez krysbi90
Panowie, mam problem....otóż ze skrzyni biegów leci mi płyn hamulcowy, pedał wpada w podłogę a płyn hamulcowy ubywa niesamowicie...a żeby tego było mało, stało mi się to 100km od domu i chcąc dojechać, uzupełniałem poziom płynu no i jakoś się doczłapałem....
Najprawdopodobniej padł wysprzęglik i on będzie wymieniony, ale teraz pytanie, czy zalana tarcze sprzęgłową płynem hamulcowym da się jeszcze uratować???? Dodam,że sprzęgło zaczęło się ślizgać. Prędzej było wszystko ok.
Kolejne pytanie....Mechanik stwierdził,że na samym wysprzęgliku pewnie się nie obejdzie. Jak to rozumieć? (padł mi tel w czasie rozmowy a teraz nie mogę się do niego dodzwonić)

Doradzicie Koledzy co z tym fantem zrobić???

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 19 października 2013, 20:03
przez Grześ
wyjąc skrzynie zamontować nowe sprzęgło ( tarcza, docisk + wysprzeglik) (sprawdzic stan dwumasu i uszczelniacza na wale w razie koniecznosci wymienic) i po problemie i nie kombinować bo wyjdzie bokiem

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 20 października 2013, 12:27
przez hornet15re1
Ja u siebie wymieniałem wysprzeglik,wyjecie skrzyni to prosta czynność...pierwszy raz robiłem i zajęło mi to 2,godziny. Wysprzeglik wymieniony dwumasa sprawdzona i sprzęgło pozostało stare,przebieg 200tys dwumasa dobra tarcza trochę przytarta,ale wydać 1000zł na nowe sprzęgło to trochę przesada,a sadze ze moje jeszcze ze 100tys przelata tak jak dwumasa,wiec nie warto zmieniać sprzęgła na zapas jak sam możesz sobie rozebrać zawsze bo robota łatwa.A nie sadze by nowy komplet sprzęgła był tak wytrzymały jak ten ori.

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 20 października 2013, 16:57
przez krysbi90
no tak... rozbieram sam. Oceniać w sumie będę też sam z pomocą Kolegi mechanika(powiedzmy :-P ).
Tylko cały czas zastanawia mnie to czy: Tarcza zalana płynem hamulcowym nada się do ponownego zamontowania? Oczywiście po oczyszczeniu jakimś prepartem. Kiedyś widziałem jakiś specjalny czyścik do tarcz hamulcowych i sprzęgieł... nada się coś takiego???
Wcześniej sprzęgło działało bardzo dobrze.

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 20 października 2013, 17:09
przez hornet15re1
Tarcza sie nada moja była cała mokra(ale sie nie slizgała),wymyłem w benzynie i juz 20tys zrobiłem na niej i ciągle działa,jej płyn nic nie może zrobic. jesli mechanik zmienia wysprzeglik to skazuje minimum 300zł to wtedy warto od razu sprzęgło zapodać nowe,ale jak sam montujesz to nie warto jak jest w dobrym stanie,tylko pamiętaj potem zeby wycentrować dobrze tarcze w docisku(ja użyłem nasadki klucza) bo skrzyni nie włożysz

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 20 października 2013, 17:35
przez krysbi90
tylko pamiętaj potem zeby wycentrować dobrze tarcze w docisku(ja użyłem nasadki klucza) bo skrzyni nie włożysz

Dzięki wielkie za pomoc.

Mechanior za samo zwalenie skrzyni zawołał mi 300-350zl!!! Dlatego chcę działać z tym sam. Moja tarcza zaczęła się ślizgać bo ja dolałem 1l płynu zanim dojechałem do domu a ewidentnie wyciek był w skrzyni...

Zobaczę jak będzie po demontażu... wymyje, wypucuje jeśli uznamy,że sie nadaje to OK... jeśli nie no to będzie wydatek.

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 20 października 2013, 17:46
przez hornet15re1
U mnie z jednej strony tarczy juz mocno zanikały wycięcia na pył ale do nitów jeszcze daleka droga,ale nawet jak nity dojdą(kiedys) do koła zamachowego w przyszłości to nie problem bo i tak sie go zmienia w komplecie ze sprzęgłem,a za sama tarcze w sklepie powiedzieli mi 500Zł!!! A poza okładzina to w tej tarczy nic sie nie zużywa bo nie posiada ona sprężyn amortyzujących(wiec w ostateczności można sie pokusić o używana tarcze z dobrymi okładzinami za 50/100zł :D

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 20 października 2013, 20:06
przez Grześ
skoro szkoda wydać na mechanika to niech nie "szkoduje" czasu i poszuka sprzęgła na internecie bo można je kupić dużo taniej niż 1 tys zl

PS skoro mechanik podejmuje sie roboty to nie ma ochoty popracować po sobie i woli wymienić sprzęgło niz po czasie zwalać skrzyni za free

Re: [PB Turbo] Wysprzeglik

PostNapisane: 23 lutego 2015, 09:49
przez kamvip
Witam,

Mógłby ktoś mi podesłać zdjęcie ewentualnie dobrze opisać gdzie znajduje się odpowietrznik wysprzęglika ? Silnik do AZD, bardzo proszę o pomoc

-- 23 lutego 2015, 10:49 --

Odpowietrzyłem układ lecz to nie pomogło, może ktoś spotkał się z takim przypadkiem :

zauważyłem że kiedy przegonię samochód np. na 3 biegu wyprzedzam i ciągne do 5tys obrotów przy zmianie na wyższy bieg sprzęgło staje się miekkie i nie odbija do końca, czy spotkał się ktoś z podobnym przypadkiem ? Proszę o ewentualne wskazówki co może być przyczyną ?
SILNIK AZD