Strona 1 z 1

Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 11 grudnia 2013, 10:48
przez adasbb
Witam,

mam pytanie do posiadaczy leonów w AZD. Chodzi dokładnie o skrzynie biegów i zmianę biegów.

Otóż po nocy i w sumie nawet podczas jazdy, krótkich postojach, często przy zmianie biegów z 1-2, 2-3, 3-4 czuć na drążku zmiany biegów, że biegi wchodzą jakby z lekkim oporem, czuć zazębianie się biegów w skrzyni biegów (nie wiem jak to fachowo opisać). Zgrzytów nie słychać, ale zmiana biegów jest dość nie przyjemna, bo wszytko czuć na drążku. Zmiana biegów z 4-5 nie stanowi już takiego problemu i bieg wchodzi "miękko". Na zimnej skrzyni czuć zmianę biegów dość znacząco. Jak się skrzynia rozgrzeje to już jakby mnie :).

Sprzęgło łapie gdzieś w połowie także tutaj chyba jest ok.

Czy wy też tak macie i czy te skrzynie biegów są tak hmmm.... toporne w pracy?. Miałem wcześniej Megane i tam biegi wchodziły miękko, nie było czuć zazębiania się biegów w skrzyni :)

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 11 grudnia 2013, 11:12
przez marcin7x5
Dla spokoju ducha wymien olej w skrzyni oraz sprawdź stan łaczników w mechanizmie wybierania biegów. Niestety skrzynie ERT nie sa skrzyniami "przyjaznymi". Czuc jak wchodzi kazdy bieg.
Warto tez sprawdzić stan poduszek w zawieszeniu silnik/skrzyni bo tez ma to wpływ na kulturę wybierania biegów.

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 11 grudnia 2013, 12:32
przez adasbb
Trochę mnie uspokoiłeś, bo w sumie tak mam z tą skrzynią od początku kupna auta, zrobiło się chłodniej i teraz bardziej czuć zmianę biegów (tak jak napisałeś, czuć jak wchodzi każdy bieg). Ostatnio wymieniałem poduszkę lewą (od kierowcy) bo była wybita, trochę namęczyłem się z jej ustawieniem, pozostało mi wymienić poduszkę pod skrzynią, ale na oko i po jej ruszaniu nie stwierdziłem luzów (drążek zmiany biegów nie lata). Co do stanu łączników, muszę poszukać jak to sprawdzić i na co zwrócić uwagę, bo tego jeszcze nie robiłem :)

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 11 grudnia 2013, 19:38
przez Peter007
Zużyty olej przy niskich temperaturach jest mocno zgęstniały i zanim się rozgrzeje skrzynia stawia opór. Zacznij od wymiany oliwy

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 1 sierpnia 2016, 08:59
przez koka
Peter007 napisał(a):Zużyty olej przy niskich temperaturach jest mocno zgęstniały i zanim się rozgrzeje skrzynia stawia opór. Zacznij od wymiany oliwy


wymieniłem rok temu w skrzyni ERT na Ravenola MTF-3 75W (G060726A) i niby jest ok ale wczoraj po długiej trasie stwierdziłem, że ok to jest na zimnej skrzyni ewentualnie przy krótszych trasach a na gorącej biegi wchodzą (oprócz 4 i 5) dość opornie - czyżby za mała lepkość ?

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 10 sierpnia 2016, 12:05
przez adasbb
Ja wymieniłem olej w skrzyni w 2013 na fabryczny zakupiony w ASO i od tego momentu czy zimna czy gorąca skrzynia, biegi wchodzą bez problemu. Natomiast tak czy siak, jak mi się komora silnika nagrzeje po dłuższej jeździe to biegi wchodzą ciężej, ale wina leży w łączeniach w cięgłach metalowych od drążka zmiany biegów :D Może i u Ciebie są zapieczone i po nagrzaniu biegi przez to wchodzą z oporem?

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 10 sierpnia 2016, 18:45
przez koka
adasbb napisał(a):Ja wymieniłem olej w skrzyni w 2013 na fabryczny zakupiony w ASO i od tego momentu czy zimna czy gorąca skrzynia, biegi wchodzą bez problemu. Natomiast tak czy siak, jak mi się komora silnika nagrzeje po dłuższej jeździe to biegi wchodzą ciężej, ale wina leży w łączeniach w cięgłach metalowych od drążka zmiany biegów :D Może i u Ciebie są zapieczone i po nagrzaniu biegi przez to wchodzą z oporem?


jeśli fabryczny to olej VW 75W norma G060726 - no niestety, u mnie się nie sprawdza (chyba że zimą). Moje ASO leje do skrzyń tylko Castrola 75W90. Ten trop zapieczonych elementów układu zmiany biegów jest ciekawy - sprawdzę. Pozostaje jeszcze regulacja linek i odpowietrzenie sprzęgła. Skoro u mnie 75W jest za "cienki" a 75W90 "za gruby" to pozostaje mi pójść środkiem i zalać 75W80 - swoją drogą taką lepkość rekomenduje Castrol do skrzyń grupy VAG - zobaczymy jak się sprawdzi.

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 10 sierpnia 2016, 20:24
przez marcin7x5
koka napisał(a):Ten trop zapieczonych elementów układu zmiany biegów jest ciekawy - sprawdzę

Sprawdź sprawdź bo linek u siebie to nie znajdziesz.

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 11 sierpnia 2016, 06:40
przez koka
marcin7x5 napisał(a):Sprawdź sprawdź bo linek u siebie to nie znajdziesz.


:mrgreen: no dobra, linek może nie, ale linkę już tak ...
https://www.motointegrator.pl/produkty/ ... nex-474401
na fakturze z ASO miałem kiedyś taki wpis << regulacja elastycznych połączeń mechanizmu zmiany biegów>> z naciskiem na "elastycznych"

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 11 sierpnia 2016, 17:56
przez marcin7x5
To chyba cię naciągnęli. Chyba że masz zamieniony lewarek i cały mechanizm wybierania biegów. Jak masz skrzynie l kodzie ert to jedynie masz sztywne cięgna/łączniki.

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 23 stycznia 2017, 15:22
przez koka
adasbb napisał(a):Ja wymieniłem olej w skrzyni w 2013 na fabryczny zakupiony w ASO i od tego momentu czy zimna czy gorąca skrzynia, biegi wchodzą bez problemu.


zmieniłem olej na Neste 75W80 GL-4 i jest ok, chciałem trochę "wygładzić" zmianę biegów, szczególnie "2" i wlać "polepszacz" w postaci AR9100 albo LM Gear Protect ale nie bardzo chce mi się odkręcać korek wlewowy - czy da się "wcisnąć" taki preparat przez włącznik wstecznego ?

Re: Skrzynia biegów w AZD

PostNapisane: 28 stycznia 2017, 15:22
przez adasbb
Nie bardzo widzę potrzebę wlewania polepszaczy, na dobrym oleju skrzynia pracuje względnie fajnie. Co do włącznika wstecznego to nie wiem, ale samo odkręcenie korka wlewu oleju to chwila roboty na kanale.