

Postanowiłem zamontować elektrycznie sterowane fotele. Zastanawiałem się od dłuższego czasu nad tym aż natknąłem się na Allegro na używany fotel elektryczny od Cupry. Może to być fotel od A3, Octavia 3, Golf 7, Passat B8, Kodiaq, Superb, Tiguan. Te fotele różnią się tak naprawdę tylko gąbką i tapicerką, którą da się przełożyć. Różnica w stelażu jest tylko taka że mogą być pałąki po bokach jeśli fotel jest „kubełkowy” które można odciąć. Oczywiście bez pamięci, a że elektryka bez pamięci nie ma kompletnie sensu jak samochód użytkują dwie osoby, bo szybciej ustawisz fotel mechaniczny niż elektryczny, to postanowiłem dołożyć pamięć. Po przeanalizowaniu różnic doszedłem do wniosku, że się da.
Różnice to:
- sterownik
- przyciski pamięci
- przyciski sterujące
- cztery silniki 4pinowe zamiast 2pinowe
- mechanizm lędźwi
- wiązka
- silnik lewego lusterka
Sterowniki występują w trzech wersjach:
- 3AA959257(X) wersja sterowania samych lędźwi plus możliwość masażu
- 5Q0959760(X) wersja sterowania całym fotelem plus lędźwi, pamięć oraz funkcją Easy Entry
- 3Q0959760(X) wersja sterowania całym fotelem plus lędźwi z masażem, pamięć oraz funkcją Easy Entry


Przyciski pamięci:
- 5E0959769 przyciski SET, 1, 2, 3
- 3G0959769B przyciski SET 1, 2, Masaż
Które zamontujemy to nie ma znaczenia ponieważ jeśli mamy z 1, 2, 3 i opcje masażu to masaż będzie pod przyciskiem 3
Przyciski sterujące:
W fotelu bez pamięci przyciski sterujące pozycją fotela są na dwie wtyczki, 6pinowa i 10pinowa. Fotel z pamięcią ma jedną wtyczkę 12pinową numer 8K0959747(x). Podobnie ma się sytuacja z przyciskami do lędźwi. Co prawda wtyczka w obu przypadkach jest 6pinowa ale z pamięcią fizycznie są tylko 3 piny wyprowadzone, numer to 5G0959777A


Silniki:
Tu była największa „jazda”. Numerów tych silników jako tako nie ma. Szukałem po prostu silników z całej grupy VAG na „wygląd” byle z 4pinową wtyczką. Co się później okazało to te silnik są montowane w Mercedesach, Volvo, Jeep, Dodge, oczywiście wybrane modele. Silniki są firmy Brose. Nie ma znaczenia czy fotel lewy czy prawy. Silnik od wysokości i pochyłu siedziska są zamienne. Od pochylenia oparcia muszą być faktycznie od pochylenia oparcia bo mają inne uzwojenie ślimaka na ośce. Co do silnika regulacji wzdłużnej fotela to już z dostępnością bardzo ciężko. Mi się udało kupić od Dodge Durango 2015. Był też od Jeep Grand Cherokee ale gość nie mógł go znaleźć w garażu.
Przesuwanie fotela:

Pochylenie i wysokość fotela (siniki zamienne):

Pochylenie oparcia:

Mechanizm lędźwi:
Jeśli też ma być tu pamięć ustawienia to musi być mechanizm o numerze 3AA881880 z silnikami 4pinowymi. Wyróżnia się on tym że ma białe plastiki. Mój jest od Passata B8. Jeśli nie chcemy pamięci to numer jest 5N0881880(X) i posiada czarne plastiki.

Wiązka:
Trzeba ją przerobić według schematu, ja robiłem to na podstawie Passata B8. Co do wtyczek:
- sterownik 1J0972977G, 4B0973721, 6R0972930, 8E0972126
- przyciski sterujące pozycją fotela 8W0972112
- Przyciski lędźwi 1S0972706
- przyciski pamięci 8W0971636D
- trzeba zmienić wtyczkę łączącą siedzisko z oparciem na 8pinową
- dokładamy wtyczkę 10pinową pod fotelem gdzie wiązka fotela łączy się z główną wiązką samochodu 4F0937743 oraz wspornik do niej 5N0937546





Zasilanie sterownika prowadzimy z bezpiecznika 45 pod kierownicą 15A numer 443937105B, masa w progu przy słupku A, sterowanie sterownika po magistrali Komfort z białej wtyczki w progu przy słupku A

Fotel pasażera jest elektryczny bez pamięci i masażu. Fotel kupiłem od Passata B8 i przełożyłem gąbki, tapicerkę oraz zapięcie pasów z mojego fotela od Seata. Trzeba dokupić w ASO boczny plastik fotela 5E0881318F 60zł oraz pałąk mocujący 3T0881560M 60zł. Może być potrzebna zaślepka w miejsce przycisków ale ja miałem z lewego fotela. Dokładamy wtyczkę 10pinową pod fotelem gdzie wiązka fotela łączy się z główną wiązką samochodu 4F0937743 oraz wspornik do niej 5N0937546 podobnie jak we fotelu kierowcy. Tu jest tylko plus i minus bo nie ma sterownika. Zasilanie poprowadziłem progiem do tyłu , pod tylną kanapą i dalej progiem do bezpieczników. Wykorzystałem bezpiecznik 44 15A, masa tak gdzie masa od fotela kierowcy czyli w progu przy słupku A po stronie kierowcy
Korzystając z tego że trzeba zdjąć tapicerkę z foteli postanowiłem dołożyć maty grzewcze oraz oświetlenie na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu.
Oczywiście żeby tak naprawdę miało to w 100% sens to postanowiłem zmienić silnik lewego lusterka z 3pinowego na 8pinowy żeby była również pamięć ustawienia lusterek. Do tego ceku najlepiej kupić używany korpus prawego lusterka z dwiema wtyczkami (8pin + 4pin) i przełożyć silnik oraz wiązkę do lewego lusterka. Trzeba pociągnąć 4 przewody od sterownika drzwi lewych do wtyczki 4pinowej lusterka. We wtyczce (8pin) przy samym silniku w lusterku trzeba zamienić pin 2 z 8, 1 z 5 oraz 3 z 7.





Jak miałem zdjęty boczek to od razu dołożyłem oświetlenie ostrzegawcze drzwi po otwarciu – czerwone i białe żeby oświetlało przestrzeń na zewnątrz przy wysiadaniu.
Kodowanie sprowadza się do przypisania sterownika 36 (sterownik fotela)
Kodowanie sterownika 36:



Kodowanie sterownika 5F jeśli mamy funkcję Easy Entry:
Adaptacja --> Car_Function_Adaptation_Gen2 -->
menu_display_seat_configuration --> Aktywowano
menu_display_seat_configuration_over_threshold_high --> Aktywowano
Adaptacja Car_Function_List_BAP_Gen2 -->
Driver_seat_0x10 --> Aktywowano
Driver_seat_0x10_msg_bus --> Magistrala danych system Konfort
W Leonach w głównym wyświetlaczu jest błąd co do wyświetlania opcji włączania i wyłączania opcji Easy Entry. Jest pusty prostokąt ale po kliknięciu funkcja się wyłącza lub włącza. Przez to że nic nie jest tam napisane i nie ma „ptaszka” po boku to rozpoznać można czy funkcja jest akurat włączona tylko po zachowaniu fotela.
Po zakodowaniu wszystkiego trzeba przeprowadzić Ustawienia Podstawowe --> Nastawy Podstawowe --> All_axes
WAŻNE!!!!!
Zagłówek opuścić jak najniżej i NIE SIEDZIEĆ na fotelu bo przesuwa się maksymalnie do przodu i do góry.