Narzędzia
- Zestaw torx do demontażu boczku drzwi
- Plastikowe łyżki do demontażu boczku drzwi - osobiście używam tych i są świetne: https://s.click.aliexpress.com/e/_omWm2yK
- Zaciskarka do konektorów jeśli chcemy samodzielnie tworzyć wiązkę - osobiście używam tej (model SN-2549S) https://s.click.aliexpress.com/e/_oE1AkHU
- Wiertła i wiertarka/wkrętarka do zrobienia otworów pilotażowych
- Cokolwiek do wycięcia otworu - nie polecam elektronarzędzi (dremel, wyżynarka) bo są zbyt agresywne i istnieje spore ryzyko uszkodzenia elementu; osobiście kupiłem zestaw małych brzeszczotów, które z jednej strony owijam taśmą parcianą i mam małą, ręczną piłę do plastiku - trzeba się namachać ale jest bardzo precyzyjnie
- Pilnik do dopracowania otworu
Podane części są dla obydwu stron.
- 2x 8J0947409B - lampki
- 4x 1m przewodu FLRY-B o przekroju 0.35mm^2 lub 0.5mm^2 - osobiście polecam ofertę sklepu wtyczkolandia.pl
- 6x 000979009 - konektor MQS
- 2x 4B0971832 - wtyczka do lampki - osobiście używam tych i jakościowo są jak OEM, a na dodatek posiadają konektory: https://s.click.aliexpress.com/e/_ok2Guvy
- kilka sztuk 7L6868243 - klipsy w boczku drzwi - tak na wszelki gdyby przy demontażu się uszkodziły
- opaski termokurczliwe i/lub taśma izolacyjna
- taśma parciana gładka i "mechata"
Zaczynamy od demontażu boczku drzwi. Tysiące poradników i filmików na ten temat już powstało więc nie będę się powtarzać.
Pierwszą rzeczą którą robimy to zabieramy się za wytyczenie centralnego punktu otworu. Osobiście otwór robiłem między dwoma środkowymi klipsami boczku i efekt jest zadowalający. Centralny punkt znajduje się około 11,5mm od klipsu i 2,3mm od krawędzi drzwi. W dolnej części jest przetłoczenie pod jednym z klipsów, które można wykorzystać do wytyczania punktu.


Następnie wytyczamy miejsce cięcia o wymiarze lampki. Co do zasady "mierz dwa razy, tnij raz" polecam samodzielnie zmierzyć sobie rozmiar lampki, wyciąć odpowiednio mniejszą dziurę i dopracować ją pilnikiem. Dziura nie musi być idealna, najważniejsze żeby lampka do niej wskakiwała ciasno i pewnie. Ważniejsza jest długość dziury niż jej szerokość, bo zatrzask znajduje się na krótszym boku lampki. Nie ma sensu się spieszyć i zdecydowanie lepiej kilkukrotnie przymierzać lampkę oraz trochę dłużej popracować nad otworem niż później kombinować z jego "zmniejszeniem".



Jak widać na zdjęciach to otwór wyszedł mi niezbyt prostopadle do krawędzi drzwi, ale po złożeniu wszystkiego i tak tego nie widać
Wiązka
Wiązkę zaczynamy tworzyć od strony lampki. Przewód plusowy i minusowy zarabiamy konektorem MQS (000979009) i wpinamy je do wtyczki 4B0971832. Minus wciskamy w pin numer 1, plus w pin numer 2. W dolnej części drzwi potencjalnie może znajdować się wilgoć więc zaczynamy owijanie wiązki od taśmy gładkiej, a w wyższych partiach (powyżej głośnika) owijamy taśmą mechatą. Następnie wiązkę układamy tak żeby nie przeszkadzała przy późniejszym składaniu boczku i prowadzimy ją do 32-pinowej wtyczki. Warto zostawić sobie dodatkowe 5-10cm przewodu w okolicy lampki gdyby kiedyś trzeba było ją wyciągnąć bez demontażu tapicerki drzwi.

Rozkładamy kostkę (posiada zatrzask na boku) i minus podkradamy z pinu 5 w 32-pinowej wtyczce. Przewód plusowy zarabiamy konektorem MQS (000979009) i wciskamy w pin 16. Jeśli samochód jest wyposażony w podświetlane listwy progowe to pin 16 będzie zajęty, więc analogicznie do minusa musimy się podpiąć do istniejącego przewodu z pinu 16.
Co do zasady do łączenia przewodów nie powinno używać się lutownicy więc do tego celu polecam używać tych lub podobnych łączników do zaciskania: https://s.click.aliexpress.com/e/_opyISUa. Pasują bardzo dobrze do w/w zaciskarki. Na to wszystko wrzucamy opaskę termokurczliwą lub taśmę izolacyjną i mamy trwałe połączenie.
Kodowanie
Moduł 42 -> Kodowanie długie -> Door exit light -> zmieniamy na Installed (lub zaznaczamy bit 1 bajt 2)
Moduł 52 -> Kodowanie długie -> Door exit light -> zmieniamy na Installed (lub zaznaczamy bit 1 bajt 2)
Efekt końcowy
Cóż, tutaj dałem ciała i nie mam zdjęcia w jaki sposób to świeci na "kałużę". Modyfikację realizowałem u klienta na lampkach 4E0947415 i dostałem informację zwrotną, że są zbyt słabe więc będę je wymieniać na 8J0947409B. Będzie trochę cieplej to zdecydowanie zamontuję to w swoim samochodzie i wtedy pochwale się efektem. Być może pokuszę się od razu na zrobienie dziur na odblaski z żarówkami świecącymi na czerwono.
W tylnych drzwiach nie ma modułu, który mógłby zasterować logiką świecenia, dlatego modyfikację "w OEMowy" sposób da się zrealizować wyłącznie w przednich drzwiach. Pewnie da się ukraść "sygnał" z zamka drzwi i na tej podstawie określać czy podać napięcie do lampki czy nie, ale to wykracza poza zakres moich umiejętności
