Wpadły na miejsce w końcu graty które kompletowałem od zeszłej zimy:

- Sterownik PLA Park Assist (5QA919298F od Passata B8, na zdjęciu jest D ale nie działała prawidłowo, prawdopodobnie zła parametryzacja. Sterownik musi być używany najlepiej od Golfa 7 lub Passata, jeśli będzie nowy to trzeba wgrać odpowiedni wsad, sterownik o tym numerze obsługuje hamowanie awaryjne w manewrze i jest to wersja Park Assist 3.0)
- dwa tylne czujniki ABS o numerach WHT 003 864 A lub B dla napędu FWD albo tylny prawy WHT 003 856 A lub B i tylny lewy WHT 003 857 A lub B dla napędu AWD (4x4). Trzeba sprawdzić jaki jest zamontowany w samochodzie, ja miałem dla FWD z końcówka B. Przed liftem były montowane bez żadnej litery chyba że był na pokładzie ACC
- dwa czujniki tylne czarne 5Q0919275B
- dwie wtyczki 4F0973703 czarne z kawałkiem wiązki (na zdjęciu już z wymienionymi przewodami na dłuższe)
- dwa czujniki przednie brązowe 5Q0919297A
- dwie wtyczki 4F0973703A brązowe z kawałkiem wiązki
- cztery koszyki do czujników 5G0919397B, 5G0919398B, 5G0919399F, 5G0919400F
- cztery pierścienie uszczelniające na czujniki, jeśli nie były przy używanych czujnikach 5Q0919133
- przycisk do uruchamiania systemu 5F0927143WHS
- 10szt konektorów 000979009E
- wtyczka i gniazdo 8pinowe 1J0973714 i 1J0973814
- 2szt konektorów 000979225E i 2szt 000979226
- przewody 4 odcinki po 10m (czujniki -> sterownik), 4 odcinki po 2m (wtyczka czujnika -> wiązka zderzaka), 2 odcinki po 2m (przycisk -> sterownik)
- taśma izolacyjna samochodowa TESA parciana gładka i z meszkiem
- taśma samochodowa dwustronna Technicqll
- wykrojnik do otworów 26,2mm
Jest to przejście z systemu PDC (8 czujników) na system PLA3.0 (12 czujników). Zanim zacząłem ciągnąć przewody, wiercić otwory itp cały system przetestowałem na krótko, dopiero trzeci sterownik działał w 100%:

Zacząłem od przycisku w panelu środkowym. Panel trzyma się na 7 zatrzaskach, trzy na dole, dwa u góry i po jednym po bokach.


Zasilanie przycisku ESC w prawym module z czerwoną wtyczką bierzemy z modułu lewego z czarną wtyczką:
- masa z czarnej wtyczki 10pinowej z pinu 1 do czerwonej wtyczki 10pinowej do pinu 1 i 8, przewód brązowy na zdjęciu
- z czerwonej wtyczki 10pinowej pin 7 łączymy z pinem 3 we wtyczce 26pinowej sterownika (przycisk systemu), przewód fioletowy na zdjęciu
- z czerwonej wtyczki pin 6 łączymy z pinem 4 we wtyczce 26pinowej sterownika (podświetlenie systemu), przewód szary na zdjęciu
Niestety przycisk ESP ma tylko jedną diodę, czerwoną, brak pomarańczowej. W powyższym połączeniu w nocy przycisk nie jest podświetlony, zapala się na czerwono podczas aktywacji systemu. Jak przerobię na dwu kolorowy to napiszę co i jak czyli czerwony po włączeniu świateł a pomarańczowy po aktywacji systemu.
Następny krok to instalacja w tylnym zderzaku. Jak ściągnąć zderzak to radzę zajrzeć do pliku D3E804FD5E1-General_body_repairs__exterior który jest na forum.
Najpierw dołożyłem dwie wtyczki 4F0973703 (czarne) czujników po przez wlutowanie się w przewód plusowy i minusowy w istniejącej wiązce.

Czujniki są zasilane równolegle.
- plus pin 1
- sygnał to pin 2
- masa to pin 3
Przewód z pinu 2 w wtyczkach czujników doprowadzamy do głównej wtyczki wiązki. Musimy wymienić główną wtyczkę z 6pinowej na 8pinową 1J0973714. Niestety piny żeńskie trzeba przelutować na te które były w komplecie z wtyczką 8pinową bo te z wtyczki 6pinowej nie pasowały do wtyczki 1J0973714.

We wtyczce męskiej czyli po stronie samochodu piny z wtyczki 6pinowej pasowały i wystarczy tylko przełożyć do wtyczki 1J0973814.

Kolejny krok to poprowadzenie dwóch przewodów sygnałowych od głównej wtyczki zderzaka 8pinowej do sterownika do wtyczki 26pinowej:
- czujnik lewy to pin 2 z wtyczki 3pinowej do pinu 19 wtyczki 26pinowej sterownika
- czujnik prawy to pin 2 z wtyczki 3pinowej do pinu 8 wtyczki 26pinowej sterownika
Przewody wchodzą do środka po prawej stronie i idą pod tapicerką tylnego pasa bagażnika, lewego tylnego nadkola i lewego progu i wychodzą pod kierownicą tam gdzie jest umieszczony sterownik.

Demontaż tapicerki przebiega w następującej kolejności:
-tylny pas bagażnika
-tylna kanapa
-plastik przy słupku C przy oparciu tylnej kanapy na którym leży pas bezpieczeństwa
-plastik górny (jasne) słupka C
-próg (idą w całości przez drzwi przednie i tylne)
-boczna tapicerka bagażnika
Ściągawka D3E804FD5CF-Bodywork_-_Interior_fitting_work
Teraz kolej na otwory na czujniki.

Otwory muszą być w takim miejscu aby po wklejeniu czujników z koszykami nie kolidowały one z mocowaniem zderzaka. Użyłem do tego wykrojnika 26.2mm od chińczyków. Położenie czujników:


Miejsce na taśmę odtłuszczamy. Koszyków w miejscu przyklejenia taśmy nie malować.

Czujniki muszą być usytuowane jak najbardziej w poziomi (nie musi być to aptekarska dokładność, ja robiłem to na oko odnosząc się do czujników tylnych)

Gotowy zderzak:

Zderzak przedni przygotowujemy w podobny sposób z tą różnicą że nie musimy zmieniać głównej wtyczki tylko dokładamy dwa przewody sygnałowe od czujników bo mamy już wtyczkę 8pinową z dwoma wolnymi miejscami. Wykorzystujemy tam po dwa konektory 000979225E i 000979226. Montowane są brązowe czujniki 5Q0919297A i brązowe wtyczki 4F0973703A

Połączenie przedniego zderzaka ze sterownikiem:
- czujnik lewy to pin 2 z wtyczki 3pinowej do pinu 2 wtyczki 18pinowej sterownika
- czujnik prawy to pin 2 z wtyczki 3pinowej do pinu 13 wtyczki 18pinowej sterownika
Przewody poprowadzone są pod podstawą akumulatora i za nim wchodzą do kabiny:


Oraz miejsce przejścia od strony kabiny (tam gdzie widać zielony szpikulec)

Usytuowanie sterownika (w moim przypadku 5QA919298D) oraz wtyczek

Po złożeniu i podłączeniu wszystkiego czas na kodowanie. Kodowałem OBD11.
WAŻNE: Po ponownym podłączeniu akumulatora i włączeniu silnika wyskoczą błędy na zegarach od hamulców, ciśnienia opon, czujników parkowania, czujnika kąta skrętu itp. Należy nie wyłączać silnika, odczekać z 2min, zrobić parę pełnych obrotów kierownicą i wszystko wróci do normy. Następnie wykasować zapisane błędy w sterownikach i wtedy przystąpić do kodowania.
Kodowałem w takiej kolejności:
1. Sterownik 01 Silnik --> Długie kodowanie --> Bajt 3 bit 5 aktywować
2. Sterownik 03 Hamulce --> Długie kodowanie --> Bajt 26 bit 5 i 7 aktywować --> Bajt 27 bit 1 aktywować
3. Sterownik 17 Zestaw Wskaźników --> Długie kodowanie --> Bajt 5 bit 4 dezaktywować --> Bajt 13 bit 0-2 aktywować (bajt 13 musi mieć wartość 01)
4. Sterownik 44 Układ wspomagania kierowcy --> Długie kodowanie --> Bajt 0 bit 1 aktywować
5. Sterownik 76 Sygnalizacja przy parkowaniu --> Długie kodowanie w normalnym trybie (nie binarnym) --> Tu ustawiamy już indywidualnie, zależy co mamy w samochodzie np. rodzaj skrzyni, czy jest hak, układ kontroli ruchu poprzecznego itp.
Po zakodowaniu wyskakiwał mi błąd w sterowniku 76 oraz komunikat na zegarach "Asystent nie dostępny". Pomogło przejechanie z 200m aby sterownik się zaadaptował i system zadziałał.
I jest tak



Jeśli ktoś się zdecyduje to polecam przeczytać instrukcję od Ateci rozdział poświęcony Park Assist
Na koniec popisowa akcja lakiernicza pewnej lakierni ASO, miał być Red Desire a wyszedł...


Koniec końców dali radę co prawda w 98% ale może być

Pozdrawiam i służę pomocą

PS Wyprzedzając nie których wypowiedzi, zamontowałem to bo miałem takie widzimisię, bo lubię, bo mnie stać, bo nie mam co robić z kasą, lubię jak samochód myśli za mnie itp


Edit: mm.max
Instrukcja montażu dostępna również w dziale download i pod linkiem
Leon 5F PLA 3.0 retrofit montaż park assist
Dziękujemy Tomektr, za stworzenie manuala